-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Okrogla miza o maturi
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Sonja Cokl
Gimnazija Bezigrad v Ljubljani



Nekaj misli o moznostih objektivnega ocenjevanja esejev



 - Problem v zvezi z ocenjevanjem me zanima zato, ker nacin predpisovanja in nato ocenjevanja maturitetnega eseja pogojuje uciteljevo stiriletno delo. Menim namrec, da je didakticna podlaga za pouk slovenscine dobro postavljena, da pa bi bilo mogoce v izvedbi maturitetnega izpita se kaj izboljsati.

Predvsem menim, da bi bili lahko maturitetni eseji gimnazijcev boljsi.

Opazujem in sooblikujem namrec razvoj dijakovih pisnih sposobnosti, pri cemer se mi zdi, da ucenci dobro razmisljajo, da znajo ubesediti izbrano snov, ko pa popravljam njihove predmaturitetne eseje, ti ne odrazajo njihovih dejanskih sposobnosti komunikacije z umetnostnim besedilom. V anketi na primer, ki je bila leta 1997 objavljena v reviji Sovenscina v soli, Anica Grilj poroca, da od 500 anketiranih 65 % dijakov meni, da maturitetni esej ni bil tezak, dodajajo pa, da premalo uposteva njihovo lastno razmisljanje. Vzrok za to vidim v nacinu ocenjevanja pisne naloge esejskega tipa (ali maturitetnega eseja).

V prispevku bi rada predstavila svoj pogled na vzroke in na mozne izboljsave obstojecega stanja.

Maturitetni esej spremljajo navodila, ki jih kandidat mora upostevati, saj so v nadaljnjem postopku opora za tockovanje esejev in s tem za 50 % delez koncne ocene.

Kandidat je torej pri pisanju svoboden le v zaporedju realizacije navodil. Ce izpusca priporocene postavke, izgublja tudi dragocene tocke. O tem pise npr. glavni ocenjevalec, ki neki predmaturitetni esej za leto 1998 komentira takole: (G)re za nadpovprecen esej, v katerem se pokaze sposobnost branja in interpretacije na visji ravni, pri tem pa kandidat po nepotrebnem izgublja tocke zaradi povrsnosti pri zahtevah na nizji ravni.1

Toda problem je tudi v tem, da dijaki ne morejo razviti svojega ubeseditvenega postopka, kakor smo jih ucili npr. pri jezikovnem pouku, pac pa morajo predpisani nacrt pisanja vzeti za svojega, kar je (po omenjeni izkusnji in) po komentarju dijakov zelo tezko ter predstavlja pravzaprav oviro pri tvorjenju besedila.

Na problem navodil opozarja ze Boza Krakar-Vogel ob uvajanju eksterne mature, ko v Jeziku in slovstvu za leto 1994/95 pise, da

V nadaljevanju pa se,

Menim, da je po nekaj letih stanje ze bistveno boljse. Po lanskoletni anketi uciteljev, ki so se zbrali na slavisticnem zborovanju v Kranju (res da vseh clanov slavisticnega drustva), 77 % anketiranih odgovarja, da se udelezujejo seminarjev permanentnega izobrazevanja (cesar pred prenovo v obliki delavnic za ucitelje nismo poznali), 83 % se udelezuje strokovnih srecanj, 95 % bere strokovne revije ...

Iz vsakdanje solske prakse lahko preprosto recem, da v veliki meri ze znamo ucence uciti po novem. To pomeni,

Tudi definicija maturitetnega eseja in namen pisanja take naloge sta jasna in skladna z vsem nastetim. Nekoliko poenostavljena definicija pravi, da je esej maturantovo samostojno besedilo o knjizevnosti. Naprej pa se: »samostojno: (ker) nastaja kot sad posameznikovih dusevnih procesov, ki zahtevajo najvecjo stopnjo lastne udelezbe. Gre za t. i. procese sinteze in vrednotenja, ko kandidat iz znanih prvin tvori novo celoto, v kateri po svoje resuje dani problem.« Namen takega eseja pa je, da v njem kandidat pokaze zmoznost bodisi literarnega branja bodisi zmoznost literarnega raziskovanja. (Vemo, da gre za izbiro med interpretativnim esejem in razpravljalnim esejem.) Ce gre torej za literarno branje, ki dijaku (glede na didakticna izhodisca) daje pravico do lastnega dozivljanja, razumevanja in vrednotenja prebrane knjige, potem so mu navodila odvec. Ce pa gre za literarno raziskovanje, potem pac ne more raziskovati necesa, kar je v navodilih ze pred njim.

Na tem mestu bi se lahko vprasali, ali so cilji postavljeni previsoko. Menim, da ne, saj imamo cilje zato, da se orientiramo na poti k njim!

Predlagam torej, da pri maturitetnih esejih opustimo uporabo navodil, s tem sprostimo ustvarjalne energije maturantov, ocenjevalcem pa poskusamo ponuditi tak sistem ocenjevanja, ki ne bo temeljil le na ugotavljanju prisotnosti oz. odsotnosti predpisanih sestavin, pac pa na kakovosti napisanega.

