


Filozofska fakulteta v Novem Sadu
Njegosologija kot slovanska duhovna dediscina*
Vladimir Osolnik, Zgodovina knjizevnosti o Petru II Petrovic'u Njegosu, Crnogorska akademija znanosti in umetnosti,
Podgorica 1999
Njegosologija kot interdisciplinarno znanstveno podrocje
/v okvirih literarne vede/ se je zacelo s priporocili Vuka Stefanovic'a Karadzic'a,
ki je mladega crnogorskega arhimandrita predstavil kot nadarjenega pisatelja v pismih
klasicistu Lukijanu Musickemu leta 1832, in se nadaljevala z njegovo knjigo
Montenegro und die Montenegriner, izdano v Stuttgartu in Tübingenu l.
1837, ter z zgodnjimi deli Teodora Pavlovic'a, Mata Topalovic'a, Giovannia
Franceschia, Stanka Vraza, Jovana Subotic'a, Djordja Maletic'a in Ivana Macuna se v
casu pesnikovega zivljenja in seveda z deli mnogih drugih uglednih avtorjev po
pisateljevi smrti /Stefana Mitrova Ljubise, Jovana Ristic'a, Frana Miklosica,
Vatroslava Jagic'a, Stojana Novakovic'a, Nic'ifora Ducic'a, Vuka Vrcevic'a, Pavla
Rovinskega, P. A. Lavrova, Milana Resetarja, Djura Surmina/. Ce se podredimo
avtoriteti stevilk, potem lahko ugotovimo, da je bilo od prvih Karadzic'evih pisnih
priporocil (1832) do danasnjega dne (Enciklopedija o Njegosu, 1999) objavljeno
vec deset tisoc bibliografskih enot; prizadevni bibliograf in bibliognost Dobrilo
Aranitovic' nas seznanja, da je bilo od prve samostojne publikacije o Njegosu /Jovan
Subotic', 1851/ do Osolnikove knjige /1999/ objavljenih nad 170 samostojnih
monografij, zbornikov in izbranih del oz. strani, posvecenih Njegosu. Ce temu dodamo
tisoce komentarjev njegovih literarnih del /od prvega izpod peresa S. M. Ljubise,
1864, preko vrste zapisov Milana Resetarja, 1892-1941, do Slobodana Tomovic'a, 1986-
1999/ in stevilnost znanstvenih zvrsti oz. podrocij, ki se ukvarjajo s pomembno
Njegosevo osebnostjo, njegovim delom ter s casom, v katerem je zivel, je povsem na
dlani dejstvo, da gre v njegovem primeru za avtenticni duhovni izziv na razlicnih
podrocjih humanisticnih dejavnosti in za neprimerljivo ustvarjalnost, ki s casom ne
usiha, temvec postaja vedno bolj intenzivna.
Slovenski literaturolog, slavist in jugoslavist Vladimir Osolnik, profesor na
Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, v doktorski disertaciji, napisani in
uspesno zagovarjani pred desetletjem, ki je tu objavljena v predelani obliki,
prirejeni nasemu (cnogorskemu in srbskemu, jugoslovanskemu in srbohrvaskemu)
receptivnemu modelu, se je lotil kompleksnega, odgovornega in apodikticno tezko
razresljivega dela oz. naloge, to je prikazati, povzeti in ovrednotiti vrhunce
dosezkov njegosologije v XIX. in XX. stoletju iz celovite literarnovedne oz.
literarnozgodovinske perspektive. Ze pri prvem srecanju z njegosologi in
njegosologijo ne le kot delom vede o knjizevnosti, temvec tudi drugih, bolj ali manj
sorodnih duhovnih dejavnosti, zlasti tistih, ki jih uvrscamo med humanisticne
druzbene in kulturno-zgodovinske znanosti, se je avtor zavedel, da je literarna
zgodovina kot del znanosti o knjizevnosti nezadostna, da bi odgovorila na apriorno
zastavljen cilj oz. sistem ciljev, kot je nezadostna tudi literarna veda v svoji
celoti /teorija, zgodovina, kritika/. Zaradi tega je od prvih strani v svoji obsezni
monografiji potrebno pozornost namenil tudi historiografiji, zgodovini idej, kulturni
zgodovini, filozofiji, psihologiji, sociologiji, jezikoslovju in folkloristiki, saj
se je zavedal, da se tudi ob upostevanju teh razseznosti Njegosevega dela ne da
dokoncno analizirati v vseh podrobnostih in vseh pomenih oz. izcrpati stevilne
prepletene pomene »brez ostankov«.
