Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Metodicne izkusnje |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Alenka Zbogar |
Solska interpretacija sodobnega slovenskega romana
Zoran Hocevar: Solen z Brega
Ucitelji slovenskega jezika in knjizevnosti v gimnazijah in poklicnih solah poleg umetnostnih besedil za domace branje, ki jih predpisujeta veljavna ucna nacrta (1996a, 1996b), izbirajo tudi poljubna umetnostna besedila. Izbira primernega besedila ni lahka, potrebno je upostevati vrsto dejavnikov in kriterijev, ce zelimo, da bomo dosegli temeljne in delne cilje vzgojno-izobrazevalnega procesa: knjizevno znanje in knjizevne sposobnosti. Pomembno pa je tudi, da dijaki izbrano besedilo z veseljem (pre)berejo. Roman Zorana Hocevarja Solen z Brega sem izbrala ob upostevanju osebnostnih znacilnosti dijakov (starostna stopnja, intelektualne zmoznosti, literarno in jezikovno predznanje, custvena zrelost), recepcijskih zahtev dijakov in uciteljev (besedilo naj bo zanimivo, aktualno, ne preobsezno), sodobnih didakticnoteoreticnih spoznanj (roman omogoca ustrezno in zanimivo solsko interpretacijo), vzgojnih (kulturni, jezikovni, osebnostnorazvojni vidiki) ter izobrazevalnih (B. Krakar Vogel, 1992: 42-89) dejavnikov. Predstavila bom hipoteticni model za obravnavo domacega branja, ki je primerna za srednje strokovne sole in gimnazije, prilagojena pa tudi za poklicne sole.
2 Casovna razporeditev
Temeljni cilji, ki jih skusamo doseci pri obravnavanju domacega branja, so podrejeni dijakovemu primernemu sprejemanju umetnostnega besedila. Dijakov ne smemo preobremenjevati z literarnoteoreticno in literarnozgodovinsko terminologijo, zato so delni cilji tej zahtevi prilagojeni, ne da bi bili v nasprotju s temeljnimi.
Temeljni cilji: (1) dijaki pisno in ustno izrazijo dozivljanje, razumevanje in vrednotenje temeljnih sestavin prebranega umetnostnega besedila; (2) dijaki znajo roman opazovati, razcleniti in vrednotiti, pridobljeno znanje dokazejo s tvorjenjem (pisnih ali ustnih) besedil; (3) problematiko, ki jo roman obravnava, dijaki aktualizirajo.
Delni cilji: (1) dijaki znajo izrazati predstave, mnenja, zaznave; (2) obnoviti zgodbo Solna z Brega; (3) se soocati s problemskimi situacijami; (4) definirati pojem roman; (5) oznaciti literarne osebe; (6) analizirati jezik in slog; (7) sestaviti slovar neznanih besed; (8) dijaki se seznanijo s pisateljem.
Pri solski obravnavi Hocevarjevega romana izhajamo iz naslednjih predlaganih prvin za interpretacijo: (1) roman; (2) analiza jezika in sloga ter (3) oznaka literarnih oseb.
Metode dela in oblike ucenja, ki omogocajo metodolosko raznovrstno in pestro solsko interpretacijo, so: skupinska, individualna, frontalna oblika, dramatizacija, igra vlog, uporaba avdio- in videokaset, okrogla miza, kviz, ustvarjalno pisanje, literarno branje, literarno raziskovanje, oblikovanje miselnih vzorcev, vidnega diagrama, diagrama bipolarnosti, casovnega traku, pojasnjevalnih krogov (za iskanje podobnosti in razlicnosti), raziskovalne naloge na temo Osamosvojitev Slovenije, metoda mozganske nevihte. Ucitelj predvidi aktivnosti pred, med in po bralnem procesu (G. Lazar, 1993: 83-86), pri cemer aktivnosti pred bralnim procesom spodbujajo motivacijo za domace branje, aktivnosti med bralnim procesom pa pomagajo dijakom razumeti literarne junake, zgodbo, jezik in stil. Aktivnosti, predvidene za solsko obravnavo knjizevnega dela (po koncanem bralnem procesu), so del solske interpretacije romana, dijake uvajajo v nadaljnje naloge, ki spodbujajo knjizevne sposobnosti, utrjevanje in ponavljanje znanja.
