


Filozofska fakulteta v Ljubljani
Izhodisca za prenovo bralnega pouka pri predmetu slovenski jezik
Uvod
Sodobna druzba potrebuje bralno pismene ljudi, tocneje funkcionalno pismene bralce. Pri tem pa se je vsebina pojma »funkcionalna bralna pismenost« od nekdaj pa do danes bistveno spremenila. Funkcionalno bralno pismenost namrec doloca stopnja razvitosti neke druzbe. Ce je bilo nekoc za uspesno funkcioniranje posameznika v druzbi dovolj, da se je znal podpisati, pa danes to se zdalec ne zadosca vec. Sodobna druzba zahteva od bralca, da obvlada fleksibilno branje raznovrstnega gradiva, s katerim se vsakodnevno srecuje, in da zna uporabljati informacije, ki jih dobi s pomocjo branja.
O bralni pismenosti ucencev obstaja v nasem prostoru nekaj novejsih empiricnih raziskav. Omenimo naj rezultate mednarodne raziskave o bralni pismenosti ucencev, v kateri so sodelovali ucenci tretjega in osmega razreda iz Slovenije (Warwick, 1992), ki so pokazali slabso bralno pismenost nasih osnovnosolcev, zlasti ucencev tretjega razreda. Le-ti so med 27 drzavami, ki so bile vkljucene v raziskavo, zasedli 20. mesto. Boljsi so bili osmosolci, ki so se med 32 sodelujocimi drzavami uvrstili na 11. mesto. Tudi rezultati Evalvacije programa zivljenja in dela osnovne sole, ki jo je opravil Zavod RS za solstvo (Kozinc, 1990), so pokazali velike tezave ucencev tretjega razreda, predvsem pri razumevanju prebranega. Rezultati empiricne studije o razvitosti bralnih sposobnosti pri ucencih 3. razreda (Pecjak, 1995) pa opozarjajo zlasti na velike tezave ucencev tretjega razreda pri poznavanju in uporabi bralnih strategij.
Rezultati omenjenih empiricnih studij navajajo na razmisljanje o vzrokih bralnih in bralno-napisovalnih tezav pri ucencih in kazejo na potrebo po (delnih) spremembah ucnega nacrta in dela pri bralnem pouku.
1 Sodobni bralni pouk
Kljucni pojem, iz katerega izhaja sodobni bralni pouk, je pojem bralne pismenosti. To je najvisja stopnja v razvoju bralnih sposobnosti in oznacuje sposobnost hitrega branja z razumevanjem ter sposobnost fleksibilnega pristopa k bralnemu gradivu. Za bralca, ki ima razvite te sposobnosti, pravimo, da je bralno pismen.
Razlicni avtorji zelo podobno definirajo pojem bralne pismenosti. Duffy in Roehlerjeva (1993) opredeljujeta pismenost kot....» proaktivno in entuziasticno uporabo jezika in visjih miselnih procesov z namenom usmerjanja in bogatenja lastne usode«. Bolj operativno definicijo so podali avtorji mednarodne raziskave o bralni pismenosti v okviru Mednarodnega izobrazevalnega zdruzenja (IEA, 1992). Bralno pismenost opredeljujejo kot »... sposobnost razumevanja in tvorjenja/uporabe pisnih jezikovnih oblik, ki jih zahteva druzba in/ali so pomembni za posameznika«.
Vprasanje, ki se zastavlja, torej je, kako oblikovati pouk branja v nasi soli, da bomo dobili pismene bralce. Teoretiki, ki se ukvarjajo z oblikovanjem bralnega pouka so si enotni, da k temu cilju vodi t.i. celostni pouk branja. Celostnost oziroma globalnost bralnega pouka pa zagotavljajo nekatera osnovna nacela, ki jih moramo upostevati pri oblikovanju le-tega.
Prvic, pouk branja moramo oblikovati celostno, v povezavi z aktivnostmi iz resnicnega zivljenja otroka, da otrok spozna branje v funkciji. V bralni pouk je torej potrebno vkljucevati vsebine, ki so otroku blizu. Drugic, bralni pouk moramo obravnavati celostno glede na druge jezikovne dejavnosti, kot so poslusanje, govorjenje in pisanje, saj vse sluzijo komunikaciji posameznika z drugimi ljudmi/okoljem. Cilj komunikacije pa je, da otrok razume sporocila pri branju in poslusanju ter da je sposoben pri govorjenju in pisanju oblikovati razumljiva sporocila. Tretjic, bralni pouk mora biti celosten v tem smislu, da spodbuja ucence k branju vseh vrst besedil --- tako umetnostnih kot neumetnostnih.
Ce bralni pouk vkljucuje vsa omenjena nacela, lahko govorimo o celostnem pristopu k pouku branja.
2 Oblikovanje celostnega pouka branja
Pri oblikovanju bralnega pouka izhajamo iz koncnega smotra --- tj. pismenosti ucencev. Za dosego tega koncnega smotra pa je potrebno vec operativnih delnih ciljev.
