Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Razprave in clanki |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Igor Saksida | UDK 372.880.163.6:377.882:373.32(497.4) |
Knjizevni interesi otrok in didakticna gradiva pri pouku v drugem razredu osnovne sole
0 Projekt za prenovo slovenscine je na zakljucku solskega leta 1995/96 ze organiziral prvi izobrazevalni in evalvacijski seminar, namenjen uciteljem bodocega novega prvega triletja. Seminar ni bil le predstavitev obseznega gradiva, ki je nastalo v okviru Projekta za prenovo pouka slovenscine, pac pa je bil odlicna priloznost, da sodelavci podprojekta za pouk knjizevnosti v osnovni soli dobijo nekaj konkretnih podatkov o knjizevnih interesih otrok ter o gradivih in knjizevnodidakticnih nacelih, ki so povezana s poukom knjizevnosti v drugem razredu sedanje osnovne sole (bodocem sklepnem razredu prve triade). Uciteljice ter ucenke in ucenci so se na vprasalnik dobro odzvali: sodelavci projekta so dobili 19 vprasalnikov z odgovori uciteljic in 238 vprasalnikov z odgovori ucenk/ucencev. Rezultati, ki jih prikazuje ta prispevek, bodo pomemben pripomocek pri oblikovanju vsebinsko-ciljnega dela predmetnega kurikula/ucnika Slovenscina, podrocje Umetnostna raba jezika, za prvo triletje nove osnovne sole.
Clanek sledi vprasalniku po vrstnem redu vprasanj in ob njih prikazuje rezultate v razpredelnicah, ki v treh stolpcih prikazujejo naslednje podatke:
V prvem delu so tako analizirani vprasalniki za ugotavljanje knjizevnih interesov otrok, drugi del je analiza vprasalnika za uciteljico, tretji del pa tvorijo sklepi in smernice za oblikovanje ucnika (kurikula).
1. del: Vprasalnik za ugotavljanje knjizevnih interesov otrok
0 Uciteljicam je bilo poslano naslednje pojasnilo oblikovanosti vprasalnika: Oblika vprasalnika za otroke je vodeni intervju. Pri tem ucitelj/uciteljica bere vprasanja in odgovore (kjer so), ucenci pa odgovore le obkrozujejo (oz. nekatere zapisujejo). Otrokom je potrebno dati dovolj casa, da si izberejo odgovor(e). Delajo naj karseda samostojno.
Prosim, da otrokom, se preden zacnejo resevati vprasalnik, preberete navodilo, nato pa vsa vprasanja. Na naslednje vprasanje preidite sele, ko so vsi otroci izbrali oz. zapisali odgovor(e).
Ker na to navodilo ni bilo pripomb, se da sklepati, da so ga uciteljice upostevale.
Izpolnjeni vprasalnik je vrnilo 238 otrok, od tega 114 deklic in 124 deckov. Tako locevanje je potrebno zato, da se ugotovi morebitna razlicnost literarnih interesov, ki je pomembna pri vsebinski sestavi ucnika; tako npr. ucnik za norvescino v razdelku 'knjizevnost' posebej o identifikaciji po spolu: »Ucitelj naj bere glasno in naj pri tem izbira knjizevnost, ki bo zanimala tako deklice kot decke in s katero se bodo lahko oboji identificirali.« (Norwegian, 1987: 142.)
Analiza rezultatov vprasalnika uposteva razliko med odlocevalnimi (odgovori so ze dani, ucenec/ucenka izbira med enim odgovorom ali vec odgovori) ter dopolnjevalnimi vprasanji (pri teh ni smiselno navesti vseh odgovorov, pac pa le najbolj povedne). Pri dopolnjevalnih vprasanjih, ki so praviloma prinesla veliko razlicnih odgovorov, je v analizi prikazani rezultat posledica:
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
da | 113 | 117 | 230 | 102 | 89 | 191 | 90 % | 76 % | 83 % |
ne | 113 | 117 | 230 | 11 | 28 | 39 | 10 % | 24 % | 17 % |
2. Kdo ti pripoveduje ali bere pravljice? (Obkrozis lahko vec odgovorov.)
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
a) starsi (oce, mama) | 373 | 371 | 744 | 58 | 70 | 128 | 16 % | 19 % | 17 % |
b) babica, dedek | 373 | 371 | 744 | 38 | 37 | 75 | 10 % | 10 % | 10 % |
c) knjiznicarka pri urah pravljic v knjiznici | 373 | 371 | 744 | 50 | 49 | 99 | 13 % | 13 % | 13 % |
d) poslusam kasete/plosce | 373 | 371 | 744 | 71 | 72 | 143 | 19 % | 19 % | 19 % |
e) gledam videokasete s pravljicami | 373 | 371 | 744 | 58 | 50 | 108 | 16 % | 14 % | 15 % |
f) drugo: berem sam(a) | 373 | 371 | 744 | 35 | 31 | 66 | 9 % | 9 % | 9 % |
g) drugo: uciteljica (v soli) | 373 | 371 | 744 | 43 | 46 | 89 | 12 % | 12 % | 12 % |
