


Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU
Funkcijska delitev členkov: značilnosti naklonskih členkov1
1 Razmejitev členkov od drugih besednih vrst
1.1
Členki se kot samostojna besedna vrsta od drugih besed ločijo, ker so
nepregibni, imajo posebno skladenjsko vlogo in pomen in nimajo vprašalnice.2
1.1.1 Oblikoslovne značilnosti členkov
Členki se ne sklanjajo, pregibajo po spolu in številu, spregajo ali stopnjujejo.
Poleg členkov so nepregibne besedne vrste prislovi, medmeti, predlogi in vezniki.
Prislovi so nepregibni v ožjem smislu, tj. nimajo oblikospreminjevalnih značilnosti
(se ne sklanjajo, pregibajo po spolu, številu, spregajo). Nepregibnost v širšem
smislu pomeni odsotnost oblikotvornih značilnosti (stopnjevanje, tvorba glagolskih
oblik). Kljub temu da se prislovi lastnosti stopnjujejo, je prislov po definiciji
nepregibna besedna vrsta (Toporišič, 1984: 345). Tudi nekateri velelni medmeti
so pregibni --- ločijo osebo in število: na, nate; lej, lejte (Toporišič,
1984: 386).
1.1.2 Skladenjske in pomenske značilnosti členkov
Razločevalna lastnost med besednimi vrstami je skladenjska vloga v stavku. Členki,
predlogi, vezniki in medmeti so »stavčni nečleni« (Toporišič, 1992: 308).
Besede, ki so v stavku stavčni členi, izražajo predmetnost oziroma razmerje do
predmetnosti, zato govorimo o predmetnopomenskih besedah: samostalniška beseda,
pridevniška beseda, prislov, povedkovnik in glagol. Te besede imajo v stavku tudi
svojo vprašalnico. Stavčni člen je pravzaprav skladenjska vloga predmetnopomenskih
besednih vrst: samostalnik opravlja v stavku prvotno vlogo osebka, predmeta, glagol
vlogo povedka, pridevnik vlogo prilastka, prislov vlogo prislovnega določila,
povedkovnik vlogo povedkovega določila. Sicer je stavčni člen definiran kot
»/s/tavčna pomenska enota s tipično obliko, posebnim mestom v stavčni zgradbi
ter s tipično vprašalnico« (Toporišič, 1992: 308). Razločevalne kategorije
predmetnopomenskost (pomenska značilnost), stavčnočlenskost (skladenjska značilnost)
in vprašalnica so prekrivne, kar je razvidno iz Preglednice 1.
J. Toporišič (1992) deli besede glede na pomen na polnopomenske
(predmetnopomenske), tj. samostalniška beseda, pridevniška beseda, glagol, prislov,
povedkovnik, in nepolnopomenske (slovnične), tj. veznik, predlog, členek,
medmet. Členek nima niti predmetnega niti slovničnega pomena (Preglednica 1).
Da je delitev besed glede na pomen drugotna, posredno nakazuje že J. Toporišič (1992:
7) v definiciji besednih vrst: »/to je/ množica besed z istimi slovničnimi
značilnostmi: pregibanjskimi, skladenjskimi (pomenskimi)«.
Osnovno merilo za delitev besed na besedne vrste je torej (ne)stavčnočlenskost:
»Besede se razvrščajo v besedne vrste glede na hierarhizirano vlogo v stavčni
zgradbi. /.../ S skladenjskega vidika je mogoče deliti vse besedne vrste na
stavčnočlenske in nestavčnočlenske /.../« (Vidovič Muha, 1984: 144). Teoretično
to upošteva tudi J. Toporišič (1992: 273): »Besedne vrste so pravzaprav samo
zaradi skladenjskih vlog.«
Členki in prislovi, besedni vrsti, ki ju jezikoslovna literatura pogosto uvršča v
isto skupino, imajo sicer podobne pregibanjske značilnosti (nepregibnost), a različne
pomenske in skladenjske značilnosti. Prislov je predmetnopomenska beseda. V stavku je
samostojni stavčni člen (prislovno določilo), zato ima svoje vprašalnice (kje,
kdaj, zakaj, kako ipd.).
Členki in medmeti pa imajo skupno značilnost, da vzpostavljajo razmerje z govornim
dogodkom, pri čemer razumem govorni dogodek kot govorčevo jezikovno dejavnost, tj.
sporočanje nekega vedenja naslovniku v določenih okoliščinah.3 Medmet je stavek, ki izraža govorčevo duševno stanje
(joj, av), posnema živalske glasove, šume (hov hov, bim bam) ali
govorec z njim veleva (pst). Členek je z besedo izražen govorni dogodek:4 Mama je baje zdrava <- Mama je zdrava.
