Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Razprave in clanki - Priloga 2 |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Janez Becaj |
Predlog raziskave s socialnopsiholoskega vidika
Posebnega pomena znotraj kulture je komuniciranje. Tega ne razumemo kot vzrok za znacilno stanje, zaradi cesar ga seveda tudi ne vidimo kot izkljucno sredstvo za njegovo spreminjanje. Pac pa je analiza komuniciranja s socialnopsiholoskega vidika izrednega pomena za uvid v dolocene kulturne posebnosti. Neposredno merjenje kulture je namrec zelo tezko, ker je ena od pomembnih lastnosti kulture njena nezavednost, kar pomeni, da udelezenci procesa najveckrat preprosto ne znajo ustrezno razloziti, kaj jih pri njihovem delu pravzaprav najbolj odlocno usmerja. Ker je kominiciranje osnovno sredstvo izvajanja vzgojno-izobrazevalnega procesa, mora biti iz njega tako ali drugace razvidno, katera prepricanja (vrednote, predstave, stalisca, stereotipi, predsodki ipd.) vodijo v skupnem delu tako ucitelja kot otroka in njegove starse.
Z vidika socialne psihologije ter komunikacije bi bilo smiselno posvetiti pozornost naslednjim temam:
Nekateri od teh problemov so v nasem prostoru ze obdelani ali pa se resujejo (npr. otrokova samopodoba). V tem delu raziskave bi se zdelo smiselno usmeriti pozornost predvsem na tiste posamezne elemente solske kulture, ki se niso zadostno obdelani in so neposredno ali posredno povezani z izhodiscnim problemom. To so:
Kot je bilo ze omenjeno, je glavni problem raziskovanja dejavnikov, ki sestavljajo kulturo, stopnja njihove nezavednosti. Zato bi pozornost usmerili predvsem na analizo komuniciranja med uciteljem in otrokom, med ucitelji, otroki in po moznosti tudi na komuniciranje med ucitelji in starsi. Po ugotovitvah sodobnega raziskovanja s podrocja proucevanja kulture (npr. Luckmann) je prav komuniciranje glavno sredstvo za sporocanje, prenasanje in utrjevanje kulturnih dejavnikov. Poleg analize komuniciranja bomo vzporedno uporabili tudi razlicne instrumente za merjenje osebnih vrednot, prepricanj in solske kulture. Vec vrst informacij potrebujemo za bolj zanesljivo interpretacijo. Usmerjenost vseh teh tehnik je dolocena z izhodiscnim problemom: slaba iniciativnost ucencev ter uciteljevo zatekanje k avtoriteti.
Cilj tega dela raziskave je pojasniti dinamicno osnovo obravnavanih problemov, dolocitev realnih ciljev za spreminjanje tega stanja (dolgorocnih, kratkorocnih) ter oblikovanje moznih nacinov za njihovo doseganje.
V letu 1996 bi ob pregledani literaturi oblikovali osnovni instrumentarij.