Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Razprave in clanki |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Simona Kranjc | UDK 81.276-053.2 |
Slovnicna zmoznost otrok na besedotvorni ravni
1 Misljenje in govor
Vodilna misel v delu L. Vigotskega je ideja razvojnosti, temelje pa ji je postavil ze Jean Piaget. Njegova spoznanja o razvoju so v 20. stoletju zaznamovala raziskovanje razvoja misljenja in govora pri otroku. V nasprotju z dotedanjim pojmovanjem je Piaget o govoru razpravljal le z vidika razvoja miselnih procesov. Menil je, da »se misljenje razvija neodvisno od govora in da misljenje omogoca razvoj govora« (Marjanovic-Umek, 1990: 51). V sredisce raziskav ni vec postavljal tistega, cesar otrok nima, marvec to, kar ima in kar je posebnost njegovega misljenja. Otrok torej ni odrasla oseba v malem, prav tako tudi njegova inteligenca ni le posnetek inteligence odraslega.
Kljub pomembnosti in vplivnosti Piagetovega raziskovanja na sodobno znanost je L. Vigotski ostal kriticen. Kritiziral je predvsem Piagetovo teorijo o egocentricnosti otrokovega misljenja, ki v tem sistemu predstavlja prehodno stopnjo med nezavednim2 in formalno-logicnim misljenjem. Piaget si je izhodisce te razvojne sheme sposodil pri psihoanalitikih. Po tem pojmovanju je prvobitno misljenje nezavedno, logicno pa je kasnejsi proizvod, ki ga otroku da druzbeno okolje, v katerem zivi. V prvi fazi v razvoju misljenja, po Piagetu imenovani zaznavno-gibalna, otrok pridobiva spoznanja s pomocjo zaznavno-gibalnih akcij, kasneje pa »govor /.../ razsiri moc miselnih operacij /.../, logicne /operacije imajo/ globlje korenine, in to v akcijah, ki se kasneje ponotranijo v miselne operacije. Avtor meni, da govor sam po sebi ni zadosten pogoj za razvoj operativnega misljenja« (Marjanovic-Umek, 1990: 51). Logicno misljenje torej nastaja sele kasneje, egocenticno misljenje pa je prehodno obdobje med njima.
Vzroke egocentricnosti vidi Piaget v asocialnosti otroka in v znacilnosti njegove prakticne dejavnosti. Prve otrokove poskuse, da bi se izognil posledicam egocentricnosti, in prvo obdobje konkretno-logicnega misljenja postavlja v cas od 7. do 8. leta. Iz take koncepcije sledi, da se egocentricnost vedno kaze kot zakonitost in je neodvisna od otrokove izkusnje.
Upostevajoc raziskave, izpeljane z ontogenetskega stalisca, L. Vigotski meni, da nezavedno misljenje sploh ni najnizja oblika misljenja, marvec ga najdemo precej visje (Vigotski, 1977: 63).
Srz Piagetove teorije je koncept otrokove egocentricnosti, osnovo za to pojmovanje pa predstavlja njegova prva razprava, posvecena pojasnjevanju funkcije govora otrok. Otroske dialoge je razdelil v dve veliki skupini, in sicer egocentricni in socializirani govor. Egocentricni govor po Piagetu je, kadar otrok govori sam s seboj in se ne skusa postaviti v sogovorcev polozaj, ne zanima ga, ali ga sogovorec poslusa, hkrati pa otrok niti ne pricakuje odgovora. Piaget meni, da je to monolog, v katerem otrok govori zase. V takem govoru vidi glavni dokaz za egocentricnost otrokovega misljenja. Socializirani govor je drugacen. Z njim otrok prosi, ukazuje, pojasnjuje, kritizira, sprasuje. Piagetova testiranja in merjenja so pokazala, da je vec kot polovica otrokovih izrekov do 6. oz. 7. leta egocentricnih, torej takih, ki ne sluzijo sporazumevanju in ne izpolnjujejo komunikacijske funkcije, marvec samo spremljajo otrokovo dejavnost. Ravno temu pa L. Vigotski ugovarja. Njegove raziskave so namrec pokazale, da vez med njima ni nujna. Raziskave, izpeljane v enakih okoliscinah kot Piagetove, so pokazale, da je odstotek egocentricnega govora pri otrocih celo nizji kot pri Piagetu; v primerih, ko so otrokovo dejavnost motili in jo otezevali, pa je odstotek narastel in je bil visji kot pri Piagetu. Iz tega je L. Vigotski sklepal, da egocentricni govor poleg ekspresivne vloge opravlja tudi vlogo spremljanja otrokove dejavnosti ter da postaja izraz misljenja v pravem pomenu besede. Je torej prehodna stopnja od zunanjega govora k notranjemu. V tej tocki se njuna mnenja radikalno razlikujejo.