Najpogosteje govorimo o treh delnih ciljih:
Prvi je razumevanje izbrane vsebine (prebranega). Ker je osnovna funkcija jezika komunikacija, je prvi delni cilj to, da ucenec razume, kar bere.
Drugi je pozitiven odnos do branja oziroma oblikovanje pozitivnega odnosa do branja.
Tretji delni cilj pa je zavedanje o tem, kateri procesi sodelujejo pri branju in kako lahko vplivamo nanje --- tj. metakognicija bralnega procesa. Studije kazejo, da se dobri bralci zavedajo, kako berejo in kako poteka sam proces branja/razumevanja.
Vsi trije delni cilji vkljucujejo tako procese kognicije kot tudi metakognicije. Kognicija se nanasa na razlicne miselne procese, ki pripeljejo bralca do pomena besedila; metakognicija pa na zavedanje o razlicnih miselnih procesih, ki pripeljejo do razumevanja. Ce povzamemo: imamo tri delne cilje bralnega pouka, vsak delni cilj pa ima dve dimenziji: kognitivno in metakognitivno.
V nadaljevanju bomo vse tri delne cilje zaradi preglednosti obravnavali loceno, ceprav vlada med njimi interaktiven odnos.
Ucenec naj bi imel pozitivno stalisce do branja. To pomeni, da naj ne bi imel nepopolnih in/ali napacnih predstav o branju ali da bi branje zaznaval negativno. Eden izmed osnovnih ciljev bralnega pouka je, da bi si ucenci oblikovali predstavo o branju kot o aktivnosti, s pomocjo katere pridemo do pomena nekega besedila in s pomocjo katere se lahko ucimo. Spoznali naj bi pomen branja v funkciji.
Drugi delni cilj je poznavanje bralnega procesa --- na eni strani torej razvoj nekaterih rutinskih spretnosti/vescin, ki potekajo relativno avtomaticno, na drugi strani pa usvojitev dolocenih metakognitivnih strategij. Med rutinskimi spretnostmi avtorji najpogosteje omenjajo upostevanje pravil branja (npr. knjigo pricnemo brati na zacetku; zgoraj levo in beremo navzdol; beremo od leve proti desni itd.) in poznavanje dolocenih jezikovnih pravil, kamor uvrscamo prepoznavanje crk, vzpostavljeno asociativno zvezo glas --- crka, branje »znanih besed« (znane besede so tiste, ki se zelo pogosto pojavljajo v jeziku --- npr. v slovenskem jeziku so to besede je, in itd.).
Ceprav so rutinske/avtomatizirane spretnosti pomembne, pa so se bolj pomembne metakognitivne strategije. Posebej pomembne so naslednje stiri vrste strategij:
Vkljucujejo aktivnosti pred branjem. Te aktivnosti omogocajo aktivacijo predznanja ucencev o vsebini in vrsti besedila, dolocitev namena pri branju in oblikovanje napovedi/predikcij o besedilu.
Najpogosteje se omenjata dve strategiji: t.i. monitoring in t.i. »fix-it« strategija. Za prvo je znacilno, da z njo preverjamo tocnost napovedi pred branjem in tvorimo med branjem nove napovedi, ce kljucne besede iz besedila ne potrjujejo pricakovanj bralca. Ce s to strategijo bralec tezko izlusci pomen besedila, si lahko pomaga z drugo, t.i.»fix-it« strategijo, s katero se vrne nazaj na zacetek besedila, ga na novo interpretira in preoblikuje napovedi, tako da postanejo smiselne, ter nadaljuje z branjem.
Uporabljamo jih z namenom, da organiziramo, prestrukturiramo in ocenimo informacije iz besedila.
To so posebne strategije, ki jih bralec uporablja, kadar mora dolociti mesto posameznim informacijam iz besedila, kadar jih mora po dolocenem nacelu organizirati ali si jih zapomniti.Te strategije pridejo se posebej v postev pri ucenju iz ucbenikov, enciklopedij in podobnih virov. Izkuseni bralci dolocijo mesto informacij s pomocjo tabel ali indeksa vsebine; informacije organizirajo s pomocjo zapiskov; zapomnijo pa si jih z uporabo sistematicnih studijskih tehnik.
Metakognitivnih strategij torej ne moremo obravnavati zgolj kot spretnosti, ki jih bralec lahko uporablja avtomaticno. Kot avtomatizirane spretnosti lahko obravnavamo uporabo dolocenih zakonitosti pri branju (npr. branje od leve proti desni) in poznavanje jezikovnih pravil (npr. odnos crka --- glas). Strategije pa omogocajo bralcu fleksibilen pristop k besedilu in zagotavljajo ucinkovitost pri ucenju.
Tretji delni cilj je razumevanje vsebine besedila, ko bralec ugotovi, kaj je avtor hotel z besedilom povedati. Z vsebinskega vidika locimo dve vrsti besedil:
- Neumetnostna oz. funkcionalna besedila, pri katerih predstavlja vsebina koristne informacije. Obicajno so to razlagalna besedila (npr. ucbeniki, casopisi, katalogi, enciklopedije, najrazlicnejsa navodila itd..). Pri obravnavi takega besedila moramo opozoriti ucence na specificno terminologijo, ki se uporablja v besedilu, priklicati predznanje, ki ga imajo s tega podrocja, dolociti namen branja in jim pomagati pri usvajanju in razlagi zgradbe besedila.
