Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Znanost mladini |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Simona Torkar |
Bralne navade srednjesolcev na srednji zdravstveni soli in gimnaziji
V raziskovalni nalogi sem skusala raziskati, koliko in kaj srednjesolci berejo ter kaj jim branje pomeni. Zanimalo me je tudi, kako televizija in druga mnozicna obcila vplivajo na bralne navade, vpliv pripovedovanja pravljic v otrostvu na bralno mrzlico in razlike med bralnimi navadami gimnazijcev in bodocih zdravstvenih tehnikov na nasi soli pa tudi vpliv izobrazbe starsev, ucnega uspeha in nekaterih drugih dejavnikov na branje.
Z raziskavo zelim prispevati k boljsemu poznavanju bralnih navad mladih in spodbuditi k razmisljanju, ali je branje za razvoj clovekove osebnosti pomembno.
2. Metoda
2.1 Vzorec
2.2 Izvedba ankete
2.3 Kaj sem hotela z anketo izvedeti?
2.4 Obdelava podatkov
3. Rezultati
KNJIZNE ZVRSTI: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
ljubezenski roman | 72,5 % | 12,3 % | 46,3 % | 78,8 % | 63,1 % |
zgodovinski roman | 23,6 % | 42,1 % | 34,5 % | 19,1 % | 26,5 % |
pustolovski roman | 45,0 % | 56,1 % | 52,5 % | 41,3 % | 46,7 % |
vojni roman | 6,5 % | 26,3 % | 13,0 % | 6,4 % | 9,6 % |
kriminalni roman | 37,9 % | 47,4 % | 35,6 % | 42,9 % | 39,3 % |
detektivski roman | 32,7 % | 36,8 % | 32,2 % | 34,4 % | 33,3 % |
zivljenjepisi | 17,8 % | 19,3 % | 18,1 % | 18,0 % | 18,0 % |
potopisi | 8,4 % | 17,5 % | 13,6 % | 6,4 % | 9,8 % |
humoristicna dela | 50,8 % | 38,6 % | 50,8 % | 47,1 % | 48,9 % |
poljudnoznanstvena lit. | 11,0 % | 28,1 % | 17,0 % | 10,6 % | 13,7 % |
prirocniki | 18,1 % | 8,8 % | 10,7 % | 22,2 % | 16,7 % |
poezija | 9,7 % | 10,5 % | 13,6 % | 6,4 % | 9,8 % |
Preglednica 2 - Branje trivialne literature
BRANJE TRIVIALNE LITERATURE: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
da | 49,5 % | 7,0 % | 28,2 % | 61,4 % | 42,9 % |
ne | 11,7 % | 73,7 % | 37,9 % | 5,8 % | 21,3 % |
vcasih | 37,5 % | 17,5 % | 38,4 % | 30,7 % | 34,4 % |
ni odgovora | 1,3 % | 1,8 % | 0,5 % | 2,1 % | 1,4 % |
BRANJE GLEDE NA AVTORJA: | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|
pretezno tuji avtorji | 70,6 % | 77,3 % | 74,0 % |
pretezno domaci avtorji | 0,6 % | 0,5 % | 0,6 % |
enako tuji in domaci | 26,6 % | 21,7 % | 24,0 % |
ni odgovora | 2,2 % | 0,5 % | 1,4 % |
VPLIV DOMACEGA BRANJA: | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|
pozitiven | 66,1 % | 38,6 % | 51,9 % |
negativen | 11,3 % | 19,6 % | 15,6 % |
ne vem | 22,0 % | 41,3 % | 32,0 % |
ni odgovora | 0,6 % | 0,5 % | 0,5 % |
BRALNA MRZLICA: | dekleta | fantje | skupno |
---|---|---|---|
da | 50,8 % | 50,9 % | 50,8 % |
ne | 48,5 % | 45,6 % | 48,1 % |
ni odgovora | 0,7 % | 3,5 % | 1,1 % |
BRANJE V SREDNJI SOLI: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
vec kot v OS | 31,4 % | 40,4 % | 43,5 % | 22,8 % | 32,8 % |
manj kot v OS | 41,7 % | 33,3 % | 36,2 % | 44,4 % | 40,4 % |
enako kot v OS | 26,9 % | 26,3 % | 20,3 % | 32,8 % | 26,8 % |
PRAVLJICE: | skupno |
---|---|
so mi brali | 9,0 % |