Odprto je torej vprasanje, kaksen sistem bi to lahko bil.

Sedaj nam ni potrebno pogledati najprej k tujcem, pac pa v Jezik in slovstvo iz leta 1959/60.

Tu najdemo temeljit clanek Martina Silvestra z naslovom Slovenske naloge v srednji soli, v katerem se na 17 straneh loteva popravljanja, ocenjevanja, tematike, naslavljanja, oblike in zgradbe, poimenovanja takih nalog itn.

V zvezi z ocenjevanjem nalog uporablja kriterije in njihove odstotne deleze takole:

1.  vsebina --- 40 %,
2.  jezik in pravopis --- 30 %,
3.  stil in kompozicija --- 20 %,
4.  zunanja oblika --- 10 %.

Pri tem zelo natancno razdela, kaj je dobra vsebina (npr. glede na pravilnost podatkov, dosledno in logicno izpeljane sklepe, povezavo z naslovom, uporabljene citate ...), kaj je dober slog (npr. v zvezi z besedno cistostjo, natancnostjo, skladenjsko urejenostjo, metaforiko) in tako naprej.

Leta 1977/78 v isti reviji Marija Gabrijelcic objavi povzetek svoje diplomske naloge z naslovom Vpliv uciteljevega pricakovanja in nekaterih drugih subjektivnih dejavnikov na ocenjevanje spisne naloge. V clanku zapise, da so anketirani ucitelji, ki so morali oceniti neki spis, enotni v tem, da je potrebno ocenjevati vsebino, zgradbo, jezik, slog, da pa imajo zelo razlicen pogled na pomen in kakovost teh kriterijev. (Eni so na primer dajali prednost vsebini, drugi jeziku, tretji zgradbi. Kakovost vsebine pri spisu, ki so mu dodelili oceno 3, pa so eni opisali kot dobro, drugi pa kot slabo.) Ocenjevanje kakovosti posameznih postavk pa je po avtoricinem mnenju bistvo ocenjevanja. Natancnejsi pogled v njeno diplomsko nalogo razkriva moznosti oblikovanja opisnih stopenj za kakovost postavljenih kriterijev. Kakovost vsebine so anketirani ucitelji opisovali zelo razlicno, vendar se pa iz njihovih odgovorov da razbrati stopnjevanje zahtevnosti pricakovanega znanja.


Ocena Opis kakovosti vsebine
nezadostnovsebina ni smiselna
zadostnovsebina je sibka, spis je vsebinsko prazen
dobrovsebina ustreza naslovu; je primerna --- ni pa izvirna; je premalo poglobljena; je vsebinsko doziveta
prav dobrovsebina je zelo dobra; je zaokrozena celota
odlicno---


Na podlagi obeh prispevkov v Jeziku in slovstvu lahko sklepamo, da bi bilo mogoce oblikovati ocenjevanje na podlagi kriterijev, kriterije pa se natancneje razcleniti na opisne stopnje izkazane kakovosti znanja.

Kako se take opisne stopnje oblikuje, nam lahko ilustrira zelo preprost model, ki sem si ga izposodila v tuji literaturi (pri Giselle Martin-Kniep, specialistki za ocenjevanje2).

Ce bi npr. zeleli oceniti osebne navade nekega cloveka, bi najprej oblikovali nekaj kriterijev, med njimi na primer CISTOCO; ta kriterij bi nato natancneje razdelali in opisali takole:


Ocena123456
Clovek glede na cistoco dobi tocko, ceje videl vodopozna vodo in milovodo uporabi enkrat na tedenvodo in milo uporabi enkrat na tedenuporablja milo in vodo ter ve, kaj je deodorantvsak dan uporablja vodo, milo in deodorant

S tem primerom vidimo, kako je mogoce oblikovati opisne stopnje za cedalje vecjo zahtevnost znotraj istega kriterija. Ce torej kriterij »cistoce« zamenjamo s kriterijem »vsebine«, milo in vodo pa z dijakovim znanjem, razumevanjem, citiranjem, tehtnostjo itn., se verjetno laze priblizamo objektivni oceni dijakovih dosezkov.

Poglejmo npr. v program mednarodne mature (ki smo ga pri nas vpeljali leta 1990), kako tak sistem deluje.

Za razpravljalni oz. za interpretativni esej so postavljeni nekoliko razlicni kriteriji.

Pri razpravljalnem eseju se ocenjuje:

1.  razumevanje snovi,
2.  kakovost idej,
3.  predstavitev,
4.  pravilna uporaba jezika.

