-
Kodni sistem
Slovenska književnost
Avtorji
Uredništvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Metodične izkušnje
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Katarina Oblak Vidic
O. Š. Šmartno pod Šmarno goro



Lik očeta v Kersnikovih Kmetskih slikah




1  Uvod

Zborovanje slavistov lanskega oktobra v Kranju je nosilo naslov Janko Kersnik in njegova doba. Teme referatov so se tako nanašale na literalno delo Janka Kersnika. Iz množice njegovih del sem za seminarsko nalogo izbrala Kmetske slike.

Navadno je v Kmetskih slikah predmet obravnave poetični realizem in kruti boj za preživetje, jaz pa sem v svojem prispevku (podlaga zanj je seminarska naloga) posvetila pozornost liku očeta, ki se pojavlja v teh pripovedih.

Namen prispevka je ugotoviti, kako mladina gleda na odnose med očeti in njihovimi otroci v Kmetskih slikah. Zato prispevek temelji na sodelovanju z učenci pri pouku književnost.


2  Povzetek

Osrednji del prispevka opisuje, kako učenci vidijo očete v posameznih pripovedih: 3. poglavje vsebuje vprašanja za učence, ki sem jih sestavila tako, da je poudarek na lastnostih očetov v posameznih zgodbah; 4. poglavje pa vsebuje odgovore učencev na omenjena vprašanja ter mojo in skupno analizo teh odgovorov.

Na koncu je še zaključek, ki vsebuje oceno sodelovanja učencev pri taki obravnavi in ugotovitev, kako vrednotijo določene lastnosti očetov.


3  Naloga za učence

Pri pouku književnosti v 7. razredu smo se z učenci osredotočili na že prej omenjeni lik očeta v Kersnikovih Kmetskih slikah, ki so jih učenci prebrali za domače branje.

Za to obravnavo smo izbrali štiri pripovedi, v katerih nastopajo očetje v odnosu do svojih otrok, in sicer:

Učence sem razdelila v dve skupini. Vsaka skupina je s pomočjo vprašanj, ki jih navajam, obravnavala po dva očeta iz Kmetskih slik.


1. skupina:

Mačkova očeta


Kmetska smrt


2. skupina:

Rojenica


Ponkrčev oča


4  Odgovori učencev

a) Oznake očetov v 1. skupini



Koporčev Jurca                          Ponkrčev oča

  • dober oče.


    b) Primerjava očetov v 1. skupini

    Zanimivo je, da nekateri učenci vrednotijo očeta mladega Ponkrca kot dobrega, čeprav se ob sinu pojavi šele tik pred smrtjo.


    c) Oznake očetov v 2. skupini



    Stari Maček                             Stari Planjavec


    d) Primerjava očetov v 2. skupini

    Zanimivo je, da nekateri učenci vidijo vzrok za žalostni konec starega Mačka v tem, da ni bil dober zgled svojemu sinu, manj pa v materialnih okoliščinah.

    Na vprašanje, Kateri tip očeta prevladuje v Kmetskih slikah?, so učenci odgovorili, da trden oče, ki je do svojih otrok dober predvsem v dejanjih, ljubezen do otrok pa manjkrat izrazi s čustvi.

    Na vprašanje, Kateri očetje najbolj jasno izražajo svoja čustva?, so učenci odgovorili takole (povzetek).

    Najbolj jasno izražata svoja čustva do sina stari Maček, ki tako sovraži svojega sina, da bi ga rad pregnal s posestva, in Jurca, ki se nenehno žrtvuje za sinovo boljše življenje. V Ponkrčevemu očetu lahko očetovo ljubezen razberemo iz priznanja krivde svojemu nezakonskemu sinu. Pri kmetu Planjavcu pa so čustva do otrok neizražena in se kažejo predvsem v delitvi zapuščine, kjer daje prednost otrokom.

    Z učenci smo skupaj naredili sklep, v katerem ugotavljamo,




    5  Sklep

    Moja obravnava temelji predvsem na sodelovanju z učenci, ki je bilo v precejšnji meri zadovoljivo.

    Učenci 7. razreda seveda razmišljajo o odnosu očeta do svojih otrok na način, ki je značilen za njihovo starost. Na prvo mesto postavljajo vrednote, kot so skrbnost, delavnost, dobrota, trdnost itn.

    Učenci v sklepu ugotavljajo, da na očetov odnos do njegovih otrok ne vplivajo zgolj zunanje, stvarne okoliščine (kot se to na splošno ugotavlja za Kersnikov realizem v teh pripovedih), pač pa tudi subjektivno-psihološke okoliščine, kot so vraževerje ter lahkoživa in neodgovorna osebnost.

    Tako učenci ob njim dostopni analizi oseb na svoj način presegajo stereotipne šolske predstave o Kersnikovem realizmu.









     BBert grafika