3. Ali ti kdaj preberejo tudi kako pesmico?
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
a) velikokrat | 113 | 125 | 238 | 9 | 15 | 24 | 8 % | 12 % | 10 % |
b) vcasih | 113 | 125 | 238 | 56 | 69 | 125 | 50 % | 55 % | 53 % |
c) bolj redko | 113 | 125 | 238 | 30 | 28 | 58 | 26 % | 23 % | 24 % |
c) nikoli | 113 | 125 | 238 | 18 | 13 | 31 | 16 % | 10 % | 13 % |
4. Ali imas raje pravljice ali pesmice?
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
a) pravljice | 113 | 122 | 235 | 23 | 22 | 45 | 20 % | 18 % | 19 % |
b) pesmice | 113 | 122 | 235 | 11 | 15 | 26 | 10 % | 12 % | 11 % |
c) enako imam rad oboje | 113 | 122 | 235 | 79 | 85 | 164 | 70 % | 70 % | 70 % |
5. V berilu Hisa, hiska, hiskica so pravljice in pesmice in igrice. Katero besedilo ti je bilo najbolj vsec?
Deklice so se med pesemskimi besedili najveckrat odlocile za pesmi S. Makarovic Cuk na palici (7) in Jaz sem jez (6) ter za Hudo mravljico B. Rudolfa (5). Manjkrat so kot najljubse omenjale Zupancicevo Pismo (2), Grafenauerjevo pesem Trd oreh (2) in Stritarjevo Zabja svatba (3). Seznam proznih besedil je bil obseznejsi, vedar je dalec najvec glasov dobila pravljica F. S. Finzgarja Slamica, bobek in kamencek (14), sledijo pa ji odlomek Pika Nogavicka, Tomaz in Anica (7), gorenjska narodna Ribja kraljica (5) in nesmiselnica T. Ogriza Roki pripoveduje, kako je obiral sadje (5), narodna Kukavica (5), Kovacicevo besedilo Tejko zida hiso (4), Prekratka cesta (4) J. Svajncerja, besedila B. Golob Povodni moz (4) in M. Stefanovic' Mis, ki se je domislila (4) ter S. Makarovic Komar Zz (4), ostala besedila pa so dobila manj glasov (Prvi solski dan, Gumbek, Hisa, Marsovcki hocejo na zemljo, Ko sem bil majhen, Ko sem se kisal, Miska mu ni odgriznila noska, Prvi izlet, Sonce me je poljubilo). Med dramskimi besedili sta najbolj priljubljena prizorcka Kako se je mucek naucil mijavkati (4) in Ocistimo potocek (4). Ti rezultati dopuscajo sklep, da so knjizevni interesi deklic v tem obdobju se povezani s pravljicno tematiko (Slamica, bobek in kamencek, Ribja kraljica, Kukavica), da pa se pojavlja tudi ze interes po knjizevnosti z vrstnisko literarno osebo (Prekratka cesta, Pika Nogavicka, Tomaz in Anica --- domisljijsko in vrstnisko besedilo).
Decki so se med pesmimi najpogosteje odlocili za Hudo mravljico B. Rudolfa (11), pesmi S. Makarovic Cuk na palici (6) in Jaz sem jez (3) ter Zabecedo (3) M. Rainer. Med proznimi besedili je deckom najbolj vsec Finzgarjeva pravljica Slamica, bobek in kamencek (9), sledijo pa ji pravljicni besedili Kukavica (8) in Povodni moz (7) B. Golob, Prekratka cesta (6) in Komar Zz (6) ter Ocistimo potocek, Tejko zida hiso in Veter jo je obiskal, ki so dobili po pet glasov. Dramska besedila so decki navajali manjkrat kot deklice --- po dva glasova so dobila besedila Kdo ze spet po glavi skace, Najlepsa beseda in Ocistimo potocek. Tudi decki so po bralnih interesih torej se v pravljicni fazi; zanimivo je, da se niso odlocali za odlomek iz Pike Nogavicke.
Na podlagi pogostnosti odgovorov se da sklepati, da so kanonske pesmi v tretji triadi besedila S. Makarovic, B. Rudolfa, N. Grafenauerja in O. Zupancica. Med proznimi besedili je otroska klasika Finzgarjeva pravljica, pa tudi druga besedila kazejo na to, da je pravljica v tej dobi prevladujoca vrsta proze, ob kateri pa se ze pojavljajo tudi prva besedila z otrokom kot glavno literarno osebo. Zdi se, da rezultati potrjujejo bralnorazvojno teorijo, po kateri je otrok v tej starosti »ze presegel preprosto klasicno pravljico« (Kordigel, 1990:12).
Pravljice
Zdaj misli samo na pravljice, o pesmicah bos pisal malo pozneje.
6. Katere pravljice poznas? (Tu lahko napisete enega ali vec odgovorov.)
Tudi decki kot najbolj znane navajajo klasicne Grimmove pravljice. Prvo mesto je zasedla Rdeca kapica (47), sledijo ji pravljice Sneguljcica (32), Pekarna Mismas (17), Peter Pan (14), Janko in Metka (13), Peter Klepec (12), Levji kralj (11) ter Muca Copatarica, Trije prasicki in Volk in sedem kozlickov, ki imajo deset glasov. Ostala besedila so dobila se manj glasov (Pika Nogavicka in Ostrzek po 9; Pepelka in Trnuljcica po 8; Moj prijatelj Piki Jakob in Moj deznik je lahko balon ter Macek Muri po 7; Sivilja in skarjice, 6). Opazno mesto imajo tudi na tem seznamu »solske« pravljice, ki so jih otroci srecali pri pouku knjizevnosti: Slamica, bobek in kamencek (12), Povodni moz (11), Kukavica (8), Ocistimo potocek (5), Vesela in zalostna voda ter Veter jo je obiskal po 4 glasove. Zbirko Pet prijateljev je na seznam pravljic uvrstilo 7 deckov.