Tako so mi rekli. Členki in medmeti so stavki, vendar se razlikujejo v
skladenjski rabi: členki so samostojni stavki (Da. Morda.) ali del drugega
stavka (Na rojstni dan bo prišla tudi teta.), medmeti pa se nestavčno
ne dajo rabiti (Joj. Pst.); izjema so primeri, ko je medmet stavčni člen
(Miška pa smuk v luknjo.).5
1.1.3 Skladenjska in pomenska vloga členkov
- Strnitev, tj. zamena vsebinsko polnega stavka,6 pri
čemer členek opozarja na spremne okoliščine vsebine stavka ali njegovega dela: Na
obisk so prišli tudi sošolci. -> Na obisk so prišli sošolci. Niso
prišli samo prijatelji.; Jasna je seveda spet zamudila. -> Jasna
je zamudila. To me ne preseneča.
- Skladenjskonaklonska vloga: Ali so prišli na obisk tudi sošolci? -
> vprašalni skladenjski naklon; Ko bi me Jasna poklicala. ->
želelni skladenjski naklon.7
- Vzpostavljajo pomenska razmerja s sobesedilom:8
A: Janezu so ukradli denarnico.
B: In kaj imam jaz pri tem? -> členek in se
vsebinsko navezuje na predhodno besedilo.
- Govoreči s členki vzpostavlja stik z naslovnikom:9
Gradivo, ki ste ga prejeli, je seveda samo del naše problematike. ->
s členkom seveda 'kot veste/kot (vam) je znano' govoreči vzpostavlja
neposreden stik z naslovniki.
1.2 Slovnične besedne vrste in slovnični pomen
V jezikoslovni literaturi se nedosledno pojmujejo slovnične besedne vrste. J.
Toporišič uvršča med slovnične besedne vrste različne besede:
- nepredmetnopomenske besede: veznik, predlog, členek, medmet (1992: 289; pojem
slovnična besedna vrsta);
- predlog, veznik, členek (1982: 332).
Slovnične besede so tiste, ki izražajo slovnični pomen. Slovnični pomen je pomen
razmerij med jezikovnimi prvinami. Razmerja med jezikovnimi prvinami pa izražajo le
predlogi in vezniki, pri čemer predlogi izražajo podredna razmerja, vezniki pa
podredna ali priredna razmerja. Pojem slovnični pomen povzemam po A. Vidovič Muhi
(1992: 35, 36): »Če si namreč odgovorimo, kaj sploh je slovnični pomen ---
slovnična funkcija v duhu strukturalne slovnice s trditvijo, da je to jezikovna
sposobnost izražanja dveh temeljnih razmerij znotraj predmetnosti ---
odvisnostnega v okviru podrednosti in neodvisnostnega v okviru priredja, potem smo
seveda takoj pri dveh besednih vrstah --- predložni in vezniški. Gre skratka za
dejstvo, da imamo veliko besed, katerih temeljna vloga je ravno izražanje slovničnega
pomena.« (Podč. N. J.)
J. Toporišič v Enciklopediji slovenskega jezika ni opredelil pojma slovnični
pomen, čeprav ga je uporabil kot protipomenko pojmu predmetni pomen in v pomenu
izražanja podrednih odnosov pri opredelitvi predloga:10
»Predlogi /.../ nimajo predmetnega pomena, ampak le slovnični, tj. z njim
izražamo podredne skladenjske odnose med besedami oz. frazami.« (Toporišič,
1984: 348; podč. N. J.)
Členki in medmeti ne spadajo med slovnične besedne vrste, ker ne izražajo razmerij
med jezikovnimi prvinami. V prispevku niso podrobneje obravnavani t. i. navezovalni
členki.11 Njihova vloga »vzpostavlja/ti/ zvez/o/ s
sobesedilom« (Toporišič, 1984: 348) se namreč močno prekriva z vlogo medstavčnih
veznikov. V tem smislu tudi njihov slovnični pomen ni izključen. Primer:
A: Izgubila sem indeks, ne morem na izpit.
B: In kaj boš zdaj?
2 Delitev členkov v slovenskem in češkem jezikoslovju
2.1 Pomenska delitev členkov
J. Toporišič (1974: 48) loči trinajst pomenskih skupin členkov:
- členki, ki na kaj navezujejo: Zakaj potem ne greš.;
- izražajo soodnosnost: Prišel sem zato, da bi pomagal.;
- poudarjajo: Ravno ti si mi moral to povedati.;
- izvzemajo: Prišli so le/samo trije.;
- izražajo sodbo: Približno kilometer daleč je.;
- dodajajo: Je tudi pametna.;
- izražajo pridržek: Pravzaprav je res.;
- potrjujejo: Da, tako je.;
- izražajo možnost ali verjetnost: Baje so ga videli.;
- vprašujejo: A(li) si ga dobil?;
- spodbujajo: Da mi zgineš spred oči.;
- zanikajo, ne soglašajo: Ne hodi ven ob takem vremenu.;
- izražajo čustvovanje: Žal je tako.