Svojo monografijo je razdelil na osem delov, med katerimi osrednjo tezo nosita cetrti
in peti del /strani 145-257/, kjer avtor razpravlja o reprezentativnih studijah in
monografijah nasih /juznoslovanskih/ in tujih njegosologov. S tem je v najsirsi
koncentricni krog uvrstil doloceno stevilo razresljivih vprasanj in tudi
nerazresljivih aporij, ki jih je po natancnem procesu izkustvenega preverjanja
ponovno izrecno omenil na koncu knjige /v sedmem poglavju pod naslovom Nerazresena
vprasanja njegosologije, strani 281-290/. Ob tem je opozoril na vrsto t. i.
»vecnih vprasanj« s podrocja filozofije, estetike in znanosti o
knjizevnosti, prisotnih tudi v razslojenem, romanticno-herojskem epu Gorski
vijenac /1847/, ki se kot srediscna tocka mnogih hotenj, tokov in miselnih
krizanj nahaja v epicentru avtorjevega zanimanja. Obilica problemov in aporij v
njegosologiji istocasno pomeni tudi potrditev oz. dokaz o kontinuiranem razvoju
znanosti o knjizevnosti, ki je evidenten in hkrati se vedno nezadosten, da bi
zadovoljil vse narasle duhovne, kulturne in literarnovedne potrebe.
Kot zacetno idejo je Osolnik determiniral idejo o duhu epohe. Ko je analiziral
globalne ideje casa, je opozoril na proces interference razlicnih ustvarjalnih
paradigem v prvi polovici XIX. stoletja in nato tudi na procese interference
klasicizma, predromantike in romantike. Z dajanjem prednosti relacijski nad
substancialno teorijo oz. teoreticni nad uporabno imanentno ravnjo analize, je
Osolnik v tem delu monografije stvarno evidentiral »katalog stilskih
lastnosti« obravnavanih oz. nastetih stilskih formacij, in sicer v okviru svojih
prizadevanj, da bi v lastnih sodbah in mnenjih uposteval dva kriterija:
»kriterij ucinkovitosti« in »logos povecanega ucinka«; pri tem je
bil tu in tam manj uspesen.
Razprava o klasicizmu, predromanitiki in romantiki je zapletena tudi zato, ker o tej
problematiki potekajo dialogi z razlicnimi vrstami diskurzivne prakse. Razen povsem
jasnih literarnoznanstvenih kategorij, ki jih lahko upostevamo kot »samo po sebi
razumljivo izhodisce«, se tu uporabljajo izvenliterarne in
izvenliterarnoznanstvene kategorije, kot so to npr. preporod, antropoloska
odkritja, nova renesansa ipd. Zaradi tega ostajajo razmeroma nenatancne
kategorije »nacionalna romantika«, »herojsko-patriarhalna
romantika«, »mescanska romantika«, ki se pojavljajo namesto cistih
literarnozgodovinskih pojmov in kategorij, kot so »protoromantika« /za
nerazvito romantiko/, »folklorna romantika« in »razvita
romantika«. Taksna periodizacija olajsuje spremljanje geneze romantike v
nacionalnih in nadnacionalnih okvirih ter spremljanje ustvarjalne metamorfoze tako v
opazovanju dolocene generacije literarnih ustvarjalcev, ki so jih vodila enaka
literarna nacela, kot tudi glede posameznih zaokrozenih literarnih opusov /npr.
Njegoseva metamorfoza obsega tri obdobja: 1828-1836, 1836-1844 in 1844-1851/.
Nic manj zapleten in zahteven ni tudi drugi obdelani problemski krog, namenjen
definiciji posameznih podrocij znanosti o literaturi in njihovim medsebojnim
razmerjem, kot tudi ugotavljanju genoloskih determinant posameznih Njegosevih del. V
tem oziru je posebej zanimivo Osolnikovo stalisce glede historizma v splosnem pomenu
tega pojma in tudi ozje, glede historizma v znanosti o knjizevnosti. Kot je znano, se
je kriza historizma zacela v svetovnih razseznostih v stiridesetih letih in je
trajala nekako do osemdesetih let. Vendar je bila v juznoslovanskih knjizevnostih in
tudi znanostih ta kriza prevladana s podaljsevanjem t. i. »zgodovinske
kritike«, katere pobudnik je bil Pavle Popovic' (1901, 1915, 1939) in ki so jo v
srbski znanosti o knjizevnosti nadaljevali stevilni literarni zgodovinarji /od
Tihomira Ostojic'a (1911) do Miroslava Pantic'a (1998)/, kot tudi v crnogorski
znanosti o knjizevnosti /od Trifuna Djukic'a (1939) do J. M. Milovic'a (1988)/.