Vigotski meni, da je prvotni otrokov govor popolnoma socialen, opravlja vlogo sporocanja, druzbene interakcije, kljuc socialnih odnosov pa predstavlja razmerje med otrokom in odraslim. Je torej vecfunkcijski. Sele kasneje ta vecfunkcijski govor po nacelu diferenciacije razvije posamezne funkcije, razvijeta se egocentricni in sporazumevalni govor. Na podlagi egocentricnega govora, ki se je locil od socializiranega govora, nastaja nato notranji govor otroka, ki predstavlja osnovo misljenja, in sicer tako nezavednega kot logicnega. Vigotski vidi v egocentricnem govoru razvojno najpomembnejsi dejavnik prehoda iz zunanjega govora k notranjemu.3 To preobrazbo je nakazal ze Piaget, vendar je ni eksplicitno izrazil. Pokazal je, da je egocentricni govor po svojem psihicnem bistvu notranji govor, po fizioloski naravi pa zunanji. Govor tako prej postaja notranji po svoji funkciji kot pa po obliki. To omogoca pojasnitev, kako nastaja notranji govor: z locevanjem govornih funkcij, izdvajanjem egocentricnega govora, njegovim postopnim krajsanjem in pretvorbo v notranji govor.
Tako pojmovanje se razlikuje npr. od tradicionalnega pojmovanja razvoja govora, ki vodi od zunanjega govora prek sepeta k notranjemu govoru, in od Piagetove sheme, ki razvoj govora in logicnega misljenja oznacuje kot prehod iz negovornega nezavednega misljenja v socializirani govor in logicno misljenje, prehod pa naj bi potekal prek egocentricnega govora in egocentricnega misljenja.
Tako Vigotski in Piaget postavljata razvojno stopnjo misljenja, ki jo Vigotski oznacuje kot egocentricni govor, na povsem razlicni poti razvoja: za Piageta je to prehodna stopnja od nezavednega misljenja k logicnemu, od intimno-individualnega k socialnemu, za Vigotskega pa prehodna oblika od zunanjega k notranjemu, od socialnega govora k individualnemu, vkljucujoc tudi nezavedno govorno misljenje.
Piaget je poleg egocentricnega govora in misljenja raziskoval tudi socializacijo otrokovega misljenja. Opazoval jo je loceno od zunajjezikovne dejanskosti, zato ne preseneca Piagetovo mnenje, da je otroku popolnoma nerazumljiva abstraktna verbalna misel. Vzrok takega misljenja je verjetno v mnenju, da se otrok pravzaprav nikoli prav ne srecuje s stvarmi, ker ne dela. Z njimi se samo igra, jim verjame, ne da bi jih raziskoval. Tako neustrezno posplosevanje je mogoce preseci, ce otrokov govor opazujemo in opisujemo s pomocjo znanstvenega aparata teorije govornih dejanj.4
Menim, da ta dejstva niso splosna, da veljajo samo v konkretnem trenutku in v konkretni situaciji (torej v laboratoriju, kjer je J. Piaget opazoval otroke in zbiral gradivo, ter v tistem casu), v konkretnem druzbenem in zgodovinskem okolju. To so opazili tudi Piagetovi kritiki, npr. William Stern in L. Vigotski. In zakaj je prislo do tega? Verjetno zato, ker ni dovolj uposteval znacaja druzbene vloge jezika. Oblika otrokovega govora (ali je njegov govor bolj egocentricen ali manj) je namrec odvisna od okolja, v katerem zivi. V mislih imam notranje in zunanje dejavnike, torej psiholoske in bioloske ter socialne in socioloske, ki vplivajo na razvoj otrokovega govora. Ce so subjekt raziskave otroci, ki obiskujejo vrtec, je pomembno upostevati tudi naravo vrtca; ce je delo/igra zasnovano predvsem na medsebojnih odnosih, vzpostavljanju stikov med otroki in med otrokom ter vzgojiteljem ali vzgojiteljico, potem bo odstotek govora zase manjsi kot tam, kjer so otroci predvsem posamezniki in se le redko povezujejo v skupine. Slovenski vrtci so po mojem mnenju zasnovani na prvi nacin, kar pomeni, da je temelj vzgojno-varstvenega procesa v nasih vrtcih neposredna komunikacija med otroki samimi ter med otrokom in vzgojiteljem ali vzgojiteljico. Zato je v posnetem gradivu5 govora zase manj.
1.1 Beseda in pojem
Razvoj pojmov ali pomena stvari temelji na razvoju drugih funkcij, npr. logicnem spominu, sposobnosti abstrahiranja, vzporejanja in razlikovanja. Po mnenju mnogih raziskovalcev (Ach, Rimat, Vigotski) pojmi nastajajo sele po 12. letu, torej v casu pubertete.
Po Vigotskem bom povzela stopnje v procesu razvoja pojmov.
1. Prvo stopnjo v razvoju pojmov predstavlja neurejen sklop, neoblikovano sinkreticno povezovanje posameznih predmetov.
2. Na drugi stopnji se misljenje odvija v kompleksih (objektivno misljenje), in sicer kot
a) asociacijski kompleks,
b) kompleks --- zbirka,
c) verizni kompleks,
c) kompleks, ki se s pomocjo difuznih nedolocnih zvez spaja v opazovalno-konkretne skupine likov ali predmetov,
d) psevdopojem.
Za kompleksno misljenje je znacilno, da otroci vzpostavljajo vezi in odnose, na katerih se to misljenje osnuje. V tej fazi otrok posamezne predmete povezuje v skupine, lahko pa opazujemo tudi prve korake k posplositvam. Urejanje posameznih predmetov v skupine je prvi korak v abstrahiranje in ze sposobnost, da se ti elementi opazujejo zunaj povezave s konkretnimi izkusnjami.