- Umetnostna oz. evazoricna besedila so tista, ki imajo namen bogatiti ali zabavati bralca. Tu gre za pripovedna besedila (prozo in poezijo).
3 Cilji bralnega pouka
Pri postavljanju ciljev bralnega pouka smo izhajali iz poznavanja znacilnosti sodobnega bralnega pouka in nacel celostnega pouka branja.
V gradivu so predstavljeni globalni in etapni cilji --- globalni v poglavju 3.1, etapni cilji za posamezna triletja devetletne osnovne sole in za srednjo solo pa v naslednjih stirih poglavjih:
3.2 Etapni cilji na koncu prvega triletja osnovne sole,
3.3 Etapni cilji na koncu drugega triletja osnovne sole,
3.4 Etapni cilji na koncu tretjega triletja osnovne sole in
3.5 Etapni cilji na koncu srednje sole.
3.1 Globalni cilji bralnega pouka
Globalni cilj bralnega pouka je bralno pismen clovek. Pri tem opredeljujemo bralno pismenost kot sposobnost razumevanja, uporabe oziroma tvorjenja pisnih jezikovnih oblik, ki jih zahteva druzba in/ali so pomembni za posameznika. V operativnem jeziku to pomeni, da je bralno pismen tisti ucenec, ki obvlada: sposobnost hitrega branja z razumevanjem in sposobnost fleksibilnega branja, tj. izbiranja razlicnih bralnih strategij glede na vrsto bralnega gradiva, na njegovo tezavnost ter namen branja.
K temu najvisjemu cilju pa vodijo naslednji globalni cilji:
I. Obvladovanje in razumevanje bralnega procesa,ki vkljucuje:
1. rutinske spretnosti: bralno tehniko in besedisce,
2. bralne strategije: strategije predbranjem, med njim in po njem ter studijske strategije.
II. Razumevanje vsebine branja pri:
3. umetnostnih besedilih,
4. neumetnostnih besedilih.
III. Stalisca do branja, ki vkljucujejo:
5. pojmovanje branja / predstave o branju,
6. odnos do branja.
I.
1. Ucenci obvladajo bralno tehniko, tj. berejo tekoce in pravilno ter imajo bogat besedni zaklad.
2. Ucenci obvladajo razlicne bralne strategije: stratregije pred branjem pred, med njim in po njem ter studijske strategije.
II.
3. Ucenci razumejo vsebino umetnostnih besedil.
4. Ucenci razumejo vsebino neumetnostnih besedil.
III.
5. Ucenci imajo izoblikovano pravilno predstavo o branju.
6. Ucenci imajo pozitiven odnos do branja.
Posamezne etapne cilje pri bralnem pouku bomo obravnavali z vidika zgoraj omenjenih globalnih ciljev.
3.2 Etapni cilji na koncu prvega triletja osnovne sole
Ucenci se v tem obdobju opismenijo --- naucijo se brati in pisati. Pri razvoju procesa, stalisc in vsebine bralnega pouka je poudarek na dekodiranju / prepoznavanju besed, torej na razvijanju bralne tehnike in besednega zaklada ucencev. Poleg tega pa pricnemo ucence ze uvajati na uporabljanje enostavnih bralnih strategij, ki izboljsujejo njihovo bralno ucinkovitost.
Ucenci na koncu prvega triletja:
I.
1 Ucenci obvladajo bralno tehniko, tj. berejo tekoce in pravilno ter imajo bogato besedisce.
To pomeni, da ucenci:
- berejo glasno tekoce in vecinoma brez napak prepoznavajo vse besede v besedilu,
- pri daljsih in manj pogostnih besedah uporabljajo se tehniko glaskovanja/zlogovanja,
- poznajo osnovne glasovne elemente in jih znajo uporabljati,
- obvladajo tiho tekoce branje pri besedilih, ki so po tezavnosti primerna njihovi starosti,
- si bogatijo besedisce z ucenjem razlicnih novih besed, s katerimi se srecujejo v besedilih,
- poznajo poleg enopomenskih tudi vecpomenske besede: homonime, sinonime, antonime.
2 Ucenci obvladajo razlicne bralne strategije: strategije pred branjem, med njim in po njem ter studijske strategije.
Strategije pred branjem:
Ucenci:
- aktivirajo predznanje o vsebini, o kateri bodo brali v nadaljevanju,
- na osnovi naslova tvorijo napovedi v zvezi z vsebino besedila,
- skupaj z uciteljem dolocijo namen, cilj branja.
Strategije med branjem:
Ucenci:
- si med branjem belezijo nove, neznane besede,
- so pozorni na to, ali je in koliko je besedilo usklajeno z njihovimi napovedmi,
- spremenijo lastne napovedi, ce vidijo, da niso usklajene z besedilom,
- v besedilu prepoznavajo nelogicnosti, ce se le-te pojavljajo.