4 Okvirna navodila za izvedbo solskih ur s Hocevarjevim romanom Solen z Brega
4.1 Aktivnosti pred bralnim procesom
Nato ucence prosimo, naj tloris cim bolj natancno opisejo se v pisni obliki: (1) opisujejo naj razporeditev in velikost prostorov, razporeditev predmetov, vrat, glavnega in stranskih vhodov, oken; (2) dodajo naj se nekaj domisljijskih prvin (npr. barva tal, sten, pohistva, vrat; kdo bi lahko zivel v taksnem stanovanju: morda druzina, mlajsi samski moski/zenska, starejsi par brez otrok, ostarel par s psom, zagrenjen/a narkoman/ka ...); (3) poimenujejo in opisejo naj osebo, ki naj bi po njihovem mnenju prebivala v takem stanovanju: cim bolj nazorno naj opisejo njeno zunanjost, starost, izobrazbo, zelje, strahove, pricakovanja, status ...
Besedilo morajo napisati v soli. Nato si besedila izmenjajo s sosolci, za domaco nalogo pa preberejo sosolcev opis. Napisejo komentar: kaj jih je v sosolcevem besedilu presenetilo, razocaralo, cesa si niso znali predstavljati, kje so nejasnosti, kje se je pisec odlikoval. Polovico naslednje solske ure posvetimo pregledovanju domacih nalog, dijaki se o pripombah pogovorijo. Nato preidemo k drugi fazi v ucnem procesu, to je k obravnavi novih ucnih vsebin.
4.1.2 Obravnavanje novih ucnih vsebin
4.2 Aktivnosti med bralnim procesom
4.2.1 Vprasanja za vodeno interpretacijo domacega branja
4.3 Aktivnosti po koncanem bralnem procesu
2. ura. Ucitelj iz Pisem bralcev (Delo) izreze pismo, v katerem se slovenski drzavljan pritozuje. Dijaki ga preberejo in skusajo napisati casopisno novico, v kateri drzavljanovo pritozbo razresijo. (Npr. drzavljan se pritozuje cez javno razsvetljavo, ces da tudi poleti luci gorijo ze ob sestih popoldan, novinar pa doseze, da po vsej Ljubljani uvedejo senzorsko javno razsvetljavo.)
3. ura. Tekmovanje v kvizu: ucitelj sestavi vprasanja, dijaki se razdelijo v sest skupin, skupina, ki prejme najvec tock, zmaga, za nagrado vsak clan skupine prejme odlicno oceno. Vsaka skupina dobi v ovojnici pet vprasanj,1 ce ne znajo odgovoriti, lahko odgovarja druga skupina. Dijaki dolocijo stiri sodnike (dve dekleti, dva fanta), ki bodo v spornih primerih presodili, komu podeliti tocke.
4.3.2 Solska obravnava domacega branja (2. moznost)
2. ura. Priprave za igro vlog. Dolocimo dramaturga (tisti, ki mu je najbolje uspelo preliti epsko besedilo v dramsko), reziserja (igralcem pomaga z navodili glasno, hitro, pocasi, tiho, z visokim/nizkim glasom, napeto, sprosceno, z nasmehom, skremzeno, brado gor/dol, custveno/necustevno, zadihano ...), scenarista, kostumografa, koreografa (doloca kretnje, gibe, mimiko, ki spremljajo posamezno besedo, stavek, namen) in igralce. Organiziramo bralno vajo (razlaganje zgodbe, iskanje poudarjenih mest, naglasevanje), besedilo prilagajamo konkretnim okoliscinam. Bralne vaje izvedemo po potrebi se izven rednega stevila ur. Ucenci se vloge naucijo na pamet.
3. ura. Igra vlog. Komentar.