3. Tretjo stopnjo pa ze predstavljajo razclenjevanje, analiza in abstrakcija. (Mnogi raziskovalci, med njimi tudi L. Vigotski, menijo, da otrok pride do tega obdobja sele v puberteti. Opazujejo tudi razkorak med sposobnostjo tvorjenja pojmov in govornim izrazanjem le-tega.) Pri tretji stopnji razvoja je treba dodati, da zgodnja uporaba splosnih besed se ne odseva prav tako zgodnjega razvoja abstraktnega misljenja.
Tisto, o cemer sem govorila do zdaj, prica, da se vedno obstajajo nejasnosti v odnosu med razvojem misljenja in govora. Vodilna razvojna psihologa J. Piaget in L. Vigotski sta s svojimi idejami in raziskavami v psihologiji in jezikoslovju spodbudila razvoj stevilnih smeri, ki iscejo teoreticne razlage odnosa med misljenjem in govorom. J. Piaget je o govoru razmisljal le z vidika razvoja miselnih procesov (poudarek je bil namenjen notranjim dejavnikom, ki vplivajo na razvoj govora), L. Vigotski pa je uposteval predvsem otrokovo socialno okolje (torej zunanje dejavnike). Ko je otrok star priblizno dve leti, se po njegovem mnenju razvojni liniji misljenja in govora sekata, s tem pa organizirata novo obliko vedenja, lastnega le cloveku. Za to obdobje, ko govor postaja intelektualen, misljenje pa govorno, je znacilno, da otrok aktivno siri svoj besednjak, verjetno bi lahko rekli, da otrok cuti potrebo po ucenju znakov za sporazumevanje.
2 Opis vzorca
Skupini sem poimenovala s crkama A in B, skupino A sem nato preimenovala v skupino C, ker se je prva nekoliko preoblikovala (vecina otrok je prerasla jaslicno skupino), jaz pa sem zelela spremljati otroke v skupini malckov, torej v skupini C.
Snemati sem zacela 9. oktobra 1992, v skupini A sem snemanje koncala 14. januarja 1993 in tedaj se je zacelo snemanje v skupini C. Obravnavano gradivo skupine B pa zajema cas od 22. oktobra 1992 do 9. decembra 1993. Na zacetku sem snemala vsak teden, kasneje pa le se enkrat na mesec, ker sem spoznala, da bo sicer gradivo postalo nepregledno, pa tudi razvoj govora pri otrocih ni tako hitro napredoval. Snemala sem njihov spontani govor med igro, pri zajtrku in kosilu. Pri tem sem bila pozorna na zunanje dejavnike, ki vplivajo na otrokov govor. Eden izmed njih je cas snemanja; ta namrec mocno vpliva na otrokovo sporazumevalno zmoznost. Ko je otrok utrujen in zaspan (npr. pred kosilom), govori manj, povedi so krajse in preprostejse, iste besede se ponavljajo. Med snemanjem se nisem niti mogla niti hotela izogniti spodbujanju sogovorcev (otrok), kajti poleg otrokove slovnicne zmoznosti me zanima tudi njegova sporazumevalna zmoznost.
Na zacetku snemanja (9. oktobra 1992) je bila povprecna starost v skupini A 19,16 (prva stevilka pomeni stevilo mesecev, druga pa dni) --- najmlajsi otrok je bil star 14,22, najstarejsi pa 23,16 ---, na koncu, to je 14. januarja 1993, pa 22,21. Podatek o najvisji in najnizji starosti otroka v skupini prica, da je bila skupina po starosti zelo nehomogena.
V skupini A, ki je stela 17 otrok, je bilo osem fantkov in devet deklic, od tega jih je sest prvih v druzini, ostalih enajst pa se je rodilo kot drugi otrok. Skupina je nehomogena tudi po socialnem statusu starsev: 15 jih ima osnovno solo (6 mater in 9 ocetov), 12 poklicno ali srednjo solo (7 mater in 5 ocetov) in 6 visjo ali visoko solo (4 matere in 2 oceta).6
izobrazba | osnovna sola | poklicna ali srednja sola | visja ali visoka sola |
mati | 6 | 7 | 4 |
oce | 9 | 5 | 2 |
skupaj | 15 | 12 | 6 |
33 |
V skupini B je bilo na zacetku 19 (od tega 14 fantkov in 5 deklic), v nadaljevanju snemanja pa 25 otrok, od tega 16 fantkov in 9 deklic. 14 otrok je bilo prvih v druzini, 8 drugih, dva tretja in eden cetrti otrok v druzini. Izobrazbena struktura starsev je nekoliko nizja od prve, ce upostevamo visjo ali visoko izobrazbo, v celoti (predvsem srednjesolska) pa nekoliko visja. Samo 9 starsev ima le osnovno solo (5 mater in 4 ocetje), 36 jih ima poklicno ali srednjo solo (18 mater in 18 ocetov), 5 pa visjo ali visoko izobrazbo (2 materi in 3 ocetje).
izobrazba | osnovna sola | poklicna ali srednja sola | visja ali visoka sola |
mati | 5 | 18 | 2 |
oce | 4 | 18 | 3 |
skupaj | 9 | 36 | 5 |
50 |
14 starsev (5 mater in 9 ocetov) ima osnovno solo, 17 (10 mater in 7 ocetov) poklicno ali srednjo in 9 (5 mater in 4 ocetje) pa visjo ali visoko solo.
