Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Razprave in clanki |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Metka Kordigel, Mateja Sega | UDK 028.5-053.2:372.41 |
O miselni shemi za recepcijo pravljice v predoperativnem in operativnem obdobju otrokovega bralnega razvoja
Tako zasnovani ucni nacrt naj bi izviral iz temeljitega poznavanja recepcijske sposobnosti ucencev v trenutku, ko vstopajo v edukacijski proces, in seveda na (empiricno preverjenih) postavkah o tem, v kaksnem zaporedju si sledijo in v kaksnih casovnih intervalih se pojavljajo vse naslednje stopnje v razvoju vsakega izmed strukturnih elementov otrokove sposobnosti ustvarjalnega dialoga z literarnim besedilom. In ze smo pri bistvu problema, pred katerim smo se znasli snovalci ucnega nacrta za knjizevno vzgojo v devetletki, saj se takrat nismo mogli nasloniti na nikakrsne empiricne podatke o tem, kaksen je tipicni literarnorecepcijski razvoj slovenskega otroka ter kaksna in koliksna so mozna odstopanja v progresivni in regresivni smeri v takih ali drugacnih (bolj ali manj spodbudnih) okoliscinah. Pomanjkanje slovenskih empiricnih studij izvira iz dveh skupin vzrokov: najprej, empiricna estetika recepcije mladega bralca pri nas (in v svetu sploh) je veda, ki se sele komajda kobaca iz povojev tradicije nekaksnih avtorefleksij in bolj ali manj custvenih zapisov opazovanj bralnih interesov in literarnorecepijskih odzivov (lastnih) otrok in (cesce) vnukov. In potem je seveda nesporno, da cetudi bi hoteli, ustreznih empiricnih raziskav ne bi mogli izvesti, saj v trenutku, ko smo pisali ucni nacrt, »relevantnega vzorca« preprosto se ni bilo. Z relevantnim vzorcem mslimo seveda na otroke, ki bi razvijali literarne interese in v ucnem nacrtu definirane elemente recepcijske sposobnoti po dinamiki funkcionalnih ciljev in s kombinacijo literarnodidakticnih metod, kot jih definira kurikulum za devetletko (pri cemer mislimo s slednjim na uravnotezeno ritmicno menjavanje med komunikacijskim modelom knjizevne vzgoje in skupino metod, ki posnemajo literarnoestetsko spodbudno zunajsolsko okolje).
Relevantnih empiricnih podatkov pri pisanju ucnega nacrta torej (se) nismo imeli. In vendar smo zeleli napisati sodoben procesno naravnan in na ucenca osredinjen literarnovzgojni kurikulum! Iz zadrege smo si pomagali
V raziskavi smo se torej osredotocili na dve obdobji v otrokovem osebnostnem razvoju: na predoperativno in operativno fazo. V ta namen smo v vzorec zajeli otroke petih starostnih skupin, in sicer otroke od 4,0 do 4,11 let, otroke od 5,0 do 5,11 let, otroke od 6,0 do 6,11 let, otroke od 7,0 do 7,11 let, otroke od 9,0 do 9,11 let. V starostno skupino od 4,0 do 4,11 let je bilo vkljucenih 52 otrok, v starostno skupino od 5,0 do 5,11 let je bilo vkljucenih 47 otrok, v starostno skupino od 6,0 do 6,11 let je bilo vkljucenih 55 otrok, v starostno skupino od 7,0 do 7,11 let je bilo vkljucenih 32 otrok in v starostno skupino 9,0 do 9,11 40 otrok. V raziskavo je bilo skupaj vkljucenih 226 otrok.
1.2 Metoda dela
V zadnjem delu raziskave smo za opazovanje kvalitete miselne sheme uporabili produktivni ustvarjalni postopek: otroke smo prosili, naj pripovedujejo pravljico. To smo snemali na magnetofonski trak, naredili magnetogram ter nato besedilo analizirali glede na stevilo uporabljenih izbranih kriterijev, ki so se v njej pojavili.
