Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo poskusi branja |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Irena Marinc |
Jezikovna kompetenca drugosolcev v uporabi glagolov ter samostalniskih in pridevniskih besed pri opisu predmetov in slik
Namen in pomen raziskave
Besedni zaklad je pri otrocih iste starosti zelo razlicen. S prihodom v prvi razred se kaze velik razpon v njihovem jezikovnem predznanju. Tisti, ki imajo slabsi besedni zaklad, praviloma ne dohitijo boljsih ucencev. Vplivi socialnega okolja se povezujejo z govornim izrazanjem in ustvarjalnim delom. Otroci, ki jih okolje premalo spodbuja k sporocanju, imajo manjsi besedni zaklad in skromnejso skladenjsko strukturiranost govora.
Vzorec
Hipoteze
Otroci so v casovnem intervalu sestih mesecev zadovoljivo napredovali v obsegu besednega zaklada, kar me je izredno navdusilo.
Postopki zbiranja podatkov
Opis predmetov
Ucenci so opisovali predmete, ki sem jih prinesla v razred. K samemu opisu so dodali se uporabnost teh predmetov in asociacije, ki so ji imeli ob pogledu nanje.
Opis slik
Drugi trimester
Tretji trimester
Postopki obdelave podatkov
Vsaka smiselno povezana beseda je stela eno tocko. Vse opise predmetov in ilustracij sem analizirala glede na razlicno stevilo:
2. Nato sem izracunala povprecno rabo posamezne besedne vrste za celo vzorcno skupino.
3. Odnos med spremenljivkami v prvem in drugem opisovanju sem prikazala graficno.
Opis predmetov
Ucenci so po predhodnem ustnem opisovanju opisovali dva predmeta, in sicer veliko sivo keramicno vazo in uro budilko.
Pri prvem opisovanju sta se mi zdela predmeta primerna, pri drugem pa nekoliko prevec enostavna.
Prvi opisi so bili kratki in jasni, vendar pri opazovanju niso bili dovolj natancni. Obstaja tudi dejstvo, da so ucenci v prvem trimestru pisali pocasneje.
Pri drugem opisovanju so pisali veliko bolj natancno. Tudi pisanje jim ni delalo vec tezav. Hoteli so napisati cim vec, so se pa zato iste besede veckrat ponavljale.
Iz graficnih prikazov je razvidno, koliksen napredek se je pokazal pri bogatenju besednega zaklada.
Rezultati pri opisovanju predmetov
Pridevniske besede
Glagoli
Opisovanje slik
Graficni prikazi nam kazejo jasno sliko o pridobivanju besednega zaklada pri opisovanju slik.
Rezultati pri opisovanju slik
Pridevniske besede
Glagoli
Primer opisov
Interpretacija rezultatov
Veliko raziskav dokazuje, da obstajajo razlike v verbalnih sposobnostih med spoloma. Za solo je pomembno spoznanje, da so ucenke na boljsem v stevilcno simbolnih sposobnostih, v tekocem izrazanju, pri dojemanju jezikovnih besedil, v pomnjenju in zaznavanju podrobnosti, zato so ponavadi boljse v slovnici, branju in pravopisu. S primerjavo podatkov in brez posebne raziskave so se tudi tokrat potrdila spoznanja o slabsi verbalni razvitosti deckov.
V zacetku solskega leta so ucenci pisali kratke povedi. Z opisi so bili hitro zadovoljni. Pri prvem opisu tako predmetov kot slik osemletniki opisujejo realisticno, brez izrazov za natancnejse dolocanje lastnosti predmeta oziroma natancnejse dolocanje clovekovega razmerja do predmeta. Njihovo opisovanje temelji na poimenovanju predmetov, ki jim le nedosledno dolocajo barvo, velikost in obliko. Najpogostejse besede, ki jih uporabljajo v svojem pisnem sporocanju, so samostalniske besede, ki jih povezujejo z glagoli biti, imeti in iti. S temi najlazje izrazajo svoje misli in se ne poglabljajo v dolocnejse opisovanje stanja, dejanja, dogajanja.
V obdobju sestih mesecev so ucenci usvojili tehniko pisanja, zato so postali pri pisnem izrazanju bolj sprosceni. Samostalniske besede so zaceli natancneje dolocati. Pozorni so postali na obliko, velikost, barvo, stevilo predmetov.
Pri drugem opisovanju slik so se ucenci bolj usmerili na natancno dolocanje samostalniskih besed s pridevniskimi. Zaceli so jih povezovati v daljse povedi. Verbalno sposobnejsi ucenci so iste predmete v opisu poimenovali s sopomenkami, pozorni so bili na vsako podrobnost. Opisovali so bolj natancno. S svojimi izdelki niso bili tako hitro zadovoljni.
Pri raziskavi so vsi ucenci dosegli boljse rezultate. Najvecji napredek je bil opazen pri uporabi pridevniskih besed, manjsi pri uporabi samostalniskih in najmanjsi pri uporabi glagolov. To pa ne pomeni, da so glagole premalo uporabljali. Ucenci te starosti tezko poiscejo ustrezen glagol, ki nazorno predstavi dejanje, dogajanje ali stanje na sliki oziroma predmetu. Najprirocnejsi so ravno glagoli biti, iti, imeti, ki jih povezujejo v razlicnih kontekstih.
Raziskava je pokazala, da so vsi ucenci jezikovno zmozni napredovati v bogatenju besednega zaklada. Vecji napredek je bil opazen pri tistih, ki so ze v samem zacetku imeli boljse izhodisce, pri cemer pa se sklicujem na predsolsko vzgojo.
Ta raziskava je potekala na podezelski soli, ki jo obiskujejo vecji del otroci iz okoliskih vasi in je povprecna izobrazbena struktura nizka. Zanimivo bi bilo tako raziskavo napraviti tudi v soli, kjer prevladuje mestna populacija ucencev. Gotovo bi imeli zanimivo primerjavo.