Kodni sistem Slovenska književnost Avtorji Uredništvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Znanost mladini |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Simona Torkar |
Bralne navade srednješolcev na srednji zdravstveni šoli in gimnaziji
V raziskovalni nalogi sem skušala raziskati, koliko in kaj srednješolci berejo ter kaj jim branje pomeni. Zanimalo me je tudi, kako televizija in druga množična občila vplivajo na bralne navade, vpliv pripovedovanja pravljic v otroštvu na bralno mrzlico in razlike med bralnimi navadami gimnazijcev in bodočih zdravstvenih tehnikov na naši šoli pa tudi vpliv izobrazbe staršev, učnega uspeha in nekaterih drugih dejavnikov na branje.
Z raziskavo želim prispevati k boljšemu poznavanju bralnih navad mladih in spodbuditi k razmišljanju, ali je branje za razvoj človekove osebnosti pomembno.
2. Metoda
2.1 Vzorec
2.2 Izvedba ankete
2.3 Kaj sem hotela z anketo izvedeti?
2.4 Obdelava podatkov
3. Rezultati
KNJIŽNE ZVRSTI: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
ljubezenski roman | 72,5 % | 12,3 % | 46,3 % | 78,8 % | 63,1 % |
zgodovinski roman | 23,6 % | 42,1 % | 34,5 % | 19,1 % | 26,5 % |
pustolovski roman | 45,0 % | 56,1 % | 52,5 % | 41,3 % | 46,7 % |
vojni roman | 6,5 % | 26,3 % | 13,0 % | 6,4 % | 9,6 % |
kriminalni roman | 37,9 % | 47,4 % | 35,6 % | 42,9 % | 39,3 % |
detektivski roman | 32,7 % | 36,8 % | 32,2 % | 34,4 % | 33,3 % |
življenjepisi | 17,8 % | 19,3 % | 18,1 % | 18,0 % | 18,0 % |
potopisi | 8,4 % | 17,5 % | 13,6 % | 6,4 % | 9,8 % |
humoristična dela | 50,8 % | 38,6 % | 50,8 % | 47,1 % | 48,9 % |
poljudnoznanstvena lit. | 11,0 % | 28,1 % | 17,0 % | 10,6 % | 13,7 % |
priročniki | 18,1 % | 8,8 % | 10,7 % | 22,2 % | 16,7 % |
poezija | 9,7 % | 10,5 % | 13,6 % | 6,4 % | 9,8 % |
Preglednica 2 - Branje trivialne literature
BRANJE TRIVIALNE LITERATURE: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
da | 49,5 % | 7,0 % | 28,2 % | 61,4 % | 42,9 % |
ne | 11,7 % | 73,7 % | 37,9 % | 5,8 % | 21,3 % |
včasih | 37,5 % | 17,5 % | 38,4 % | 30,7 % | 34,4 % |
ni odgovora | 1,3 % | 1,8 % | 0,5 % | 2,1 % | 1,4 % |
BRANJE GLEDE NA AVTORJA: | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|
pretežno tuji avtorji | 70,6 % | 77,3 % | 74,0 % |
pretežno domači avtorji | 0,6 % | 0,5 % | 0,6 % |
enako tuji in domači | 26,6 % | 21,7 % | 24,0 % |
ni odgovora | 2,2 % | 0,5 % | 1,4 % |
VPLIV DOMAČEGA BRANJA: | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|
pozitiven | 66,1 % | 38,6 % | 51,9 % |
negativen | 11,3 % | 19,6 % | 15,6 % |
ne vem | 22,0 % | 41,3 % | 32,0 % |
ni odgovora | 0,6 % | 0,5 % | 0,5 % |
BRALNA MRZLICA: | dekleta | fantje | skupno |
---|---|---|---|
da | 50,8 % | 50,9 % | 50,8 % |
ne | 48,5 % | 45,6 % | 48,1 % |
ni odgovora | 0,7 % | 3,5 % | 1,1 % |
BRANJE V SREDNJI ŠOLI: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
več kot v OŠ | 31,4 % | 40,4 % | 43,5 % | 22,8 % | 32,8 % |
manj kot v OŠ | 41,7 % | 33,3 % | 36,2 % | 44,4 % | 40,4 % |
enako kot v OŠ | 26,9 % | 26,3 % | 20,3 % | 32,8 % | 26,8 % |
PRAVLJICE: | skupno |
