-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Poskusi branja
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Bozena Tokarz , Prevedel Niko Jez
Institut za slovansko filologijo Slezijske univerze v Katovicah



Pesmi Gitice Jakopin (1928-1996)



 - Zbirka Pesmi Gitice Jakopin, izdane v samozalozbi v Ljubljani leta 1995, obsega pesmi, ki so najverjetneje nastale v avtoricinih razlicnih zivljenjskih obdobjih. Zato v njej poleg izrazito refleksivnih pesmi naletimo tudi na izpovedi, za katere je znacilna senzualnost. Vendar to ne skodi umetniski sklenjenosti zbirke, prej bogati paleto njenih liricnih dozivetij, celota pa obenem ustvarja napetost med cutnostjo in refleksivnostjo, kar je se posebej opazno v bogato razclenjenih liricnih polozajih.

Po avtoricini nenadni smrti marca lani lahko te pesmi razbiramo na eni strani kot zapis o zivljenjski skusnji posameznika, na drugi pa kot pesniski izraz Osebnosti skupaj z njenimi sanjami, upanji, negotovostjo in strahom. Zbirka je zapis dozivetij, je liricna intimna spominska knjiga brez kakrsne koli ustvarjalne poze. Vendar pa s svojim pomenom prestopa meje belezenja dozivetij v smeri filozofske refleksije, kakrsna nastaja v procesu zaznavanja. Pesniski subjekt ne privzema sebi tujih vlog, ampak ostaja globoko naraven, ceprav razpolaga z veliko znanja s podrocja psihologije posameznika in z obmocja kulture. Individualna spoznanja skupaj z zunanjimi spodbudami bioloskega in fizikalnega sveta postajajo nelocljivi del izpovednega »jaza«, ki si z namenom samospoznavanja podreja vse, kar je zaznal, dozivel in pridobil (v smislu naucenega). V drobnih samospoznavnih aktih se ustvarja crta sporazumevanja med lirskim subjektom in sprejemalcem, izpoved pa se pretvarja v potencialni dialog z bralcem.

Dialog izvira iz nadcasovnega in obenem konkretnega razmerja med Njim in Njo, uresnicuje pa se v perspektivi Zenske. Ona je tista, ki hoce opredeliti in najti sebe, ki se prilagaja in oddaljuje v razmerju do Njega, pri cemer ohranja zavest o lastni drugacnosti in obenem trajni zvezi z Njim. Iz tega izvira globoko filozofsko hermenevticno stalisce:



v bliskih odkrivam
vse zamolcano
v sebi in o ljudeh

a preden
v rosi se zgubim
zaslisim hrzanje;
     (Se praprot budi)



Dve poti vodita k spoznanju: On kot spodbuda procesa in samoobcutenja omogoca razumevanje bliznjih in sveta, pa tudi zavest o lastnem obstoju in iskanju sebe v svetu. Vsa zapletenost sveta je v tej poeziji zreducirana na predmet ljubezni. On je jedro in sredisce spoznavnega in dozivljajskega procesa osebka. Skupaj ustvarjata celoto, temeljeco na medsebojnem obdarovanju, zveza pa jima omogoca doseci skrivnosti obstoja.

Spodbuda za samospoznanje je v poeziji Gitice Jakopin ljubezen. Obcutenje, dozivljanje in spominska refleksija nad njo gradijo v svoji podstavi hermenevticno tezo o tem, da se smisel sveta kaze v cloveski komunikaciji, temeljeci na vzajemnem razumevanju, ki je obenem zagotovilo za sporazum. Za to pa sta potrebni vsaj dve osebi. In razmerje med obema postaja prvinska zveza tako v bioloskem kot filozofskem smislu. Jaz obstaja v Ti in Ti v Jaz.



Za tvojim celom
nekaj mojega

V mojem pogledu
nekaj tvojega.
     (Najinost, str. 23)



Dva sta najmanjsa skupnost in obenem izvir vsakrsnega duha razuma. Najprej je torej treba postati del skupnosti, ki jo avtorica razsirja na svet narave, ta pa ji omogoca, da zacuti zvezo z do konca nedoloceno skrivnostjo.