Osolnik s konkretnimi primeri ilustrira misel, da so se prav v casu krize historizma
pojavile serije studij in monografij s podrocja njegosologije, obogatene s celo vrsto
razlicnih novih dejstev in spoznanj. To je sicer razvidno tudi v casu zadnjih dveh
ali treh desetletij po obnovi historizma in nastanku novih znanstvenih zvrsti, med
katerimi je tudi teorija zgodovine knjizevnosti /v delih Klavdija Giljena
Knjizevnost kot sistem --- Prispevki za teorijo zgodovine knjizevnosti,
1971, in Klausa Uliha Teorija literarne zgodovine --- Nacela in paradigme,
1982/.
Po kratki obravnavi oz. razpravljanju o duhu narodnjastva, lastnem narodnem jeziku in
o narodni ustni tradiciji (v pomenu slovanski ljudski jezik, ustno slovstvo in
izrocilo) se je Osolnik disciplinirano odlocil, da ne bo razsirjal tematike in
motivike v smeri novih »polj duha«, ki so se mu tako izdatno sama po sebi
ponujala, in se je lotil najprej klasifikacije, nato pa imanentne interpretativne
analize znanstvenih studij ter monografij o Njegosu in Gorskem vijencu.
V njih so namrec zajeti najvisji analiticni dosezki njegosologije.
Avtor jih je razdelil v sedem krogov.
- Prvi krog obsega studije in monografije filoloskega znacaja. Ze na osnovi
preglednega izbora del je razvidno, da avtor spostuje in uposteva kronolosko in
vrednostno nacelo, ker ze postopek izbiranja sam po sebi kaze na predhodno
argumentirano vrednotenje. Analiza v tem krogu je namenjena studiji Svetislava
Vulovic'a /1877/ in monografijam P. A. Lavrova /1877/, Pavla Popovic'a /1901/, Jovana
Deretic'a /1969/, knjigam Jevta M. Milovic'a /1939, 1972, 1982/ in Ljubomira
Durkovic'a --- Jaksic'a /1951/.
- Drugi krog obsega lingvisticne in tekstoloske monografije, zlasti natancno tiste,
v katerih so avtorji svojo skoncentrirano pozornost namenjali opisovanju in
komentiranju ohranjenega dela manuskripta Gorskega vijenca /do 1528. stiha/,
kot sta knjigi J. M. Milovic'a /1982/ in Zivka Brkovic'a /1987/. Na podrocju
leksikografije je Osolnik povsem upraviceno poudaril pomen obseznega in natancnega
znanstvenega dela, dvodelnega slovarja, Recnika Njegosevog jezika, ki ga je s
sodelavci pripravil Miodrag Stevanovic' /1983/, in sicer glede na to, da so zahtevna
dela te vrste malostevilna oz. zelo redka /npr. v slovenski literarnojezikoslovni
vedi obstaja le po zasnovi enakovreden slovar Presernovega jezika (Petra Sherberja)/.
Premalo pozornosti je avtor zaradi svojih vnaprejsnjih oz. apriornih opredelitev
namenil knjigam Danila V. Vusovic'a /1930/, M. Stevanovic'a /1990/ in Aleksandra
Mladenovic'a /1989/.