1.3 Cilji
A Prepoznavanje pravljice kot termina
Hipoteza 1: Mlajsi otroci (4,5 let) pravljice kot termina se ne prepoznajo.
Hipoteza 2: Po cetrtem letu s starostjo narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo.
Hipoteza 3: S starostjo narasca stevilo zaznanih strukturnih elementov pravljice.
B Pravljicne osebe
Hipoteza 5: S starostjo otrok postajata domisljijskocutna predstava pravljicnih oseb in horizont pricakovanj, povezan s pravljicnimi knjizevnimi osebami, vse bolj podobna domisljijskocutni predstavi in horizontu pricakovanj, ki jo imajo o pravljicnih osebah odrasli.
Hipoteza 6: Medtem ko so asociacije v zvezi z dejanji pravljicnih oseb pri mlajsih otrocih vezane na konkretne pravljice, so te vrste asociacij z narascajoco starostjo vse bolj posplosene.
C Zaznavanje meje med cudeznim in realnim
svetom
2 Rezultati raziskave
Ta sklop je obsegal tri vprasanja:
Graf 1 v odstotkih prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Ali ves,
kaj je to pravljica?«
Interpretacija grafa
Vecina definicij starejsih otrok (sedem oziroma devet let) je bilo daljsih od odgovorov mlajsih otrok, saj so skoraj vsi starejsi otroci poleg odgovora da oziroma ne navedli se utemeljitev ali podrobnejso razlago. Kljub temu da imajo mlajsi otroci z verbalizacijo naceloma tezave, najdemo med njimi tudi izjeme. Oglejmo si nekaj primerov.
Miha (4,0 let): »Lahko je zgodbica. Lahko nastopa en volk ali pa Rdeca kapica ali pa zajcek ali Sneguljcica.«
Matejka (5,5 let): »To je tisto, ko beremo, ko gremo spat.«
Dejan (6,5 let): »Pravljica je, kjer je domisljija, neziva bitja, govorece zivali.«
Miran (7,6 let): »V njej nastopajo take osebe, ki ne zivijo v resnici. Pa lahko so tudi zivali, ki pac znajo govoriti, ker v pravljici je res vse mogoce. Pa tudi nekatere knjige so ... so pa tudi pravljice, ko se iz njih kaj naucis, kot na primer Pepelka, da ne smes biti tako krut ...«
Nadja (9,11 let): »Nekaj lepega, vcasih tudi fantasticnega. Vedno pa predstavlja neki nadnaravni lik, ki ne zivi. To se ne more zgoditi.«
Drugo vprasanje prvega sklopa je preverjalo hipotezo 2, ki pravi: po cetrtem letu narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo. Slo je za to, da smo hoteli preveriti prisotnost miselne sheme pravljica preko otrokove sposobnosti seriacije: ali otrok ob ustrezni besedi asociira pravi tip besedila. S tem ko smo otroke vprasali: »Poznas kaksno pravljico? Katero?«, smo se namrec izognili izenacevanju prisotnosti sheme in sposobnosti verbalizacije (definiranja) sheme.
Graf 2 v odstotkih prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Poznas kaksno
pravljico?«
Interpretacija grafa
b) 44 petletnih otrok (94 %) je reklo, da poznajo pravljice, 3 petletniki (6 %) pa so odvrnili, da ne poznajo nobene pravljice.
c) 54 sestletnikov (98 %) se je na vprasanje odzvalo pritrdilno, 1 otrok (2 %) je dejal, da ne pozna nobene pravljice.
d) Vsi sedemletni otroci (32 ali 100 %) so se pritrdilno odzvali na vprasanje.
e) Vsi devetletni otroci (40 ali 100 %) so rekli, da poznajo pravljice.