V Slovenski slovnici (1984) je osnovno merilo za delitev členkov še vedno
pomen. V primerjavi s svojo prvo delitvijo je J. Toporišič opustil skupino členkov,
ki izražajo soodnosnost, dodal členke, ki izražajo mnenje in domnevo (Baje
so ga videli.; menda, češ, denimo, recimo), in
skupino spodbujalnih členkov razdelil na dve skupini: spodbujalni trdilni
(Ko bi bilo že konec tega sprenevedanja.; Naj bo po tvojem,
naj gre.) in spodbujalni nikalni členki (Da me moreš tako
jeziti. 'ne jezi me'; Nikar tako.). Skupinam členkov je dodal več
primerov, drugače pa je delitev enaka delitvi iz leta 1974.
2.2 Funkcijska delitev členkov
2.2.1 Funkcijska delitev členkov v slovenskem
jezikoslovju
I. Černelič je v dveh svojih prispevkih (1991, 1993) podala zanimivo funkcijsko
delitev členkov, ker je ugotovila, da se »v novejšem času kaže težnja po
združevanju /skupin členkov/« (Černelič Kozlevčar, 1993: 224). Merili za delitev
sta
- vloga členkov v stavku in
- vezanost členkov na določeno besedno vrsto oziroma stavčni člen.
2.2.1.1
Osnovno merilo za delitev členkov je njihova vloga v stavku.
I. Černelič loči členke, ki
- opravljajo določeno vlogo v stavku glede na skladenjski naklon; sem uvršča po
Toporišičevi razvrstitvi spodbujalne in vprašalne členke;
- izražajo določeno razmerje do stvarnosti, resničnosti povedanega; sem uvršča po
Toporišičevi razvrstitvi možnostne oziroma verjetnostne členke ter členke mnenja,
domneve, zadržka;
- se navezujejo na posamezni stavčni člen, pri čemer člen v stavku podčrtujejo,
izpostavljajo; sem uvršča po Toporišičevi razvrstitvi poudarne, izvzemalne in
presojevalne členke;
- ne vežejo stavkov, ampak izražajo razmerje do sobesedila; sem uvršča po
Toporišičevi razvrstitvi navezovalne členke.
V nobeno od teh skupin ni uvrstila po Toporišičevi razvrstitvi čustvenih členkov in
členkov zanikanja, nesoglasja, ker »ima/jo/ drugačno vlogo v stavku«, pri
čemer ni opredelila, kakšna je njihova vloga (Černelič Kozlevčar, 1993: 225).
A. Skubic je ugotovil, da »/s/lovenska teorija besednih vrst členke navadno
opisuje po semantičnih merilih, ne pa po funkciji, ki jo igrajo v strukturi in
pomenski podstavi stavka«. Po Hallidayevi angleški slovnici je določal funkcijo
slovenskih členkov in jih razvrstil v dve skupini: povezovalni in modalni členki.
»Zdi se, da sta njihovi funkciji v skladnji stavka predvsem dve: povezovalna
(kohezijska, konektorska) in modalna. Ti funkciji sta analogni funkcijama
povezovalnega in modalnega adjunkta iz teorije sistemskega funkcionalizma M. A. K.
Hallidaya« (Skubic, 1999: 211). Skubic je v prispevku podrobneje analiziral le
povezovalne vloge členkov.
2.2.1.2
Osnovno merilo za delitev členkov je njihova vezanost na določeno besedno
vrsto oziroma stavčni člen.
I. Černelič ločuje členke, ki
- so del povedka in stojijo zlasti ob glagolu; sem uvršča po Toporišičevi
razvrstitvi potrjevalne členke, členke zanikanja, nesoglašanja, možnostne,
verjetnostne členke in členke mnenja, domneve;
- stojijo ob samostalnikih in izrazih količine; sem uvršča po Toporišičevi
razvrstitvi poudarne, izvzemalne, dodajalne in presojevalne členke.
V nobeno skupino ni uvrstila po Toporišičevi razvrstitvi navezovalnih členkov,
členkov čustvovanja, zadržka, vprašalnih in spodbujalnih členkov.
Zanimiva je teoretična funkcijska delitev členkov (takrat še prislovov) na dve
skupini pri J. Toporišiču (1966: 164): »Poleg takih /pravih/ prislovov pa imamo
še take, po katerih se ni mogoče vprašati. Ti izražajo poseben odnos govorečega do
vsebine stavka ali do posameznega njegovega dela.« (Podč. N. J.)
2.2.2 Funkcijska delitev členkov v češkem
jezikoslovju
V češki slovnici (1996) delijo členke glede na njihovo vlogo in šele drugotno glede
na njihov pomen. Ločijo členke, ki
- uvajajo povedi in določajo njihov naklon (vprašanje, ukaz, želja, vzklik) ali
izražajo razmerje govorečega do vsebine povedi: at, necht, kéž, což:
At se brzo uzdraviš! Kéž se ti to podaji! Zdalipak to
víš? Což o to! To je ale počasí!;
- se praviloma rabijo kot vezniki: Ale sluší ti to! Že se ti
chce! Aby se jim tak n
co
stalo!;
- nimajo vloge uvajanja stavkov; imajo pomen pritrjevanja, spodbujanja
(ano, tak d
lej),
poudarjanja (zejména, prav
) in naklonski členki (asi snad pry).