Strategije po branju:
Ucenci lahko:
- ugotovijo bistvo/glavno misel iz besedila,
- razvrstijo besede /pojme v hierarhicno organizirano pomensko mrezo (tj. ugotovijo odnose med pojmi v smislu podpomenka --- pomenka --- nadpomenka),
- dolocijo zvrst in strukturo besedila (ali gre za pripoved, pesem, pismo, reklamo),
- presodijo in ovrednotijo besedilo z denotativnimi in konotativnimi oznakami,
- primerjajo vsebino besedila s podobnimi besedili drugih avtorjev.
Studijske strategije:
Ucenci znajo:
- v knjiznjici poiskati knjigo, ce poznajo avtorja ali naslov knjige,
- uporabljati slovar pri iskanju novih, neznanih besed,
- »brati« enostavna graficna sporocila (npr. tabele, grafe),
- s pomocjo ucitelja uporabljati strategijo zapisovanja kljucnih besed v obliki pojmovne mape/ /miselnega vzorca.
II.
3 Ucenci razumejo vsebino umetnostnih besedil.
To pomeni, da ucenci lahko:
- ugotovijo bistvo/pomen iz razlicnih vrst pripovednih besedil,
- razumejo razlicna »literarna odstopanja«, ki jih uporabljajo nekateri avtorji.
4 Ucenci razumejo vsebino neumetnostnih besedil.
Ucenci:
- ugotovijo pomen pri enostavnih neumetnostnih besedilih (npr. pri opisih, razlagah, pripovedih),
- razumejo razlicna neumetnostna besedila (npr. opise, razlage, pripovedi) tudi pri poslusanju.
III.
5 Ucenci imajo izoblikovano pravilno predstavo o branju.
Ucenci vedo, da je branje:
- proces komunikacije med bralcem in piscem (tj. da bralec sprejema pisno sporocilo avtorja),
- namenjeno ucenju in razvedrilu,
- predvidevanje pomena iz danega besedila,
- iskanje smisla v besedilu.
6 Ucenci imajo pozitiven odnos / stalisce do branja.
- Ucencem je branje vznemirljivo in jih razvedri,
- branje jih vodi k znanju,
- branje jim tesi njihovo vedozeljnost, radovednost,
- branje predstavlja vir moci.
3.3 Etapni cilji na koncu drugega triletja osnovne sole
V tem obdobju ucenec izboljsuje svoje bralne sposobnosti na vedno bolj zahtevnih besedilih. Pri razvoju procesov, stalisc in vsebine pouka prehaja poudarek z identifikacije besed na razumevanje pri branju in uporabo informacij, pridobljenih z branjem.
I.
1 Ucenci obvladajo bralno tehniko, tj. berejo tekoce in pravilno ter imajo bogato besedisce.
To pomeni, da ucenci:
- berejo glasno tekoce in vecinoma brez napak prepoznavajo vse besede v besedilu,
- pri daljsih in manj pogostnih besedah upocasnijo hitrost glasnega branja, tj. uporabljajo se tehniko glaskovanja/zlogovanja,
- poznajo osnovne glasovne elemente in jih znajo uporabljati,
- pri tihem branju tekoce prepoznavajo vse besede pri besedilih primerne tezavnosti,
- upocasnijo hitrost tihega branja pri daljsih in manj pogostnih besedah,
- si bogatijo besedisce z ucenjem razlicnih novih besed, s katerimi se srecujejo v besedilih
in z neposrednim ucenjem novih, predvsem abstaktnih besed (iz konteksta in izolirano),
- poznajo poleg enopomenskih tudi vecpomenske besede: homonime, sinonime, antonime.
2 Ucenci obvladajo razlicne bralne strategije: strategije pred branjem, med njim in po njem ter studijske
Bistvena novost je, da ucenci ob koncu drugega triletja poznajo poleg splosnih strategij za predelavo besedil se specificne strategije za predelavo posameznih vrst besedil (npr. umetnostnih in neumetnostnih, naravoslovnih in druzboslovnih itd.).
Strategije pred branjem:
Ucenci:
- aktivirajo predznanje o vsebini, o kateri bodo brali v nadaljevanju,
- na osnovi naslova tvorijo napovedi v zvezi z vsebino besedila,
- skupaj z uciteljem dolocijo namen, cilj branja pri zahtevnih besedilih,
- sami dolocijo namen, cilj branja.
Strategije med branjem:
Ucenci:
- si med branjem belezijo nove, neznane besede,
- se odlocajo, katero strategijo bodo izbrali za pojasnjevanje novih, neznanih besed (strukturno analizo, kontekstno analizo, iskanje s pomocjo slovarja),
- so pozorni na to, ali je in koliko je besedilo usklajeno z njihovimi napovedmi,
- so pozorni na nelogicnosti, ce se v besedilu pojavljajo,
- prepoznajo nesmisle v smiselnem besedilu.