Vsi otroci kot znane pravljice navajajo Rdeco kapico in Sneguljcico, je pa tudi nekaj razlik: deklice se pogosteje odlocajo za Trnuljcico in Pepelko, decki za Pekarno Mismas in Petra Pana. Pogosto kot znane navajo tudi druge pravljice: Janko in Metka, Levji kralj, Ostrzek itd. Da so otroci ze precej prerasli dobo klasicnih pravljic, kaze pojavitev »nepravljic« na seznamu, zlasti trivialne zbirke Pet prijateljev. Pomen solskega branja dokazuje visoka frekvenca »solskih« odlomkov med pravljicami, tj. besedil, ki so uvrscena v drugo berilo. S tem je dokazano, da z uporabo berila dosegamo pomembna smotra pouka knjizevnosti --- razvijanje bralne kulture in pridobivanje knjizevnega znanja.
7. Kaj ti je v pravljicah najbolj vsec? (Tudi tu lahko napisete enega ali vec odgovorov.)
Deckom je v pravljicah najbolj vsec to, da se vse dobro konca, da dobrota zmaga, da dobrota --- srecen/lep konec (48), pritegne pa jih tudi zanimiva (napeta, razburljiva) vsebina, zaplet, dogodivscine (32) ter domisljijska besedilna stvarnost: carovnije, cudezi, domisljija (16). Osnovno razpolozenje je za decke pomembno, saj pisejo, da so jim vsec komicni elementi, npr. smesni dogodki (12), posebej pa so pozorni tudi na pravljicne junake: zanimajo jih nenavadna bitja, pravljicni junaki in boj med junaki (9). To, da v pravljicah nastopajo zivali, je kot kvaliteto tega zanra navedlo 7 deckov, ilustracije pa privlacijo 9 deckov.
Otroke privlaci srecen konec, napeta zgodba pa bolj deklice kot decke. Decke privlacijo emotivno obelezje pravljic (humor) in pravljicni junaki. Interes za besedila o zivalih je opazen tudi ob pravljicah pri obeh skupinah, prav tako pa tudi interes za vstop v domisljijski svet pravljice. Tudi ti rezultati se skladajo s teorijo bralnega razvoja, ki pravi, da imajo bralci v tej starosti »mocno razvit obcutek za pravicnost in 'fair play' ter tako zahtevajo od literature, da to njihovo zeljo izpolnjuje. Nikakor ne marajo, da slabo zmaga, da se na koncu ne bi izkazalo, kaj je prav in da krivci ne bi bili kaznovani.« (Isto.)
8. Kdo so tvoji najljubsi pravljicni junaki? (Tudi tu lahko napisete enega ali vec odgovorov.)
Decki so kot najljubsega junaka najpogosteje navedli Petra Pana (26), Robina Hooda (21), Rdeco kapico (16), Petra Klepca (15), zivali (14), Aladina (12), Levjega kralja (10), Ostrzka (10), ostali pravljicni junaki se na seznamu ne pojavijo tako pogosto (Vevericek posebne sorte, Martin Krpan in Povodni moz po 6, Grdi racek, Obuti macek in Sneguljcica po 5). Nekajkrat so kot najljubsi pravljicni junaki navedene tudi trivialne osebe, npr. superman oz. batman.
Najpriljubljenejsi je ocitno Peter Pan, tako deklice kot decki pa imajo radi se Rdeco kapico, Robina Hooda in Petra Klepca. Deklicam so blizje Sneguljcica, Pepelka in Pika Nogavicka, deckom pa Aladin. Vprasanje je, ali razlike v priljubljenosti pravljicnih junakov med deklicami in decki niso povezane z razvojem literarnega okusa (8 do 10 let), ki zahteva, da se v literaturi kot glavna oseba pojavi njegov vrstnik (isto).
9. V berilu Hisa, hiska, hiskica so tudi druge zgodbe. Katere so ti bile najbolj vsec?
b) zgodbe o zivalih (take zgodbe so npr.: S. Makarovic: Komar Zz, E. Peroci: Ribica, D. Lokar: Srnjacek);
c) zgodbe o otrocih, ki so podobni tebi (take zgodbe so npr.: F. Bevk: Ko sem se kisal, B. Jurca: Trije vazici, L. Kovacic: Tejko zida hiso);
c) zgodbe o nenavadnih dogodkih (take zgodbe so npr.: B. Golob: Povodni moz, F. Francic: Narobe dan, Veter jo je obiskal);
d) drugo: (napisi se ti kak primer, ce zelis).
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
a) zgodbe o naravi | 162 | 176 | 338 | 36 | 32 | 68 | 22 % | 18 % | 20 % |
b) zgodbe o zivalih | 162 | 176 | 338 | 68 | 69 | 137 | 42 % | 39 % | 41 % |
c) zgodbe o otrocih | 162 | 176 | 338 | 7 | 13 | 20 | 4 % | 8 % | 6 % |
c) zgodbe o nenavadnih dogodkih | 162 | 176 | 338 | 37 | 48 | 85 | 23 % | 27 % | 25 % |
d) drugo: pustolovske, razburljive, grozljive | 162 | 176 | 338 | 9 | 5 | 14 | 6 % | 3 % | 4 % |
e) drugo: vse | 162 | 338 | 5 | 5 | 3 % | 1 % | |||
f) drugo: o vesolju, marsovcih | 176 | 338 | 9 | 9 | 5 % | 3 % |
Pesmice
Zdaj pa misli na pesmice. Veliko jih je tudi v tvojem berilu Hisa, hiska, hiskica.