3 Funkcijska in pomenska delitev členkov
Osnovno merilo za delitev členkov je njihova vloga v stavku, povedi oziroma besedilu.
Delitev členkov glede na njihov pomen je zaradi dejstva, da »/č/lenki nimajo
stvarnega pomena /npr. ali, da, mar ipd./ oziroma /je/ delež tega /.../ pri
različnih členkih različen /npr. ravno/«, drugotna (Černelič Kozlevčar,
1993: 225). Glede na to lahko govorimo o treh (funkcijskih) skupinah členkov z dvema
podskupinama: navezovalni, naklonski (skladenjskonaklonski in naklonski v ožjem
smislu) in poudarni členki.
3.1 Navezovalni členki
Členki, katerih vloga je vzpostavljati pomenska razmerja s sobesedilom, so
navezovalni členki. To so členki, za katere J. Toporišič (1984: 384)
ugotavlja, da se »po vlogi približujejo veznikom /.../«.12 I. Černelič (1991) je ugotovila, da členke od veznikov
ločuje »/p/rav dejstvo, da ne vežejo stavkov, ampak izražajo razmerje do prej
povedanega ali iz okoliščin govornega položaja znanega«, pri tem pa opozarja, da
»meja ni ostra in je treba še ugotoviti, kako je z vezavo med povedmi in kakšna
je vloga členkov v zloženi povedi«. Za določanje pomena teh členkov moramo
upoštevati sobesedilo oziroma okoliščine sporazumevanja --- večinoma se pojavljajo v
govorjenih besedilih.
Primer:
A: Jasna, v trgovino grem.
B: Prosim? 'oprosti, kaj si rekla/nisem te slišala/lahko
ponoviš ipd.' -> izraža vljudnostno vprašanje po nerazumljeni trditvi.13
3.2 Naklonski členki
Členki, s katerimi govorec izraža svoje razmerje do vsebine, izražene v pomenski
podstavi povedi, ali do naslovnika, so naklonski členki. Govorčevo razmerje do
povedi je opredelila M. Križaj Ortar (1997: 68): »Naklonska sestavina povedi je
tista pomenska sestavina povedi, v kateri je izraženo govorčevo razmerje do
stvarnosti (izseka stvarnosti), tj. njegova vednost o čem, prepričanje v kaj, sodba o
čem, čustvo do česa oz. do naslovnika ali hotenje po besednem ali nebesednem
dejanju.«
Glede na vlogo v povedi jih delimo na naklonske (v ožjem smislu) in
skladenjskonaklonske členke. Obojim je skupna naklonska vloga, tj. z njimi govorec
izraža razmerje do vsebine povedi ali naslovnika. Razlikujejo se funkcijsko:
naklonski členki za razliko od skladenjskonaklonskih ne vplivajo na skladenjski
naklon povedi oziroma niso sredstvo za določanje skladenjskega naklona povedi.
3.2.1 Skladenjskonaklonski členki
Členki, s katerimi govorec vzpostavi svoje razmerje do pomenske podstave povedi in
katerih vloga je skladenjsko modificirati poved, tj. določati oziroma spreminjati
skladenjski naklon povedi, so skladenjskonaklonski členki. V nekaterih
primerih ravno členki določajo naklon povedi, npr. vprašalni členki ali,
kaj,14 mar. Skladenjskonaklonska moč členka
se kaže v primeru Jutri se vidimo, kajne?, kjer pastavčno rabljeni vprašalni
členek kajne določa naklon celotne povedi, čeprav ima prvi stavek soredja
povedni naklon.
Zdi se, da se pomen (izražanje določenega govornega dejanja, npr. želje, vprašanja,
ukaza, zapovedi, prošnje) in vloga povedi (tvorjenje želelnih, vprašalnih povedi) pri
teh členkih močno prekrivata.
V to skupino uvrščamo po Toporišičevi razvrstitvi vprašalne in nekatere spodbujalne
členke. Pomenski skupini skladenjskonaklonskih členkov sta torej vprašalni (ali,
kaj) in želelni (naj, ko) členki.
3.2.2 Značilnosti skladenjskonaklonskega členka
naj
J. Toporišič (1984: 385) je opredelil členek naj le s pomenskega vidika, ne pa
tudi s funkcijskega. Členek naj je spodbujalni, ker spodbuja/poziva govorečega
ali neudeleženca pogovora k izvršitvi glagolskega dogodka. To se formalno kaže v rabi
členka naj ob glagolu v 1. osebi (govoreči) ali 3. osebi (neudeleženec
pogovora) vseh števil. Členek naj se ob glagolu v 2. osebi (ogovorjeni) vseh
števil ne rabi, ker se spodbujanje/pozivanje ogovorjenega k izvršitvi glagolskega
dogodka izraža z naklonskimi oblikami --- velelnikom (piši, pišita, pišite):
»Neogovorjenemu ne moremo velevati, za tega si samo želimo, da bi kaj storil.
