Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Ocene in porocila |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Mateja Jemec |
Novi teoreticni pogledi na skladnjo in semantiko v kognitivni znanosti
1 Robert D. Van Valin, ml.: Skladenjska teorija1
1.1 Pregled razvoja jezikoslovnih teorij2
od leta 19653
Chomsky: Aspects,4 1965
Iz tega izhajajo
1.1.1
interpretativna semantika (Interpretative Semantics;
predstavniki so: Chomsky, Jackendoff, Bresnan, Sag)
Iz nje izhajajo
1.1.1.1 teorija vezav in povezav, morda tudi vezavno-povezavna teorija5 (GB Theory, tj. Government and Binding Theory; Chomsky), iz tega pa je Chomsky leta 1995 razvil t. i. minimalisticni program (Minimalist Program);6
1.1.1.2 leksikalno-funkcijska slovnica (Lexical-Functional Grammar; Bresnan 1982, 1994, 2000), ki se delno povezuje tudi z jedrno fraznostrukturno slovnico (Head-Driven Phrase Structure Grammar, Sag, Pollard, 1987, 1994);
1.1.1.3 posplosena fraznostrukturna slovnica (Generalized Phrase Structure Grammar; Gazdar, Sag, Pullum), ki je osnova za
1.1.1.3.1 ze omenjeno jedrno fraznostrukturno slovnico (Sag, Pollard) in
1.1.1.3.2 konstrukcijsko slovnico (Construction Grammar; Fillmore, Kay/Lakoff);
1.1.2
slovnica razmerij, morda tudi relacijska ali razmerna
slovnica (Relational Grammar; Postal, Perlmutter), iz nje izhajata
1.1.2.1 ze omenjena leksikalno-funkcijska slovnica (Bresnan) in
1.1.2.2 slovnica vlog in povezav (Role and Reference Grammar, Van Valin, Foley, 1984, 1993, 1997); povezava z zadnjo je ohlapnejsa, saj novi teoreticni pristop izhaja neposredno iz generativne semantike;
1.1.3
generativna semantika (Generative Semantics; Lakoff, Ross,
McCawley, Postal), povezuje se tudi s slovnico razmerij (razmerno
slovnico).
Teoreticni pristopi, ki izhajajo iz generativne semantike, so
1.1.3.1 kognitivna slovnica (Cognitive Grammar, Langacker in Lakoff), iz te pa sledi povezava tudi s konstrukcijsko slovnico,
1.1.3.2 slovnica vlog in povezav (Role and Reference Grammar, Van Valin, Foley, 1984, 1993, 1997)7
1.1.3.3 funkcijska slovnica (Functional Grammar; Dik 1978, 1989, 1997);
1.1.3.4 in drugi funkcijski pristopi;
1.1.4
slovnica globinskih sklonov (Case Grammar; Fillmore), ki je
osnova za
1.1.4.1 slovnico vlog in povezav,
1.1.4.2 konstrukcijsko slovnico,
1.1.4.3 funkcijsko slovnico in
1.1.4.4 ostale funkcijske pristope (Givón, Thompson).
Van Valin se je v svojem predavanju posvetil predvsem naslednjim skladenjskim pojmom: stavcna zgradba (clause structure), leksikalna predstavitev glagolov8 (lexical representation of verbs), struktura dolocil (argument structure), globinski sklon (case), ujemanje ali dolocanje9 (agreement), sestava kompleksnih povedi (the structure of complex sentences).
1.2 Slovnica vlog in povezav
1.3 Izhodisca RRG
a) Univerzalna slovnica je skladisce univerzalnih skladenjskih nacel (Chomsky, 1998)10
b) Sredstvo za usvajanje jezika (Language acquisition device --- LAD).
1.3.2
Slovnica vlog in povezav (Van Valin, 1993; Van Valin, La Polla, 1997)11 trdi, da
a) skladnja ni avtonomna, zato tudi ne more biti »odlagalisce« univerzalnih skladenjskih nacel, kakor jih je predstavil Chomsky;
b) otroci oblikujejo slovnice12 na podlagi bogate kognitivne (spoznavne) zmoznosti, ki ni izrazito jezikovna, zato ne moremo govoriti o avtonomnih sredstvih za usvajanje jezika (LAD);
c) je smiselnost pogleda N. Chomskega na univerzalno slovnico vprasljiva.