izobrazba | osnovna sola | poklicna ali srednja sola | visja ali visoka sola |
mati | 5 | 10 | 5 |
oce | 9 | 7 | 4 |
skupaj | 14 | 17 | 9 |
40 |
skupina A | skupina B | skupina C | |
stevilo otrok | 17 | 25 | 20 |
deklice in decki | 9 : 8 | 9 : 16 | 11 : 9 |
povprecna starost | 19,16 | 28,18 | 25,09 |
Snemanje otrok, opisanih zgoraj, je potekalo longitudinalno, torej kontinuirano dalj casa v obeh skupinah. V raziskavo pa je bil poleg otrok iz vrtca vkljucen tudi decek, star priblizno toliko, kot je znasalo starostno povprecje skupine B, zato je lahko sluzil za primerjavo. Posnela sem ga dvakrat, in sicer prvic, ko je bil star 28 mesecev, in drugic, ko je dopolnil 39 mesecev. Decek je prvi otrok v druzini z dvema otrokoma in visoko izobrazenimi starsi.
Razlika med obema vrstama gradiva je v metodi snemanja (prva je longitudinalna, druga pa pilotna) in v vrsti govornega polozaja, na kar bo sproti opozarjano med analizo ob navajanju primerov iz gradiva. Kaze se namrec razlika med zasebnim formalnim (vrtec) in zasebnim neformalnim (druzina) govornim polozajem. V prvem otrok nastopa v vec vlogah kot v drugem, in sicer se pojavljajo razmerja otrok --- otrok, otrok --- vzgojiteljica, otrok --- varuska, otrok --- raziskovalka, v druzini pa otrok --- mati, otrok --- oce, otrok --- brat/sestra, otrok --- teta/stric, otrok --- babica/dedek, otrok --- raziskovalka. Stevilo kombinacij govornih vlog bi lahko se sirili, kar pa trenutno za nas ni tako pomembno. Pomembnejse je dejstvo, da otrok v vrtcu siri repertoar govornih polozajev, ne le govornih vlog, v katerih samo v druzinskem okolju ne more sodelovati. Zato sem se odlocila za kombinacijo obeh metod snemanja v dveh razlicnih polozajih in za primerjavo med obema vrstama gradiva.
3 Jezikovna zmoznost
Bogati viri za analizo razvoja slovnicne zmoznosti so odmori v linearnih sekvencah in oklevanja v toku izreka. Oklevanje odraza otrokove tezave v tvorbi izreka, povezane pa so lahko z zapletenostjo misli, ki jo skusa otrok izraziti, ali pa z zapletenostjo same strukture izraza. Otrok vcasih svojo negotovost ob doloceni obliki ali strukturi izraza z razlicnimi jezikovnimi sredstvi (na primer z intonacijo), ce pa se napake sam pravocasno zave, jo popravi z naslednjim izrekom. Taksni popravki kazejo, da je otrok sposoben spreminjati svoj izrek v smislu vecje skladenjske sprejemljivosti oz. pravilnosti. Do neke mere se otrok verjetno zaveda tudi manjkajocih konstitutivnih elementov v stavcni strukturi. Vse to kaze, da je njegovo jezikovno védenje bogatejse, kot pa se kaze v povrsinski strukturi izrekov.
Najprej so raziskovalci otroskega govora upostevali predvsem slovnicno zmoznost, ob razvoju se drugih disciplin pa se je fokus njihove pozornosti razsiril. V zadnjih dveh desetletjih raziskovalci otroskega govora vse vec pozornosti poleg slovnicni namenjajo tudi pragmaticni zmoznosti, ki je v literaturi velikokrat imenovana tudi sporazumevalna zmoznost (komunikacijska kompetenca).8 Za sporazumevanje in uspesno sodelovanje v komunikacijskem procesu namrec ni dovolj le obvladovanje slovnicnih pravil9 za pregibanje in tvorbo besed ter sestavljanje povedi; udelezenec govornega dejanja10 mora poleg tega obvladati tudi pragmaticna nacela,11 kdaj, s kom, kako in o cem govoriti. Otroku je ob rojstvu torej nalozena tezka naloga, nauciti se slovnicnih in pragmaticnih pravil, ki skupaj predstavljajo jezikovno zmoznost govorca.
Ob raziskovanju govora se postavlja vprasanje, kako sta omenjeni zmoznosti povezani oz. odvisni druga od druge, katera se pojavlja prej, ce se ne razvijata celo obe hkrati. Zdi se, da otrok pragmaticno zmoznost do neke mere razvije ze pred slovnicno. V predjezikovni fazi12 namrec vzpostavlja komunikacijo z okoljem z razlicnimi nejezikovnimi sredstvi, na primer z jokom ali smehom, gestami in obrazno mimiko. Z njimi opozori nase in sporoca, da je lacen, zejen, bolan, vesel, da se boji. Komunikacija je uspesna, ce soudelezenec prepozna propozicijsko vsebino, na primer mati iz izkusnje ve, da otrokov jok signalizira lakoto, ca je ze dolgo casa, kar je jedel. Tudi komunikacija, ki poteka s pomocjo jezika, je uspesna le, ce oba udelezenca poznata vsebino, o kateri govorita, njuna jezikovna koda se morata vsaj delno prekrivati; govorec, ki poslusalca seznanja z neko le-temu se neznano vsebino, predpostavlja, da ga ta zanima. Od posameznika je tudi odvisno, koliko odvecnih elementov bo prisotnih v njegovem govornem dejanju, ceprav v jeziku tezimo k ekonomicnosti izraza. Ce odmislimo predjezikovno fazo v razvoju govora, kjer se ze pojavlja neke vrste pragmaticna zmoznost, o slovnicni zmoznosti pa se ne moremo govoriti, in upostevamo le jezikovno obdobje, potem verjetno lahko recemo, da se obe razvijata socasno, vendar neodvisno druga od druge. Pragmaticna zmoznost torej od slovnicne ni odvisna, ceprav so dolgo tako mislili (Van Valin, 1991).
