-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Metodicne izkusnje
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Marjan Strancar
Nova Gorica



Narte Velikonja --- solska skica*
(Gospa Amalija)




 - Ucitelji slovenscine imamo (poleg zgodovinarjev) posebej pomembno dolznost: skupaj z ucenci odkrivati, raziskovati in vrednotiti kulturnozgodovinsko substanco svoje regije, v katero sodi tudi t.i. domoznanska knjizevnost (ona od vceraj in seveda tudi danasnja). Moramo ji le najti pot v solski vsakdanjik in predvideti trenutek, ko se ji bomo lahko ucinkovito posvetili. Ze pozabljene ali spregledane strani utegnejo nase delo pozlahtniti, saj, kot modruje star nemski pregovor, sele rja da pravo vrednost kovancu.

Ob stoletnici rojstva Narteja Velikonje, pisatelja z Dola pri Otlici nad Vipavsko dolino, velja razmisliti, kaj iz njegovega opusa bi lahko vzeli za »solsko rabo« (zaradi svojih izkusenj se bom seveda omejil predvsem na srednjo solo) in kako bi potem izbrano interpretirali. Najprej si moramo seveda ustvariti cim popolnejsi literarni raz/pregled (kar je zaradi nedosegljivosti posameznih del zamudno in tezko opravilo!), sele nato se odlocimo za izbor. Sodimo, da je N. Velikonja zmogel/znal biti tudi umetnik, o cemer pricajo mnoge njegove strani z visoko estetsko vrednostjo. Zato je prav, da vsaj nekatere izmed njih priblizamo ucencem (moznosti, da to storimo, imamo dovolj na vseh stopnjah).

Meni se je ob/po branju Gospe Amalije izoblikovala naslednja skica ure o pisatelju in interpretaciji te njegove novele.





»Cloveske misli se polasca nemoc. Pa se zdi, kot da smo nekaj pozabili v preteklosti, neko izrocilo, ki bi nas utegnilo resiti, zato se obracamo nazaj, ker bi ga radi nasli za svojo resitev.« (Dane Zajc)






Osebna motivacija. Najprej bi rad navedel nekaj vzrokov in spodbud, zaradi katerih sem segel po delih N. Velikonje. Korenine mojega rodu segajo prav v kraje, kjer je sluzbovala babica Amalija, spominjam pa se tudi, ceprav ne vec jasno, dedkovega spostljivega omenjanja pisateljevega imena. Zaradi dolgoletnega planinarjenja po Golakih, Cavnu, Kuclju pa me je zanimalo, kako je »planoto« videl in opisal domacin pisatelj. V opusu sem vseskozi iskal zlasti svojo »pot«, staro »sredcavensko, borsnarsko« romarsko pot, ki se tako lepo in zapeljivo vije ob bokih cavenskega pogorja tja proti romarski cerkvici Device Marije nad Vitovljami, pa sem kar malo razocaran lahko prebral o njej le v Besedah, na str. 145, dva stavka: »Na stezi, ki gre pod Kucljem do vitoveljske cerkve, je poskocil kamen.« Posebna spodbuda je bila tudi trditev A. Puhar o »izbrisu (pisatelja in njegovega dela) iz spomina« in nazadnje slavistova zelja po odkrivanju in razbiranju neznanega, taksnega, kar potem izziva nove korake v razredu...





»Zdaj iscem to lepoto...« (Moje literarne lavorike)






Motivacija ucencev: stoletnica rojstva doslej (pre)malo znanega slovenskega pisatelja.


Ucni cilji: predstaviti zivljenje in delo Narteja Velikonje, interpretirati novelo Gospa Amalija in pri tem uporabiti metodo prepoznavanja (strukturiranja) raznih tipov karakterizacije osrednje junakinje (po Z. Diklic'u). (Ker zelimo/potrebujemo usmerjeno branje, moramo predtem natancno predvideti vprasanja in izdelati naloge za ucence.)


