-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Metodicne izkusnje
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Katarina Oblak Vidic
O. S. Smartno pod Smarno goro



Lik oceta v Kersnikovih Kmetskih slikah




1  Uvod

Zborovanje slavistov lanskega oktobra v Kranju je nosilo naslov Janko Kersnik in njegova doba. Teme referatov so se tako nanasale na literalno delo Janka Kersnika. Iz mnozice njegovih del sem za seminarsko nalogo izbrala Kmetske slike.

Navadno je v Kmetskih slikah predmet obravnave poeticni realizem in kruti boj za prezivetje, jaz pa sem v svojem prispevku (podlaga zanj je seminarska naloga) posvetila pozornost liku oceta, ki se pojavlja v teh pripovedih.

Namen prispevka je ugotoviti, kako mladina gleda na odnose med oceti in njihovimi otroci v Kmetskih slikah. Zato prispevek temelji na sodelovanju z ucenci pri pouku knjizevnost.


2  Povzetek

Osrednji del prispevka opisuje, kako ucenci vidijo ocete v posameznih pripovedih: 3. poglavje vsebuje vprasanja za ucence, ki sem jih sestavila tako, da je poudarek na lastnostih ocetov v posameznih zgodbah; 4. poglavje pa vsebuje odgovore ucencev na omenjena vprasanja ter mojo in skupno analizo teh odgovorov.

Na koncu je se zakljucek, ki vsebuje oceno sodelovanja ucencev pri taki obravnavi in ugotovitev, kako vrednotijo dolocene lastnosti ocetov.


3  Naloga za ucence

Pri pouku knjizevnosti v 7. razredu smo se z ucenci osredotocili na ze prej omenjeni lik oceta v Kersnikovih Kmetskih slikah, ki so jih ucenci prebrali za domace branje.

Za to obravnavo smo izbrali stiri pripovedi, v katerih nastopajo ocetje v odnosu do svojih otrok, in sicer:

Ucence sem razdelila v dve skupini. Vsaka skupina je s pomocjo vprasanj, ki jih navajam, obravnavala po dva oceta iz Kmetskih slik.


1. skupina:

Mackova oceta


Kmetska smrt


2. skupina:

Rojenica


Ponkrcev oca


4  Odgovori ucencev

a) Oznake ocetov v 1. skupini



Koporcev Jurca                          Ponkrcev oca

  • dober oce.


    b) Primerjava ocetov v 1. skupini

    Zanimivo je, da nekateri ucenci vrednotijo oceta mladega Ponkrca kot dobrega, ceprav se ob sinu pojavi sele tik pred smrtjo.


    c) Oznake ocetov v 2. skupini



    Stari Macek                             Stari Planjavec


    d) Primerjava ocetov v 2. skupini

    Zanimivo je, da nekateri ucenci vidijo vzrok za zalostni konec starega Macka v tem, da ni bil dober zgled svojemu sinu, manj pa v materialnih okoliscinah.

    Na vprasanje, Kateri tip oceta prevladuje v Kmetskih slikah?, so ucenci odgovorili, da trden oce, ki je do svojih otrok dober predvsem v dejanjih, ljubezen do otrok pa manjkrat izrazi s custvi.

    Na vprasanje, Kateri ocetje najbolj jasno izrazajo svoja custva?, so ucenci odgovorili takole (povzetek).

    Najbolj jasno izrazata svoja custva do sina stari Macek, ki tako sovrazi svojega sina, da bi ga rad pregnal s posestva, in Jurca, ki se nenehno zrtvuje za sinovo boljse zivljenje. V Ponkrcevemu ocetu lahko ocetovo ljubezen razberemo iz priznanja krivde svojemu nezakonskemu sinu. Pri kmetu Planjavcu pa so custva do otrok neizrazena in se kazejo predvsem v delitvi zapuscine, kjer daje prednost otrokom.

    Z ucenci smo skupaj naredili sklep, v katerem ugotavljamo,




    5  Sklep

    Moja obravnava temelji predvsem na sodelovanju z ucenci, ki je bilo v precejsnji meri zadovoljivo.

    Ucenci 7. razreda seveda razmisljajo o odnosu oceta do svojih otrok na nacin, ki je znacilen za njihovo starost. Na prvo mesto postavljajo vrednote, kot so skrbnost, delavnost, dobrota, trdnost itn.

    Ucenci v sklepu ugotavljajo, da na ocetov odnos do njegovih otrok ne vplivajo zgolj zunanje, stvarne okoliscine (kot se to na splosno ugotavlja za Kersnikov realizem v teh pripovedih), pac pa tudi subjektivno-psiholoske okoliscine, kot so vrazeverje ter lahkoziva in neodgovorna osebnost.

    Tako ucenci ob njim dostopni analizi oseb na svoj nacin presegajo stereotipne solske predstave o Kersnikovem realizmu.









     BBert grafika