10. Kdo vse nastopa v pesmicah?
Deklice kot junake pesmi najpogosteje opredeljujejo zivali (ucenke tudi nastevajo zivali, npr. zabe, jez, cuk, cmrlj, rak, miske, mravlje, ptice, skupaj 93 odgovorov), sledijo jim otroci in rastline (tudi narava, pogosto drevesa) (oboje po 47 glasov), ljudje (37), (cudezni) predmeti (15) in razni junaki (nenavadna bitja, 13). Nekaj oseb je izrazito vezanih na kako pesem v berilu, npr. luna, zvonovi, krofi, zvoncek, huda mravljica, Pedenjped). Precej deklic je kot osebe pesmic oznacevalo tudi 'vreme' (oblaki, sonce, veter, luna, mavrica, dez --- skupaj 14 glasov) --- te 'osebe' so seveda pesemske slike v pretezno lirskih otroskih pesmih, veliko stevilo odgovorov pa kaze na to, da ze v tej starosti obstaja pri otrocih interes za mladinsko liriko.
Tudi decki so kot osebe pesmi najpogosteje navajali zivali (111), ki so jih praviloma nastevali (zabe, jez, cuk, cmrlj, rak, miske, mravlje, ptice).
Otroske osebe so dobile vec kot pol manj glasov (49), priblizno toliko tudi rastline, narava (41), sledijo ljudje (30), 'vreme' : oblaki, sonce, veter, luna, mavrica, dez (17), razni junaki oz. nenavadna bitja (10) ter osebe iz prepoznavnih pesmi (npr. burja (10)). Pedenjped je poimensko omenjen osemkrat, sedemkrat pa cudezni predmeti.
Tako deklice kot decki imajo kot junake pesmic najraje zivali, sledijo pa jim otroske osebe in narava. Rezultati so skoraj identicni s starejso raziskavo, katere ugotovitve so se strnile v naslednji povzetek: »Prvo mesto (...) zavzemajo pesmi z motivi iz zivalskega sveta. (...) Drugo mesto pripada pesmim z motivi iz otroskega sveta.« (Rosandic', 1992:126.) Knjizevnodidakticno vprasanje je seveda, kako predstaviti zivalski svet kot motiviko otroske poezije in kako se ob solskem branju izogniti trivializaciji poezije, tj. opisovanju besedilne stvarnosti kot zunajliterarne stvarnosti.
11. Kateri so tvoji najljubsi junaki iz pesmic?
Deckom so najljubse pesemske osebe zivali (67), ki jih bodisi navajajo bodisi lastnoimensko dolocijo, npr. macek Muri. Posebej so izpostavljeni Pedenjped (27), Ciciban (24) in huda mravljica (14).
12. Katere pesmice so ti najbolj vsec?
b) pesmice o zivalih (take pesmice so npr.: I. Gruden: Pesmica o cricku,V. T. Arhar: Cmrlj, S. Makarovic: Cuk na palici);
c) pesmice o otrocih, ki so podobni tebi (take pesmice so npr.: D. Radovic': Malim so vsec, N. Grafenauer: Sladkosned, T. Pavcek: Pozresni volk);
c) pesmice o prijateljstvu in druzini (take pesmice so npr.: O. Zupancic: Pismo, O. Zupancic: Zvonovi, Boris A. Novak: Ljubezenska za decke);
d) saljive pesmice (take pesmice so npr.: Stara pesem, N. Grafenauer: Trd oreh, T. Pavcek: Krofi);
e) drugo _________________________ (napisi se ti kak primer, ce zelis).
1 | 2 | 3 | |||||||
deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | deklice | decki | skupaj | |
a) pesmice o naravi | 192 | 199 | 391 | 35 | 23 | 58 | 18,5 % | 11,5 % | 15 % |
b) pesmice o zivalih | 192 | 199 | 391 | 54 | 61 | 115 | 28 % | 31 % | 29 % |
c) pesmice o otrocih | 192 | 199 | 391 | 13 | 18 | 31 | 7 % | 9 % | 8 % |
c) pesmice o prijateljstvu in druzini | 192 | 199 | 391 | 31 | 24 | 55 | 16 % | 12 % | 14 % |
d) saljive pesmice, nekajkrat tudi 'vesele') | 192 | 199 | 391 | 54 | 70 | 124 | 28 % | 35 % | 32 % |
e) drugo: ljudske | 192 | 391 | 1 | 1 | 0,5 % | 0,25 % | |||
f) drugo: poucne | 192 | 391 | 1 | 1 | 0,5 % | 0,25 % | |||
g) drugo: grozne, cudezne | 192 | 199 | 391 | 1 | 2 | 3 | 0,5 % | 1 % | 0,75 % |
h) drugo: vse | 192 | 199 | 391 | 2 | 1 | 3 | 1 % | 0,5 % | 0,75 % |
13. Katero lutkovno igro poznas?
Deklice: Najbolj znana lutkovna igrica je Malikova Zogica Marogica/Nogica (24), sledita igrici S. Makarovic Sapramiska (15), Medena pravljica (14), nato pa Vrtnica na gredi (10), Dezna kapljica (8), Mojca Pokrajculja (8), Pika Nogavicka (7) in Od kdaj kace nosijo ocala (6) ter Zlati zajcek, Carovnica Zelena, Jajce in Zvezdica zaspanka (vse po 5 glasov). Ocitno je, da ima tudi pri priljubljenosti lutkovnih iger pomembno mesto solska knjizevna vzgoja, saj so med naslovi, ki jih deklice navajajo, tudi besedila iz berila: Kako se je mucek naucil mijavkati (11), Medvedek Pu (11), Kdo ze spet po glavi skace (9), Ocistimo potocek (9), Mala in velika Luna (7), Tobija (5), Najlepsa beseda (4).