4.3.3 Solska obravnava domacega branja (3. moznost)
2. ura. Pripravimo metodicno in didakticno gradivo za razvijanje knjizevnih sposobnosti, predvsem ustvarjalnega branja in pisanja.
a) Branje in interpretacija. Glasno preberemo odlomek (1997: 10-11) iz Hocevarjevega romana Solen z Brega.
(1) Odlomek umestimo v celotno delo, oznacimo glavnega junaka Janeza Kolenca, povemo, odkod vzdevek Solen. (2) Ucencem razdelimo SSKJ, oblikujemo slovarcek neznanih besed iz odlomka (npr. respektirati, arbiter, zrevoltirati, nasaditi koga, plozati, cukati ga, konstantno). (3) Analiziramo jezik in slog: poudarimo, da je jezik pogovoren, preprost, jedrnat, Hocevar vpleta tujke, sposojenke. Besed s prenesenim pomenom ni veliko, kar jih je, gre vecinoma za leksikalizirane pesniske podobe, ne pa za bogato ekspresivno pesnisko podobje (»ima ekstremno tanke noge, okoli katerih se ovijajo hulahopke ali nogavice ko creva«). Dialogov je precej, v umetnostno besedilo vpleta neumetnostna (npr. pismo strica Sama, clanek v Pismih bralcev, vremensko napoved), da bi bil cim bolj prepricljiv, nazoren, konkreten.
b) Ustvarjalno branje. Dijakom razdelimo razrezanko odlomka iz romana (Hocevar, 1997: 170-171), v skupinah sestavljajo pravilno zaporedje.
c) Ustvarjalno pisanje. Dijake prosimo, naj nadaljujejo zgodbo na 171. strani: pojasnijo naj, zakaj se nihce ne oglasi na Kikini münchenski telefonski stevilki. Zgodbo morajo nadaljevati v takem pripovednem slogu, kot ga ima Hocevar. Konec naj bo presenetljiv, vpletejo naj tudi Ancko Kujkovo.
3. ura. Okrogla miza (razprava) na izbrano temo, npr. izsiljevanje, stanovanjska stiska, malomescanstvo, osamosvojitev (dijaki se pogovarjajo o osamosvajanju kot osebnem problemu, izrazijo svoj pogled na osamosvojitev Slovenije, izrazajo svoja mnenja, strinjanje in nestrinjanje, stalisca za in proti, opozorimo jih na probleme, kot so financna samostojnost, osebna odprtost, prilagajanje, tok s casom (»zamrznjeni cas« (Hocevar, 1997: 65)), konkurencnost, sprejemanje porazov, drugacnih pogledov, nazorov, izoblikovanje osebnega odnosa do ljudi, druzbe, okolice, preseganje starih okvirov, prevzemanje odgovornosti za svoja dejanja ...). Ucenci razvijajo kriticen odnos do sveta in sebe, kulturo dialoga in strpnost.
4.4 Ponavljanje in vadenje domacega branja
1. Razvrstite dogodke po pravilnem casovnem zaporedju.
__________ | Solnov prijatelj Milcek umre na straniscu. |
__________ | Malcika Purg predlaga, da bi se s Solnom porocila. |
__________ | Purgovi okoli velike noci obiscejo Janeza Kolenca. |
__________ | Solen januarja 1991 po dolgem casu obisce Ancko Kujkovo. |
__________ | Tone Sonc pripelje v stanovanje dekle. |
__________ | Janez Kolenc obisce Purgove. |
__________ | Solen napise clanek Javne ure in ga 7. marca objavi v Delu. |
__________ | Pred Mestno galerijo spozna Kiko Perovo. |
__________ | Janez Kolenc povabi Sonca na razgovor o hisnem redu. |
__________ | Kiko Perovo povabi na kosilo k Rotovzu. |
(A) Napisite ljubezensko pismo, kot bi ga pisal Solnov podnajemnik Sonc hcerki Kike Perove. Pismo naj obsega 22 stavkov, razdeljeno naj bo na tri odstavke. (B) Napisite osebnoizpovedno pesem, kot bi jo napisala razocarana in uzaljena Malcika Purg, potem ko je videla, da se Solen ne bo porocil z njo in se celo sestaja s Kiko Perovo. (C) Konec romana nadaljujte tako, da poveste, kako se je razpletlo razmerje med Kiko Perovo in Janezom Kolencem. (C) Nadaljujte verza Janeza Kolenca: »Stara si stara si stara kokos, se zadnji zob maje, ne mara te moz.« (D) V izbranem odlomku spremenite dialog v pripoved. (E) Komentirajte naslednji citat: »In vi /Janez Kolenc/ niste noben zuzek. Zivet z normalnimi ljudmi in jih tako zanicevat, to zna samo nekdo, ki je shizofrenik ali nergav zapeckar ali pa umetnik!« (F) Porocajte o druzbenem in politicnem polozaju v Sloveniji leta 1991. (G) Napisite intervju z Jozefom Purgom, ki je obtozen umora Janeza Kolenca.