Didakticni algoritem:

eden izmed ucencev v referatu (lahko) opravi sociolosko karakterizacijo junakinje -> porocilo;

ostali ucenci oblikujejo psiholosko karakterizacijo, tovrstni razvoj osrednjega lika; dva ucenca ali trije izdelajo iz vseh zapiskov sinteticni zapis -> porocilo;


Bio- in bibliografski zaznamek: Velikonjevo zivljenje predstavimo tako z odlomki iz ustreznih njegovih del (Moje literarne lavorike, Nekaj trenutkov pred rojstvom in pozneje, Ko sem na svet prisel, Moj nekrolog) kot tudi s podatki iz clankov o njem.


Literatura (preletimo le povojno): Sest let po pisateljevi smrti je J. Vidmar v Literarnih kritikah 1951) ponatisnil oceni Otrók in Visarskih polen in o prvih pisal zelo pohvalno; pisatelja je uvrstil v drugi rod dedicev moderne. Leto kasneje je na III. kongresu jugoslovanskih knjizevnikov v Ljubljani nastopil M. Krleza, ki je med vrsticami o pravovernosti in navdusenju za nove case izrekel tudi zal preslisane besede: »Clovek mora biti moralno zelo hraber, da lahko opazuje dejstva in ne izgubi lastnega ravnotezja!« (Novi svet 1952, str. 877) Na te besede bi se bilo mogoce opreti tudi v nasem primeru. Se leto kasneje je izsla prva Janezeva literarna zgodovina - brez Velikonjevega imena - kar je avtorju poocital tudi T. Debeljak v opombah k Ljudem. Kot da bi slisal kriticne besede ali pa zaradi spreminjajocega se casa, je prof. Janez v drugi izdaji svoje literarne zgodovine Velikonji posvetil poseben odstavek (str. 559). Leta 1968 je o pisatelju pohvalno pisal dr. Slodnjak, zal pa je istega leta v Krajevnem leksikonu Slovenije prof. Copic v geslu Otlica pozabil zapisati, da se je rodil v bliznjem Dolu tudi Velikonja. Leta 1969 je v VI. knjigi Zgodovine slovenskega slovstva prof. Legisa podrobneje predstavil Velikonjev opus, 6. zvezek jugoslovanske enciklopedije iz istega leta (S-Z) pa ga niti ne omeni; enako so ravnali uredniki Male splosne enciklopedije. Dr. Zadravec je Velikonjevo ime navedel v Zgodovini slovenskega slovstva (knjiga V) med »pozabljenimi« (str. 368), nazadnje pa so pisatelju namenili posebno geslo uredniki leksikona Slovenska knjizevnost (str. 378). Tezko presojam, koliko se je pisateljevo delo medtem bralo ali moglo brati, ker sem po posameznih knjigah sam segel sele pred kratkim. Verjamem pa opozorilu A. Puhar, da je pisatelju skorajda grozil »izbris«, cemur po svoje pritrjujeta S. Cuk v Ognjiscu in A. Lah v reviji Srce in oko. Sam v (meni dosegljivem) opusu nisem nasel nic taksnega, zaradi cesar bi lahko nad deli izrekli anatemo. Clovek ima sele tedaj pravico kaj odkloniti, ko tisto kar najbolje spozna in ko lahko odklonitev utemelji, nima pa nikakrsne pravice tega odklanjati ali celo prepovedovati v imenu drugih.

Kar precej piscev opozarja na Velikonjev smisel za psiholosko prefinjeno karakterizacijo junakov (o cemer nas preprica tudi Gospa Amalija). Med prvimi je prav J. Vidmar opozoril na pisateljevo »psiholosko nadarjenost in ljubezen do nezadoscenih, pridusenih in mucnih usod «(1951, str. 366) in v oceni novele Tri gracije celo zapisal: »Motno, zapleteno in mucno dekletovo custvovanje ter premisljevanje je Velikonja podal s takim prodirnim instinktom in s toliksno fineso, da je vsa, cesto groba masa njegove povesti kakor prezarjena s tem liricnim medijem« (op. cit., str. 368). Tudi S. Janez opozarja na pisateljev dar za »duseslovno upodabljanje« (1957, str. 559); podobno zatrjuje L. Legisa, da je pisatelja »posebej mikala psiholoska obdelava« (1969, str. 140), iz cesar bi se lahko sklepali, da je prav to tista Velikonjeva (tipicna) kvaliteta, ki jo moramo priblizati ucencem.