---|---|
so mi brali | 9,0 % |
so mi pripovedovali | 12,6 % |
so mi brali in pripovedovali | 72,4 % |
niti brali niti pripovedovali | 6,0 % |
PRILJUBLJENOST STRIPA VČASIH: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
bolj kot knjiga | 70,2 % | 86,0 % | 72,4 % | 73,0 % | 72,7 % |
manj kot knjiga | 23,6 % | 10,5 % | 20,3 % | 22,8 % | 21,6 % |
ni odgovora | 6,2 % | 3,5 % | 7,3 % | 4,2 % | 5,7 % |
PRILJUBLJENOST STRIPA DANES: | |||||
bolj kot knjiga | 11,7 % | 28,1 % | 16,4 % | 12,2 % | 14,2 % |
manj kot knjiga | 81,5 % | 56,1 % | 72,3 % | 82,5 % | 77,6 % |
ni odgovora | 6,8 % | 15,8 % | 11,3 % | 5,3 % | 8,2 % |
Graf 1 - Viri literature
NAJRAJE BEREJO: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
na počitnicah | 38,2 % | 33,3 % | 40,7 % | 34,4 % | 37,5 % |
ob koncu tedna | 11,9 % | 0,0 % | 3,9 % | 15,9 % | 10,1 % |
med šolskim letom | 3,2 % | 17,5 % | 8,5 % | 2,6 % | 5,5 % |
na potovanju | 5,2 % | 8,8 % | 4,5 % | 6,9 % | 5,7 % |
skozi vse leto enako | 32,4 % | 31,6 % | 32,2 % | 32,3 % | 32,2 % |
ni odgovora | 9,1 % | 8,8 % | 10,2 % | 7,9 % | 9,0 % |
ZAKAJ BEREJO: | |||||
zaradi čustvene rasti | 4,2 % | 3,5 % | 6,2 % | 2,1 % | 4,1 % |
zaradi intelektualne rasti | 6,5 % | 26,3 % | 14,7 % | 4,8 % | 9,6 % |
zaradi sprostitve in zabave | 59,9 % | 33,3 % | 49,7 % | 61,4 % | 55,7 % |
zaradi preganjanja dolgčasa | 11,3 % | 12,3 % | 10,2 % | 12,7 % | 11,5 % |
drugo | 16,7 % | ||||
ni odgovora | 2,4 % |
Preglednica 10 - Koliko berejo? Ali berejo časopise in revije? Kaj berejo?
KOLIKO BEREJO: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
veliko | 15,8 % | 12,7 % | 14,2 % | ||
srednje | 59,9 % | 67,7 % | 63,9 % | ||
malo | 21,5 % | 18,0 % | 19,7 % | ||
ni odgovora | 2,8 % | 1,6 % | 2,2 % | ||
ALI BEREJO ČASOPISE IN REVIJE: | |||||
da | 71,2 % | 77,2 % | 72,3 % | 72,0 % | 72,2 % |
ne | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
včasih | 25,9 % | 21,1 % | 24,3 % | 25,9 % | 25,1 % |
ni odgovora | 2,9 % | 1,7 % | 3,4 % | 2,1 % | 2,7 % |
KAJ RAJE BEREJO: | |||||
knjige | 50,2 % | 33,3 % | 49,7 % | 45,5 % | 47,5 % |
stripe | 1,6 % | 7,0 % | 3,4 % | 1,6 % | 2,5 % |
časopise in revije | 45,0 % | 54,4 % | 43,5 % | 49,2 % | 46,4 % |
ni odgovora | 3,2 % | 5,3 % | 3,4 % | 3,7 % | 3,6 % |
Graf 2 - Ljubezen do branja so jim vcepili
ALI JIM TV KRADE ČAS ZA BRANJE: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
da | 17,2 % | 14,0 % | 16,4 % | 16,9 % | 16,7 % |
ne | 45,6 % | 43,9 % | 44,1 % | 46,6 % | 45,3 % |
včasih | 35,9 % | 40,3 % | 37,3 % | 36,0 % | 36,6 % |
ni odgovora | 1,3 % | 1,8 % | 2,2 % | 0,5 % | 1,4 % |
KAJ RAJE POČNEJO: | |||||
bereš | 25,9 % | 19,3 % | 28,2 % | 21,7 % | 24,9 % |
gledaš TV | 56,0 % | 61,4 % | 55,4 % | 58,2 % | 56,8 % |
oboje enako rad | 12,3 % | 15,8 % | 11,3 % | 14,3 % | 12,8 % |
ni odgovora | 5,8 % | 3,5 % | 5,1 % | 5,8 % | 5,5 % |
Gledanju televizijskega programa posvetijo 12,1 ure na teden, od tega zdravstveni tehniki 12,2 ure na teden, gimnazijci pa 12,0 ure na teden. Zanimivo je, da fantje gledajo TV 15,6 ure na teden, dekleta pa 11,4 ure na teden.