so mi pripovedovali | 12,6 % |
so mi brali in pripovedovali | 72,4 % |
niti brali niti pripovedovali | 6,0 % |
PRILJUBLJENOST STRIPA VCASIH: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
bolj kot knjiga | 70,2 % | 86,0 % | 72,4 % | 73,0 % | 72,7 % |
manj kot knjiga | 23,6 % | 10,5 % | 20,3 % | 22,8 % | 21,6 % |
ni odgovora | 6,2 % | 3,5 % | 7,3 % | 4,2 % | 5,7 % |
PRILJUBLJENOST STRIPA DANES: | |||||
bolj kot knjiga | 11,7 % | 28,1 % | 16,4 % | 12,2 % | 14,2 % |
manj kot knjiga | 81,5 % | 56,1 % | 72,3 % | 82,5 % | 77,6 % |
ni odgovora | 6,8 % | 15,8 % | 11,3 % | 5,3 % | 8,2 % |
Graf 1 - Viri literature
NAJRAJE BEREJO: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
na pocitnicah | 38,2 % | 33,3 % | 40,7 % | 34,4 % | 37,5 % |
ob koncu tedna | 11,9 % | 0,0 % | 3,9 % | 15,9 % | 10,1 % |
med solskim letom | 3,2 % | 17,5 % | 8,5 % | 2,6 % | 5,5 % |
na potovanju | 5,2 % | 8,8 % | 4,5 % | 6,9 % | 5,7 % |
skozi vse leto enako | 32,4 % | 31,6 % | 32,2 % | 32,3 % | 32,2 % |
ni odgovora | 9,1 % | 8,8 % | 10,2 % | 7,9 % | 9,0 % |
ZAKAJ BEREJO: | |||||
zaradi custvene rasti | 4,2 % | 3,5 % | 6,2 % | 2,1 % | 4,1 % |
zaradi intelektualne rasti | 6,5 % | 26,3 % | 14,7 % | 4,8 % | 9,6 % |
zaradi sprostitve in zabave | 59,9 % | 33,3 % | 49,7 % | 61,4 % | 55,7 % |
zaradi preganjanja dolgcasa | 11,3 % | 12,3 % | 10,2 % | 12,7 % | 11,5 % |
drugo | 16,7 % | ||||
ni odgovora | 2,4 % |
Preglednica 10 - Koliko berejo? Ali berejo casopise in revije? Kaj berejo?
KOLIKO BEREJO: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
veliko | 15,8 % | 12,7 % | 14,2 % | ||
srednje | 59,9 % | 67,7 % | 63,9 % | ||
malo | 21,5 % | 18,0 % | 19,7 % | ||
ni odgovora | 2,8 % | 1,6 % | 2,2 % | ||
ALI BEREJO CASOPISE IN REVIJE: | |||||
da | 71,2 % | 77,2 % | 72,3 % | 72,0 % | 72,2 % |
ne | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % | 0,0 % |
vcasih | 25,9 % | 21,1 % | 24,3 % | 25,9 % | 25,1 % |
ni odgovora | 2,9 % | 1,7 % | 3,4 % | 2,1 % | 2,7 % |
KAJ RAJE BEREJO: | |||||
knjige | 50,2 % | 33,3 % | 49,7 % | 45,5 % | 47,5 % |
stripe | 1,6 % | 7,0 % | 3,4 % | 1,6 % | 2,5 % |
casopise in revije | 45,0 % | 54,4 % | 43,5 % | 49,2 % | 46,4 % |
ni odgovora | 3,2 % | 5,3 % | 3,4 % | 3,7 % | 3,6 % |
Graf 2 - Ljubezen do branja so jim vcepili
ALI JIM TV KRADE CAS ZA BRANJE: | dekleta | fantje | gimnazijci | zdr. tehniki | skupno |
---|---|---|---|---|---|
da | 17,2 % | 14,0 % | 16,4 % | 16,9 % | 16,7 % |
ne | 45,6 % | 43,9 % | 44,1 % | 46,6 % | 45,3 % |
vcasih | 35,9 % | 40,3 % | 37,3 % | 36,0 % | 36,6 % |
ni odgovora | 1,3 % | 1,8 % | 2,2 % | 0,5 % | 1,4 % |
KAJ RAJE POCNEJO: | |||||
beres | 25,9 % | 19,3 % | 28,2 % | 21,7 % | 24,9 % |
gledas TV | 56,0 % | 61,4 % | 55,4 % | 58,2 % | 56,8 % |
oboje enako rad | 12,3 % | 15,8 % | 11,3 % | 14,3 % | 12,8 % |
ni odgovora | 5,8 % | 3,5 % | 5,1 % | 5,8 % | 5,5 % |
Gledanju televizijskega programa posvetijo 12,1 ure na teden, od tega zdravstveni tehniki 12,2 ure na teden, gimnazijci pa 12,0 ure na teden. Zanimivo je, da fantje gledajo TV 15,6 ure na teden, dekleta pa 11,4 ure na teden.