1.3.3
Van Valin loci dve vrsti univerzalij:
Sestavine temeljne stavcne strukture.
oblikovane so predvsem glede na to, katera sestavina je poudarjena (povedek, stavek ali dolocilo po Van Valinovi razvrstitvi).16
1.4 Povezovanje in sklonsko oznacevanje17
Temeljna pojma slovnice vlog in povezav sta tudi storilec18 in prizadeti,19 t.
i. makrovlogi (macroroles). Ceprav sta predstavljeni kot semanticni
kategoriji, sta kljucni v povezavi med semantiko in skladnjo. Stevilo makrovlog je
odvisno od prehodnosti oz. neprehodnosti glagolov, pri cemer imajo prehodni glagoli
obe makrovlogi, neprehodni pa zgolj eno,20 kar je seveda
pogojeno tudi s stevilom dolocil, ki jih zahteva vezljivost posameznega glagola.
Ugotovimo lahko, da so skladenjske funkcije odvisne od posameznih jezikov, semanticne funkcije oz. makrovloge pa so (naj bi bile) univerzalne.
SKLADENJSKE FUNKCIJE. PRIVILIGIRANA SKLADENJSKA DOLOCILA21
Van Valin govori o privilegiranih skladenjskih dolocilih, pri cemer glede na jezik locimo neposredna dolocila propozicijskega jedra22 in posredna dolocila propozicijskega jedra,23 glede na njihovo stevilo pa jezike deli na tiste z a) najvecjim stevilom makrovlog (npr. anglescina) in b) najmanjsim stevilom makrovlog (npr. dirbalscina).24
SEMANTICNI MAKROVLOGI. Storilec in prizadeti sta lastna vsem
jezikom, torej sta univerzalni makrovlogi. Z narascajocim stevilom dolocil, ki jih
zahteva posamezno povedje, se povecuje zaznamovanost posameznega dolocila kot
makrovloge.
Van Valin je v svojem seminarju predstavil mnogo primerov iz korejscine, dirbaliscine, nekaj pa tudi iz italijanscine, francoscine in anglescine, zato je morda utemeljitev njegovega pogleda na skladnjo bolj izrazita v teh jezikih, ki jih tukaj ne navajamo. Ker pa je postala ta skladenjska teorija zelo priljubljena v zadnjih letih in ker jo uporabljajo tako za preucevanje ze izumrlih kot zivih jezikov, jo v obrisih predstavljamo tudi na tem mestu.25
2 Melissa Bowerman: Medjezikovni pogledi na zgodnje
usvajanje prvega jezika
Melissa Bowerman, ki se je v svojem predavanju ukvarjala predvsem z besednim, skladenjskim in morfoloskim pogledom na zgodnje usvajanje jezika, si je za ponazoritev svojega dela izbrala razlicno dojemanje predlogov v vec jezikih. Kot izhodiscni sistem je predstavila predloge, ki oznacujejo prostorska razmerja v anglescini, in jih primerjala z nemskim, korejskim in tudi majevskim jezikom tzotzil.
Nove raziskave, ki so bile narejene v zadnjih desetih letih, kazejo, da med jeziki obstajajo bistvene razlike v domnevnih temeljnih pomenih oz. v tem, kako so ti razvrsceni. Otroci so se ze pri 18 mesecih skupaj s sovrstniki sposobni uciti jezikovnospecificnih semanticnih sistemov. Pri tem nastajajo tezave pri povezovanju oblike in pomena, zato morajo otroci s svojimi kognitivnimi zmoznostmi oblikovati nove semanticne kategorije na osnovi izkusenj z jezikom.
