-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Razprave in clanki - Priloga 2
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Janez Becaj
Filozofska fakulteta



Predlog raziskave s socialnopsiholoskega vidika




Problem:


Cilj:

Z vidika socialne psihologije lahko predpostavljamo, da je obravnavani problem najtesneje povezan s splosnimi znacilnostmi slovenske kulture in polozajem otroka v njej ter na drugi strani tudi s specificno kulturo nase osnovne sole. Za ustrezno razumevanje problema in za iskanje primernih resitev bi bilo potrebno bolj natancno vedeti, kateri so tisti dejavniki, ki po eni strani dolocajo trenutno stanje, in na drugi strani odlocajo o tem, kaksne so pravzaprav moznosti njegovega spreminjanja. Z vidika socialne psihologije je to predvsem sklop razlicnih vrednot, prepricanj, predstav in podobnih pojavov, ki skupaj sestavljajo socialno realnost ali kulturo solskega prostora. (Dober pregled tovrstnih raziskav najdemo v Hamilton, Richardson: Effects of teh Culture in Two Schools on teh Process and Outcomes of Staff Development, Teh elementary School Journal, Vol.95, No.4, 1995).

Posebnega pomena znotraj kulture je komuniciranje. Tega ne razumemo kot vzrok za znacilno stanje, zaradi cesar ga seveda tudi ne vidimo kot izkljucno sredstvo za njegovo spreminjanje. Pac pa je analiza komuniciranja s socialnopsiholoskega vidika izrednega pomena za uvid v dolocene kulturne posebnosti. Neposredno merjenje kulture je namrec zelo tezko, ker je ena od pomembnih lastnosti kulture njena nezavednost, kar pomeni, da udelezenci procesa najveckrat preprosto ne znajo ustrezno razloziti, kaj jih pri njihovem delu pravzaprav najbolj odlocno usmerja. Ker je kominiciranje osnovno sredstvo izvajanja vzgojno-izobrazevalnega procesa, mora biti iz njega tako ali drugace razvidno, katera prepricanja (vrednote, predstave, stalisca, stereotipi, predsodki ipd.) vodijo v skupnem delu tako ucitelja kot otroka in njegove starse.

Z vidika socialne psihologije ter komunikacije bi bilo smiselno posvetiti pozornost naslednjim temam:

Tovrstne znacilnosti nas zanimajo predvsem zato, ker vemo, da je kultura dolocenega socialnega prostora dokaj stabilen in predvsem custveno nabit pojav, katerega ni mogoce spreminjati na hitro in ki posebej zaradi svoje custvene zasidranosti (prepricanja in z njimi povezane vrednote in stalisca) niso spremenljive zgolj z racionalnimi posegi. Sele na osnovi poznavanja kulture dolocenega socialnega prostora je mogoce ugotavljati kateri cilji ali pa poti do njih so sploh mozni, tako kratko- kot dolgorocno.

Nekateri od teh problemov so v nasem prostoru ze obdelani ali pa se resujejo (npr. otrokova samopodoba). V tem delu raziskave bi se zdelo smiselno usmeriti pozornost predvsem na tiste posamezne elemente solske kulture, ki se niso zadostno obdelani in so neposredno ali posredno povezani z izhodiscnim problemom. To so:


Predvideni instrumentarij

Kot je bilo ze omenjeno, je glavni problem raziskovanja dejavnikov, ki sestavljajo kulturo, stopnja njihove nezavednosti. Zato bi pozornost usmerili predvsem na analizo komuniciranja med uciteljem in otrokom, med ucitelji, otroki in po moznosti tudi na komuniciranje med ucitelji in starsi. Po ugotovitvah sodobnega raziskovanja s podrocja proucevanja kulture (npr. Luckmann) je prav komuniciranje glavno sredstvo za sporocanje, prenasanje in utrjevanje kulturnih dejavnikov. Poleg analize komuniciranja bomo vzporedno uporabili tudi razlicne instrumente za merjenje osebnih vrednot, prepricanj in solske kulture. Vec vrst informacij potrebujemo za bolj zanesljivo interpretacijo. Usmerjenost vseh teh tehnik je dolocena z izhodiscnim problemom: slaba iniciativnost ucencev ter uciteljevo zatekanje k avtoriteti.

Cilj tega dela raziskave je pojasniti dinamicno osnovo obravnavanih problemov, dolocitev realnih ciljev za spreminjanje tega stanja (dolgorocnih, kratkorocnih) ter oblikovanje moznih nacinov za njihovo doseganje.

V letu 1996 bi ob pregledani literaturi oblikovali osnovni instrumentarij.









 BBert grafika