Njihovi starsi berejo povprecno 10,3 ure na teden.
Med najljubse avtorje anketirancev sodijo Victoria Holt, Konsalik, D. Steel, Agatha Christie, S. Sheldon, Carl May, Edgar Wallace in Jules Verne.
Njihove najljubse knjige pa so: Mi, otroci s postaje ZOO, Kirurginja, Zimska vrtnica, Demonski ljubimec, Diamantna dinastija, Macje pokopalisce, Angelika, Cipke, Gimnazijka...
Rezultati ankete potrjujejo tipologijo bralnega razvoja Metke Kordigel, saj se je izkazalo, da dijaki, ki so jim starsi pripovedovali ali brali pravljice, vec berejo kot tisti, ki jim starsi niso pripovedovali pravljic v otrostvu.
V preglednici 1 lahko vidimo, da dekleta berejo pretezno ljubezenske romane, humoristicna dela in pustolovske romane, fantje pa berejo pretezno pustolovske, kriminalne in zgodovinske romane. Najvecja razlika med spoloma je opazna pri branju ljubezenskih romanov. Zaradi tega je opazna tudi razlika v branju te zvrsti glede usmeritve, saj predstavlja delez fantov v zdravstvenih oddelkih le 2,6 %, delez fantov v gimnazijskih oddelkih pa 29,4 %.
V preglednici 9 vidimo, da berejo srednjesolci pretezno zaradi sprostitve in zabave. Glede na to, kaj dijaki najraje berejo in zakaj berejo, bi jih lahko po Giehrlovi tipologiji bralcev uvrstili med emocionalno-fantasticne bralce.
V preglednici 5 vidimo, da je 50,8 % srednjesolcev imelo bralno mrzlico, 48,1 % pa ne. Razlika je torej zelo majhna. Pri tem ni opazne razlike pri delitvi na spol. Opazila sem tudi, da kar 6,0 % dijakom starsi niso pripovedovali ne brali pravljic, kar se danes kaze v tem, da ti dijaki manj berejo. V isti preglednici je prikazana priljubljenost stripa nekoc in danes. 72,7 % dijakom se je zdel strip vcasih bolj zanimiv kot knjiga, danes pa se zdi manj zanimiv kot knjiga kar 77,6 % srednjesolcem. 40,4 % dijakov pravi, da berejo v srednji soli manj kot v osnovni soli. To utemeljujejo s tem, da imajo vse manj prostega casa, ker jim ga jemlje ucenje. Preostali prosti cas pa raje posvetijo drugim stvarem (npr. sportu). Dijaki, ki berejo vec kot v osnovni soli (32,8 %), to razlagajo s tem, da imajo sedaj obseznejsa domaca branja, da so jim knjige sedaj bolj vsec, nekateri pa pravijo, da zaradi prisile.
Preglednica 12 - Korelacije
ZAKAJ BEREJO: | knjige | stripi | casopisi in revije | ni odg. |
---|---|---|---|---|
zaradi custvene rasti | 80,0 % | 0,0 % | 20,0 % | 0,0 % |
zaradi intelektualne rasti | 54,3 % | 2,9 % | 42,8 % | 0,0 % |
zaradi sprostitve in zabave | 49,5 % | 1,5 % | 46,1 % | 2,9 % |
zaradi preganjanja dolgcasa | 19,0 % | 4,8 % | 71,4 % | 4,8 % |
Povprecno branje na dan |
|
---|---|
UCNI USPEH: | |
odlicen | 2,3 ure |
prav dober | 1,6 ure |
dober | 1,8 ure |
zadosten | 1,8 ure |
nezadosten | 2,7 ure |
OCENA PRI SLOVENSCINI: | |
odlicno (5) | 1,7 ure |
prav dobro (4) | 2,1 ure |
dobro (3) | 1,8 ure |
zadostno (2) | 1,6 ure |
nezadostno (1) | 1,8 ure |
IZOBRAZBA STARSEV: | |
SS ali vec | 1,8 ure |
OS ali manj | 1,4 ure |
DRUZINSKA KNJIZNICA: | |
manj kot 200 knjig | 1,7 ure |
200 do 500 knjig | 1,7 ure |
500 do 1000 knjig | 2,0 ure |
vec kot 1000 knjig | 2,1 ure |
LJUBEZEN DO BRANJA SO JIM VCEPILI: | |
starsi | 1,7 ure |
v soli | 1,6 ure |
prijatelji | 1,7 ure |
ZAKAJ BEREJO: | |
zaradi custvene rasti | 2,7 ure |
zaradi intelektualne rasti | 2,1 ure |
zaradi sprostitve in zabave | 1,7 ure |
zaradi preganjanja dolgcasa | 1,3 ure |
KAJ RAJE POCNEJO: | |