/.../ Velelne povedi torej izražajo voljo govorečega, da bi kdo drug, tj. ogovorjeni
(lahko tudi on skupaj z njimi), kaj storil.« (J. Toporišič, 1982: 266.)
To pomeni, da je spodbujanje/pozivanje govorečega in neudeleženca pogovora mogoče
izraziti samo s skladenjskim naklonom povedi, ne z glagolskim.15 Členek naj je sredstvo za izražanje želelnega
skladenjskega naklona povedi, zato je funkcijsko skladenjskonaklonski členek.16 Rabi se ob glagolu,17 pri
čemer ne stoji nujno neposredno pred njim (Naj te koklja brcne). Glagol je
vedno v povednem sedanjiku, razen polnopomenski glagol biti, ki je samo v
prihodnjiku.
Govorno dejanje, ki ga izraža poved s členkom naj, je včasih mogoče razbrati
šele iz sobesedila ali okoliščin sporazumevanja. V premem govoru je členek naj
vedno sredstvo za izražanje pozivnega govornega dejanja, v katerem je dejavnost
govorca pripraviti naslovnika k temu, da bi ta v prihodnosti opravil zahtevano/želeno
dejanje:18 Naj pride Jasna k tabli. Pretvorba
premega govora v poročani govor pomeni izgubo členka oziroma dobi členek vlogo
veznika: Učiteljica je prosila/ukazala/svetovala, naj pride Jasna k tabli.
Kaže, da sta skladenjskonaklonska vloga in pomen členkov določljiva samo iz
sobesedila ali okoliščin. To dokazujejo različni performativni glagoli pozivnega
govornega dejanja (prositi, ukazati, svetovati). Členek naj je
tako sredstvo za izražanje prošnje, želje, ukaza, nasveta in v vseh primerih izraža
pozivnost ali spodbujanje naslovnika, skladenjski naklon pa je želelni.
Členek naj lahko določa tudi vprašalni skladenjski naklon: Naj grem
domov? V tem primeru pravzaprav členek naj prevzame vlogo vprašalnega
členka ali.
3.2.3 Značilnosti skladenjskonaklonskega členka
ali
Členek ali je skladenjskonaklonski členek, in sicer določa vprašalni
skladenjski naklon. Povedi s členkom ali so vprašalne (Ali prideš?) ali
vzklične19 (Ali mi zgineš!). S formalnega,
skladenjskega, funkcijskega in pomenskega vidika je mogoče ločiti dve vrsti
skladenjskonaklonskega členka ali: vprašalni členek ali in
nevprašalni čustveni členek ali. Vloga vprašalnega členka je uvajanje
odločevalnega vprašanja. Rabi se kot del stavka ali samostojno (pastavčno): Ali
prideš? --- To je tvoj mož, ali ne? Poved z vprašalnim členkom se loči od povedi
z nevprašalnim čustvenim členkom po končnem ločilu v zapisanem besedilu (vprašaj ---
klicaj ali pika) in intonaciji v govoru (vprašalna rastoča --- vzklična).
Nevprašalnih čustvenih členkov ne moremo rabiti pastavčno. Zaradi vzklične intonacije
so take povedi čustveno obarvane, pogosto imajo ironični pomen.20 Kot take se pojavljajo predvsem pri praktičnem
sporazumevanju in v umetnostnih besedilih. V znanstvenih besedilih so zaradi
čustvenosti in ironičnosti zaznamovane. Povedi z vprašalnim členkom se rabijo v vseh
funkcijskih zvrsteh nezaznamovano.
Povedi s členkom ali se razlikujejo tudi z vidika teorije govornih dejanj.
Povedi z vprašalnim členkom izražajo samo pozivna govorna dejanja: govorec želi
pripraviti naslovnika k temu, da bi mu sporočil podatek o resničnostni vrednosti
sporočila.21 Povedi z nevprašalnim čustvenim členkom
lahko izražajo neko govorčevo ugotovitev, vedenje; to je prikazovalno oziroma
predstavitveno govorno dejanje (Ali si pametna.; Ali smo se smejali.). Druga
možnost je, da govorec želi pripraviti naslovnika, da bi ta opravil neko dejanje; to
je pozivno govorno dejanje (Presneti mulec, ali ne boš jedel!).
3.3 Naklonski členki (v ožjem smislu)
Členki, s katerimi govorec izraža svoje razmerje do vsebine povedi oziroma
naslovnika, a ne vplivajo na skladenjski naklon povedi, so naklonski členki.22 I. Černelič Kozlevčar (1993: 224) je opredelila
naklonske členke kot členke, ki »izražajo možnost, verjetnost, mnenje, domnevo,
zadržek /in jim/ je skupno to, da izražajo določeno razmerje do stvarnosti,
resničnosti povedanega«. Neupravičeno je iz te skupine izločila členke
čustvovanja in zanikanja, saj tudi ti izražajo govorčevo razmerje do povedi.23
Funkcijsko so ti členki večinoma del povedka: Jasna je baje bolna.