Med besedili, ki jih v berilu ni, so se decki najpogosteje odlocali za Zogico Marogico/Nogico (37), Sapramisko (23), Medeno pravljico (13), igrico Od kdaj kace nosijo ocala (11) ter Mojco Pokrajculjo (10) in Piko Nogavicko (10). Dezna kapljica in Jajce sta dobila po 6 glasov. Tudi med decki so poznane igrice iz berila, najbolj Medvedek Pu (13), ki mu sledijo komicni prizorcek Kdo ze spet po glavi skace (7), Kako se je mucek naucil mijavkati (6) ter Mala in velika Luna (4).
Prvo mesto med mladinskimi igrami je pripadlo Zogici Marogici/Nogici, sledijo ji Sapramiska, Medena pravljica in Od kdaj kace nosijo ocala. To pomeni, da v tej starosti otrok »lutkovno igro« dozivlja predvsem kot gledaliski dogodek (prim. isto: 122), ceprav visoko stevilo glasov za »solske« prizore dopusca sklep, da pouk knjizevnosti vpliva tudi na priljubljenost dramskih vrst.
14. Napisi nekaj naslovov knjig, ki so ti vsec.
Na seznamu knjig, ki so najbolj vsec deckom, je na prvem mestu Mavricna ribica 17, nato pa se zvrstijo Levji kralj (14), Peter Pan (13), zbirka Pet prijateljev (13), poucne knjige (11), npr. enciklopedije, leksikoni (Zivali vsega sveta, Atlas zivali), Peter Klepec (9), Rdeca kapica (7), Macek Muri in Pika Nogavicka (po 6) ter Miskolin, Moj prijatelj Piki Jakob in Robin Hood po 5 glasov.
Da je faza klasicne pravljice ze v zatonu, kaze visoka stopnja priljubljenosti zbirke Pet prijateljev. Kljub temu se na seznamu se pojavljajo pravljice, decki pa pogosto kot priljubljene navajajo poucne knjige. Na tej stopnji se torej ze pojavlja pragmaticno branje, rezultati pa potrjujejo domnevo, da velja verjetno »se najvec zanimanja naravoslovnim znanostim, zivalskim in rastlinskim enciklopedijam in bogato ilustriranim enciklopedijam za odrasle« (Kordigel, 1990:12).
15. Katera je tvoja najljubsa knjiga?
Najljubse knjige deckov so Mavricna ribica (9), poucne knjige (9), Levji kralj (8), Peter Pan (6) in trivialna zbirka Pet prijateljev (5). Zanimiva je visoka uvrstitev poucne literature ter ne najvisja priljubljenost zbirke Pet prijateljev.
16. Zakaj?
Deckom so izbrane knjige vsec zato, ker imajo dobro/zanimivo/napeto vsebino (15), ker jim je zanimiv/smesen junak (8), ker se veliko naucijo in ker je v knjigi dosti podatkov (8) ali ker je v knjigi precej pustolovscin/dogodivscin (7). Velika vecina deckov zanimivost knjige utemeljuje kar z opisom vsebine, npr. 'ker je Peter Pan najmocnejsi' (26). Utemeljitve so v neposredni zvezi z izborom najljubsih del, kar je ocitno zlasti v vecjem interesu po poucni literaturi v skupini deckov.
Tudi ti rezultati se dajo razloziti z bralnorazvojnimi spoznanji: srecen konec --- obcutek za pravicnost, narascanje interesa za t. i. »pustolovske pravljice« (isto) oz. s pojavitvijo pragmaticnega branja.
2. del: Vprasalnik za ucitelja/uciteljico
Sestava zbirke besedil za branje v razredu (Obkrozite ustrezni odgovor ali dopisite svojega.)
1. Katero berilo uporabljate pri delu v razredu?
1 | 2 | 3 | |
Hisa, hiska, hiskica | 19 | 14 | 74 % |
staro berilo | 19 | 1 | 5 % |
VI - JA (Tako lahko) | 19 | 4 | 21 % |
Ali uporabljate tudi drugo gradivo? Katero?
1 | 2 | 3 | |
Ciciban | 30 | 9 | 30 % |
sestavke iz prejsnjih beril | 30 | 4 | 13 % |
otrosko in mladinsko literaturo | 9 | 30 % | |
Vija (Tako lahko) | 30 | 6 | 20 % |
Hisa, hiska, hiskica | 30 | 2 | 7 % |
Berilo je/ni nepogresljiv del knjizevne vzgoje.
1 | 2 | 3 | |
je | 16 | 14 | 87,5 % |
ni | 16 | 2 | 12,5 % |
Velika vecina vprasanih meni, da je berilo nepogresljivi del knjizevne vzgoje ucencev. Svoje stalisce najpogosteje utemeljujejo s tem, da berilo opredeljujejo kot uporabno zbirko besedil (dobro je, ker so besedila zbrana; ucitelju prihrani cas, saj mu ni treba iskati in razmnozevati besedil), vrednotijo njegovo zvrstno razclenjenost (berilo je ustrezna zbirka pesnistva, proze in dramatike ter primerna za to starost ucencev) in hvalijo njegovo bralnorazvojno primernost (pogosti odgovor npr.: Vsebina berila je primerno izbrana in sestavki ustrezajo razvojni stopnji ucenca.). Posamezni odgovori se navezujejo tudi na obce knjizevnodidakticne utemeljitve uporabnosti berila (berilo vzgaja knjizevni okus in nudi tudi druge estetske uzitke, otrok dobi vpogled v razlicne knjizevne zvrsti in jih zna prepoznati tudi v knjigah; berilo je »najblizja knjiga«), posebej pa izpostavljajo se njegov vpliv na razvijanje tehnike branja in drugih jezikovno-bralnih sposobnosti (Berilo je osnova branja, saj je tekoce, gladko in izrazno branje proces, ki se nadgrajuje tudi v 2. razredu. Ucenci morajo izpopolnjevati lastno tehniko, bogatiti besedni zaklad, miselno in custveno dojeti posamezne vsebine, izlusciti iz njih sporocila ... Dobro berilo vsebuje pestro zbirko besedil, ucitelj jih ima pri roki, po lastni presoji v dani situaciji izbere ustrezno besedilo.). Odgovori uciteljic torej kazejo na to, da ima pouk knjizevnosti v drugem razredu posebne cilje, ki jih je mogoce dosegati predvsem z uporabo berila.