beres | 2,2 ure |
gledas TV | 1,6 ure |
oboje enako rad | 1,9 ure |
ALI SO IMELI BRALNO MRZLICO: | |
da | 1,9 ure |
ne | 1,7 ure |
VPLIV DOMACEGA BRANJA: | |
pozitiven | 1,8 ure |
negativen | 1,8 ure |
ne ve | 1,7 ure |
STARSI SO JIM PRAVLJICE: | |
brali | 1,7 ure |
pripovedovali | 1,8 ure |
brali in pripovedovali | 1,8 ure |
niti brali niti pripovedovali | 1,6 ure |
PRILJUBLJENOST STRIPA: | |
bolj kot knjiga | 1,7 ure |
manj kot knjiga | 1,9 ure |
PRILJUBLJENOST STRIPA DANES: | |
bolj kot knjiga | 1,9 ure |
manj kot knjiga | 1,8 ure |
BRANJE TRIVIALNE LITERATURE: | |
da | 1,6 ure |
ne | 1,7 ure |
vcasih | 2,1 ure |
KAJ NAJRAJE BEREJO: | |
knjige | 2,0 ure |
stripe | 1,0 ure |
casopise in revije | 1,7 ure |
ALI JIM TV KRADE CAS: | |
da | 1,8 ure |
ne | 1,8 ure |
vcasih | 1,8 ure |
Problem trivialne literature
Vpliv televizije na bralne navade
5. Sklep
Knjizevna vzgoja bi morala brez vsiljevanja in kazni za neprebrano domace branje ponuditi mladim primerno branje takrat, ko se clovek bliza zamenjavi enega tipa literature z drugim. Takrat so moznosti, da clovek zaide k branju trivialne literature zelo velike. Sola bi morala biti tista, ki naj bi nam pokazala, da v trivialni literaturi nekaj manjka in da bi tisto nekaj iskali v drugacne vrste literaturi. Cim vecji obcutek, da je branje literature lahko prijetno, bodo imeli otroci, tem vec otrok bo lahko doseglo stopnjo literarnega branja.
Ceprav je danes na vseh solah obvezno domace branje, se srednjesolci kljub prisili zavedajo pomena tega branja, in jih kar 51,9 % meni, da je vpliv domacega branja na razvoj bralnih navad pozitiven, kajti ce v mladosti ne prebudimo potrebe po branju, je to toliko teze prebuditi pri odraslih. Ti dijaki se zavedajo, da mnogi dijaki, ce ne bi bilo obveznega domacega branja, sploh ne bi brali, zavedajo se, da si s tem vecajo besedni zaklad in spoznavajo klasicno literaturo. Dijaki, ki menijo, da je vpliv domacega branja negativen (15,6 %) pa to potrjujejo s tem, da je slaba plat domacega branja prisila. Prisila je tista, ki te lahko odvrne od branja.
Na tej stopnji si zastavimo vprasanje: »Kaj storiti?« Pameten odgovor nam ponuja Paul Hazard: »Otroke moramo navaditi, da jim bo knjiga nelocljiv del zivljenja. Omejiti bi morali davcna bremena, saj lahko le-ta spremenijo knjigo v luksuzen predmet, ki ga bomo morali gledati le na knjigarniskih policah. Povecati bi morali stevilo knjiznic in s tem omogociti vecji dostop mladim do knjig, kajti mladi so v najvecji nevarnosti, da izgubijo veselje do knjig.« Tudi moja raziskava potrjuje to trditev, saj so za 66,9 % srednjesolcev na nasi soli javne knjiznice glavni vir knjig.
Literatura
Robert Escarpit: Das Buch und der Leser. Köln 1961.
Robert Escarpit: Revolucija knjige. Zagreb 1972.
Robert Escarpit: Sociologija knjizevnosti. Zagreb 1970.
Meta Grosman: Bralec in knjzevnost. Ljubljana 1989.
Paul Hazard: Knjige, otroci in odrasli. Ljubljana 1967.
Gregor Kocijan: Knjige in bralci 1. Ljubljana 1974.
Gregor Kocijan, Martin Znidarsic: Knjiga in bralci 2. Ljubljana 1980.
Dimitrij Rupel: Literarna sociologija (18. zvezek). Ljubljana 1982.
Otrok in knjiga - revija za vprasanja mladinske knjizevnosti in knjizne vzgoje (23-24, 25, 27-28, 29-30, 31, 32), Maribor.
Revija Poetics (december 1989, februar 1991). Amsterdam.
Rado Wechtersbach: Obdelava podatkov in DBASE 3+, Ljubljana 1990.