»Vsi so molcali. Povest jih je prevzela. Vsakdo je sel za svojimi mislimi. O, koliko misli sprozi takale povest! In gres za njimi...« (Rezika, Zanke, str. 39)





Gospo Amalijo je v zbirki Ljudje ponatisnil Tine Debeljak; tako je izpolnil pisateljevo zeljo: »... a novele, ki jih imam za svoje najboljse stvari, se niso ponatisnjene« (Moje literarne lavorike). V uvodu mu pritrjuje dr. J. Velikonja: »Te novele so vendar poleg Otrok najboljsi in najbolj karakteristicni del njegovega (ocetovega -op. M.S.) pisateljevanja, del, na katerega je bil sam najbolj ponosen. Z njim je tudi prinesel nekaj povsem novega v slovensko slovstvo: psiholosko razclenjevanje coveskega misljenja in dela...« (Ljudje, str. 8-9). Se en motiv vec, da sem prav v tej zbirki iskal »solsko besedilo«!

Novelo je L. Legisa uvrstil med »psiholoske povesti« in zapisal: »Videti je, da (pisatelj) dobro pozna cloveka, poti njegovih misli, custev in dejanj, vcasih nerazlocnih, kar nemotiviranih vezi med njimi. Zaradi skusenega pogleda, ki nadzoruje osebe in dramaticno zavlacuje razplet, bi pri trski druzbi spod Cavna pricakovali dobrodusno, skoraj komedijsko razresitev, pa se je pisatelj prevec vdal sentimentalni ginljivosti «(Legisa 1969, str. 266). (Op. metod.: navedek je ob kriticni presoji lahko mocna spodbuda za polemicni razgovor) A. Lah je o noveli zapisal, da »upodablja oblastno polascevalsko mater, ki ljubosumno ovira sina pri dobivanju ljubice oz. zene.« (1991, str. 353)

Pozornejse branje odkriva tudi mnoge druge kvalitete; tako se je prav v tej noveli N. Velikonji posrecilo »najti lepoto« domace pokrajine: »Izletniki pa so bili medtem ze visoko sredi pobocja. Sonce je sijalo s svojo mehko toploto... Prijetna visnjevomodra svetloba se je prelivala preko dolin in gricev, preko kotlin in jas... Kakor bi pobocje odrezal, je navpicno pod njimi lezala Vipavska dolina, polna soncne svetlobe. Zdelo se je, da zvoni poldne. Kakor da se vsa dolina dviga in diha v soncnem morju ter bi valovi pljuskali ob zvenece obrezje. Kras nad njo je bil zavit v belo kopreno in tam za njim se je blestelo morje. Kakor svetel pas, konica velikanskega meca, ki sviga od juga...«(Gospa Amalija, str.212). Tudi v tem segmentu se ponuja primerjava s Pregljevim delom Otroci sonca!

Mi bi radi analizirali predvsem naslovno osebo - Amalijo. Pomagamo si s shemo, izdelano po metodologiji (teoriji) dr. Z. Diklic'a: rekonstruirali naj bi izbrane tipe karakterizacij (sociolosko, psiholosko, eticno, v nalogi pa se jezikovnoslogovno):





Shema: Tipi karakterizacij naslovne junakinje
(usmeritve za pozornejse, raziskovalno branje, referat...)


vrsta
tip
1.  socioloska kar.   
>  socialni profil
2.  psiholoska kar.   
>  psiholoski profil
3.  eticna kar.
>  eticni profil
oblika   
dela
--- referat
(porocilo)
--- priprava porocil
(zgosceni zapis)
--- skupaj v raz.   
(dopis v d. br.)



Raziskujemo:

1.  poreklo, pripadnost sloju, odnose v druzbi, vpliv okolja, druzbeno prepricanje, politicni nazor, ekonomski polozaj itd.

2.  razvojni lok Amalijine osebnosti, tipicne reakcije, dogodke, besede, vzroke in posledice, manifestiranje (detajle!) psiholoskih stanj, razkroj osebnosti itd.