Njihovi starši berejo povprečno 10,3 ure na teden.
Med najljubše avtorje anketirancev sodijo Victoria Holt, Konsalik, D. Steel, Agatha Christie, S. Sheldon, Carl May, Edgar Wallace in Jules Verne.
Njihove najljubše knjige pa so: Mi, otroci s postaje ZOO, Kirurginja, Zimska vrtnica, Demonski ljubimec, Diamantna dinastija, Mačje pokopališče, Angelika, Čipke, Gimnazijka...
Rezultati ankete potrjujejo tipologijo bralnega razvoja Metke Kordigel, saj se je izkazalo, da dijaki, ki so jim starši pripovedovali ali brali pravljice, več berejo kot tisti, ki jim starši niso pripovedovali pravljic v otroštvu.
V preglednici 1 lahko vidimo, da dekleta berejo pretežno ljubezenske romane, humoristična dela in pustolovske romane, fantje pa berejo pretežno pustolovske, kriminalne in zgodovinske romane. Največja razlika med spoloma je opazna pri branju ljubezenskih romanov. Zaradi tega je opazna tudi razlika v branju te zvrsti glede usmeritve, saj predstavlja delež fantov v zdravstvenih oddelkih le 2,6 %, delež fantov v gimnazijskih oddelkih pa 29,4 %.
V preglednici 9 vidimo, da berejo srednješolci pretežno zaradi sprostitve in zabave. Glede na to, kaj dijaki najraje berejo in zakaj berejo, bi jih lahko po Giehrlovi tipologiji bralcev uvrstili med emocionalno-fantastične bralce.
V preglednici 5 vidimo, da je 50,8 % srednješolcev imelo bralno mrzlico, 48,1 % pa ne. Razlika je torej zelo majhna. Pri tem ni opazne razlike pri delitvi na spol. Opazila sem tudi, da kar 6,0 % dijakom starši niso pripovedovali ne brali pravljic, kar se danes kaže v tem, da ti dijaki manj berejo. V isti preglednici je prikazana priljubljenost stripa nekoč in danes. 72,7 % dijakom se je zdel strip včasih bolj zanimiv kot knjiga, danes pa se zdi manj zanimiv kot knjiga kar 77,6 % srednješolcem. 40,4 % dijakov pravi, da berejo v srednji šoli manj kot v osnovni šoli. To utemeljujejo s tem, da imajo vse manj prostega časa, ker jim ga jemlje učenje. Preostali prosti čas pa raje posvetijo drugim stvarem (npr. športu). Dijaki, ki berejo več kot v osnovni šoli (32,8 %), to razlagajo s tem, da imajo sedaj obsežnejša domača branja, da so jim knjige sedaj bolj všeč, nekateri pa pravijo, da zaradi prisile.
Preglednica 12 - Korelacije
ZAKAJ BEREJO: | knjige | stripi | časopisi in revije | ni odg. |
---|---|---|---|---|
zaradi čustvene rasti | 80,0 % | 0,0 % | 20,0 % | 0,0 % |
zaradi intelektualne rasti | 54,3 % | 2,9 % | 42,8 % | 0,0 % |
zaradi sprostitve in zabave | 49,5 % | 1,5 % | 46,1 % | 2,9 % |
zaradi preganjanja dolgčasa | 19,0 % | 4,8 % | 71,4 % | 4,8 % |
Povprečno branje na dan |
|
---|---|
UČNI USPEH: | |
odličen | 2,3 ure |
prav dober | 1,6 ure |
dober | 1,8 ure |
zadosten | 1,8 ure |
nezadosten | 2,7 ure |
OCENA PRI SLOVENŠČINI: | |
odlično (5) | 1,7 ure |
prav dobro (4) | 2,1 ure |
dobro (3) | 1,8 ure |
zadostno (2) | 1,6 ure |
nezadostno (1) | 1,8 ure |
IZOBRAZBA STARŠEV: | |
SŠ ali več | 1,8 ure |
OŠ ali manj | 1,4 ure |
DRUŽINSKA KNJIŽNICA: | |
manj kot 200 knjig | 1,7 ure |
200 do 500 knjig | 1,7 ure |
500 do 1000 knjig | 2,0 ure |
več kot 1000 knjig | 2,1 ure |
LJUBEZEN DO BRANJA SO JIM VCEPILI: | |
starši | 1,7 ure |
v šoli | 1,6 ure |
prijatelji | 1,7 ure |
ZAKAJ BEREJO: | |
zaradi čustvene rasti | 2,7 ure |
zaradi intelektualne rasti | 2,1 ure |
zaradi sprostitve in zabave | 1,7 ure |
zaradi preganjanja dolgčasa | 1,3 ure |
KAJ RAJE POČNEJO: | |