- Tretji krog je namenjen primerjalnim monografijam, ki prav gotovo znatno
razsirjajo tematska polja literarnega znanstvenega zanimanja in preucevanja. Gre za
raziskovanje kontaknih vezi /spodbud, dotikov in vplivov/, od Homerja do Njegosevih
sodobnikov /Puskina in Byrona, katerih portreta je crnogorski pesnik postavil nad
svojo delovno mizo/. Za paradigmatske obrazce steje Osolnik knjige Aloisa Schmausa
/1925/, Maximiliana Brauna /1963/, Ljubomira Durkovic'a --- Jaksic'a /1961/ in
Krunoslava Spasic'a /1991/. Res je skoda, da v tem oddelku niso natancneje
obravnavane knjige Vasilija Tomovic'a Rast bogova i titana /1987/, v kateri
avtor razpravlja o Hesiodovi Teogoniji, epu Mahabharata, Miltonovem
Izgubljenem raju in Njegosevem filozofsko-alegoricnem epu Luca
Mikrokozma /1845/, in Dusana Puhala Milton i njegovi tragovi u jugoslovenskim
knjizevnostima /1966/; kot je zapisala Isidora Sekulic', je imel Milton pri
pisanju svojega epa pred ocmi doktrino, Njegos pa vizijo.
- Cetrti krog obsega filozofske monografije, ceprav te, strogo zanrovsko vzeto, ne
spadajo ne v zgodovino knjizevnosti ne v znanost o knjizevnosti, ceprav seveda v
veliki meri pomagajo pri tolmacenju in razumevanju Njegosevega dela kot dodatna oz.
»stranska osvetlitev«. Monografije niso analizirane v enaki meri, kar v
ocitni odvisnosti od avtorjevih predispozicij. Na koncu velja poudariti, da si samo
monografije Nikolaja Velimirovic'a /1911/, Milana Rakocevic'a /1940/, Branislava
Petronijevic'a /1916/ in Slobodana Tomovic'a /1975/ zasluzijo epitet filozofske,
medtem ko je knjiga Dimitrija Kalezic'a /1976/ namenjena obravnavi eticnih
vprasanj.
- Peti krog obravnav je namenjen heterogenemu zanru --- filozofsko-antropoloskemu.
Zajema le eno monografijo, in sicer delo Vladimira Dvornikovic'a Karakterologija
Jugoslovena /1939/, ceprav bi po nasem (Ivanovic'evem) mnenju morale dobiti
prednost monografije Jovana Cvijic'a in Jovana Erdeljanovic'a /zlasti se njegova
nenadomestljiva knjiga Stara Crna Gora --- Etnicka proslost i formiranje
crnogorskih plemena, 1926/.
- Sesti krog tvorijo biografske monografije, med katerimi je Osolnik izbral knjige
Vuka Vrcevic'a /1876/, Milorada Medakovic'a /1882/, Pavla Popovic'a /1926/, Vida
Latkovic'a /1963/, Jevta M. Milovic'a /1974/, Vojislava Nikcevic'a /1978/ in Miodraga
Popovic'a /1984/. Polno mero svojega lastnega analiticnega daru je slovenski
njegosolog pokazal prav tu, v analizi posameznih znanstvenih monografij, ki jih je
sprejel za reprezentativne /npr. P. Lavrova, za katerega je Jagic' zapisal, da
predstavlja »kriterij za znanstveno delo«, Jovana Deretic'a, Pavla
Popovic'a, Pera Slijepcevic'a, Miodraga Popovic'a, Vida Latkovic'a, kar se delno
opaza tudi v povisani intonaciji ter spremenjenem slogu in jeziku/; ter
- sedmi krog, v katerega sta kot reprezentativna vzorca uvrsceni le dve
monografiji: Isidore Sekulic' /1951/ in Milovana Djilasa /1988/. Nasprotno od drugih,
prejsnjih avtorjevih uveljavljenih definicij se nam pricujoca ne zdi popolna oz.
sprejemljiva, ker obeh navedenih monografij ne moremo poimenovati za
»esejisticni monografiji« samo zato, ker da njuna pisatelja gojita oz.
obvladujeta erudicijo /uceno esejistiko/: kot originalna ustvarjalca razgrinjata tudi
imaginacijo in intuicijo, kar stejemo (Ivanovic') za prednost in ne za omejevanje.
Torej, I. Sekulic' in Djilas istocasno zapisujeta svoje znanje in svojo ustvarjalno
nadarjenost, »znanje i umjec'e«. V avtorjev (Osolnikov) dolg bi lahko, ce
govorimo hipoteticno, vsteli tudi zahtevo, da nam napise nadaljevanje svoje knjige
/za leta 1990-2000/, in sicer povsem upraviceno glede na nastale desetine novih
naslovov in izdaj s podrocja njegosologije, med katerimi ob tej priloznosti
poudarjamo samo Zbornik 27 znanstvenih prispevkov o Njegosu /CANU --- SANU, 1995/,
Filozofsko-bogoslovski pojmovnik Njegosevog djela izpod peresa Slobodana
Tomovic'a /1995/, knjigo Njegos i antika avtorja Mirona Flasara in delo
Poetika Gorskog vijenca Milosava Babovic'a /oba naslova sta izsla leta
1997/.