Strategije po branju:
Ucenci lahko:
- ugotovijo bistvo/glavno misel iz besedila oziroma dolocijo bistvo glede na zvrst besedila in namen pri branju,
- locujejo pomembne od nepomembnih informacij v besedilu,
- ugotavljajo vzrocno- posledicne odnose med posameznimi deli besedila,
- razvrstijo besede /pojme v hierarhicno organizirano pomensko mrezo (tj. ugotovijo odnose med pojmi v smislu podpomenka --- pomenka --- nadpomenka),
- dolocijo zvrst in strukturo besedila (ali gre za pripoved, pesem, pismo, reklamo),
- presodijo in ovrednotijo besedilo z denotativnimi in konotativnimi oznakami,
- primerjajo vsebino besedila s podobnimi besedili drugih avtorjev.
- povlecejo zakljucke iz besedila,
- na kratko povzamejo vsebino (naredijo rezime).
Studijske strategije:
Ucenci znajo:
- uporabljati kazala in slovarcke besed (ce obstajajo) pri iskanju informacij v knjigah,
- v knjiznici poiskati knjigo, ce poznajo avtorja ali naslov knjige,
- uporabljati slovar pri iskanju novih, neznanih besed,
- uporabljati slovarje, enciklopedije in atlase pri razvrscanju informacij,
- »brati« enostavna graficna sporocila (npr. tabele, grafe, mape in zemljevide),
- uporabljati razlicne hitrostne strategije (npr. strategijo pocasnega/ natancnega branja ali strategijo hitrega preleta),
- s pomocjo ucitelja uporabljati strategijo zapisovanja kljucnih besed v obliki pojmovne mape /miselnega vzorca,
- sami uporabiti strategijo zapisovanja bistvenih informacij.
II.
3 Ucenci razumejo vsebino umetnostnih besedil.
To pomeni, da ucenci lahko:
- razumejo vsebino razlicnih literarnih zvrsti,
- ugotovijo bistvo/pomen iz razlicnih vrst pripovednih besedil,
- razumejo razlicna »literarna odstopanja,« ki jih uporabljajo nekateri avtorji.
4 Ucenci razumejo vsebino neumetnostnih besedil.
Ucenci:
- ugotovijo pomen pri enostavnih neumetnostnih besedilih (npr. pri opisih, razlagah, pripovedih),
- ugotovijo pomen opisnih, razlagalnih in pripovednih besedil iz ucbenikov,
- razumejo razlicna neumetnostna besedila (npr. opise, razlage, pripovedi) tudi pri poslusanju.
III.
5 Ucenci imajo izoblikovano pravilno predstavo o branju.
Ucenci vedo:
- da je branje proces komunikacije med bralcem in piscem (tj. da bralec sprejema pisno sporocilo avtorja) oziroma, da avtor pise z dolocenim namenom, bralec pa bere z dolocenim namenom,
- da s pomocjo branja lahko razjasnimo in obogatimo lastno znanje in obcutke,
- da je branje namenjeno ucenju in razvedrilu,
- da je branje predvidevanje pomena iz danega besedila,
- da je branje iskanje smisla v besedilu.
6 Ucenci imajo pozitiven odnos / stalisce do branja.
- Ucencem je branje vznemirljivo in jih razvedri,
- branje jih vodi k znanju,
- branje jim tesi njihovo vedozeljnost, radovednost,
- branje predstavlja vir moci.
3.4 Etapni cilji na koncu tretjega triletja osnovne sole
Znacilnost branja v tem obdobju je, da se mocno razsiri krog bralnega gradiva --- od osnovnih ucbenikov do knjig s humanisticno vsebino (zgodovina, zemljepis) in naravoslovno vsebino (biologija, fizika, kemija). Pri procesu, staliscih in vsebini branja je poudarek na uporabi prebranih informacij pri resevanju problemov in uporabi specificnih bralnih strategij.
Na koncu tretjega triletja:
I.
1 Ucenci obvladajo bralno tehniko, tj. berejo tekoce in pravilno ter imajo bogato besedisce.
To pomeni, da ucenci:
- berejo glasno tekoce in brez napak prepoznavajo vse besede v besedilu,
- pri daljsih in manj pogostnih besedah upocasnijo hitrost glasnega branja, tj. uporabljajo se tehniko glaskovanja/zlogovanja,
- poznajo osnovne glasovne elemente in jih znajo uporabljati,
- pri tihem branju tekoce prepoznavajo vse besede pri besedilih primerne tezavnosti,
- upocasnijo hitrost tihega branja pri daljsih in manj pogostnih besedah,
- si bogatijo besedisce z ucenjem razlicnih novih besed, s katerimi se srecujejo v besedilih
in neposrednim ucenjem novih, predvsem abstaktnih besed (iz konteksta in izolirano),
- poznajo poleg enopomenskih tudi vecpomenske besede: homonime, sinonime, antonime,
- imajo bogato besedisce, splosno in specificno (npr. tehnicno).