Vsak izmed 4 kriterijev je razdeljen na 5 stopenj, ki opisujejo visino kandidatovega dosezka. Pri kriteriju razumevanje snovi se npr. pojavljajo naslednje kljucne besede za opisovanje teh stopenj:

Ko ocenjevalec prebere izpitni esej, oceni vsak kriterij posebej in sesteje tocke. Ker so kriteriji 4, pri vsakem pa je mogoce dobiti najvec 5 tock, je najvisje skupno stevilo dosezenih tock 20. Koncna moderacija, ki jo opravi izpitni center, sele doloci meje med npr. dobro in prav dobro oceno (verjetno glede na skupni izid mature po vseh drzavah).

Pomembno je to, da se ocenjevalci drzijo kriterijev in ne prilagajajo ocenjevanja najboljsi oz. najslabsi nalogi. Ze Marija Gabrijelcic v omenjenem clanku opozarja na nevarnost, da povprecen ucenec dobi v dobrem razredu nizjo oceno, v slabem razredu pa visjo. Drzati se je treba torej absolutne vrednosti kriterija, ce pa je splosen izid mature slab, to »korigira« izpitni center.

Kaze, da ta ocenjevalni sistem ne predstavlja posebnih tezav, ceprav ga uporabljajo na vec kot 500 solah po svetu najrazlicnejsi profesorji za zelo razlicne dijake ob raznovrstnih temah in naslovih maturitetnih esejev.

Poglejmo sedaj v izpitni katalog za leto 1999, po katerem bomo ocenjevali eseje na maturi.

Za obe vrsti esejev so uporabljeni isti kriteriji.

1.  Za vsebino je mogoce dobiti 60 % tock.
2.  Jezik (40 %) je razdeljen se na zgradbo --- 12 %,
3.  slog --- 12 % in
4.  jezikovno pravilnost --- 16 %.

Pri kriteriju vsebina se npr. ocenjuje

Ker ne uporabljamo stopenj za opis kakovosti dolocenega kriterija, si pomagamo z navodili, ki imajo naslednje kljucne besede:

poimenuj obdobje,
na kratko opisi, izberi po enega predstavnika,
primerjaj odnos (med npr. dvema prvinama),
utemelji svoje mnenje,
razlozi sporocilo in lastno vrednotenje itn.

Videti je, da kriteriji izhajajo iz nase solske tradicije, kar bi kazalo razvijati naprej; na podlagi taksonomskih stopenj pricakovanega znanja, ki so podlaga sedanjim navodilom, pa bi se morda dalo oblikovati opisne stopnje. Pri tem bi bilo potrebno upostevati didakticna izhodisca in s tem zaokroziti 4-letni izobrazevalni proces.

Pri tem delu bi si lahko pomagali z domacimi in tujimi izkusnjami. France Zagar v reviji Slovenscina v soli za leto 1997 postavi poleg znanih stirih (vsebina, zgradba, jezik, slog) tudi kriterij »besedilne vrste«, »vsebino« pa opise z zelo uporabnimi kljucnimi besedami: izvirnost, pronicljivost, poglobljenost, razgledanost. Igor Saksida v obseznem gradivu za okroglo mizo v Murski Soboti doloci najprej sporocanjske okoliscine, v katerih poteka maturitetni esej, na podlagi teh oblikuje 4 kriterije (razumevanje; uporaba knjizevnega znanja; zgradba spisa in jezikovna pravilnost; odziv, prepricljivost in vrednotenje besedila), te pa nato natancno razcleni na opisne stopnje, ki jih odlikuje jasnost in preglednost, kar je glede na veliko stevilo ocenjevalcev zelo pomembno.

O tujih izkusnjah je bilo ze nekaj povedano, France Zagar pa jih natancneje predstavlja v ze omenjenem prispevku.

Preden bi se lotili konkretnejsega dela, bi bilo potrebno podrobneje pregledati vec ocenjevalnih sistemov v tistih nam zanimivih drzavah, ki poznajo zunanje ocenjevanje ob koncu srednje sole.

V prispevku se nisem dotaknila nekaterih problemov, neposredno povezanih z ocenjevanjem. Morda se bo v nadaljevanju ponudila priloznost, da bomo spregovorili se o

S prispevkom sem zelela opogumiti k razmisljanju, da je mogoce doslej opravljeno delo nadaljevati tako, da bodo rezultati se boljsi --- v zadovoljstvo ucencev, uciteljev, strokovnjakov in sirse javnosti.






Opombe


1
Tu bi dodala se lastno izkusnjo iz leta 1997, ko sem skupaj z ucenci pisala interni poskusni maturitetni esej. Ob naslovu so bila seveda zapisana navodila, ki pa jih nisem v celoti zajela v svoje pisanje in zato dobila priblizno 85 % tock. Moj takojsen ukrep je vodil k sugestiji ucencem, naj ne bodo toliko pozorni na esejsko strukturo, pac pa na cim vecjo realizacijo navodil. Pri naslednjem poskusu so bile ocene opazno visje, eseji pa so postali podobni kontrolnim nalogam.

2
Giselle O. Martin-Kniep (1998). Assessment and Rubric Development. Middle Years Program and International Baccalaureate. Parede, Portugal. (Gradivo za uciteljsko delavnico.)









 BBert grafika