Graf 3 prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Katero pravljico
poznas?«
Interpretacija grafa
b) 33 petletnih otrok (71 %) je reklo, da poznajo pravljice, svoj odgovor pa so podkrepili izkljucno z nastevanjem pravljic. 11 petletnikov (23 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti, 3 petletniki (6 %) pa se na vprasanje niso odzvali.
c) 39 sestletnih otrok (71 %) je dejalo, da poznajo pravljice, med nastevanjem naslovov so ti otroci omenili samo naslove pravljic. 15 sestletnikov (27 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti, 1 sestletni otrok (2 %) pa je dejal, da ne pozna nobene pravljice.
d) 25 sedemletnih otrok (78 %) je reklo, da poznajo pravljice, in nato nastelo samo naslove pravljic. 7 sedemletnikov (22 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti. Noben sedemletnik (0 %) ni dejal, da ne pozna pravljic.
e) 35 devetletnih otrok (88 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je nastelo samo naslove pravljic, 5 devetletnikov (12 %) pa je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti. Noben devetletni otrok (0 %) ni dejal, da ne pozna pravljic.
Hipoteza 2, ki je predvidevala, da po cetrtem letu narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo, se je v nasi raziskavi torej potrdila. Analiza odgovorov namrec kaze, da s starostjo stevilo otrok, ki so pritrdilno odgovorili na vprasanje »Poznas kaksno pravljico?«, vse do skupine sedem in devet let starih otrok narasca; v skupinah sedem- in devetletnikov pa je ze dosega 100 %. Stevilo otrok, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, s starostjo pada vse do skupine sedemletnih otrok, kjer noben otrok ni izjavil, da ne pozna pravljice. Podrobna analiza odgovorov pa pokaze tudi zanimivo sliko oblikovanja miselne sheme pravljice, ki s starostjo postaja vse bolj podobna miselni shemi pravljice odraslih ljudi. Glede na ves starostni razpon (4,0-9,0) je sicer med stiriletnimi otroki najvecji odstotek (25 %) tistih, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, in se tudi na morebitna podvprasanja niso odzvali. Vendar pa je ravno v tej starostni skupini samo 15 % otrok med nastevanjem pravljic poleg ustreznih naslovov navedlo se naslove otroskih pesmi, rim oziroma risank (Pedenjped, Ciciban, Biba leze, Smrkci, Tom in Jerry). Sicer so stiriletniki najpogosteje omenili Rdeco kapico, Sneguljcico in pravljico O treh pujskih. Med petletniki je bil odstotek tistih otrok, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, sicer precej nizji od odstotka stiriletnikov (6 %), vendar je zato vec petletnikov (23 %) med nastevanjem naslovov pravljic navedlo se naslove risank ali pesmi za otroke (Tom in Jerry, Krokodilcki). Med naslovi pravljic so petletniki sicer najveckrat omenili Rdeco kapico in Sneguljcico, posamezniki pa so omenili se Volka in sedem kozlickov, Janka in Metko, Zogico Nogico ter Zvezdico Zaspanko. En sam sestletni otrok je dejal, da ne pozna nobene pravljice, vendar je odstotek tistih otrok, ki so poleg naslovov pravljic navedli se naslove drugih literarnih zvrsti (Macek Muri, Mojster Jaka), ravno med sestletniki najvisji (27 %). Zato pa se pri sestletnih otrocih poveca stevilo naslovov pravljic, ki so jih omenili (Pepelka, O treh pujskih, Zogica Nogica, Trnuljcica, Zvezdica Zaspanka, Muca Copatarica). Odstotek otrok, ki so poleg naslovov pravljic nasteli se naslove drugih literarnih vrst in zvrsti, zacne v skupini sedemletnikov padati (22 %) in je pri devetletnikih najnizji (12 %), kar poleg tega, da noben sedem- in devetletnik ni dejal, da ne pozna nobene pravljice, kaze na to, da se v tem starostnem obdobju miselna shema pravljice dodobra izpopolni. Sicer so sedemletniki med naslovi pravljic najpogosteje navedli Rdeco kapico, Sneguljcico, Volka in sedem kozlickov, Trnuljcico, Muco Copatarico, Obutega macka, Kraljicno na zrnu graha, Janka in Metko in Petra Pana; devetletniki pa Trnuljcico, Rdeco kapico, Pepelko, Janka in Metko, Obutega macka, Volka in sedem kozlickov, Petra Pana in Ostrzka. Med naslovi drugih literarnih zvrsti so sedemletniki navedli naslove pesmi in stripov (Ciciban, Pedenjped, Zvitorepec, Lakotnik in Trdonja), devetletniki pa so omenili Martina Krpana, Heidi, Lukca in njegovega skorca.