Kot izboren poznavalec problematike, o kateri razpravlja, se Osolnik zaveda, da mora
biti v vsaki vrsti njegosolosko zasnovane znanstvene razprave zastopano tudi
polemicno stalisce, najprej zaradi obilice aporij in odprtih problemov, nato pa tudi
zaradi raznovrstnosti metoloskih pristopov posameznih avtorjev. Tako je svoj
polemicni dar upraviceno usmeril proti gostobesedni apologetiki, zlasti
neargumentirani, in proti mitologiji, ki se je spletla okoli Njegosa in njegovega
dela. V svoje delo zato vnasa, in sicer kar na vec mestih, tudi kriticne poudarke iz
stalisc njegosologov /Djordja Maletic'a, Milana Resetarja, Pavla Popovic'a in
drugih/, polemizira z nekaterimi nesprejemljivimi stalisci --- in tudi sam ponuja
dovolj priloznosti bodocim analitikom, da stopijo v polemiko z njim, kar je sicer
povsem naravna usoda slehernega njegosologa /od geneloskih sodb in mnenj do
ocenjevanja posameznih del, ki so vrednostno sporna/. Ta razseznost po nasem mnenju
pomeni car Osolnikove monografije, saj prinasa tako aktualnost in izzivalnost
predstavljenih razmisljanj in stalisc, kot tudi avtorjevo pripravljenost, da tvega v
oceni in vrednotenju posameznih pojavov, procesov in del.
Vladimirju Osolniku bi bilo treba na koncu tega zapisa izreci priznanje za hrabrost,
da je nase prevzel breme povzemanja tako obsezne in kompleksne problematike, ki bi
sama po sebi terjala vec posameznih knjig, kot tudi za pripravljenost, da je po
dolgoletnem raziskovalnem preucevanju bralcem ponudil sumarni pregled ustvarjalnih in
intelektualnih naporov njegosologov v dolgem casovnem obdobju, ki zajema celo
stoletje in pol. Kot znanstvenik z opazno delovno in intelektualno energijo,
evidentno odprtostjo za vse raznotere manifestacije duha na diahroni in sinhroni
ravnini, je Osolnik izpolnil a priori dolocene cilje ali celo sistem ciljev. Ce k
temu dodamo, da je iz monografije izpustil nekaj delov poglavij /recepcija
Njegosevega dela v Sloveniji/ in opustil inkorporiranje drugih svojih prispevkov iz
njegosologije /npr. o razmerju Frana Miklosica in Njegosa/, ter pristejemo njegovo
vecletno pedagosko delo profesorja juznoslovanskih knjizevnosti, nam preostane le, da
se mu javno zahvalimo za trud in ljubezen, ki jo je vlozil v monografijo o Njegosu,
za preseganje mnogih sporov, eksistencialnih in drugih tezav, ki nas spremljajo na
koncu tega tisocletja, za zblizevanje juznoslovanskega duhovnega prostora in za
vzpostavljanje mostov razumevanja med knjizevnostmi in znanostmi slovanskih
narodov.
Osolnikova knjiga je neposreden dokaz duhovne sorodnosti juznoslovanskih narodov,
njihovih kreativnih in intelektualnih zmogljivosti: po zaslugah njegosologije in
njegosologov, kakrsen je slovenski znanstvenik, imamo priloznost uzivati ob
neskaljenih darovih juznoslovanske duhovne dediscine.
Prevedel: Vladimir Osolnik
Opombe
- *
- Prevod besedila /recenzije/ o knjigi Vladimirja Osolnika Istorija knjizevnosti
o Petru II Petrovic'u Njegosu /Crnogorska akademija znanosti in umetnosti,
Podgorica 1999, 310 strani/ izpod peresa Radomirja V. Ivanovic'a, akademika in
profesorja juznoslovanskih knjizevnosti na Filozofski fakulteti Univerze v Novem
Sadu, Letopis Matice srpske, Novi Sad, 1999; god. 176, knj. 465, sv. 4, april 2000,
strani 505-510.