Filozofska resnica je v Pesmih navzoca nepretenciozno: v preprosti izpovedi, ritmicnih in pomensko-slogovnih navezavah na ljudsko pesem, pravljico, carobnost narave, ki je tako kot clovek podrejena stirim prvinam. Intimnost izpovedi jo varuje pred akademsko vzvisenostjo in jo gleda globoko clovesko, podobno kot v zmeraj aktualnih pesmih francoske srednjeveske pesnice Christine de Pisan.

Osrednja tema zbirke je ljubezen, ki je podlaga obstoja in razumevanja zivljenja. Oblike njenega dozivljanja so razlicne: cisto senzualno in domisljijsko --- v sanjarjenju in spominih. Spremlja ga obcutje ocaranosti, koprnenja, nepotesenosti, pricakovanja in beg vase, v svoj tipicno zenski svet domisljije.

Ljubezen v vseh besedilih ni definirana, pojem sam opredeljujejo razlicna dejstva in polozaji. Nedvomno izvira iz sozitja nasprotij, ki so odpravljena le na trenutke. Zato v vecini pesmi prevladuje pricakovanje, ponavljanje in spominjanje. Vendar to nikoli ni razocaranje, ampak obcutek nepotesenosti. Navzlic temu je med Njo in Njim vez, ki hoce imeti blizino. Nastala je v trenutku, ko sta oba cutila enako:



Trenutek
ko se ujemajo
tvoje in moje oci,

ko trcita
bobnec
tvoj in moj svet

(...)

En sam trenutek
je bil
je minil

a bo se dolgo
v meni netil
odmev tega utripanja.
     (Trenutek, str. 16)



Za trenutek popolne zdruzenosti lirski subjekt v pesmi ne isce estetske ali filozofske razseznosti, temvec biolosko --- utripanje krvi v metaforicni podobi; oci / ko trcita / bobnec / tvoj in moj svet. Cuti so zadostna skrivnost, da skoznje zaznavamo in obcutimo svet in v njih nademo globlji smisel zivljenja. V abecedi ljubezni te poezije igra dotik bistveno vlogo, kajti to je abeceda telesa in prvin, ki ga veze z vesoljstvom. Posplosena podoba cutila za dotik je v nasem kulturnem krogu roka, ceprav je enako pomemben njen simbolicni pomen vezi, prijateljstva in soglasja. Podoba roke prevladuje v pesmi Roka, Na orgelskem koncertu, v pesmi Kjerkoli pa ga spremlja podoba cutenja s celim telesom.

Zaznavanje s telesom, bozanje rok je tkanina eroticnih izpovedi lirskega subjekta in junakinje teh pesmi. Njihov spomin priklice Njegovo podobo iz preteklosti, prisili ga k pricakovanju in sanjam (V minljivosti). V cutnem dotiku so pogosto udelezene prvine: zemlja, voda in zrak. Ogenj se pojavlja posredno v metafori sonca kot slepece luci. Vendar pa sonce navadno ne odpira cutnega, temvec drugacna prostranstva. V eroticnih pesmih Gitice Jakopin pa ima posebno vlogo voda. Ta je nejtesneje pripisana telesu, kot v Freudovi tezi o simboliki vode v sanjskih podobah. Vendar niti prvine niti narava v obliki sadezev, cvetov, divjih zivali in rastlin ne morejo zastreti pozelenja:



Po vroci mivki
bosa sem hodila

po hladni vodi
bosa sem brodila

poletni veter
sem z neba cedila

(...)

a bi vse to pustila
da bi za hip cutila

na sebi roke nagajive
igrive, sramezljive.
     (Za hip, str. 43)