2.2 O tretjem delu raziskave, v katerem smo se
ukvarjali s »kvaliteto« otroske miselne sheme pravljica
S prvim delom vprasanja (Mi poves kaksno pravljico?) smo preverjali, ali se otroci sploh zavedajo, ce imajo miselno shemo pravljice; z drugim delom vprasanja (mislim, tvojo, tako, ki si jo sam izmislis) pa smo se usmerili na kvaliteto otrokove miselne sheme. Pri tem je slo seveda najprej za
Tabela 1 prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Mi poves kaksno
pravljico?«
Interpretacija tabele
V naslednjem koraku nas je zanimalo, ali ima to, kar otrok meni, da je pravljica, take znacilnosti, da se njegova besedilna vrsta ujema s kljucnimi literarnoteoreticnimi dolocnicami pravljice kot literarne vrste.
Tabela 2 prikazuje analizo odgovorov tistih otrok, ki so rekli, da pravljico
seveda lahko povedo, in so to potem tudi storili. Njihova besedila smo grupirali na
pravljice (pri cemer smo locevali lastni ustvarjalni postopek in obnavljanje
pravljice, ki so jo otroci poznali od prej), pripoved (o realnem dogodku) in
pesem.
Interpretacija tabele
Opazovanje tabele 2 pa kaze se nekaj: med sestim in sedmim letom se pri vseh otrocih razvije sposobnost locevanja med poezijo in prozo, saj od te starosti naprej nobeden izmed otrok ni vec recitiral pesmic, mislec da pripoveduje pravljico. Isti podatek pa je mogoce interpretirati tudi drugace: po sedmem letu otrok ve, da je pravljica prozna knjizevna vrsta.
Ce na kratko povzamemo: preverjanje prisotnosti in kvalitete miselne sheme pravljice s produktivnim postopkom daje korekcije tozadevnih rezultatov iz prvega dela raziskave in tudi tega, kar smo dobili kot odgovor na prvo vprasanje tretjega sklopa raziskovalnih vprasanj. Graf 4 nam sicer pokaze, da se ze malo vec kot polovica stiriletnikov in petletnikov zaveda, da ima miselno shemo pravljice, vendar dobimo s podrobnejso analizo nekoliko drugacno sliko. Pravljico (nastalo po lastnem ustvarjalnem postopku ali obnovo) je povedalo 37 % stiriletnikov in 38 % petletnikov (graf 5). 15 % stiriletnih in 15 % petletnih otrok, ki so sprva rekli, da lahko povedo svojo pravljico, je opisalo dogodek iz svojega zivljenja ali povedalo pesem, iz cesar lahko sklepamo, da ti otroci z miselno shemo pravljice se ne razpolagajo. 48 % stiriletnikov in 47 % petletnikov (graf 4) je dejalo, da svoje pravljice ne more povedati, ker si je se nikoli niso izmislili oziroma se jim je to zdelo pretezko.
Odstotek otrok, ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje Mi poves kaksno
pravljico?, je pri stiriletnikih najnizji, nato pa s starostjo konstantno raste
(graf 4). Prav tako je odstotek otrok, ki so se odzvali s pripovedovanjem pravljice,
pri stiriletnikih najnizji, nato s starostjo raste vse do skupine sedemletnikov; pri
devetletnikih pa pade zgolj za odstotek (graf 5).
