Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Znanost mladini |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Tone Smolej |
Grski mit in slovenska dramatika
Pred leti je dr. Taras Kermauner zapisal, da »v slovenski zgodovinski preteklosti grska mitologija ni ustrezala slovenskemu samozavedanju, kar je tudi razumljivo. Bila je prevec splosno evropska; uporabljali so jo tujci, Nemci...«1 Toda ce upostevamo dve monodrami Josipa Stritarja Orest (1866 ali 1867) in Medeja (1870), Jarceve poskuse z Vasko Antigono (1939), Smoletovo Antigono (1960), Tauferjevega Prometeja ali temo v zenici sonca (1968), Mrakovega Chrysipposa (1976) ter dramska dela, ki so nastala v drugi polovici osemdesetih let (Klementov padec in Dedal Draga Jancarja, Elektrino mascevanje Mirka Zupancica, Medeja Daneta Zajca ter Odisej in sin ali svet in dom Vena Tauferja), dobimo vtis kontinuitete ustvarjanja po mitski predlogi na Slovenskem v zadnjih stodvajsetih letih.
Glede na uporabo mitske zgodbe lahko slovenske drame razdelimo na pet kategorij.
2. Kategorije
Avtorja sta izpostavila le nekatere pomembnejse dogodke iz obeh epopej. Zajc je pricel delo z mitsko-simbolnim nastopom Jazona z enim samim sandalom, nato pa se je vrnil k argonavtskemu mitu sele z dvema Medejinima umoroma.
Prav ta umora razdvojita ljubimca, Jazon se oddalji od zene Medeje, ki zdaj prehaja iz »ljubece zene v sovraznico«. (Iz pogovora avtorja z Danetom Zajcem)
Veno Taufer pa je opisal Telemahovo - sinovo pot k ocetu Odiseju in njegovo bezanje od doma ter Odisejevo bitko s svetom (Odiseja), da bi se vrnil domov.
2.2 Drama, ki mit vsebinsko spremeni
»Zgodilo se je drugace, kot smo pricakovali ...«3
2.3 Drami, ki mitski okvir razsirita
Vendar Smole ni uporabil lika Antigone. Cemu?
»Antigone v igri nisem potreboval, saj je tema pac v ravnanju in v odlocitvah drugih, sprico prepovedanega pokopa enega od padlih bratov; okoli Antigone same je ze vse jasno v principu. Drugi (dvor) so me zanimali«. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
Smoletova Antigona izrisuje dvorne reakcije na njeno iskanje in spletkarstvo dvorjanov zoper njo. Sestra Ismena je najprej na njeni strani, potem jo pod vplivom svetnika Teireziasa zapusti; zarocenec Haimon jo ves cas blati, stric in vladar Kreon pa jo na koncu obsodi na smrt...
Za temo drame Chrysippos si je Ivan Mrak izbral nakljucno srecanje med ocetom Lajem in sinom Ojdipom, ob katerem sin zagresi ocetomor. V ta okvir pa je dodal se mit o Chrysipposu (Lajevem mladostnem ljubimcu), ki predstavlja kralju Laju blodnjo in obcutek krivde.
Oba dramatika sta tradicionalno zgodbo razsirila in ji tako dodala nove vrednote in svojstveno pomenljivost.
2.4 Drame, ki jim je mit simbol
Dedal Draga Jancarja je simbol graditelja velikega stalinisticnega zapora, ki pa je hkrati simbol labirinta tedanje druzbe. Partijski voditelj Marek, ki nadzoruje gradnjo (morda povzet po kretskem kralju Minosu), pa simbolizira tirana, ki ogroza umetnikovo svobodo, s tem pa tudi svobodo druzbe. Delo se zakljuci s simbolnim Dedalovim nagovorom se nerojenemu sinu Ikaru. Simbolika Ikara pa se ze navezuje na Jancarjevo dramo Klementov padec, ki naj bi imela delovni naslov Ikarov padec.4 Klement-Ikar je mlad slovenski filozof sredi malomescanske predvojne Ljubljane, njegova stremljenja so usmerjena v visje cilje, v nadcloveska premagovanja alpskih sten.
2.5 Monodrame, dramski odlomki --- osnutki za ambicioznejsa dramska dela
Poleg Oresta je Stritar leta 1870 napisal se Medejo. Za obe deli lahko recemo, da sta poeticni monodrami. O njuni dramski naravi prica tudi avtorjev pripis didaskalij, navkljub pismu pa je tezko verjeti, da sta bili monodrami osnutek za obseznejso dramo.
Stritarjev Orest bezi v miselnih retrospektivah iz domace hise, kjer je umoril mater. Gre za doloceno stopnjevanje, saj junak z vsako novo mislijo bolj podlega vesti. Tik pred napadom Erinij obtozi sestro Elektro za svojo nesreco. Medeja prikazuje naslovno junakinjo med begom pred mozem Jazonom, ko se vrze vsa nemocna, po tozbi in obtozbi moza, skupaj z otrokom prek pecin v morje.
Obe monodrami opisujeta naslovnega junaka, ki tik pred svojim koncem izpove zgodbo svojega zivljenja in se ocisti krivde, saj je bil zapeljan.
Januarja 1939 je Miran Jarc objavil v levicarskem Zborniku 39 tri strani Vaske Antigone s podnaslovom: odlomek iz tragedije. Dr. Evald Koren meni, da Jarc drame ni nikoli napisal, pa tudi nameraval je najbrz ni.6 Jarc nam predstavi dialog med sestrama, ki se zaradi njunega razlicnega nazora razsiri v konflikt: Jasna (Antigona) sledi svojemu kategoricnemu imperativu in zeli pokopati obesenega brata, Mara (Ismena) pa zaradi strahu in eticne ozkosti to dejanje zavraca.