3.  druzbeno pogojenost junakinjinih hotenj, dejanj, nazorov: odnos do sveta, druzbe, ideologije, ljubezni; moralne vrednote itd.


Ucenec:

1.  rekonstruira, utemeljuje z navedki, identificira, razkriva (npr. razslojenost), opazuje socialne reflekse v govoru, obleki, obnasanju, kretnjah itd.

2.  opazuje, uvideva, prepoznava, spremlja razvojne detajle/finese v reakcijah, govoru, ugotavlja karakt. napake, razkroj osebnosti, ocenjuje upravicenost dejanj itd. (delovni list A)

3.  oblikujemo eticni profil junakinje in eticne koordinate osebnosti; ugotavljamo, ce/koliko je spostovana, razumevajoca, pripravljena pomagati, se zrtvovati, koliko zmore biti pravicna, iskrena, kaksen je njen odnos do veljavnih norm ipd. (delovni list A)

(op.: Ucenci za nalogo opravijo se jezikovnoslogovno karakterizacijo: ugotavljajo jezikovne posebnosti, slog. tipike, posebej npr. funkcijo barv, detajlov, arhaizmov, pa metaforiziranost, plastnost, karikiranost jezika.../ Le kot delovno gradivo navajam poizkuse treh tipov, ucitelj pa z ucenci seveda odbere »svojega«!


Socioloska karakterizacija (usmeritve za referat).

Najprej naj utemelji naslov in nato lusci predvsem Amalijino socialno biografijo.

Tako je izdelan socioloski profil gospe Amalije.





Psiholoska karakterizacija (dopolnjujemo porocila ucencev).

1.  Kaksno osebo/osebnost kazejo prvi stavki novele; s cim jih pisatelj posebej poudari? (»Dve gospe sta sedeli v salonu. Gospa Amalija in gospa Brigita. Gospa Amalija, zena umerjenih preudarnih kretenj, kakor da uci; gospa Brigita pa okrogla debeluska, ki se ji je nos zmerom smehljal; njen govor se je drobil kakor piskoti med njenimi prsti.«)

2.  S cim avtor dorisuje uvodno skico? (»Okoli usten se ji je crtala energicna poteza, par sivih las, ki jih je vedno skrbno skrivala med mocne kostanjeve lase, se ji je zablestelo na celu. Na vsaki kretnji se ji je poznalo, da se je sama preborila skozi zivljenje. Svezost in odlocnost njenega obraza je onih par sivih las le se povecalo.« - Detajl!)

3.  Ustavimo se ob naslednjem opisu in njegovem scenskem kontekstu: »Vsa energija ji je zginila z obraza. tistih par sivih las jo je v tem hipu delalo onemoglo in staro, samo okoli usten ji je igrala razdrazena bolest in odpor bridkega spoznanja.«

4.  Poveden je nadalje odlomek, v katerem Brigita rahlo otozno pripoveduje o svojih sinovih, ki da ji »ne povedo nicesar, kako zive v velikih mestih«, na kar odreagira Amalija z ocitno zadrego, hkrati pa se ji zazdi, »da so za trenutek vsa tri okna planila v eno«. Kaksno psiholosko stanje ponazarja to simbolno ozenje prostora? Kaj Amalija izgublja? Samozavest, upanje, iluzije, pogum?

5.  Depresija se poglablja, narasca bolestno ljubosumje, hkrati pa tudi njeni pritiski na sina, da ne bi vec hodil h »kramarjem« (preplet razlicnih tipov karakterizacij). Pojavijo se spomini na njegovo otrostvo in nenavadna misel: »Sama ni vedela, zakaj ga je tako rada opazovala kot otroka!« Kaj to pomeni? (Detajl: med to sceno Amalija veze rozo pasijonko)

6.  Nekaj trenutkov za tem se dogodi na pol groteskna transformacija, ki je ne smemo spregledati: »V njenem spominu je ta nagelj cez par hipov postal zeleno oko, ki je sovrazno strmelo vanjo iz teme.» (In nov detajl: medtem ko se v gospe poglabljajo obcutki samote, nepotrebnosti, odvecnosti, ko se znova obudi boleci spomin na snubca, ki ga je ze kot vdova zavrnila zaradi sina, ko v njej vse jeci in trepeta in se soba siri in visa, pa na oknu izzivalno dehti zivordec(!) Poldkin nagelj.)