Tezave s povezovanjem oblike in pomena26 pri usvajanju jezika, povezane z razlicnimi konceptualnimi domenami, so bile razvrscene tudi po Talmyjevi tipologiji.27 Z analizo napak, ki so jih otroci delali pri uporabi predlogov, pa so prisli do ugotovitve, da otroci ze zelo mladi razvijejo obcutek za tipoloske lastnosti v svojem jeziku in jih nato uporabljajo v svojem lastnem (hipoteticnem)28 sistemu. Melissa Bowerman je predstavila se ugotovitve primerjalne raziskave o vsebini in obliki posameznih snovi,29 s cimer je dodala novo spoznanje k vprasanju, da imajo jezikovnospecificni semanticni sistemi kognitivne posledice tudi pri odraslih.
3 Daniel L. Everett: Besedotvorje v jezikoslovni
teoriji: primer omejitev, ki jih lahko krsimo
V svojem predavanju se je posvetil pojmu leksikalne neokrnjenosti30 kot omejitve pri oblikovanju besed. Chomsky v svojem minimalisticnem programu31 predstavlja omejitev, ki je ni moc krsiti,32 na drugi strani pa slovnica vlog in povezav in leksikalno-funkcijska slovnica to dopuscata.
Najbolj zanimiva pa je bila vsekakor predstavitev indijanskega jezika wari, kjer lahko cele povedi postanejo glagoli.33 Pri tem nov povedek (torej poved) dobi vse fonoloske in morfosintakticne znacilnosti enobesednega glagola. To, da se vlozena poved spremeni v glagol, se kaze v naslednjih skladenjskih in fonoloskih spremembah.
3.1
Vlozena poved se pojavi na mestu povedka v stavcni zgradbi.
3.2
Vlozena in v glagol spremenjena poved je prenaglasena, spregana, zlozena
tako kot vsak drug glagol.
3.3
Samo zadnji zlog vlozene povedi ima glavni naglas. (To bi v primeru, da
bi slo za vlozeno poved in ne za iz nje nastali »glagolski« povedek, krsilo
obicajno pravilo naglasevanja, ki glavni naglas namesca na zadnji zlog vsake
besede.)
3.4
Ni nobenega drugega glagola v stavcni zgradbi.
3.5
Obrazila morajo slediti vlozeni povedi.
Stavcna zgradba v glagol spremenjenih povedi ni na noben nacin zaznamovana. Everett moznost v kakrsnega koli (casovnega ali necasovnega) pregibanja razlaga s kljucno vlogo klitik.34
Pojav, ki se kaze v jeziku wari, predstavlja resno tezavo za minimalisticni program N. Chomskega, mogoce pa ga je z manjsimi prilagoditvami razloziti z leksikalno-funkcijsko slovnico. Se bolj ustrezna so po Everettovih besedah nacela slovnice vlog in povezav do tiste stopnje, na kateri vgradimo jasen nabor moznih krsitev v besedotvorju.
4 James Pustejovsky: Generativni leksikon in semanticna
teorija
Predstavil je novejse izsledke na podrocju teorije generativnega leksikona, ki omogocajo koncno stevilo besed za poimenovanje, se posebej tiste, ki se nanasajo na dvojnost sestavljanja in teorijo povezovanja dolocil. Izhodisce njegovega predavanja sta bili dve vprasanji:
a) Kaksno je nase besedno védenje, ki omogoca koncno stevilo besed v neomejenem stevilu situacij, in da lahko dalje ob uspesni uporabi govorimo o svetu v teh kontekstih?
b) Je besedno znanje moc lociti od sposobnosti kategoriziranja in uvrscanja (temeljnih, osnovnih) konceptov v svetu?35
Ker je smisel njegovega raziskovanja predvsem v iskanju ustreznih racunalniskih resitev, ki bi omogocale oblikovanje in prenos naravno jezikovnih pravil v racunalnike, je moral dolociti orodja za kategorizacijo posameznih tipov.36
Predstavitev njegove teorije je bila dejansko ponazorjena predvsem z oblikami razlicnih moznosti racunalniskih zapisov, ki bi uresnicevali izhodiscno tezo, vendar jih na tem mestu ne bomo navajali.