3.1 Slovnicna zmoznost
3.1.1 Slovnicna zmoznost na besedotvorni ravni
Analiza gradiva je razdeljena na dva dela --- A in B. Prvi del zajema gradivo, posneto v najmlajsi skupini otrok v vrtcu v Sevnici, ki je stela sedemnajst otrok, najmlajsi je imel skoraj petnajst mesecev (14,22), najstarejsi pa triindvajset (23,16).13 Snemala sem vsak teden, gradivo pa obsega skupaj 6086 besed. Zbrano gradivo A sem nato razdelila na dva dela, in sicer od prvega do sestega in od sedmega do enajstega snemanja.14 Korpusa besed sta v obeh podskupinah priblizno enaka, prvi obsega 3105 besed (od tega 608 razlicnih besed), drugi pa 2981 (razlicnih besed je bilo 485).
Drugi del je posnet v skupini, katere povprecna starost na zacetku snemanja je bila 28,18, na koncu pa 31,28. Tudi v tej skupini sem snemala vsak teden po eno uro, gradivo pa sem razdelila na tri podskupine, in sicer od prvega do cetrtega snemanja, od petega do osmega in od devetega do dvanajstega snemanja.15 Korpus besed v prvi skupini steje 4036 besed, v drugi 4762, v tretji pa 3385 besed.
Na podlagi gradiva sem najprej sestavila pogostnostni slovar besed, besedam sem dolocila besedno vrsto, nato pa sem preverila njihovo tvorjenost. Zaradi namena naloge nisem upostevala delitve besednih vrst na samostalnisko in pridevnisko besedo, glagol, prislov in funkcijske besedne vrste (predlog, veznik, clenek in medmet), marvec sem jih razdelila na samostalnike, pridevnike, glagole, zaimke, prislove, predloge, veznike, clenke in medmete. Iz delitve, kot jo uporabljam v nalogi, se natancneje vidi, kdaj in kako se v otroskem govoru pojavljajo posamezne besedne vrste, predvsem mislim na pridevnik. Pridevniska beseda bi bila uvrscena precej visoko, vendar predvsem zaradi pridevniskega zaimka, za katerega bi lahko rekli, da se v gradivu pogosto pojavlja. Nic manj pogosti niso samostalniski zaimki. Njihova pogostnost in funkcija zaoblike v povedi sta vzrok, da sem jih uvrstila v isto kategorijo zaimkov in nisem locevala med samostalniskimi in pridevniskimi zaimki. Tako podrobno analizo bom naredila v poglavju Besednovrstna analiza.
3.1.1.1 Besedotvorna izhodisca
Besedotvorno skladnjo kot enota doloca skladenjska podstava, t. j. »jezikovnosistemska besedna zveza, katere predmetno- in slovnicnopomenske sestavine se pretvarjajo v sestavine tvorjenke. Besedotvorna skladnja zajema torej vse tipe skladenjskih podstav najsibo s stalisca slovnicnostrukturnih ali pa propozicijskih --- povednostrukturnih --- lastnosti; skladnja stavka in skladnja povedi sta dobili v besedotvorju svojo definirano vlogo.« (Vidovic-Muha, 1988: 5.) »Pojem besedotvorne skladnje je vezan na spoznanje, da je vsaka tvorjenka samo pretvorbena varianta dolocene strukturne oziroma funkcijske skladenjske enote.« (Vidovic-Muha, 1988: 10.) Tvorjenke se s funkcijsko skladnjo povezujejo prek besedotvorne vrste, to je »(navadno) izpeljevanje, tvorjenje iz predlozne zveze, zlaganje in sklapljanje ter dve modifikaciji izpeljevanje in sestavljanje« (Vidovic-Muha, 1988: 12), povezane pa so tudi s povedno skladnjo (povezava poteka prek besedotvornega pomena; vsako izmed sestavin pomenske podstave ali propozicije povedi je namrec mogoce pretvoriti v ustrezen besedotvorni pomen, na primer dejanje (De), vrsilec dejanja (Vd)).
3.1.1.1.1 Tvorjeni samostalniki
Vsaka tvorjenka je dvodelna, sestavljena je iz besedotvorne podstave in obrazila, to dejstvo pa doloca njeno bistveno lastnost skladenjske pretvorbene variante --- skladenjske podstave, ki je vedno podredna besedna zveza, razen pri zlozenkah s samo medponskim obrazilom. Skladenjsko podstavo lahko zapisemo tudi s formulo x1/x2, pri cemer je x1 jedro skladenjske podstave in x2 njegov razvijajoci (prilastkov) clen; ce je x1 zaimenski, je x2 kot desni prilastek vedno stavcni, torej prilastkov odvisnik.