7.  Natancno naj se analizira str. 190. (Amalija stoji ob oknu - prav kot nekoc Ema Bovary - polna zgoce bolesti; pisatelj niza psiholoska stanja od besa do zelje, da bi Benjamina »imela samo zase, samo za svoje oci in srce«, ki jih skusamo pojasniti)

8.  Besedilo, ki sledi, daje odgovor na vprasanje: kako na vse to gleda Benjamin? (Zdi se mu namrec, kot da bi mati »stikala za njegovimi mislimi«.)

9.  Amalija pricne delovati nerazsodno, gl. sceno pri svetniku; pisatelj ostri njen psiholoski profil. (Zopet detajli: s svetnikom sta se vcasih kar rada videla, se v goriskih letih, ko je bila ona znana lepotica; Malikovi so ji milo zavili prav v casnik, v katerem je izsel zloglasni oglas, se vec, »Se rdece je bil podcrtan!«) S katerimi besedami reagira svetnik? (»Oprostite, gospa, to sklepanje je blaznost, cista blaznost, oprostite!») In Amalija? («Ni blaznost! Ni blaznost!» - Koncno je morala izreci tisto, cesar se je bala.)

10.  Psiholosko karakteristicna je tudi scena v trzaskem parku.

11.  In vrh? (»Ali si sema? Ali se das za pusta? Ce ze s teboj nimajo ti branjevci nobenega ozira, naj bi ga imeli vsaj do matere! Vsaj meni naj bi prizanasali s takimi ostudnostmi. To je kramarska podlost! In ti nicesar ne vidis, nicesar ne vidis; samo zabuljil si se v tisto prismojeno nastavo, pa te vlecejo za medveda.») Pisatelj torej ob koncu 11. poglavja uporabi vse tipe karakterizacij! (Amalija besni, pramen sivih las jo dela se starejso, misel se ji trga, zavest ugasa, med krohotom plane iz hise in odvihra proti jezu, kjer se vrze na mlinsko kolo.)

(Asociacija na naslednje pisateljeve besede: »Ce preseze mraz doloceno tocko, pece, ce doseze bolest svoj visek, rodi smeh, in v to nelocljivo, nedoznatno temo, ki spaja kri in beli smeh, obup in neboticne vriske, ljubezen in smrt, smo padli cez noc.« - Pisma, DiS 1917.)

Pred nami je sedaj se psiholoski profil gospe Amalije.





Eticna karakterizacija (Ce nam preostane se kaj casa, se je lotimo vsaj v grobih potezah.) Moralna lika gospe in njenega sina nam prikaze vrsta prizorov:

1.  Amalija ljubosumno pazi na vsako sinovo besedo o dekletih, posebno o Malikovi Poldki; posledica je Benjaminov »cuden, privzgojen strah, neko tajno spostovanje, da pred materjo sploh ni govoril o drugih zenskah«.

2.  Amalija se polna »samoljubja« bolestno prepricuje: »In on, on me ljubi!«

3.  Amalija pred ogledalom (!) prisega, da Brigita zaman »mece« hcer za Benjaminom; (vodilni detajl: medtem ji zrcalo neusmiljeno kaze »pramen sivih las«; beg casa).

4.  Prepiri s sinom razkrivajo vrsto njenih moralnih sibkosti in napak (osabnost, grobost, oholost, zanicevanje in ponizevanje, posmehovanje, prezir idr.).

5.  Amalija odide k svetniku, da bi zahrbtno dosegla sinovo premestitev; kaj je torej v resnici z njeno materinskostjo in ljubeznijo?

6.  Proti koncu novele Poldko ozmerja z nastavo«. Itd. Tako koncno nastane se eticni profil naslovne junakinje.




Izluscili, prepoznali in opisali smo nekaj tipov karakterizacij gospe Amalije in izrabili smo vse predtem pridobljeno znanje in sposobnosti opazovanja! Ucenci imajo le se nalogo, da na delovnem listu izpolnijo tisto, cesar v razredu nismo utegnili, tj. predvsem jezikovnoslogovno analizo. V nastalem zapisu so podcrtane osrednje Velikonjeve znacilnosti.





