Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Razprave in clanki |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Milena Blazic | UDK 028.5:373.3(497.12)(049.5) |
Bralni in pisni interesi v slovenskih osnovnih solah1
bralni in pisni interesi; bralna in pisna obdobja: pravljicno, realisticno in prehodno obdobje, prosti spisi; nove smernice knjizevnega pouka
Izpeljava
Literarni interesi
Vzgoja bralne kulture5 je temeljni in dolgorocni cilj pouka knjizevnosti. Bralni interesi ucencev so po izbiri besedil trivialni: Victoria Holt, Heinz Konsalik6 in Enid Blyton so njihovi najbolj priljubljeni pisci, vendar so se v odgovorih poleg omenjenih znasli tudi Michael Ende, Roald Dahl, Antoine de Saint Exupery in Lev N. Tolstoj. Toda odgovori v anketi razkrivajo, da mlade privlaci predvsem ena plast njihovih del --- berejo jih, ker imajo zanimivo, napeto, zabavno zgodbo. To pomeni, da so tudi med klasiki najbolj priljubljeni tisti, ki jih je mogoce brati tudi samo na ravni zgodbe. Tudi branje klasicne literature je lahko trivialno,7 enodimenzionalno, tako da mladi bralec ne zaznava razlicnih lastnosti besedila. Anketa o bralnih in pisnih interesih torej kaze na trivializacijo literarne recepcije visoke literature --- bralnih interesov mladega bralca.8
Literarni razvoj
I. pravljicna doba, od 4./6.11 do 8./9. leta (1.in 2. r.);
II. realisticna doba, od 9./10. do 12. leta (3., 4. in 5. r.);
III. prehodna doba, od 13. do 15. leta (6., 7. in 8. r.).
I. Pravljicno obdobje --- izidi
Na dan ti otroci povprecno 2 uri in 45 minut gledajo televizijo, berejo pa 1 uro in 20 minut, ker jih zanima (1), ker jim je dolgcas (2) in ker jih veseli (3).
V anketi so ucenci 2. razredov nasteli 55 naslovov najbolj priljubljenih knjig:
1. pravljice jih je omenilo 73 % (slovenske ljudske, klasicne, avtorske, fantasticne in sodobne pravljice): Jacob in Wilhelm Grimm, Hans C. Andersen, Carlo Collodi, Kajetan Kovic, Josip Ribicic;
2. sodobno prozo jih rado bere 13 % (realisticne, fantasticne pripovedi): Astrid Lindgren: Pika Nogavicka, Ronja razbojniska hci;
3. pustolovska proza zanima 7 % otrok (pustolovske zgodbe): Enid Blyton: Pet prijateljev, Skrivnosti;
stripi in knjige o naravi privlacijo 7 % otrok.
Motivacije za pisanje spisov so: zabavno je, uciteljica jih je navdusila zanje in radi berejo taksne zgodbe (drugi odgovori 16,7 %).
V anketi so nasteli tudi naslove prostih spisov oziroma teme, na katere so radi pisali v soli (58 naslovov):
1. dozivljajske teme 24 % (zivali): Pes in macka, (Moja) najljubsa zival ...
2. domisljijske teme 22 % (pravljicne, znanstvenofantasticne, pustolovske): Ostrzek, Drejcek in trije Marsovcki,12 Skrivnostna hisa ...
3. sodobne teme 34 % (narava, okolje): Letalisce, Ura, Vrt ...
ter druge teme 20 %.
Motivacije za pisanje spisov so: zabavno je (50 %), uciteljica jih je navdusila zanje (16,7 %) in radi berejo taksne zgodbe (16,7) --- drugi odgovori (16,7 %).
Poglavitne teme oziroma naslovi, o katerih ucenci ne marajo pisati prostih spisov (navedenih 40 tem), so:
1. dozivljajske teme 35 % (narava, okolje, ekologija): Vremenska napoved, Zelenjava se predstavi, Vrt ...
2. dozivljajske teme 25 % (zivali): Moja najljubsa zival, Moja13 macka, Muca ...
3. dozivljajske teme 18 % (druzina, dom, igrace): Moja druzina, Moje stanovanje, Moja (najljubsa) igraca ...
ter 9 drugih tem (22 %).