Struktura skladenjske podstave x1/x2 se v primeru, ko je x1 samostalniski zaimek ali zaimek s samostalnisko vrednostjo, lahko pretvorbeno povezuje s sestavinami pomenske podstave povedi; v tem primeru lahko govorimo o besedotvornem pomenu. Pri prej navedeni strukturi se v obrazilni morfem tvorjenke pretvarja x1 s svojim skladenjskim razmerjem vred, »predmetnopomenski del x2 pa v besedotvorno podstavo, kar lahko zapisemo [x1/] x2, [] -> Op//P:16
a1) pek-O <- [tisti, ki] pece[-O], [] -> -O, pek-;
a2) pod-roc-je <- [tams, kjer je] {pod} rok{-o}, [] -> -je, {} -> pod-, -rok-;
a3) knjig-o-vez-O <- [tisti, ki] veze[-O] knjig{-e}, [] -> -O, {} -> -o-, knjig-, -vez-.
V primerih, ko je x1 nezaimenski, pa je x2 kot desni prilastek (predlozni) samostalnik; v tem primeru se obrazili samo skladenjsko podredje, besedotvorna podstava pa mora vsebovati predmetnopomenske sestavine x1 in x2, kar lahko zapisemo x1{/}x2, {} -> Om: avt-o-garaza <- garaza {za} avt {-o}, {} -> -o-, avt-, -garaza).« (Vidovic-Muha, 1988: 11.)
»Pri strukturi skladenjske podstave x2/x1 se pretvarja v obrazilni morfem x2, ki je ze po razvrstitvenem pravilu ob samostalniskem jedru lahko le pridevniski (J. Toporisic, SS 1976: 252), v besedotvorno podstavo pa predmetnopomenski del x1, kar lahko zapisemo [x2/]x1, [] -> Opr//Op: brat-ec <- [majhen] brat[-O], [] -> -ec, brat-.« (Vidovic-Muha, 1988: 11.)
»Skladenjsko podstavo s strukturo x1 + x2 + x3 ... odlikuje poleg prirednega razmerja se stevilcna nedolocenost predmetnopomenskih besed; obrazilo je v tem primeru pretvorba prirednega, in sicer vezalnega razmerja, kar zapisemo x1 {+} x2 ..., -> {} M//Om« (Vidovic-Muha, 1988: 11): sivo-bel <- siv {in} bel, {} -> -o-, siv-, -bel. Ob tem je treba dodati, da je stevilcna nedolocenost relativno omejena s pomensko druzljivostjo pridevnikov in zmogljivostjo kratkotrajnega spomina, saj bi zaporedje velikega stevila pridevnikov otezilo, morda celo onemogocilo razumevanje tvorjenke. Drugo vprasanje, ki se pojavlja ob tej vrsti tvorjenk, je problem pisanja skupaj ali z vezajem. Priredno razmerje v slovenskem knjiznem jeziku dogovorno nakazujemo z vezajem, zato se priredne zlozenke (glej Slovenski pravopis, 1994: 67) pisejo z vezajem, podredne zlozenke (npr. sivorjav ali sivo rjav), »katerih prva sestavina pomeni barvo ali njen odtenek, druga sestavina pa je izraz za barvo, se lahko pisejo tudi narazen« (Slovenski pravopis, 1994: 67). Interpretacija tvorjenke je torej odvisna od posameznikovega razumevanja pojma, to pa je pogojeno s sobesedilom.
Na podlagi strukturnih lastnosti skladenjske podstave locimo naslednje besedotvorne vrste: (navadno) izpeljevanje, tvorjenje iz predlozne zveze, zlaganje in sklapljanje ter dve modifikaciji --- izpeljevanje in sestavljanje.
Pri vsaki podskupini gradiva bomo tvorjenke razvrstili glede na besedotvorne vrste.
3.1.1.1.2 Tvorjeni glagoli
»Struktura glagolskih tvorjenk je podredna, s prilastkom desno (x1/x2) ali levo (x2/x1) od jedra.« (Vidovic-Muha, 1988: 17.)
Pri strukturi x1/x2 so predvidljivi jedrni glagoli (x1), ki imajo obrazilno pretvorbeno vrednost; »vrsta razmerja, ki ga ustvarjajo z x2 --- v besedotvorno podstavo pretvorljivi clen --- je lahko vezavna, primicna, (potencialno) povedkovodolocilna ali ujemalna (povedkovoprilastkovna)« (Vidovic-Muha, 1988: 17). Besedotvorne vrste so izpeljevanje, tvorjenje iz predlozne zveze in zlaganje.
»Pri strukturi x2/x1 je v besedotvorno podstavo pretvorljiv x1, v obrazilo x2.« (Vidovic-Muha, 1988: 17.) Besedotvorni vrsti sta modifikacija in sestavljanje.
Glagolski primitivi (Glagp) so tisti glagoli, ki se v pretvorbeno-tvorbenem procesu obnasajo kot zaimki. To so glagoli biti, imeti, delati/narediti, dati/dajati, postati/postajati.