Delovni listi

A. --- Katera od navedenih psiholoskih stanj junakinja izraziteje kaze? (umirjenost, treznost, zaupljivost, blagost, vznemirjenost, strah, nezaupanje, zanicevanje, otopelost...)

B. --- Primerjaj nekaj drugih krajsih besedil z Gospo Amalijo (esej), npr. Pregljevo Matkovo Tino (Mladika 1921), Sestri F.Kozaka (LZ 1913), Heleno I.Preglja (DiS 1919), ki je kasneje izsla v trilogiji Otroci sonca. (Spremljaj zlasti motiv sester, funkcijo detajlov, pokrajine, slog, poisci »vodilni motiv« itd.)

C. --- Kaksen jezik razkrivajo naslednji odlomki? (»Pa ne bos trdila, da...morda, da...moj sin isce zene z oglasom!«; »jaz sem njegova mati...In on, on me ljubi!«; »Samo noc v sobi je slisala njene vzdihe in zvezde so blestele v njenih solznih oceh.«; »In odkinkala je skozi vrata, kakor bi se poganjala s prsti in delala samo pet palcev dolge korake.«)





Navedenke in literatura

Narte Velikonja: Ljudje, Slovenska kulturna akcija, Buenos Aires 1955. SLOVENSKO BERILO, Druzba sv. Mohorja v Ljubljani, 1942: Amerikanci, str. 84-86.

Joze Velikonja 1955: Moj oce. Ljudje, uvodna studija.

Tine Debeljak 1969: Zanke, Buenos Aires, uvodna studija.

Alenka Puhar 1990: N. Velikonja (1891-1945) - obsojen na izbris iz spomina. Delo, 28.VI.

S. Cuk 1991: Narte Velikonja, obletnica meseca. Ognjisce, st. 6, VI.

Irena Velikonja 1991: Narte Velikonja, Primorska srecanja, st. 119/120.

Tine Velikonja 1991: Nas oce. Srce in oko, PD, st.2, maj.

Andrijan Lah 1991: Ob stoletnici rojstva pisatelja Narteja Velikonje. Srce in oko, PD, st.2, maj.

Josip Vidmar 1951: N. Velikonja, Otroci, kritika. DZS Ljubljana.

Stanko Janez 1953: Pregled zgodovine jugosl. knjizevnosti, I. Slovenska knjizevnost. Obzorja, Maribor.

Stanko Janez 1957: Zgodovina slovenske knjizevnosti, 2. izdaja. Obzorja, Maribor.

Anton Slodnjak 1968: Slovensko slovstvo, MK Ljubljana.

Lino Legisa 1969: Zgodovina slovenskega slovstva, VI., V ekspresionizem in novi realizem. SM, Ljubljana

Joze Pogacnik - Franc Zadravec 1970: Zgodovina slovenskega slovstva I. - VIII, V. knjiga. Obzorja, Maribor.

Enciklopedija leksikografskog zavoda, Zagreb, zv. S-Z, (direktor M. Krleza!), 1969.

Mala splosna enciklopedija, DZS, III. zv. P-Z, Ljubljana, 1976.

Leksikon: Slovenska knjizevnost. CZ, Ljubljana, 1982.

Ferdo Kozak 1913: Sestri. LZ, Ljubljana.

Ivan Pregelj 1919: Helena, Dom in svet.

Zvonimir Diklic' 1990: Lik u knjizevnoj, scenskoj i filmskoj umjetnosti. SK, Zagreb.

Miran Hladnik 1990: Slovenska kmecka povest. PD, Ljubljana.

Boza Krakar-Vogel 1991: Skice za knjizevno didaktiko, Ljubljana.

Anton Trstenjak 1991: Za cloveka gre, izbrana poglavja. Obzorja, Maribor.






Opombe


*
Predavano na Velikonjevih dnevih v Ajdovscini, 15. novembra 1991.









 BBert grafika