3. Izpolnite tabelo. Ce ne znate odgovoriti, ponovno preletite roman.
Lit. oseba in njene znacilnosti | Drzi | Ne drzi | ? |
---|---|---|---|
Janez Solen: | |||
- je materialno dobro preskrbljen | |||
- je konzervativen | |||
- je lahkozivec | |||
- ima veliko prijateljev | |||
- je locenec | |||
- obozuje sportne prenose | |||
- rad politizira | |||
- ga zanimata umetnost in kultura | |||
- rise in slika | |||
- nima gospodinjske pomocnice | |||
- poseduje orozje | |||
- ima sorodnike v nekdanji Jugoslaviji. |
Porkasvet je izsel pred Solnom z Brega. | DA | NE |
Porkasvet je Hocevar napisal pred Solnom z Brega. | DA | NE |
Hocevar je najlazje napisal 16. poglavje Solna z Brega. | DA | NE |
Najslabse slovensko besedilo je po Hocevarjevem mnenju Martin Krpan. | DA | NE |
Kika Perova in Janez Kolenc imata zmenek 26. 6. 1991. | DA | NE |
Aprila 1991 je zapadel sneg. | DA | NE |
Janez Kolenc je sneg napovedal, Malcika Purg se z njim ni strinjala. | DA | NE |
Studirala je primerjalno knjizevnost, vendar je koncala le gimnazijo, hodila je na razstave v Mestno galerijo, kino in Sloncka. | __________ |
Zivi v Beogradu, optimist, neugnanec, bil je oznovec, udbovec, funkcionar v jugoslovanskem notranjem ministrstvu. | __________ |
Ima debel hlodast trup, je nekdanja eskadejevka, rada ga pije, veliko kadi, tako da je vsa rumena od tobaka, cez obraz ji v strenah visijo temnozolti in osmukani lasje. | __________ |
Po vojni je emigriral v Argentino, leta 1991 se vrne v Slovenijo in se poroci. | __________ |
7. V diagram vpisite pet argumentov za in pet proti naslednji trditvi.
8. V mnozici vpisite tri osebnostne znacilnosti Malcike Purg in Ancke Kujkove, v presek pa tri znacilnosti, v katerih sta si podobni.
5 Sklep
Literatura
Krakar Vogel, Boza (1992). Novejsi pogledi na pouk knjizevnosti kot dejavniki sooblikovanja smotrov, metod in vsebin. Doktorska disertacija. Ljubljana. Univerza v Ljubljani.
Lazar, Gillian (1993). Literature and Language Teaching. A guide for teachers nad trainers. Cambridge: Cambridge University Press.
Hocevar, Zoran (1997). Solen z Brega. Roman. Ljubljana: /*cf.
Ucni nacrt za pouk slovenskega jezika in knjizevnosti v gimnazijah in drugih srednjih solah (560 ur) (1996a). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za solstvo.
Ucni nacrt za pouk slovenskega jezika in knjizevnosti v triletnih programih srednjih sol (350 ur) (1996b). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za solstvo.
Opombe