V preglednicah navajam stevilo in odstotek besednih vrst po pogostnosti, v grafih pa odstotek tvorjenih besed v korpusu. Zaradi merila pogostnosti ne navajam skupaj besednih vrst, ki bi zaradi svoje vloge v besedilu morale stati skupaj (na primer clenek in veznik).
Gradivo A1
besedna vrsta | skupaj | odstotek |
samostalnik | 868 | 27,95 |
medmet | 783 | 25,21 |
glagol | 733 | 23,60 |
zaimek | 380 | 12,23 |
prislov | 199 | 6,41 |
clenek | 86 | 2,77 |
pridevnik | 29 | 0,93 |
stevnik | 21 | 0,67 |
predlog | 5 | 0,16 |
veznik | 1 | 0,03 |
skupaj | 3105 | 100 |
Samostalnik: tvorjenih 225 (25,92 %).
»Delitvena merila:
1. relevantnost stevila predmetnopomenskih besed (Bpp) in slovnicnega razmerja v Spo
2. enostevilskost Bpp
3. predlozna zveza
3.' obrazilna pretvorljivost Bpp
4. vrstni pomen obrazilno pretvorljivega pridevnika
Legenda:
Skl --- sklopi
Tpz --- tvorjenke iz predlozne zveze
In --- (navadne) izpeljanke
Z --- zlozenke
Se --- sestavljenke
Im --- modifikacijske izpeljanke« (Vidovic-Muha, 1988: 15.)
Pomen In: sredstvo dejanja (Sd) = 7.
Naj navedem nekaj primerov za vsako od besedotvornih vrst, ki se pojavljajo v gradivu.
besedna vrsta | skupaj | % |
glagol | 773 | 25,93 |
medmet | 670 | 22,47 |
samostalnik | 612 | 20,53 |
zaimek | 360 | 12,07 |
prislov | 333 | 11,17 |
clenek | 113 | 3,79 |
pridevnik | 60 | 2,01 |
stevnik | 59 | 1,97 |
predlog | 1 | 0,03 |
veznik | 0 | 0,00 |
skupaj | 2981 | 100 |
Samostalnik: tvorjenih 82 (13,40 %).
Pomen In: Md 2, Sd 1 in Rd 1.
Glagol: tvorjenih 10 (1,29 %), vsi so sestavljenke.
besedna vrsta | skupaj | % |
glagol | 1211 | 30,00 |
samostalnik | 784 | 19,42 |
zaimek | 660 | 16,35 |
medmet | 519 | 12,86 |
clenek | 419 | 10,39 |
prislov | 273 | 6,77 |
pridevnik | 94 | 2,33 |
stevnik | 55 | 1,36 |
predlog | 11 | 0,27 |
veznik | 10 | 0,25 |
skupaj | 4036 | 100 |
Samostalnik: tvorjenih je 180 (22,96 %).
Pomen In: Rd 7, Md 6 in Sd 2.
besedna vrsta | skupaj | % |
glagol | 1389 | 29,17 |
samostalnik | 1013 | 21,27 |
zaimek | 675 | 14,17 |
medmet | 629 | 13,21 |
clenek | 438 | 9,20 |
prislov | 380 | 7,98 |
pridevnik | 117 | 2,46 |
stevnik | 82 | 1,72 |
predlog | 36 | 0,76 |
veznik | 3 | 0,06 |
skupaj | 4762 | 100 |
Samostalnik: tvorjenih je 274 (27,5 %).
Pomen In: De 4, Md 13, Rd 19, Sd 3.
besedna vrsta | skupaj | % |
glagol | 1140 | 33,68 |
samostalnik | 713 | 21,06 |
zaimek | 441 | 13,03 |
medmet | 387 | 11,43 |
clenek | 288 | 8,51 |
prislov | 236 | 6,97 |
pridevnik | 77 | 2,27 |
stevnik | 45 | 1,34 |
predlog | 36 | 1,06 |
veznik | 22 | 0,65 |
skupaj | 3385 | 100 |
Samostalnik: tvorjenih je 236 (33,1 %).
Pomen In: Rd 5, Sd 5 in Md 1.
Iz gradiva je razvidno, da so najpogostejse tvorjenke modifikacijske izpeljanke pri samostalniku (na primer lucka, listek, golobcek)19 in sestavljenke pri glagolu (na primer pojesti, odleteti, vzleteti). Pogostnost prvih si razlagamo z dejstvom, da se odrasli z otrokom velikokrat pogovarjamo v prilagojenem kodu, kamor sodijo tudi pomanjsevalnice. Otrok nato take vrste tvorjenk prenese v svoj govor in jih uporablja tudi tam, kjer niso primerne. --- Sestavljanje pa je najpogostejsa besedotvorna vrsta pri glagolu, kajti z njo zaznamujemo tudi glagolski vid dovrsnost proti nedovrsnosti. V zgodnjem obdobju razvoja govora to razlikovanje najveckrat ni glasovno izrazeno (torej z morfemi), ker otroci pogosto izpuscajo nekatere zloge v besedi (predvsem mislimo na nepoudarjene zloge na zacetku besede), je pa glagolski vid mogoce razbrati iz konteksta.