Pomenske skupine naklonskih členkov so:
1. Členki čustvovanja: z njimi izraža govorec svoje duševnostno stanje
(veselje, ljubezen, sovraštvo, navdušenje, prezir, občudovanje, zavist, zasmeh,
ironijo ipd.): žal, dobro, hvala bogu; Da me moreš tako jeziti!
2. Členki, s katerimi govorec pritrjuje naslovniku/sebi oziroma soglaša z
njim:
- pritrjevanje brez pridržka: Seveda, vem, da je hudo.;
Res/Gotovo, predaleč je šel.; Pri delu nam boš pomagal?
Kakopa(k)/Kajpa(k)/Kajpada.; Si pripravljen? Ja/Da.; Me vzameš s sabo?
Menda ja.24
- pritrjevanje s pridržkom: Strokovnjak res/sicer ni, nekaj pa le
ve;25 No, da/ja, pa pridi jutri;26 Bi še kos potice? Saj ni treba;27 Mislijo, da obvladujejo položaj. Že, toda ne
bodo ga dolgo;28 Mislim, da je vse povedal.
Morda; Premalo znaš. Že mogoče, tovariš.
3. Členki, s katerimi govorec izraža svoje prepričanje o čem oziroma želi
z njimi prepričati naslovnika/sebe o čem: Ti se ga boš seveda še spomnil.;
Tu je res dolgčas;29 Takemu delu
gotovo ne bo kos; Nisem jaz kriv, zares ne; Ni še prišel,
verjetno je zaspal; Mogoče je pa res.
4. Členki, s katerimi govorec izraža svoje stališče do česa:
Baje so se zelo bogati; Recimo, da začne goreti; Zakaj
že odhajaš?30
5. Členki, s katerimi govorec zanika veljavnost trditve oziroma označi
predmetno vsebino za neveljavno ali ne soglaša z naslovnikom: Ne hodi
domov.; Tega nikakor ne morem narediti.; S to izjavo ni škodil samo sebi,
nasprotno, to bo škodilo vsemu kolektivu.31
Med naklonske členke (v ožjem smislu) uvrščamo po Toporišičevi razvrstitvi členke
čustvovanja, možnostne in verjetnostne členke, členke mnenja, domneve, zadržka,
zanikanja in pritrjevalne členke.
3.4 Poudarni členki
Členki, ki so skladenjsko del stavčnega člena v povedi, so poudarni členki.
Stojijo lahko ob vseh predmetnopomenskih besedah (samostalniški in pridevniški
besedi, glagolu, prislovu in povedkovniku). Taki so členki predvsem, celo, samo,
le, vsaj, tudi, skoraj. Najmanj so poudarni členki vezani na glagol (ravno,
prav, posebno, komaj, približno, tako) in povedkovnik (posebno, zlasti, komaj,
približno, tako) oziroma povedek.32 Stavčni člen, ob
katerem stoji poudarni členek, dobi v povedi določen pomenski odtenek: Jasna in
Tina sta prijateljici. Včeraj je šla Tina na rojstni dan. Tam je bila tudi
Jasna. -> Na rojstnem dnevu sta bili Tina in Jasna. Stavki s
poudarnimi členki so skladenjsko okrepljeni nasproti stavkom brez členkov.33 V to skupino uvrščamo po Toporišičevi razvrstitvi
poudarne, presojevalne, dodajalne in izvzemalne členke. To so tudi pomenske skupine
poudarnih členkov.
Literatura
Bešter, Marja (1994). Tip besedila kot izrazilo sporočevalčevega namena. Uporabno
jezikoslovje, 44-52.
Černelič, Ivanka (1991). Členek kot besedna vrsta. Jezikoslovni zapiski 1, 73-85.
Černelič Kozlevčar, Ivanka (1993). O delitvi členkov. Zbornik Slavističnega društva
Slovenije 3, 213-225.
Dular, Janez in Korošec, Tomo (1994). Slovenski jezik 3, Maribor: Obzorja.
Havranek, Bohumil in Jedlička, Alois (1996). Stručná mluvnice česká. Praha:
Fortuna.
Jakop, Nataša (2000). Vezanost poudarnih členkov na določeno besedno vrsto oziroma
stavčni člen. Jezikoslovni zapiski 6, 67-80.
Korošec, Tomo (1981). Besediloslovna vprašanja slovenščine. XXVII. Seminar
slovenskega jezika literature in kulture. Ljubljana: Oddelek za slovanske jezike in
književnosti Filozofske fakultete. 173-188.
Križaj Ortar, Martina (1997). Poročani govor v slovenščini (skladenjsko-pragmatični
vidik). Doktorska disertacija. Ljubljana.
Kunst Gnamuš, Olga (1984). Govorno dejanje --- družbeno dejanje: komunikacijski model
jezikovne vzgoje. Ljubljana: Pedagoški inštitut pri Univerzi Edvarda Kardelja v
Ljubljani.