2 Ucenci obvladajo razlicne bralne strategije: strategije pred branjem, med njim in po njem ter studijske strategije.
Strategije pred branjem:
Ucenci:
- aktivirajo predznanje o vsebini, o kateri bodo brali,
- na osnovi naslova tvorijo napovedi v zvezi z vsebino besedila,
- skupaj z uciteljem dolocijo namen, cilj branja,
- sami dolocijo namen, cilj branja,
- aktivirajo predznanje o:
--- razlicnih vrstah zgradbe besedil,
--- razlicnih namenih avtorja pri pisanju in
--- razlicnih namenih bralca pri branju.
Strategije med branjem:
Ucenci:
- si med branjem belezijo nove, neznane besede,
- se odlocajo, katero strategijo bodo izbrali za pojasnjevanje novih, neznanih besed (strukturno analizo, kontekstno analizo, iskanje s pomocjo slovarja),
- so pozorni na to, ali je in koliko je besedilo usklajeno z njihovimi napovedmi,
- so pozorni na nelogicnosti, ce se v besedilu pojavljajo,
- prepoznajo nesmisle v smiselnem besedilu,
- uporabljajo strategije za korigiranje napak pri prepoznavanju besed, pri dolocanju pomena posameznim besedam oziroma celotnemu besedilu.
Strategije po branju:
Ucenci lahko:
- ugotovijo bistvo/glavno misel iz besedila oziroma dolocijo bistvo glede na zvrst besedila in namen pri branju,
- locujejo pomembne od nepomembnih informacij v besedilu,
- ugotavljajo vzrocno-posledicne odnose med posameznimi deli besedila,
- razvrstijo besede /pojme v hierarhicno organizirano pomensko mrezo (tj. ugotovijo odnose med pojmi v smislu podpomenka --- pomenka --- nadpomenka),
- dolocijo zvrst in strukturo besedila (ali gre za pripoved, pesem, pismo, reklamo),
- presodijo in ovrednotijo besedilo z denotativnimi in konotativnimi oznakami,
- primerjajo vsebino besedila s podobnimi besedili drugih avtorjev,
- povlecejo zakljucke iz besedila,
- na kratko povzamejo vsebino (naredijo rezime).
- presojajo in vrednotijo vsebino glede na svoje predznanje,
- ocenjujejo zgradbo/strukturo besedila glede na njegovo vsebino.
Studijske strategije:
Ucenci znajo:
- uporabljati kazala in slovarcke besed (ce obstajajo) in indekse pri iskanju informacij v knjigah,
- v knjiznici poiskati knjigo, ce poznajo avtorja ali naslov knjige,
- uporabljati slovar pri iskanju novih, neznanih besed,
- uporabljati slovarje, enciklopedije in atlase pri razvrscanju informacij,
- »brati« enostavna graficna sporocila (npr. tabele, grafe, mape in zemljevide),
- uporabljati razlicne hitrostne strategije (npr. strategijo pocasnega/ natancnega branja ali strategijo hitrega preleta),
- s pomocjo ucitelja uporabljati strategijo zapisovanja kljucnih besed v obliki pojmovne mape /miselnega vzorca,
- sami uporabiti strategijo zapisovanja bistvenih informacij,
- uporabljati razlicne strategije ucinkovitega pomnjenja (npr. Robinsonovo strategijo SQ3R ali Danseraujevo strategijo, imenovano Murder).
II.
3 Ucenci razumejo vsebino umetnostnih besedil.
To pomeni, da ucenci lahko:
- razumejo vsebino razlicnih literarnih zvrsti,
- ugotovijo bistvo/pomen iz razlicnih vrst pripovednih besedil,
- razumejo vsebino (bistvo, podrobnosti in strukturo besedila) razlicnih pripovednih besedil,
- razumejo razlicna »literarna odstopanja«, ki jih uporabljajo nekateri avtorji.
4 Ucenci razumejo vsebino neumetnostnih besedil.
Ucenci:
- ugotovijo pomen pri enostavnih neumetnostnih besedilih (npr. pri opisih, razlagah, pripovedih),
- ugotovijo pomen opisnih, razlagalnih in pripovednih besedil iz ucbenikov,
- razumejo razlicna neumetnostna besedila (npr. opise, razlage, pripovedi) tudi pri poslusanju.
III.
5 Ucenci imajo izoblikovano pravilno predstavo o branju.
Ucenci vedo:
- da je branje proces komunikacije med bralcem in piscem (tj., da bralec sprejema pisno sporocilo avtorja) oziroma da avtor pise z dolocenim namenom, bralec pa bere z dolocenim namenom,
- da s pomocjo branja lahko razjasnimo in obogatimo lastno znanje in obcutke,
- da je branje namenjeno ucenju in razvedrilu,
- branje je predvidevanje pomena iz danega besedila,
- branje je iskanje smisla v besedilu.
6 Ucenci imajo pozitiven odnos / stalisce do branja.
- Ucencem je branje vznemirljivo in jih razvedri,
- branje jih vodi k znanju,
- branje jim tesi njihovo vedozeljnost, radovednost,
- branje predstavlja vir moci.