Razlage, zakaj ne marajo pisati tovrstnih prostih spisov, so napisali takole: ker so dolgocasni, tezki, niso mi vsec in so »bedni«.
V anketi so na vprasanje, na katere naslove oziroma teme bi rad pisali proste spise, napisali 48 tem:
1. pravljicne teme 17 %: Palcki v cudezni dezeli, Dobra vila, carovnica in princesa ...
2. domisljijske teme 25 % (znanstvenofantasticne in pustolovske): O vesolju, O zvezdah, O dinozavrih ...
3. dozivljajske teme 50 % (o sebi, zivalih, okolju): Moj rojstni dan, Moja muca, Moja ulica ...
ter 8% drugih tem.
Radi bi pisali o teh temah, ker so jim vsec, so zanimive, jim krajsajo cas, ker radi berejo taksna besedila (16,7 %) in ker so »lepi« naslovi. Vecina ucencev meni, da imajo v soli dosti priloznosti pisati proste spise s temi naslovi.
II. Realisticno --- robinzonsko obdobje --- izidi
Najrajsi berejo14 naslednje knjige (nasteli so 63 naslovov):
1. pustolovska proza 48 % (pustolovske zgodbe): Tomas Brezina, Maria Gripe, Enid Blyton, Bogdan Novak, Karl May;
2. domisljijska proza 17 % (domisljijske in fantasticne zgodbe): Roald Dahl, Michael Ende, Jules Verne;
3. sodobna proza 16 % (realisticne zgodbe): Astrid Lindgren, Erich Kastner, Anton Ingolic
ter 12 drugih naslovov (19 %).
Na naslednje teme oziroma naslove pisejo z veseljem (56, tu le nekaj primerov):
1. domisljijske teme 45 % (domisljijske, fantasticne teme): Cudezni svincnik, Potovanje v vesolje, Povabili so me na planet ...
2. druzbene dozivljajske teme 18 % (dom, druzina, sola): Moj dom, Moja mama, Moja prva knjiga ...
3. naravne dozivljajske teme (zivali in narava) 14 %: Moje zivali, Moje pocitnice ...
ter 23 % drugih tem.
Ucenci radi pisejo proste spise s taksnimi naslovi, ker jim je to zabavno, ker so naslovi zanimivi, ker radi berejo taksne zgodbe in lahko uporabijo svojo domisljijo (25,8 %).
Ucenci ne marajo pisati spisov na naslednje naslove (nasteli so jih 42):
1. domisljijske teme15 45 % (pravljicne, fantazijske, pustolovske): Cudezni svincnik, Z Alico v cudezni dezeli, Dezna kapljica ...
2. druzbene dozivljajske teme16 29 % (sola, dom, mesto): V petem razredu, Nase mesto, Okolica nase hise ...
3. dogodkovne dozivljajske teme 14 % (teme »zaprtega« tipa o nesreci, kraji, lazi ipd.): Povzrocil sem nesreco, Prometna nesreca, Laz ...
ter 12 % drugih tem.
Spisov na taksne naslove ne marajo pisati, ker so obvezni, ker so teme domisljijske, naslovi so nezanimivi in zalostni. Radi pa bi pisali na naslednje naslove oziroma teme (53, nekaj primerov):
1. domisljijske teme 44 % (vesolje, preteklost, prihodnost, pustolovscine): Potovanje skozi cas, V podmorskem gradu morske deklice, Na znamki okoli sveta ...
2. druzbene dozivljajske teme 28 % (o sebi, sola, knjige): Moj brat, O sosolcu, Moje prebrane knjige. V svetu knjig ...
3. naravne dozivljajske teme 12 % (narava, zivali, sport): Moje zivljenje z zivalmi, Zivljenje v naravi, O plavanju ...
med drugimi temami (16 %) so omenili, da bi radi pisali o ljubezni.
Na vprasanje, zakaj bi radi pisali o teh temah, so odgovarjali takole: ker je tema zanimiva, ker je izvirno, ker jih veseli pisati o potovanjih, ker bi opisali svoja dozivetja, ker menijo, da bi bilo lepo, in ker radi berejo literaturo s podobno vsebino (25,8). Vecina anketirancev 5. r. meni, da v soli nimajo dosti priloznosti pisati spisov in da pisejo doma.