Dve utemeljitvi stalisca, da berilo ni nepogresljiv del knjizevne vzgoje, sta izhajali iz ocene, da so tudi v drugih gradivih zbrana ustrezna besedila.
2. Berilo/zbirka besedil naj uposteva predvsem (obkrozite lahko vec odgovorov):
1 | 2 | 3 | |
a) knjizevne interese ucencev | 77 | 18 | 23 % |
b) zvrstno delitev knjizevnosti (pesmi, proza, igre) | 77 | 16 | 21 % |
c) teme mladinske knjizevnosti (otrostvo, besedila o naravi in zivalih ipd.) | 77 | 14 | 18 % |
c) korelacijo s SND | 77 | 15 | 20 % |
d) vzgojne poante | 77 | 13 | 17 % |
e) drugo: vec stripov | 77 | 1 | 1 % |
3. Katera besedila so po Vasem mnenju (upostevajte tudi odziv otrok) najprimernejsa in bi morala biti vkljucena tudi v novo berilo?
Pesnistvo | Proza | Dramatika |
N. Grafenauer: Sladkosned (1), Dvojcka (2), Trd oreh (4), pesmi N. Grafenauerja (3) | Kmet in povodni moz (1), slovenska ljudska | M. Batic: Ocistimo potocek (6) |
S. Makarovic: Cuk sedi na palici (2), Jaz sem jez (4), pesmi S. Makarovic (2) | J. Ribicic: Prvi izlet (2) | N. Gernetova: Kako se je mucek naucil mijavkati (4) |
pesmi N. Maurer (2), T. Pavcka (1), J. Snoja (1), D. Zajca (1), S. Vegri (1), K. Kovica (1) in O. Zupancica (1) | Ribja kraljica, gorenjska ljudska (3) | Z. Florian: Kako je hotel medvedek od blizu zvezde videti (1) |
B. Rudolf: Huda mravljica (3) | D. Poniz: Najlepsa beseda (6) | |
S. Kosovel: Burja (2), Kje (1) | Veter jo je obiskal, savinjska ljudska (3) | |
J. Stritar: Zabja svatba (1) | S. Makarovic: Komar Zz (2), proza S. Makarovic (1) | Z. Florian: Tobija (2) |
O. Zupancic:Kadar se Ciciban joce (1) | F. S. Finzgar: Slamica, bobek in kamencek (1) | A. A. Milne: Medvedek Pu (2) |
K. Kovic: Zlata ladja (1) | M. Kmet: Mejcek (1) | |
Boris A. Novak: Ljubezenska za decke (1) | T. Ogris: Roki pripoveduje, kako je pobiral sadje (1) | |
vec pesmic o prijateljstvu in druzini (1) | I. Rob: Sonce me je poljubilo (1) | |
I. Gruden: Pesmica o cricku (2) | F. Francic: Narobe dan (1) | |
M. Rainer: Zabeceda (4) | B. Jurca: Trije vazici (1) | |
A. Cernejeva: Jutro (1) | pravljice (1) | |
F. Lainscek: Mavrica (1) | Kukavica, estonska ljudska (3) | |
uganke (1) | S. Pregl: Tocne in netocne besede (1) | |
L. Kovacic: Tejko zida hiso (1) | ||
S. Sitar: Clovecki iz racunalnika (1) | ||
I. Kalas: Cigav je hrast (1) | ||
J. Svajncer: Prekratka cesta (1) | ||
F. Godina: Miska mu ni odgriznila noska (1) | ||
A. Lindgren: Pika Nogavicka, Tomaz in Anica (1) | ||
K. Soster: Vasja P (1) | ||
D. Lokar: Srnjacek (1) | ||
L. Suhodolcan: Ko sem bil majhen ... (1) | ||
J. Smit: Prve hlace (1) | ||
C. Zagorski: Vesela in zalostna voda (1) |
4. Katera besedila so po Vasem mnenju neustrezna in zakaj?
Pesnistvo | Proza | Dramatika | |||
S. Kosovel: Kje? (1) | primerno za 1. r. | Kralj Matjaz, slovenska ljudska (1) | prevec oddaljeno | F. Rudolf: Marsovcki hocejo na zemljo (2) | sodi v 3. razred |
D. Gorinsek: Maj (1) | primerno za 1. r. | S. Fras: Tovaris, kaj je to jablana? (1) | V. Möderndorfer: O tem, kako je smetnjak postal oblak (2) | ||
S. Kosovel: Soncek boza tacice (1) | primerno za 1. r. | E. Peroci: Jurijeva skrivnost (1) | J. Cuncic': Uspavanka za zmaja Daradaja (2) | ||
O. Zupancic: Turek (4) | pretezko, zgodovinska oddaljenost | D. Zajc: Hisa (3) | predolgo in pretezko besedilo | M. Slana Miros: Kdo ze spet po glavi skace? (1) | |
T. Pavcek: Pretepac (1) | S. Pregl: Tocne in netocne besede (1) | Boris A. Novak: Mala in velika |
|||
Luna (1) | |||||
T. Pavcek: Krofi (1) | F. Francic: Telegram (2) | ucence bega | Z. Florian: Kako je hotel medvedek od blizu zvezde videti (1) | ||
Boris A. Novak: Ljubezenska za decke (1) | L. Kovacic Tejko zida hiso (1) | Z. Florian: Tobija (1) | |||