3.5 Etapni cilji na koncu srednje sole
Znacilnost branja v tem obdobju je, da se poraste kompleksnost in raznovrstnost bralnega gradiva. Hkrati je srednjesolec sposoben sprejemati in presojati prebrano ne samo z enega vidika, pac pa z vec zornih kotov. To znacilno multiplikativno stalisce do bralnega gradiva je mozno zaradi dosezene stopnje kognitivnega razvoja in zaradi predznanja, ki ga je ucenec pridobil med solanjem.
Glavna znacilnost te stopnje je konstruktivnost --- bralec si s pomocjo branja izgrajuje lasten sistem znanja s pomocjo visjih miselnih procesov kot so analiza, sinteza, presojanje in vrednotenje.
Na koncu srednje sole:
I.
1 Ucenci obvladajo bralno tehniko, tj. berejo tekoce in pravilno ter imajo bogato besedisce.
To pomeni, da ucenci:
- berejo glasno tekoce in brez napak prepoznavajo vse besede v besedilu,
- pri daljsih in manj pogostnih besedah upocasnijo hitrost glasnega branja, vendar se vedno berejo tekoce,
- poznajo osnovne glasovne elemente in jih znajo uporabljati,
- obvladajo tudi tiho tekoce branje,
- si bogatijo besedisce z ucenjem razlicnih novih besed, s katerimi se srecujejo v besedilih
- in z neposrednim ucenjem novih, predvsem abstaktnih besed (iz konteksta in izolirano),
- poznajo poleg enopomenskih tudi vecpomenske besede: homonime, sinonime, antonime,
- imajo bogato besedisce, splosno in specificno (npr. tehnicno).
2 Ucenci obvladajo razlicne bralne strategije: strategije pred branjem, med njim in po njem ter studijske strategije.
Strategije pred branjem:
Ucenci:
- aktivirajo predznanje o vsebini, o kateri bodo brali v nadaljevanju,
- na osnovi naslova tvorijo napovedi v zvezi z vsebino besedila,
- skupaj z uciteljem dolocijo namen, cilj branja,
- sami dolocijo namen, cilj branja,
- aktivirajo predznanje o:
--- razlicnih vrstah zgradbe besedil,
--- razlicnih namenih avtorja pri pisanju in
--- razlicnih namenih bralca pri branju.
Strategije med branjem:
Ucenci:
- si med branjem belezijo nove, neznane besede,
- se odlocajo, katero strategijo bodo izbrali za pojasnjevanje novih, neznanih besed (strukturno analizo, kontekstno analizo, iskanje s pomocjo slovarja),
- so pozorni na to, ali je in koliko je besedilo usklajeno z njihovimi napovedmi,
- so pozorni na nelogicnosti, ce se v besedilu pojavljajo,
- prepoznajo nesmisle v smiselnem besedilu,
- samodejno/avtomaticno uporabljajo strategije za korigiranje napak pri prepoznavanju besed, pri dolocanju pomena posameznim besedam oziroma celotnemu besedilu.
Strategije po branju:
Ucenci lahko:
- ugotovijo bistvo/glavno misel iz besedila oziroma dolocijo bistvo glede na zvrst besedila in namen pri branju,
- locujejo pomembne od nepomembnih informacij v besedilu,
- ugotavljajo vzrocno-posledicne odnose med posameznimi deli besedila,
- razvrstijo besede /pojme v hierarhicno organizirano pomensko mrezo (tj. ugotovijo odnose med pojmi, kot so podpomenka --- pomenka --- nadpomenka),
- dolocijo zvrst in strukturo besedila (ali gre za pripoved, pesem, pismo, reklamo),
- presodijo in ovrednotijo besedilo z denotativnimi in konotativnimi oznakami,
- primerjajo vsebino besedila s podobnimi besedili drugih avtorjev,
- povlecejo mozne, hipoteticne zakljucke iz besedila (Ce bi....., potem bi....),
- posplosijo / generalizirajo konkretne primere iz besedila,
- uporabijo nacela iz besedila pri resevanju novih problemskih situacij,
- na kratko povzamejo vsebino (naredijo rezime),
- kriticno in analiticno presojajo in vrednotijo vsebino glede na svoje predznanje,
- ocenjujejo zgradbo/strukturo besedila glede na njegovo vsebino.
Studijske strategije:
Ucenci znajo:
- uporabljati kazala in slovarcke besed (ce obstajajo) in indekse pri iskanju informacij v knjigah,
- v knjiznjici poiskati knjigo, ce poznajo avtorja ali naslov knjige po decimalnem sistemu,
- uporabljati slovar pri iskanju novih, neznanih besed,
- uporabljati slovarje, enciklopedije in atlase pri razvrscanju informacij,
- »brati« enostavna graficna sporocila (npr. tabele, grafe, mape in zemljevide),
- uporabljati razlicne hitrostne strategije (npr. strategijo pocasnega/ natancnega branja ali strategijo hitrega preleta),
- sami uporabljati strategijo zapisovanja kljucnih besed v obliki pojmovne mape /miselnega vzorca,
- sami uporabiti strategijo zapisovanja bistvenih informacij,
- uporabljati razlicne strategije ucinkovitega pomnjenja (npr. Robinsonovo strategijo SQ3R ali Danseraujevo strategijo, imenovano Murder).