III. Prehodno obdobje --- izidi
Mladi bralci radi berejo naslednje knjige (navedli so 60 naslovov):
1. pustolovska proza 40 % (ljubezen, zgodovina, pustolovscine): Victoria Holt, Karl May;
2. domisljijska proza 32 % (domisljijske in znanstvenofantasticne teme): Michael Ende, Roald Dahl, Douglas Adams;
3. sodobna proza 7 % (realisticne, pustolovske zgodbe):17 Bogdan Novak, Enid Blyton, Erich Kastner ...
ter druge knjige, med njimi L. N. Tolstoj, Alexander Dumas, Douglas Adams, Agatha Christie in poezija (1 oziroma 5 %).
Nekaj primerov tem oziroma naslovov spisov (44), ki so jih pisali z veseljem:
1. dozivljajske teme 34 % (spomini na solo): Spomin na osnovno solo, Moj prijatelj, Koncni izlet ...
2. domisljijske teme 25 % (prihodnost, fantastika): Casovni stroj me je ponesel v ..., Bila sem dobra vila, Zvezda na nebu se je utrnila ...
3. refleksivne teme (razmisljanje o zivljenju) 20 %: O prihodnosti, Kri resuje zivljenje, Kdor hoce videti, mora gledati s srcem18
ter 21 % drugih tem, npr. opis reke, gozda ipd.
Ucenci 8. razredov so nasteli 42 tem19 in naslovov, na katere ne marajo pisati:
1. solske dozivljajske teme 45 % (sola, slovo od sole, pocitnice): Zimske pocitnice, Osem let je minilo, Spomini iz solskih klopi ...
2. osebnoizpovedne teme 24 %: Katere stvari delajo druzino srecno,20 Kazen je koristna,21 List iz mojega dnevnika ...
3. domisljijske teme 12 % (fantasticne, pustolovske teme): Casovni stroj me je ponesel v ..., Ce bi bil bogat, Ce bi bila solska torba ...
ter 19% drugih tem.
Najpogostejsi motivi, zakaj ne marajo tovrstnih spisov, so: (1) dolgocasni so, (2) ne spodbujajo jih k pisanju, (3) niso jim vsec in neradi pisejo.
Naslovi spisov oziroma tematski sklopi, na katere bi radi pisali (nasteli so jih 42):
1. refleksivne in ljubezenske teme 52 %: Moja mladost, Prva ljubezen, Moja prihodnost, Kaj je smisel zivljenja ...
2. domisljijske teme 34 % (znanstvenofantasticne in pustolovske): Romeo in Julija v vesolju, Ce bi zivela 1000 let kasneje, Pet tisoc metrov pod zemljo;
3. pisanje o vzornikih 5 %: Najboljsi igralec, Najljubsi film ...
ter 9 % drugih tem. Najpogostejsi motivi, zakaj bi radi pisali na te teme, so: zanimivost, privlacnost, razsirjajo spoznanja.
Sklepi
1. Preseganje vecinoma trivialnih knjizevnih interesov z novimi motivacijskimi metodami za branje zahtevnejse literature ter uvajanje metod izkusenjskega ucenja. Ucenec, ki je motiviran za branje in ki rad bere, dejavno sodeluje z branjem kot aktivno izkusnjo, pri pouku jo primerja z drugimi bralnimi izkusnjami, premisljuje o njej, jo preverja in dopolnjuje z novim vedenjem:
2. Mladi bralci v 2., 5. in 8. r. najrajsi berejo pustolovske knjige, pravljice in druge knjige (znanstveno fantastiko, kriminalke), stripe in knjige s humorjem. Zato bi bilo smiselno obravnavati poleg obveznih zvrsti literature tudi tiste, ki so mlademu bralcu vsec in ga motivirajo za nadaljnje branje ter pisanje, a hkrati razvijajo literarno obcutljivost in sirijo literarno znanje:
3. Preseganje trivialnega branja klasicne literature s sirjenjem knjizevnega znanja in priblizevanje ucnega nacrta bralnim interesom mladih bralcev; branje trivialne in netrivialne literature, pogovori o prebranem, sirjenje literarnega znanja. Mladi bralci 2., 5. in 8. r. berejo v 98 %, ne bere le 2 % iz 2. razreda,22 medtem ko med odraslimi bralci 48 %23 ne prebere niti ene knjige na leto. Ocitno pri odraslih bralcih ni prislo do preskoka iz trivialnega v netrivialno branje in do odkrivanja globljih pomenov literarnih besedil. Ne smemo zanemariti vpliva televizije, filmov, stripov in videospotov, reklam, besedil popevk, ki odraslemu, pa tudi nekaterim mladim bralcem, nadomescajo kulturne potrebe.