Kunst Gnamuš, Olga (1986). Razumevanje in tvorjenje besedila. Ljubljana: Pedagoški
inštitut pri Univerzi Edvarda Kardelja v Ljubljani.
Petrič, Teodor (1993). Stavki z naklonskimi členki kot okrepljene skladenjske
zgradbe. Jezik tako in drugače. Ljubljana: Društvo za uporabno jezikoslovje
Slovenije, 252-262.
Petrič, Teodor (1995). Naklonski členki v nemščini. Doktorska disertacija.
Ljubljana.
Skubic, Andrej (1999). Ogled kohezijske vloge slovenskega členka. Slavistična revija
2 (47), 211-238.
Slovar slovenskega knjižnega jezika (1994). Ljubljana: Državna založba Slovenije.
Svetec Podgorski, Luka (1862). O členkih. Novice, 407, 415, 427.
Toporišič, Jože (1966). Slovenski knjižni jezik 2. Maribor: Obzorja.
Toporišič, Jože (1974). Kratko oblikoslovje slovenskega knjižnega jezika. Slovenski
jezik, literatura in kultura, 29-50.
Toporišič, Jože (1982). Nova slovenska skladnja. Ljubljana: Državna založba
Slovenije.
Toporišič, Jože (1984). Slovenska slovnica. Maribor: Obzorja.
Toporišič, Jože (1991). Členki in njihovi stavčni ustrezniki. XXVII. Seminar
slovenskega jezika, literature in kulture. Ljubljana: Oddelek za slovanske jezike in
književnosti Filozofske fakultete, 3-16.
Vidovič Muha, Ada (1984). Nova slovenska skladnja J. Toporišiča. Slavistična revija 2
(32), 142-155.
Vidovič Muha, Ada (1992). Slovnična obvestilnost Slovarja slovenskega knjižnega
jezika. Zbornik Slavističnega društva 3, 35-49.
Vidovič Muha, Ada (1999). Čas in prostor, ujeta v slovenski slovar 20. stoletja:
Poudarek na komunikacijskem vidiku Slovarja slovenskega knjižnega jezika. 35. Seminar
slovenskega jezika, literature in kulture, 7-26.
Opombe
- 1
- Prispevek je prirejeni del diplomske naloge, ki je nastala pod mentorstvom doc.
dr. Marje Bešter v študijskem letu 1998/1999.
- 2
- O osnovnih merilih za razločevanje besednih vrst prim. J. Toporišič, 1984: 474,
I. Černelič, 1991: 82.
- 3
- J. Toporišič (1992: 54) razume govorni dogodek kot proces tvorjenja besedila, pri
čemer govorec ni dejaven člen tega procesa in je izključen iz okoliščin:
»/Govorni dogodek je/ /t/vorjenje besedila iz jezikovnih prvin z namenom, da se
obvestilo o nečem od govorečega prenese ogovorjenemu.« Definicijo govornega
dogodka, ki vključuje jezikovno dejavnost govorca, okoliščine in rezultat govorčeve
jezikovne dejavnosti, je vpeljala M. Križaj Ortar (1997: 12): »Govorni dogodek
/.../ sestoji iz govorjenja (govornega dejanja oz. govornih dejanj), njegovega
sotvarja in njegovega izdelka.«
- 4
- A. Vidovič Muha (1984: 144) to imenuje »stavčnočlenska modifikacija«.
Členke in medmete je opredelila kot »modifikacijski besedni vrsti«:
»/m/edmeti kot izraz (globinske) stavčnostrukturirane povedi posredujejo celovit
govorni dogodek /.../, členki kot izraz (globinskega) stavčnega dela povedi,
stavčnega modifikatorja izraženega stavka /pa/ delni (necelovit) govorni dogodek
/.../« (Vidovič Muha, 1999: 22). To, da členki spadajo k drugemu stavčnemu
vzorcu, je ugotovil J. Toporišič (1982: 13, 39).
- 5
- O tem J. Toporišič (1982: 334). Zdi se, da so podobni primeri tudi pri členku:
Ni rekel ne da ne ne. Odgovarja samo z da in ne
(predmet).
- 6
- J. Toporišič, 1982: 39, 333.
- 7
- I. Černelič (1991: 83) je prva uporabila pojem skladenjskonaklonska vloga pri
nekaterih členkih. J. Toporišič (1982: 262, 270) navaja primere s členki ali,
naj pri obravnavanju vprašalnega in želelnega skladenjskega naklona.
- 8
- I. Černelič, 1991: 83.
- 9
- Na to vlogo členkov v povedi je opozoril T. Korošec: »Zaradi te značilnosti
/tj. da povezujejo enote stavka z izvenbesedilno resničnostjo/ so nekateri členki
(seveda, kajpada, pravzaprav) primerni za to, da govoreči z njimi vzpostavi
neposrednejši, živahnejši stik s poslušalci« (Dular, Korošec, 1994: 58).