V prvem poglavju clanka smo govorili o abstraktnem misljenju, zato lahko zdaj spregovorimo se nekaj besed o povezavi med abstraktnim misljenjem in tvorjenkami. Menim, da otrokovo misljenje v obdobju, iz katerega je posneto gradivo (od priblizno drugega do cetrtega leta), se ni abstraktno. Tudi ce otrok pravilno tvori besede, pa za njimi se vedno ni natancno izdelane koncepcije pojma. Potrditev za tako mnenje najdemo tudi v gradivu. Za popolnoma pravilno tvorjeno modifikacijsko izpeljanko (*puncek) ne stoji njen abstraktni pomen. Otrok je namrec izbral pravilno obrazilo za moski spol, prilepil pa ga je na neustrezno podstavo s stalisca odraslega (beseda punc-a poimenuje osebo zenskega spola). Fantek je zase v pogovoru dejal, da je puncek. Najverjetnejsa razlaga pojava je, da je bila beseda tvorjena po analogiji; iz besede puncka je otrok tvoril moski spol. Tako nastala nova beseda je bila po njegovem mnenju ustrezna in je poimenovala majhno bitje moskega spola (za katerega obicajno uporabljamo besedo fantek).
Modificirane izpeljanke nosijo kvalifikator ljubkovalno in so v besedilu najveckrat stilno zaznamovane, v otroskem govoru se ta zaznamovanost zaradi prepogoste in velikokrat pretirane rabe v govoru okolja najveckrat izgubi, hkrati pa otrok ne dobi informacije o tem, v katerem govornem polozaju je raba tako tvorjenih besed primerna. Absolutna raba pomanjsevalnic oslabi njihovo dejansko funkcijo.
Otroci v zgodnjem obdobju razvoja govora tvorijo besede predvsem po analogiji z besedami, ki jih slisijo v vsakdanjem sporazumevanju; v gradivu se kaze tudi raznovrstnost obrazil in besedotvornih vrst, kar prica, da otroci ne le ponavljajo ze slisane obrazce pravil tvorbe besed, marvec se teh pravil tvorbe besed tudi ucijo. Otroci hitro skupaj z besedami osvojijo vzorce tvorbe, vendar to ne pomeni razdelitve iz opisa, marvec razdelitev po analogiji. Se enkrat pa moram poudariti, da proces tvorjenja besed (tudi po analogiji) poteka nezavedno, vendar odvisno od otrokovega spoznavnega razvoja. Ko pa se znajde v situaciji, kjer se mora odlociti za tvorjenko, ki je v kakrsnemkoli oziru problematicna,20 se sprozijo miselni procesi. S tem se nezavedni proces tvorjenja besed pretrga. Kadar otrok isce med vzorci pravil tvorbe besed, pa se pogosto zgodi, da uporabi napacnega. Izid so novotvorbe, ki so prica otrokovega iskanja pravilnih poimenovanj, hkrati pa so dokazi o stopnji njegovega razvoja v misljenju in govoru.
Literatura
Austin, J. (1990). Kako napravimo kaj z besedami? Prevedel Bogdan Lesnik. (Studia humanitatis). Ljubljana: SKUC, ZIFF, 206 str.
Bester, M. (1988). Jezik publicistike v NOB. Magistrska naloga. Ljubljana: FF, Oddelek za slovanske jezike in knjizevnosti, 216 str.
Bester, M. (1992). Izrazila slovenske politicne propagande. (Ob gradivu iz predvojnega in medvojnega obdobja.) Doktorska disertacija. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, FF, 238 str.
Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Massachusetts: The Massachusetts Institute of Technology Press, 251 str.
Foster, S. (1990). The communicative competence of young children. A modular approach. (Studies in language and linguistics). London, New York: Longman, 238 str.
Garnham, A. (41990). Psycholinguistics: central topics. London, New York: Routledge, 269 str.
Kranjc, S. (1992). Razvoj otroskega govora. Diplomska naloga. Ljubljana: FF, Oddelek za slovanske jezike in knjizevnosti, 115 str.
Kunst-Gnamus, O. (1991/92). Vljudnost in posrednost pri izrekanju zahtev. V: Jezik in slovstvo XXXVII, 1-2, str. 9-21.
Pesec-Zadravec, R. (1994). Pragmaticno jezikoslovje. Temeljni pojmi. (Diskurzivne studije). Ljubljana: Center za diskurzivne studije, Pedagoski institut pri Univerzi v Ljubljani, 66 str.
Pogorelec, B. (1988/89). Predavanja iz sintakse. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovanske jezike in knjizevnosti.
Searle, J. (1979). Expression and meaning. Studies in the theory of speech acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Slosberg Andersen, E. (21992). Speaking with style. The sociolinguistic skills of children. London, New York: Routledge, 200 str.
Van Valin, R. D. (1991). Functional linguistic theory and language acquisition. First language, 11, str. 7-40.
Van Valin, R. D. (1993). Advances in role and reference grammar. (Series IV --- Current issues in linguistic theory 82). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 164 str.
Vidovic-Muha, A. (1988). Slovensko skladenjsko besedotvorje ob primerih zlozenk. Ljubljana: Znanstveni institut Filozofske fakultete in Partizanska knjiga, 223 str.
Vigotski, L. (1977). Misljenje i govor. Prevedel Jovan Janic'ijevic'. (Bibilioteka Sazvezdza 59). Beograd: Nolit, 398 str.
Opombe