5 Ranko Matasovic': Sinhrona in diahrona tipologija
skladenjskih struktur
5.1 Skladenjska tipologija
a) absolutne univerzalije (npr. vsi jeziki imajo glagole),
b) posledicne (implicirane) univerzalije, ki nastanejo znotraj jezikov zaradi posamicnih znacilnosti (npr. jeziki z dominantnim besednim redom glagol --- osebek --- predmet (VSO) imajo vedno proklitike, nimajo pa enklitik),
c) diskretne tipe jezikov (glede na razvrstitev osebka, predmeta in povedka),
d) nediskretne tipe oz. ergativne jezike,37
e) splosno definicijo osebka (po Keenanu, 1975):38
1. osebek v stavku ne more biti izpuscen, ce zelimo ohraniti smiselnost povedi,
2. osebek dolocuje povratne zaimke,
3. osebek je navadno izhodisce/tema,
4. ce se povedek ujema s samostalnisko besedno zvezo, potem se ujema z osebkom,
5. ce se vec glagolov nanasa na isto dolocilo, potem je to skoraj vedno osebek (Primoz pije sok in gleda televizijo),
6. osebek navadno stoji pred predmetom v stilno in pragmaticno nezaznamovanih povedih,39
7. osebek je navadno v povedi agens,
8. osebek velelnih povedi je skoraj vedno enak naslovniku.
Po Harrisu in Cambellu (1995)40 obstajajo trije tipi skladenjskih sprememb.
a) Ponovna analiza: mehanizem, ki spremeni osnovno sestavo skladenjskega vzorca in ne vkljucuje nobenih sprememb na povrsinski zgradbi.
b) Razsiritev: kaze se v spremembah povrsinske zgradbe in ne vkljucuje takojsnje ali bistvene spremembe osnovne zgradbe.
c) Izposojanje: sprememba, v kateri je posnetek skladenjskega vzorca enega jezika vkljucen v drugega kot gostujoci vzorec v kontaktnem jeziku.41
Nacelo diahrone stabilnosti: semanticno in kognitivno pogojene skladenjske znacilnosti so diahrono stabilne, pragmaticno motivirane pa diahrono nestabilne.
5.3 Diahrone napovedi slovnice vlog in povezav
(RRG)
5.3.2
Napoved RRG je, da ce ima glagolski vid resnicno kognitivno osnovo, potem
bo do spremembe v zgodovinski shemi razvoja razlicnih jezikov prislo samo pri enem od
glagolskih vidov.42
5.3.3 Spremembe glede pravil povezovanja
V vecini slovanskih jezikov se je to pravilo spremenilo, da je rodilnik ob drugem dolocilu makrovloge, ce je zanikano ali ce oznacuje mosko in zivo.
6 Konferenca
a) usvajanje jezika in otrokovo zgodnje ucenje,
b) proucevanje posameznih skladenjskih kategorij, predvsem z vidika slovnice vlog in povezav,
c) konceptualne metafore.
Najvec prispevkov je bilo seveda povezanih s skladnjo, pri cemer se je slovnica vlog in povezav pokazala uporabna tudi za (ponovno) proucevanje svetopisemskih besedil, predvsem pa za mnoge, nam skorajda nepoznane jezike, ki so jih predstavile ruske znanstvenice.
Zadnja skupina je nakazala tudi uporabnost oblikovanja konceptualnih metafor pri poucevanju tujega jezika, saj so prenekatere konceptualne metafore razsirjene v skoraj vseh jezikih, kar olajsuje spoznavanje novega jezika.
Konference in seminarja v Dubrovniku se je udelezilo okoli 60 tecajnikov iz vec kot 20 drzav.
Viri in literatura
New Theoretical Perspectives on Syntax and Semnatics in Cognitive Science. Zbornik povzetkov seminarskih prispevkov.
Izrocki posameznih predavateljev.
Toporisic, Joze (1992). Enciklopedija slovenskega jezika. Ljubljana: Cankarjeva zalozba.
Toporisic, Joze (1982). Nova slovenska skladnja. Ljubljana: DZS.
Krizaj Ortar, Martina (1985). Vezljivost samostalniske besede. Magistrska naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Bußmann, Hadumond ((*(SUP>21990). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag.
Crystal, David (1989). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Basil Blackwell Ltd. Cambridge Center.
Opombe