II.
3 Ucenci razumejo vsebino umetnostnih besedil.
To pomeni, da ucenci lahko:
- razumejo vsebino razlicnih literarnih zvrsti,
- ugotovijo bistvo/pomen iz razlicnih vrst pripovednih besedil,
- razumejo vsebino (bistvo, podrobnosti in strukturo besedila) razlicnih pripovednih besedil,
- razumejo razlicna »literarna odstopanja«, ki jih uporabljajo nekateri avtorji.
4 Ucenci razumejo vsebino neumetnostnih besedil.
Ucenci:
- ugotovijo pomen pri enostavnih neumetnostnih besedilih (npr. pri opisih, razlagah, pripovedih),
- ugotovijo pomen opisnih, razlagalnih in pripovednih besedil iz ucbenikov,
- ugotovijo pomen tezjih, bolj zahtevnih in abstraktnih neumetnostnih besedil,
- razumejo razlicna neumetnostna besedila (npr. opise, razlage, pripovedi) tudi pri poslusanju.
III.
5 Ucenci imajo izoblikovano pravilno predstavo o branju.
Ucenci vedo:
- da je branje proces komunikacije med bralcem in piscem (tj. da bralec sprejema pisno sporocilo avtorja) oziroma da avtor pise z dolocenim namenom, bralec pa bere z dolocenim namenom,
- da s pomocjo branja lahko razjasnimo in obogatimo lastno znanje in obcutke in si izgrajujemo lasten sistem znanja,
- da je branje namenjeno ucenju in razvedrilu,
- branje je predvidevanje pomena iz danega besedila,
- branje je iskanje smisla v besedilu.
6 Ucenci imajo pozitiven odnos / stalisce do branja.
- Ucencem je branje vznemirljivo in jih razvedri,
- branje jih vodi k znanju,
- branje jim tesi njihovo vedozeljnost, radovednost,
- branje predstavlja vir moci.
Literatura
Beck, I. L. & Perfetti, C.A. (1982). Effects of Long --- Term Vocabulary Instruction on Lexical Acess and Reading Comprehension, Journal of Educational Psychology, Vol 74, No. 2
Boland, T. (1993). The Importance of Bein Literate: Reading Development in Primary School and its Consequences for the School Career in Secundary Education, Journal of Education and Development, Vol VII, No. 3
Bradley, L. & Bryant, P. (1983): Rhyme and reason in reading and spelling, University of Michigan Press, Ann Arbor
Chall, J.S. (1983). Stages of Reading Development, Mc --- Graw Hill Book Company, New York
Crowder, R.G. & Wagner, R.K. (1992). The Psychology of Reading, Oxford University Press, New York --- Oxford
Dixon, P., Le Fevre, j. & Twilley, L.C. (1988). Wors Knowledge and Working Memory as predictors of Reading Skil, Journal of Educational Psychology, Vol. 80, No. 4
Duffy, G.G. & Roehler, L.R. (1993). Improving Classroom Reading --- Instruction, Mc --- Graw Hill, Inc., New York
Ehri, L.C. (1983). Movement into reading: is the first stage of printed word learning visual or phonetic? reading Research Quarterly, 20
Just, M.A. & Carpenter, P.A. (1987). The Psychology of reading and Language Comprehension, Allyn and Bacon, Inc., Boston --- London --- Sidney --- Toronto
Kintsch, W. & van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production, Psychological Review, Vol. 85, No. 5
Kozinc, A. (1990). Empiricna evalvacija slovenskega jezika, v: Evalvacija zivljenja in dela osnovne sole, Zavod SRS za solstvo, Ljubljana
Marjanovic', A. (1984). Razvoj znacenja reci, Institut za pedagoska istrazivanja, Beograd
Marjanovic --- Umek, L. (1990). Misljenje in govor predsolskega otroka, Drzavna zalozba Slovenije, Ljubljana
Pecjak, S. (1994). Didakticna igra in razvoj nekaterih psihicnih funkcij pri opismenjevanju, Zalozba Different, Trzin
Pecjak, S. (1995). Spiralni model kot oblika razvijanja bralnih sposobnosti ucencev v osnovni soli, doktorska disertacija, Filozofska fakulteta, Ljubljana (neobjavljeno)
Perfetti, C.A. (1985). Reading Ability, Oxford University Press, New York
Piaget, J. & Inhelder, B. (1978). Intelektualni razvoj deteta, Zavod za udzbenike i nastavna sredstva, Beograd
Rummelhart, D.E. & Mc Clelland, J.L. (1986). Paralell distributed processing: Exploration in the microstructure of cognition, Bradford Books, Cambridge
Taylor, S.E. (1960). Eye movements in reading: Facts and fallacies, American Educational Research Journal, No. 2
Vigotski, L. (1977). Misljenje i govor (prevod), Nolit, Beograd
Warwick, B.E. (1992). How in the world do students read?, The International Association for the Evaluation of Educational Achivement, Hamburg