Ob rezultatih, predstavljenih v grafu 5, moramo pojasniti, da smo v »stevilo pravljic, ki so jih povedali otroci«, vkljucili tako pravljice, ki so si jih otroci sami izmislili, kakor tudi obnove znanih pravljic. Kljub temu da v obnovah pravljic domisljijska kreativnost otrok ni prisotna v toliksni meri kot pri lastnem ustvarjalnem postopku, so obnove za raziskavo enako pomembne kot »izmisljene pravljice«, saj lahko iz njih izluscimo tiste pravljicne elemente, ki jih je otrok zaznal ob poslusanju pravljic. V primeru, da jih ne bi zaznal, jih v svoji obnovi ne bi omenil.
Tretjo hipotezo, ki pravi, da s starostjo otrok narasca stevilo zaznanih strukturnih elementov pravljice, smo v raziskavi preverjali z vprasanjem: »Mi poves kaksno pravljico --- mislim, tvojo, tako, ki si jo sam izmislis?« Kvaliteto miselne sheme smo merili z naslednjimi kriteriji:
1. ali se v otrokovi pravljici pojavi uvodna fraza,
2. ali se v otrokovi pravljici pojavi sklepna fraza,
3. ali je konec srecen, vendar brez sklepne fraze,
4. ali lahko govorimo o tipicnem pravljicnem loku,
5. ali nastopa tipicna pravljicna oseba,
6. ali je v otrokovi pravljici cudez.
Rezultati
Tabela 3 prikazuje pogostnost pojavljanja kriterijev v pravljicah stiriletnih otrok.
Interpretacija tabele
Tabela 4 prikazuje pogostnost pojavljanja kriterijev v pravljicah petletnih
otrok.
Interpretacija tabele
Tabela 5 prikazuje pogostnost pojavljanja kriterijev v pravljicah sestletnih
otrok.
Interpretacija tabele
Tabela 6 prikazuje pogostnost pojavljanja kriterijev v pravljicah sedemletnih
otrok.
Interpretacija tabele
Tabela 7 prikazuje pogostnost pojavljanja kriterijev v pravljicah devetletnih
otrok.
Interpretacija tabele
Zaradi preglednosti ponazorimo vse skupaj se z zbirnim grafom.
Graf 6 prikazuje pogostnost pojavljanja izbranih kriterijev v otroskih
pravljicah.
Kvalitativna analiza miselne sheme pravljica na posameznih tockah otrokovega
recepcijskega razvoja v predoperativnem in operativnem obdobju potrjuje raziskovalno
hipotezo 7: nihce od stiriletnih otrok ni zaznal dveh strukturnih elementov
pravljice (sklepne faze in cudeza), pa tudi sicer je zaznavnost posameznih kriterijev
nizka. Se najvec stiriletnikov (35 %) je v pravljici zaznalo tipicno pravljicno
osebo. Tudi nobeden izmed petletnih otrok ni zaznal cudeza, pa tudi zaznavnost
ostalih kriterijev je nizka. Se najvec petletnikov (38 %) je zaznalo tipicno
pravljicno osebo. Nihce od sestletnih otrok ni zaznal cudeza, zaznavnost ostalih
elementov je relativno nizka; se najvec sestletnikov (45 %) je zaznalo tipicno
pravljicno osebo. Pri sedemletnih otrocih se zaznavnost posameznih strukturnih
elementov kar precej poveca, kar velja tudi za devetletnike; za obe starostni skupini
pa velja, da posamezne strukturne elemente zaznava vsaj nekaj otrok. Ce primerjamo
zaznavnost posameznih strukturnih elementov, lahko ugotovimo, da njihova zaznavnost s
starostjo praviloma raste ali (vsaj bistveno) ne pada. Tako zaznavnost uvodne fraze
nekoliko upade v skupini petletnikov, nato ponovno raste (4 leta: 10 %, 5 let:
6 %, 6 let: 22 %, 7 let: 44 %, 9 let: 58 %). Zaznavnost sklepne
faze s starostjo raste (4 leta: 0 %, 5 let: 2 %, 6 let: 5 %; 7
let: 9 %, 9 let: 18 %). Zaznavnost srecnega konca brez sklepne faze pri
stiriletnikih in petletnikih narasca (15 % oziroma 28 %), pri sestletnikih
nekoliko pade (20 %), nato pa spet raste (28 % oziroma 33 %). Uporaba
tipicnega pravljicnega loka je pri stiriletnikih in petletnikih enako pogosta
(13 %), pri sestletnikih nekoliko pade (11 %), nato ponovno raste (7 let:
28 %, 9 let: 45 %). Zaznavnost tipicne pravljicne osebe s starostjo raste
vse do devetletnikov, ko malo pade (4 leta: 35 %, 5 let: 38 %, 6 let:
45 %, 7 let: 66 %, 9 let: 60 %). Otroci, razen sedemletnikov in
devetletnikov, cudeza ne zaznavajo, v omenjenih skupinah pa je zaznavnost podobna (7
let: 31 %, 9 let: 30 %).