V. Taufer: Morje (1) | C. Collodi: Pepe izrezlja Ostrzka (1) | ||||
odlomki obseznejsih tekstov | otroci radi preberejo celotno besedilo |
5. Kateri so najpomembnejsi cleni razlage ob besedilu? Obkrozite lahko tudi vec odgovorov.
b) oznake pesnikov in pisateljev (zivljenje in delo);
c) vprasanja za razumevanje besedila (obnova vsebine, oznake oseb);
c) naloge za ustvarjalno preoblikovanje besedila;
d) kompleksnejsa vprasanja (primerjave del, problemska vprasanja, raziskovalna vprasanja).
1 | 2 | 3 | |
a) razlaga pojmov | 47 | 7 | 15 % |
b) oznake pesnikov in pisateljev | 47 | 2 | 4 % |
c) vprasanja za razumevanje besedila | 47 | 17 | 36 % |
c) naloge za ustvarjalno preoblikovanje besedila | 47 | 15 | 32 % |
d) kompleksnejsa vprasanja | 47 | 6 | 13 % |
6. Ali menite, da je ob berilu potrebno napisati navodila za obravnavo besedil iz berila v razredu? Prosim, ce obkrozite le en odgovor.
1 | 2 | 3 | |
a) so nujna | 18 | 1 | 6 % |
b) so dobrodosla | 18 | 11 | 61 % |
c) jih ne potrebujem | 18 | 6 | 33 % |
7. Ali menite, da je v okviru ucnega nacrta potrebno izdelati seznam del, ki jih je potrebno obravnavati v soli, in ob njih zapisati glavne cilje? Prosim, ce obkrozite le en odgovor.
1 | 2 | 3 | |
a) je nujen | 18 | 4 | 22 % |
b) je dobrodosel | 18 | 14 | 78 % |
c) ga ne potrebujem | 18 | 0 | 0 % |
8. Ali se vam zdi sodelovanje s starsi pri razvijanju bralne kulture otrok potrebno? Prosim, ce obkrozite le en odgovor.
1 | 2 | 3 | |
a) je nujno | 18 | 17 | 95 % |
b) je priporocljivo | 18 | 1 | 5 % |
c) ni potrebno | 18 | 0 | 0 % |
Vprasanje preverja, v koliksni meri se uciteljice zavedajo pomena izvensolskega branja knjizevnosti (domacega branja, druzinskega branja ipd.). Zanimivo je, da je kar 95 % vprasanih odgovorilo, da je sodelovanje nujno, nihce pa, da je nepotrebno. Najveckrat so uciteljice svoj odgovor utemeljile s tem, da starsi otroke motivirajo s svojim zgledom (6-krat), priporocale tako povezovanje pri tistih ucencih, kjer se pokazejo tezave oz. odpor do branja, razlagale vpliv na razvijanje bralne kulture (Da starsi s pomocjo navodil in nasvetov ucitelja znajo in morajo motivirati ucenca za branje tudi doma, da se z njim pogovarjajo o vsebini, da mu veliko berejo tudi sami doma in mu tako privzgajajo ljubezen do knjige. Tudi doma je nujno potrebno razvijati odnos do knjige in bralne kulture, samo v soli ni dovolj. S pomocjo starsev bomo razvili boljso bralno kulturo otrok.) in tehnike branja (Dokler se otrok muci s samo tehniko branja, vsebine se ne dozivlja in ne uziva. Takrat potrebuje mnogo dobre volje, pohval in vzpodbud, da bo osvojil tekoce branje in da bo hkrati vzljubil branje tudi ob prostem casu.) ter opozarjale na nujnost osvescanja starsev (Starsi so tudi pri razvoju bralne kulture pomemben dejavnik, zato je nujno osvescanje starsev glede pomena branja in izbire ustrezne literature. Ce imajo starsi pravilen odnos do knjige, lahko veliko pomagajo pri branju. Starsi morajo biti seznanjeni, kako otrokom priblizati knjige. Starsi navajajo otroke na vsakodnevno branje in obiskovanje knjiznice.).
9. Ali v okviru pouka knjizevnosti sodelujete s knjiznicarjem? Prosim, ce obkrozite le en odgovor.
1 | 2 | 3 | |
a) vedno | 18 | 10 | 56 % |
b) redko | 18 | 8 | 44 % |
c) nikoli | 18 | 0 | 0 % |
10. Kaksna bi bila po vasem mnenju »idealna« vloga solske knjiznice v razvijanju bralne kulture otrok?
Za zakljucek clanka se nekaj najbolj zanimivih priporocil, ki so jih na sodelavce Projekta naslovile uciteljice drugega razreda:
Dejstvo, da je odstotek otrok, ki doma poslusa pravljice, visok (83 %), narekuje knjizevni didaktiki posebno skrb za povezovanje solskega in druzinskega branja, npr. v nacelih in postopkih t. im. druzinskega branja. Ker rezultati kazejo, da je branje/poslusanje pravljic v druzinskem krogu zelo pogosto, bo projektom za povezovanje solskega in druzinskega branja potrebno se posvecati strokovno pozornost. Druzinsko branje bo potrebno vzpodbujati se posebej v zvezi z mladinsko poezijo, saj rezultati kazejo, da ima velika vecina vprasanih otrok rada tako prozo kot poezijo. Pomena povezave solskega in druzinskega branja se zavedajo tudi uciteljice, saj jih je kar 95 % odgovorilo, da je sodelovanje s starsi nujno. Za sestavo ucnika je pomemben tudi podatek o pogostem poslusanju kaset --- tudi o metodiki poslusanja kot posebni dejavnosti bo v ucniku v okviru didaktike mladinske knjizevnosti se potrebno razmisljati in to ocitno pomembno dejavnost smiselno umestiti ob branje, pisanje in govorjenje. Ob poslusanju se med dejavnostmi pojavlja tudi gledanje; rezultati kazejo, da otroci dramatiko na tej stopnji dozivljajo predvsem v njeni gledaliski izraznosti, torej kot uprizoritev besedila. Ob ocitno pozitivnem vplivu na poznavanje dramskih besedil bo nova slovenska knjizevna didaktika morala v svoje predmetno podrocje vkljuciti tudi sprejemanje gledaliske/lutkovne predstave kot sredstva za razvijanje bralne kulture.