- 10
- Pojem slovnični pomen je uporabil tudi v teoriji upovedovanja: »Beseda
dekle npr. ima predmetni pomen 'mlajša, neporočena oseba ženskega spola', njen
slovnični pomen, ker je samostalnik, pa je lahko 'vršilka glagolskega dejanja'
/ .../ ali 'cilj glagolskega delovanja' / .../, 'okoliščina' / .../, 'lastnost' /
.../ ipd.« (Toporišič, 1992: 191; pomen; podč. N. J.)
- 11
- Vlogo navezovalnih členkov je podrobneje obravnaval A. Skubic, 1999.
- 12
- Do podobne ugotovitve je pravzaprav prišel že L. Svetec (1862) več kot sto let
prej: »Tisti i, s katerim Slovenci v nekih prilikah govor začenjamo,
kakor: I kaj praviš? I pa mu daj! I no pa pojdi! itn. ni veznik
/.../.« (Podč. N. J.)
- 13
- SSKJ, 1994: 1084.
- 14
- Ločiti moramo vprašalni zaimek (Kaj delaš?) in vprašalni
členek (Kaj 'ali' je res bolan?).
- 15
- M. Križaj Ortar (1997: 42) uvršča med naklonske oblike tudi želelnik, ki ga od
drugih dveh nepovednih glagolskih naklonov (velelni, vprašalni) loči glede na vršilca
dejanja: »/.../ če naj bo vršilec zaželenega dejanja govorec, izrazi to s
pogojnikom (npr. Hočem/Želim, da zaspim. --- Zaspal bi.); če je za
vršilca zaželenega dejanja določil naslovnika, uporabi velelnik (Hočem/Želim, da
zaspiš. --- Zaspi.); če pa naj bo vršilec zaželenega dejanja kdo drug, tj.
ne govorec, ne naslovnik, izrazi to z želelnikom (npr. Hočem/Želim, da Ana zaspi.
--- Ana naj zaspi.).« Zdi se, da vršilec dejanja ne more biti
razločevalno merilo med naklonskimi oblikami, saj izraža s členkom naj
željo/hotenje tudi govorec: Hočem/Želim, da zaspim. --- Naj zaspim.
- 16
- Zanimivo je, da je ponazoritveni primer definicije želelnega skladenjskega
naklona pri J. Toporišiču (1992: 382) ravno členek naj: »Naj
pevec drug vam srečo opisuje.« (Podč. N. J.)
- 17
- I. Černelič (1991: 82) je ugotovila, da nekateri členki nastopajo zlasti ob
glagolu oziroma povedku. Imenuje jih naklonski členki.
- 18
- Prim. M. Bešter, 1994: 47.
- 19
- Vzklične povedi so pod vplivom čustvenosti modificirane vprašalne, pripovedne ali
želelne povedi. Prim. J. Toporišič (1992: 361; vzklična intonacija,
vzklična poved).
- 20
- Čustvenost stavka z nevprašalnim čustvenim členkom nasproti vprašalnim členkom
loči SSKJ s kvalifikatorjem ekspr. (ekspresivno), ki označuje »močno
čustveno obarvane besede, pomen ali zveze«. (SSKJ, 1994: Uvod; podč. N. J.)
- 21
- Prim. O. Kunst Gnamuš, 1984: 85.
- 22
- To je ugotovila že O. Kunst Gnamuš (1984: 72): »Svoje razmerje do sporočene
vsebine, stopnjo verjetja, lahko izrazi /sporočevalec/ z naklonskimi prislovi ali
členki: Verjetno/Mogoče/Nedvomno/Zagotovo je Mojca noseča.«
- 23
- Prim. J. Toporišič (1992: 19): čustvenostna določitev; (146): nikalna
določitev pomenske podstave in M. Križaj Ortar (1997: 68).
- 24
- Prim. SSKJ, 1994: 539: »3. v medmetni rabi izraža soglasje, pritrjevanje
brez pridržka«.
- 25
- Prim. SSKJ, 1994: 1161, 1216: »izraža rahlo omejitev, pridržek«.
- 26
- SSKJ, 1994: 112, 353: »izraža obotavljanje, pomislek«.
- 27
- SSKJ, 1994: 1188: »6. izraža soglasje, (zadržano) pritrjevanje«.
- 28
- SSKJ, 1994: 1698: »17. v medmetni rabi izraža zadržano
pritrjevanje«.
- 29
- SSKJ, 1994: 1161: »2. ekspr. izraža podkrepitev trditve«.
- 30
- Za členek že je O. Kunst Gnamuš (1986) ugotavila, da »izraža
neskladje med pričakovanjem in dejanskostjo«.
- 31
- Členek nasprotno je v SSKJ (1994: 627) obravnavan neustrezno kot podgeslo
pridevnika nasproten -tna, -o z oznako prislov. Od prislova se loči po
skladenjski rabi: členek je le v samostojni, pastavčni rabi, sicer je lastnostni
prislov: nasprotno delovati.
- 32
- Podrobneje je vezanost poudarnih členkov na določeno besedno vrsto oziroma
stavčni člen obravnavala N. Jakop, 2000.
- 33
- O tem prim. T. Petrič, 1993: 252.