Vzajemnost pozelenja lahko priklice obojestransko obcutje nezadostnosti ljubezni (Kjerkoli), ki je usojena ljubimcema: a v zvezdah je pisalo. Pa tudi obzalovanje zaradi oddaljevanja (Odmev, Tezke grude) pri hkratnem ohranjanju upanja:



a za negibnimi zenicami
vidim, da te dohaja cas ---

znova se bos obrnil k meni
in mi pokazal svoj obraz.
     (Odmev, str. 27)



Paralelizem in ponovitev, sklenjena z enoumno poanto, ki priziva Njega kot glavni predmet pozelenja, dolocajo ekspresivno zgradbo in miselni svet lirskega subjekta. Paralelizem dopusca sozitje v mnogoterosti in raznorodnosti, ponovitev poudarja stalnost, enoznacna poanta pa izraza voljo izpovedujocega se. Navedena izrazna sredstva so znana iz ljudske pesmi, podoben je ritem pesmi Gitice Jakopin, temeljec na jambski stopici, pa tudi motivi noci, meseca, ljubljene --- pojoce ptice, ljubimcev, ki se najdeta. Tudi podnaslov Se praprot budi vzpostavlja navezavo na slovansko kresno noc, na ljudsko predstavo praprotovega cvetja, ki ga lahko najdeta zaljubljenca.

Toda v pesmi z istim naslovom nam povezava z ljudskim izrocilom ne bo pojasnila nicesar, temvec bo to vlogo prevzela psihologija. Predstava je zmeraj analogon resnicnosti, kar poudarja podoba zrcala, uvedena na zacetku pesmi. Odsev Njegovega obraza v zrcalu je predstava o njem, ki stoji za njo.

Pesniska domisljija v zbirki povezuje cutni del s svetom sanj. Dopolnjuje cutno izkusnjo, predvsem pa doloca individualnost lirskega subjekta. Ona kot ustvarjalni in dozivljajski subjekt je polna glasov reci in ljudi. Glasovi, ceprav so izzveneli, trajajo v posameznikovem spominu, prizivajo spomine ali postajajo podlaga za pesniske impresije. Svet sanj in predstav dopolnjuje custnost zivljenja in zahteva refleksivnost. Sanjski svet v zbirki Pesmi (Se praprot budi) sestavljajo kulturne, literarne in individualne predstave. Pogosto znamenje prehoda od zapisa k sanjam je soncna svetloba, slepeca luc, ki nas locuje od cutnih spoznanj, ceprav je tudi sama zaznavana cutno:



opajam se s soncem,
ki mi zastira pogled
na ves kamniti svet.
     (Zeja, str. 10)



Dvojnost, ki je navzoca v nestalni meji med izkuseno in predstavljeno resnicnostjo, odpira vprasanje o dveh plateh iste resnicnosti: osebe v podobi mladosti in starosti (V zgocem soncu), zivljenja v drugem zivljenju v pesniski podobi dveh strani vrat (Portal), torej zivljenja in smrti in smrti v zivljenju (Za oknom vrt, Moj tolmun), pa tudi ljubezni, ki jo dozivljata Ona in On. Vsakokrat je nekaj drugega tista neizogibna meja, ki jo je treba v imenu spoznanja in samospoznanja prestopiti, in spet nekaj drugega se snuje na drugi strani zrcala, kot v pesmi Alica v cudezni dezeli. V eroticnih pesmih je to meja koze, v drugih pesmih jo predstavlja konkretnost, razlicnost svetov in vesoljstva. V pesmi V zgocem soncu je dvojnost povezana v enotnost toposa --- starka z dekletom in dekle s starko, ki sta preoblikovanje anticne topike --- starec z mladenicem in mladenic s starcem.

Dvojnost v Pesmih Gitice Jakopin ni razumljena kot sovraznost, temvec kot vecni red sveta, vesoljstva in stvari. Celoto namrec ustvarjajo nasprotja, katerih obmocja se lahko za hip, za kratek trenutek tudi krizajo. Tako skusnje vodijo z posplositvam, erotika k filozofiji ljubezni, ta pa k obcemu smislu zivljenja.









 BBert grafika