2. Ucnik: izbor besedil za berilo, solsko branje knjizevnosti in algoritem obravnave besedila
Rezultati, ki odrazajo interese otrok za plasti besedila (zgradba, perspektiva, besedilna stvarnost itd.), so pomembni za sestavo tistega dela didakticnega instrumentarija, ki je povezan z vprasanji za razumevanje besedila. Te vzpodbude za branje bodo morale upostevati interese otrok in njihovo bralno sposobnost razvijati tako, da jih bodo opozarjala na njim skrite plasti besedila (karakterizacija, jezik, elementi knjizevnega prostora itd.). Tako poteka komunikacijski pouk knjizevnosti, ki ga sprejemajo tudi uciteljice: pricakujejo predvsem vprasanja za razumevanje in odziv na besedilo, ne zdijo pa se jim primerni pretezno podatkovni pristopi k besedilu (pojmi in oznake). Tudi spoznanja o raznolikem interesu za literarne junake so pomembna za izbor besedil --- ta naj bi ustrezala knjizevnim interesom tako deklic kot deckov, poznavanje tematskih interesov pa bo olajsalo tematsko razporeditev beril v reprezentativnih izborih (berilih, antologijah). Spoznanja o interesih, povezanih z literarno osebo, temo in perspektivo, so bistvena tudi za svetovanje ter za sestavljanje priporocilnih seznamov, za izbor najljubse knjige itd.; vse to solsko branje knjizevnost povezuje z delom knjiznicarja in z druzinskim branjem. Pomena knjizevnih interesov se ocitno zavedajo tudi ucitljice, ki pricakujejo, da bo berilo upostevalo predvsem knjizevne interese otrok. Posebno problematiko pa odpira ugotovitev, da se na tej stopnji ze pojavlja pragmaticno branje. Berila so po tradiciji zbirke leposlovnih besedil, knjizevna vzgoja pa je sinonim za branje umetnostnega besedila. Besedila, namenjena pragmaticnemu branju, se torej pojavljajo v okviru neumetnostne rabe jezika (jezikovne vzgoje), predvsem pa kot cezucniske (kroskurikularne) vsebine, ki zadevajo tako slovenscino kot druge predmete. Zdi se, da bo najbolj smiselno tudi v bodoce vztrajati pri delitvi na literarnoestetsko in pragmaticno branje, kar je eno od temeljnih izhodisc nove slovenske knjizevne didaktike (prim. Kordigel, 1990, Saksida, 1994).
Berilo je hkrati tudi »najblizja knjiga«; to pomeni, da so izbrana besedila »pot« do knjiznice. Ob dejstvu, da sta med publikacijami, ki jih uciteljice uporabljajo ob potrjenem berilu, po uporabnosti na prvem mestu revija Ciciban in sestavki iz otroske in mladinske knjizevnosti, je povezovanje s solsko knjiznico pravzaprav neizogibno. Zdi se, da bo sodelovanje s knjiznicami potrebno se razvijati. Rezultati namrec kazejo, da je povezovanje solskega branja in dejavnosti knjiznice sicer uveljavljeno, a se ne v z zadostni meri. »Idealna« solska knjiznica naj bi bila po mnenju uciteljic predvsem prijetno urejena in strokovno vodena knjiznica, ki bi bila odprta vsak dan in bi omogocala cimvec informativnih pedagoskih ur. Odgovori uciteljic na vprasanje, ali naj bi ob berilih ponujali tudi zgledne solske interpretacije, so vecinoma pritrdilni; kar dve tretjini vprasanih pricakuje prikaz pristopa k umetnostnemu besedilu, le da naj to ne bi bilo obvezno, pac pa zgolj ena od moznosti. Dobrodosel bo v okviru ucnika tudi seznam del, ki se obravnavajo v soli. Zastavlja se vprasanje, kako obsezen naj bo seznam in ali naj poleg kanonskih del (seznam le-teh nastaja z upostevanjem knjizevnih interesov, reprezentativnosti avtorja in zvrstno-vrstnih kriterijev) vkljucuje tudi priporocena besedila.
Sklep?
Vse, ki se lotevajo prenove slovenscine, caka se obilo studija, razmisljanja in pisanja, da bodo zmogli in znali priblizati knjizevnost tistim, ki jim je namenjena, torej vsem malim in velikim otrokom.
Literatura
M. Kordigel (1990). Bralni razvoj, vrsta branja in tipologija bralcev. Otrok in knjiga, 29-30.
Norwegian (1987). Curriculum Guidelines for Compulsory education in Norway.
D. Rosandic' (1993). Novi metodicki obzori. Zagreb: Skolske novine.
I. Saksida (1994). Izhodisca in modeli solske interpretacije madinske knjizevnosti. Trzin: Different.
Opombe