4. Vecje prilagajanje solskega bralnega repertoarja knjizevnim interesom ucencev. Ucencem 2., 5. in 8. r. so knjige zelo dostopne, dobijo jih v solski knjiznici (30 %), doma (29 %) in v mestni (pionirski) knjiznici (25 %). Ucenci med obravnavanimi besedili pogresajo vec tistih s privlacno pustolovsko, ljubezensko, zgodovinsko in domisljijsko tematiko; to je kritika sole.
5. Razvijanje knjizevnih zmoznosti (razvijanje bralnih in pisnih zmoznosti) --- razvijanje kreativnega pisanja. Ucenci 2., 5. in 8. r. radi pisejo spise, ker so zabavni (47 %), ker radi berejo taka besedila (26 %) in ker jih uciteljica navdusi (10 %). 17 % otrok je navedlo druge razloge (radi pisno razmisljajo, radi se kaj naucijo in 5 % ucencev ne mara pisati prostih spisov. Solska motivacija oziroma uvodna motivacija pri knjizevnem pouku bi morala igrati pomembnejso vlogo, kot jo ima zdajdaj (le 16 %, 9 % in 12 % v 2., 5. in 8. razredu).
6. Pri anketni nalogi »Napisi naslove treh prostih spisov, na katere si/nisi rad pisal in na katere bi rad pisal« naletimo na zanimiv paradoks: hkrati radi in neradi pisejo na iste naslove oziroma teme. Menim, da je poglavitni vzrok v didakticni usposobljenosti za poucevanje knjizevnosti. Z atraktivnejsimi metodami, sodobnejsim pristopom in tehtnejso motivacijo za pisanje prostih spisov bi veliko vec naredili. To kaze tudi na premajhno fleksibilno diferenciacijo in individualizacijo pri knjizevnem pouku ter na neupostevanje bralnega in pisnega interesa ter okusa mladih bralcev in »mladih piscev«.
Treba bi bilo preiti od vecinoma pasivnih, ekstenzivnih in reprodukcijskih metod in ciljev poucevanja k aktivnim metodam in dejanskemu stiku z leposlovjem v soli (na vseh temeljnih spoznavno-sprejemnih stopnjah dozivljanja, razumevanja, vrednotenja in izrazanja). Ucencem dajmo priloznost, da se izrazijo z ustvarjalnostjo, ne pa z agresivnostjo.
Literatura
Blazic', Milena, 1992: Kreativno pisanje, Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za solstvo in sport.
Grosman, Meta, 1989: Bralec in knjizevnost, Ljubljana, Drzavna zalozba Slovenije.
Kocijan, Gregor (idr.), 1985: Knjiga in bralci III, Ljubljana, Kulturna in Raziskovalna skupnost Slovenije.
Kordigel, Metka, 1990: Bralni razvoj, vrste branja in tipologija bralcev, Otrok in knjiga, 29-30, 31-32, str. 5-42, str. 21.
Kordigel, Metka, 1994: Komunikacijski model poucevanja mladinske knjizevnosti, Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za solstvo in sport.
Krakar - Vogel, Boza, 1994: Knjizevna kultura in pouk knjizevnosti, Otrok in knjiga, 37, str. 77-82.
Krakar - Vogel, Boza, 1991: Skice za knjizevno didaktiko, Ljubljana, Zavod Republike Slovenije za solstvo in sport.
Lavrencic, Darja, 1994: Knjiznica in trivialna mladinska knjizevnost, Otrok in knjiga, 37, str. 107-129.
Zagar, France, 1992: Solske besedilne vrste, Maribor, Zalozba Obzorja.
Opombe