Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Gradivo |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Natasa Pirih |
Osnovnosolska didaktika slovenskega jezika in knjizevnosti v zadnjem desetletju -- objave v Jeziku in slovstvu
Prispevek prikazuje bero clankov o pouku slovenscine v osnovni soli, ki so bili objavljeni v Jeziku in slovstvu v zadnjem desetletju.1 Ker je revija Jezik in slovstvo ena od osrednjih publikacij, ki objavlja tudi prispevke s tega podrocja, lahko recemo, da z objavami v reviji posredno zasledujemo tudi stanje v teoriji in praksi pouka slovenskega jezika in knjizevnosti.
Pouk slovenskega jezika in knjizevnosti v osnovni soli
O pouku slovenskega jezika
Avtorjevi clanki pogosto temeljijo na empiricno zasledovanih in utemeljenih podatkih, ki so bili pridobljeni v manjsih raziskavah, izvedenih na osnovnih solah. Vsi clanki so tudi ilustrirani s konkretnimi primeri iz solske prakse, dodane pa so se naloge, s katerimi bi se pri posamezni dejavnosti lahko dosegli boljsi rezultati.
Med ostalimi avtorji bi omenila Ksenijo Cernigoj, ki pise o govornem vzoru ucitelja, ki lahko predstavlja pozitivno ali negativno spodbudo za ucence, govori pa seveda o slovenskem jeziku pri pouku kot sredstvu sporazumevanja in ne predmetu spoznavanja. Erika Krzisnik pise o frazeologiji v ucbenikih za osnovno in srednjo solo, podaja pa tudi rezultate empiricne raziskave o poznavanju frazemov pri osnovno- in srednjesolcih. Irena Stramljic Breznik obravnava Kosovelovo pesem Soncek boza kot izhodisce za besedotvorno analizo, Vika Slabe pa pise o problemih, ki jih v jezikovno komunikacijo v osnovni soli prinasa TV komunikacija.
O pouku knjizevnosti
Joze Lipnik se je v svojem clanku leta 1985 podrobneje ukvarjal s posameznimi fazami v solski interpretaciji umetnostnega besedila in z vprasanjem, kako v posameznih fazah obravnave besedila postopamo. Pozornost je posvetil predvsem tistim fazam, ki so v teoriji slabse razclenjene, in pokazal na konkretne primere udejanja teh faz pri pouku. V clanku Otroci zivijo s knjigo pa je podal konkreten primer obravnave besedila --- knjige za domace branje --- v tretjem razredu OS. S tem so faze, ki jih je obravnaval v prejsnjem clanku, dobile celovito ilustracijo. Podobno kot je Lipnik porocal o obravnavi Pike Nogavicke v tretjem razredu OS, je Miha Mohor leta 1995 porocal o obravnavi knjig Alica v cudezni dezeli in Alica v ogledalu. Njegov prispevek se usmerja predvsem v razvijanje sposobnosti ustvarjalnega pisanja osnovnosolcev ob obravnavi literarnih besedil.
Metka Brcko je v svojem clanku temeljito obdelala prvo fazo v sistemu celovite solske interpretacije umetnostnega besedila --- dozivljajsko-spoznavno motivacijo. V clanku pise o izboru teme za motivacijo, o vrsti priprave na branje, ki je lahko ustna ali pisna, o postopkih, pri katerih razlikuje tradicionalne in netradicionalne, ucnih oblikah, ki so uporabne v tej fazi, in casu, v katerem naj bi motivacijo izpeljali.
Andrijan Lah je v svojem prispevku podal statisticno in delno tudi vsebinsko analizo, ki jo je naredil na podlagi opazovanja osnovnosolskih beril in zastopanosti razlicnih besedil v njih.
Za konec
S temi ugotovitvami se bezen pregled prispevkov iz zadnjih devetih letnikov revije Jezik in slovstvo, ki se navezujejo na pouk slovenskega jezika in knjizevnosti v osnovni soli, zakljucuje. Lahko bi rekli, da je kljub prizadevnemu delu nekaterih posameznikov ukvarjanje z osnovnosolsko prakso in porocanje o njej relativno skromno zastopano tudi v reviji, ki del svojega prostora redno namenja prav temu podrocju.
Izbor iz bibliografije
1985/86
Lipnik, Joze, Vec metodike --- nuja za uspesnejse vzgojnoizobrazevalno delo, st. 1, str. 28-32.
Zagar, France, Obravnavanje in prepoznavanje besednih vrst v OS, st. 4, str. 115-119.
Lipnik, Joze, Nekateri primeri in problemi interpretacije in sinteze umetnostnega besedila v osnovni soli, st. 8, str. 290-295.
1986/87
Grosman, Meta, Pouk bralne sposobnosti, st. 5, str. 133-141; st. 6, str. 188-196.
Lipnik, Joze, Otroci zivijo s knjigo, st. 7-8, str. 244-248.
1987/88
Zagar, France, Razpravljanje v OS, st. 4, str. 98-101.
Simenc, Stanko, Bibliografija del o teoriji pouka slovenskega jezika in knjizevnosti v osnovni in srednji soli 1977-1987 (1), st. 5 III-IV; st. 6, IV.
Cernigoj, Ksenija, Uciteljev govorni vzor kot sredstvo spodbude, st. 7-8, str. 212-223.
1988/89
Krakar Vogel, Boza, Smotri, vsebine in metode pouka slovenske knjizevnosti, st. 3, str. 65-69; st. 4-5, str. 89-97.
Simenc, Stanko, Bibliografija ... (3), st. 3, str. 79, II-IV; (4), st. 6, III-IV.
Zagar, France, Domisljijski spis v OS, st. 6, str. 141-145.
1989/90
Simenc, Stanko, Bibliografija ... (5), st. 1-2, str. 43-44.
Krakar Vogel, Boza, Metodicni sistem solske interpretacije umetnostnega besedila, st. 4-5, str. 91-98.
Krzisnik, Erika, Frazeologija v osnovni in srednji soli, st. 6, str. 134-141.
Lah, Andrijan, Knjizevnost v osnovnosolskih berilih, st. 6, str. 144-149.
1990/91
Krakar Vogel, Boza, Prispevek k razclenjevanju ucne ure iz knjizevnosti, st. 7-8, str. 223-224.
1991/92
Kordigel, Metka, Branje ali branje, st. 3-4, str. 75-82.
1992/93
1993/94
Krakar Vogel, Boza, Razseznosti uciteljeve usposobljenosti za poucevanje knjizevnosti, st. 5, str. 175-188.
Stremljic Breznik, Irena, Umetnostno besedilo kot izhodisce za obravnavo besedotvorja v osnovni soli, st. 7-8, str. 341-345.
Zagar, France, Predstavljanje in vadenje slovnicnih oblik, st. 7-8, str. 337-340.
1994/95
Zagar, France, Metaforika, ki jo odkrivajo osnovnosolski ucenci, st. 6, 221-225.
Mohor, Miha, Mladinska knjizevnost in ustvarjalno pisanje osnovnosolcev, st. 7-8, str. 293-300.
Zagar, France, Komentiranje in revidiranje spisov, st. 7-8, str. 301-302.
Opombe