Ob koncu prispevka si moramo zastaviti se kljucno vprasanje: Kaksni se kazejo aproksimativni cilji v zvezi s pravljicno miselno shemo v ucnem nacrtu za devetletko, ce jih pogledamo z zornega kota rezultatov nase raziskave?
Popolnoma korektni se kazejo cilji, ki slonijo na hipotezi, da otrok ze takrat, ko vstopa v edukacijski sistem, ima miselno shemo pravljica (cetudi se tega ne zaveda in kljub temu da pravljice kot literarne vrste ne zna definirati). Umestitev miselne sheme v ucni nacrt in definiranje ciljev v smeri njenega uzavescanja, asimilacije novih podatkov vanjo in akomodacije obstojecih podatkov, je bila torej prava odlocitev. Vecje pomanjkljivosti pa se kazejo, ce primerjamo rezultate kvalitativne analize pravljicne miselne sheme in relevantne definirane cilje v ucnem nacrtu. Pri tem opazamo dvoje.
Toda po drugi strani ne smemo spregledati, da rezultati raziskave temeljijo na opazovanju vzorca otrok, ki je pravljicno miselno shemo gradil v spontanem procesu v okoliscinah bolj ali manj literarnoestetsko spodbudnega okolja in ob solski literarni vzgoji, ki se z njihovo sposobnostjo recepcije pravljice ni kaj veliko ukvarjala. To pa odpira moznost, da bi bili rezultati drugacni, ce bi njihove miselne sheme pravljica razvijali v sistematicnem literarnodidakticnem procesu. Ali drugace: preden dokoncno evalviramo s pravljico povezane cilje v ucnem nacrtu, moramo pocakati, da bo vzorec prve generacije otrok absolviral literarnovzgojni proces v prvem triletju devetletke. Nato moramo na njem opraviti podobno raziskavo, kot je pricujoca. In sele primerjava rezultatov obeh raziskav bo pokazala uspesnost za devetletko izbranega literarnodidakticnega modela ter vecjo ali manjso ustreznost v ucnem nacrtu definiranih ciljev.
Literatura
Applebee, A. N. (1978). The Chils's Concept of Story. Chicago.
Goljevscek, A. (1991). Pravljice, kaj ste? Ljubljana, str. 43-83.
Kordigel, M.; Jamnik, T. (1999). Knjizevna vzgoja v vrtcu. Ljubljana.
Kordigel, M. (1995). Mladinska literatura, otroci in ucitelji. Ljubljana.
Kordigel, M. (1994). Otroci potrebujejo kic: otroci potrebujejo pravljice. Otrok in knjiga. Letnik 21. Stevilka 37. Maribor, str. 50-67.
Kordigel, M. (1991). Pravljica in otroska fantazija. Otrok in knjiga. Letnik 18. Stevilka 32. Maribor, str. 34-42.
Labinowicz, E. (1989). Izvirni Piaget. Ljubljana, str. 80-88.
Pecjak, V. (1977). Psihologija spoznavanja. Ljubljana, str. 304.
Rodari, G. (1977). Srecanje z domisljijo. Ljubljana, str. 118-119.
Sega, M. (2000). Otrok in pravljica. Diplomsko delo. Maribor.
Ucni nacrt (predlog). Slovenscina (1998). Nacionalni kurikularni svet, Predmetna kurikularna komisija za slovenscino.