bereš | 2,2 ure |
gledaš TV | 1,6 ure |
oboje enako rad | 1,9 ure |
ALI SO IMELI BRALNO MRZLICO: | |
da | 1,9 ure |
ne | 1,7 ure |
VPLIV DOMAČEGA BRANJA: | |
pozitiven | 1,8 ure |
negativen | 1,8 ure |
ne ve | 1,7 ure |
STARŠI SO JIM PRAVLJICE: | |
brali | 1,7 ure |
pripovedovali | 1,8 ure |
brali in pripovedovali | 1,8 ure |
niti brali niti pripovedovali | 1,6 ure |
PRILJUBLJENOST STRIPA: | |
bolj kot knjiga | 1,7 ure |
manj kot knjiga | 1,9 ure |
PRILJUBLJENOST STRIPA DANES: | |
bolj kot knjiga | 1,9 ure |
manj kot knjiga | 1,8 ure |
BRANJE TRIVIALNE LITERATURE: | |
da | 1,6 ure |
ne | 1,7 ure |
včasih | 2,1 ure |
KAJ NAJRAJE BEREJO: | |
knjige | 2,0 ure |
stripe | 1,0 ure |
časopise in revije | 1,7 ure |
ALI JIM TV KRADE ČAS: | |
da | 1,8 ure |
ne | 1,8 ure |
včasih | 1,8 ure |
Problem trivialne literature
Vpliv televizije na bralne navade
5. Sklep
Književna vzgoja bi morala brez vsiljevanja in kazni za neprebrano domače branje ponuditi mladim primerno branje takrat, ko se človek bliža zamenjavi enega tipa literature z drugim. Takrat so možnosti, da človek zaide k branju trivialne literature zelo velike. Šola bi morala biti tista, ki naj bi nam pokazala, da v trivialni literaturi nekaj manjka in da bi tisto nekaj iskali v drugačne vrste literaturi. Čim večji občutek, da je branje literature lahko prijetno, bodo imeli otroci, tem več otrok bo lahko doseglo stopnjo literarnega branja.
Čeprav je danes na vseh šolah obvezno domače branje, se srednješolci kljub prisili zavedajo pomena tega branja, in jih kar 51,9 % meni, da je vpliv domačega branja na razvoj bralnih navad pozitiven, kajti če v mladosti ne prebudimo potrebe po branju, je to toliko teže prebuditi pri odraslih. Ti dijaki se zavedajo, da mnogi dijaki, če ne bi bilo obveznega domačega branja, sploh ne bi brali, zavedajo se, da si s tem večajo besedni zaklad in spoznavajo klasično literaturo. Dijaki, ki menijo, da je vpliv domačega branja negativen (15,6 %) pa to potrjujejo s tem, da je slaba plat domačega branja prisila. Prisila je tista, ki te lahko odvrne od branja.
Na tej stopnji si zastavimo vprašanje: ?Kaj storiti?? Pameten odgovor nam ponuja Paul Hazard: ?Otroke moramo navaditi, da jim bo knjiga neločljiv del življenja. Omejiti bi morali davčna bremena, saj lahko le-ta spremenijo knjigo v luksuzen predmet, ki ga bomo morali gledati le na knjigarniških policah. Povečati bi morali število knjižnic in s tem omogočiti večji dostop mladim do knjig, kajti mladi so v največji nevarnosti, da izgubijo veselje do knjig.? Tudi moja raziskava potrjuje to trditev, saj so za 66,9 % srednješolcev na naši šoli javne knjižnice glavni vir knjig.
Literatura
Robert Escarpit: Das Buch und der Leser. Köln 1961.
Robert Escarpit: Revolucija knjige. Zagreb 1972.
Robert Escarpit: Sociologija književnosti. Zagreb 1970.
Meta Grosman: Bralec in knjževnost. Ljubljana 1989.
Paul Hazard: Knjige, otroci in odrasli. Ljubljana 1967.
Gregor Kocijan: Knjige in bralci 1. Ljubljana 1974.
Gregor Kocijan, Martin Žnidaršič: Knjiga in bralci 2. Ljubljana 1980.
Dimitrij Rupel: Literarna sociologija (18. zvezek). Ljubljana 1982.
Otrok in knjiga - revija za vprašanja mladinske književnosti in knjižne vzgoje (23-24, 25, 27-28, 29-30, 31, 32), Maribor.
Revija Poetics (december 1989, februar 1991). Amsterdam.
Rado Wechtersbach: Obdelava podatkov in DBASE 3+, Ljubljana 1990.