Ob dramskih kategorijah lahko opredelimo se deset motivno-tematskih elementov, ki zaznamujejo slovensko miticno dramo.
3. Motivno-tematski elementi
3.2 Ljubimca
3.3 Umor tekmecev
Smrt omeni strazar, izvrsevalec.
3.4 Zapuscene zene
3.5 Zalezovalec
3.6 Vladar
Podobno kot Kreon tudi Zajcev Peleas ni preprican v trdnost lastnega prestola, zato si zeli nesmrtnosti, a je prevaran in ubit. Zupancicev Ajgist pa je njuno nasprotje: iz razvratnega povzpetnika postane okruten oblastnik, ki se zeli znebiti celo svoje druzice in kraljice Klitajmestre. Sklepno starcevsko stanje vladarja predstavlja Mrakov kralj Laj, obnorel starec, ki bezi pred grehi preteklosti. Pri slovenskih dramatikih je vladar precej dusevno motena oseba, najveckrat v strahu za lastni prestol.
3.7 Primerjava oseb
Zanimivo pa je tudi videnje Kirke dveh sodobnih slovenskih dramatikov. Tauferjeva Kirka je zgolj ljubimka, ki ji je Odisej vzel vsakrsno moc, Zajceva pa svecenica, posvecena v odvezo grehov.
Tauferjev Teirezias je zgolj videc v svetu mrtvih, Smoletov pa pragmatisticni filozof, zarotniski starec, siva eminenca, skratka clovek, ki ima zmeraj zadnjo besedo.
3.8 Zamenjava vlog
Kralj Laj je bil v mladosti po nedolznem obtozen umora ljubimca Chrysipposa. Ivan Mrak nam predstavi Laja, ko vidi v Ojdipovem nastopu vrnitev Chrysipposa. Ojdip seveda ni Chrysippos, a se mu zdi Lajevo pripovedovanje »tuje /.../, a cudno blizu«.10 Oce Laj je namrec zaradi prerokbe poslal sina Ojdipa v smrt se kot decka in ga tako vec kot onecastil. Lajeve besede: »Klevetali so vsekrizem, da sem te onecastil«,11 so namenjene Chrysipposu, pred katerim je kralj nedolzen, sprejema pa jih Ojdip, pred katerim je oce Laj resnicno kriv. Na koncu prepozna sina, Ojdip pa oceta ne, saj Mrak dopusca nadaljevanje zgodbe o Ojdipu v Sofoklejevem delu Kralj Ojdip.
3.9 Miticni junaki --- resnicne osebe
Andrej Inkret meni, da je Dedal najbrz Milan Apih (roj. 1906), predvojni komunist in dolgoletni zapornik, ki je sodeloval pri izgradnji zloglasnega beograjskega zapora.12 Le-tega je zasnoval Aleksander Rankovic'-Leka (1909-1985), katerega verjetno prikazuje Jancarjev voditelj Marek. Apih se je kasneje uveljavil kot oporecnik, kar velja tako za miticnega kot za Jancarjevega Dedala.
V clanku »Torej spet z Antigono« je dr. Inkret zapisal, da se je »po Ljubljani cvekalo, da je v Kreonu naslikan slovenski notranji minister Boris Kraigher, V Teireziasu pa literarni kritik in partijski ideolog Boris Ziherl...«.13
Pa povprasajmo avtorja, ce sta v teh dveh osebah skrita dva politika?
»Ne. Niti v Kreonu niti v Teireziasu ni nihce skrit. In tudi nasploh razumi, da v boljsi literaturi ni odslikavanja, kopiranja etc., temvec sinteza izkusenj, opazovanj, razmisljanj etc. Dobra literarna figura zraste v avtorjevi glavi in v avtorjevem srcu, potem ko je (ce mu je bilo dano) prej pridno in zvesto gledal po svetu naokoli. Celo najbanalnejsa karikatura bi bila slaba, ce bi samo preslikovala to ali ono pri tem ali onem«. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
3.10 Aktualizacija mita
Dobro desetletje in pol po teh dogodkih je Dominik Smole napisal dramo Antigona, ki se zacenja z mirom, s slavljenjem zmagovalca in zasramovanjem porazenca ... Zakaj torej tema Antigona na koncu petdesetih let v slovenski dramatiki?
»Tema Antigona me je (1958-1959) zanimala seveda zaradi bratomorne vojne, ki sta jo bíla v Sofoklejevi Antigoni Eteokles in Polineik. To so bila leta, ko smo ze temeljito premisljevali o vojni 1941-1945, bratomorstvo minule vojne je mocnemu delu takratnih literarnih tridesetletnikov na najrazlicnejse nacine problematiziralo cas, ki je bil za nami, in zivljenje, kakrsno je nastalo v njem. Sofoklejeva Antigona je bila pac idealna predloga za varianto moje izkusnje«. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
Antigonino iskanje je se vedno aktualno iskanje sprave med zmagovalci in porazenci v bratomorni vojni, saj miru (s tem pa tudi konca vojne) vse do pokopa porazencevih zrtev ne more biti.
Paz Dominika Smoleta je simbol svobodnjaka in idealista, s katerim mora totalitaristicni rezim se obracunati, saj je obremenjen z umorom in vojno kot vecina junakov, ki se na Slovenskem srecujejo z Antigonino zgodbo.15 Predvsem pa je paz se zmeraj ziv...
Opombe