-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Razprave in clanki
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Metka Kordigel, Mateja Sega UDK 028.5-053.2:372.41
Pedagoska fakulteta v Mariboru



O miselni shemi za recepcijo pravljice v predoperativnem in operativnem obdobju otrokovega bralnega razvoja



 - V pricujocem sestavku bomo skusali prikazati rezultate dela empiricne raziskave, s katero smo preverjali prisotnost miselne sheme pravljica pri otrocih v predoperativnem in operativnem obdobju njihovega osebnostnega razvoja, zavedanje o prisotnosti miselne sheme, poleg tega pa smo opravili tudi kvalitativno analizo pravljicne miselne sheme. Raziskavo smo opravili na Oddelku za razredni pouk Pedagoske fakultete v Mariboru z namenom, da preverimo ustreznost v ucnem nacrtu za devetletko zastavljenih aproksimativnih literarnorecepcijskih ciljev v okviru razdelka Knjizevne zvrsti in vrste --- proza, ki predvideva priklicevanje relevantnih literarnoestetskih izkusenj ze ob samem poimenovanju knjizevne zvrsti/vrste pred branjem oz. najkasneje potem, ko je otrok slisal/prebral prvih nekaj povedi.







1   Ucni nacrt za knjizevno vzgojo v devetletki v poglavju Funkcionalni cilji predvideva sistematicno razvijanje recepcijske sposobnosti ucencev in je v tem kontekstu osredinjen na ucenca. To med drugim pomeni, da izhaja v okviru spodbujanja posameznih segmentov otrokove sposobnosti zaznavanja, razumevanja in vrednotenja literature praviloma iz aktualne stopnje relevantnega dela recepcijske sposobnosti in da definira cilje tako, da ne presega stopnje razvoja, ki jo lahko otrok neke starosti doseze v literarnoestetsko spodbudnem okolju in v sistematicnem literarnodidakticno zasnovanem procesu solske knjizevne vzgoje.

Tako zasnovani ucni nacrt naj bi izviral iz temeljitega poznavanja recepcijske sposobnosti ucencev v trenutku, ko vstopajo v edukacijski proces, in seveda na (empiricno preverjenih) postavkah o tem, v kaksnem zaporedju si sledijo in v kaksnih casovnih intervalih se pojavljajo vse naslednje stopnje v razvoju vsakega izmed strukturnih elementov otrokove sposobnosti ustvarjalnega dialoga z literarnim besedilom. In ze smo pri bistvu problema, pred katerim smo se znasli snovalci ucnega nacrta za knjizevno vzgojo v devetletki, saj se takrat nismo mogli nasloniti na nikakrsne empiricne podatke o tem, kaksen je tipicni literarnorecepcijski razvoj slovenskega otroka ter kaksna in koliksna so mozna odstopanja v progresivni in regresivni smeri v takih ali drugacnih (bolj ali manj spodbudnih) okoliscinah. Pomanjkanje slovenskih empiricnih studij izvira iz dveh skupin vzrokov: najprej, empiricna estetika recepcije mladega bralca pri nas (in v svetu sploh) je veda, ki se sele komajda kobaca iz povojev tradicije nekaksnih avtorefleksij in bolj ali manj custvenih zapisov opazovanj bralnih interesov in literarnorecepijskih odzivov (lastnih) otrok in (cesce) vnukov. In potem je seveda nesporno, da cetudi bi hoteli, ustreznih empiricnih raziskav ne bi mogli izvesti, saj v trenutku, ko smo pisali ucni nacrt, »relevantnega vzorca« preprosto se ni bilo. Z relevantnim vzorcem mslimo seveda na otroke, ki bi razvijali literarne interese in v ucnem nacrtu definirane elemente recepcijske sposobnoti po dinamiki funkcionalnih ciljev in s kombinacijo literarnodidakticnih metod, kot jih definira kurikulum za devetletko (pri cemer mislimo s slednjim na uravnotezeno ritmicno menjavanje med komunikacijskim modelom knjizevne vzgoje in skupino metod, ki posnemajo literarnoestetsko spodbudno zunajsolsko okolje).

Relevantnih empiricnih podatkov pri pisanju ucnega nacrta torej (se) nismo imeli. In vendar smo zeleli napisati sodoben procesno naravnan in na ucenca osredinjen literarnovzgojni kurikulum! Iz zadrege smo si pomagali



O vsem tem smo razmisljali (in vse to upostevali) tudi, ko smo v ucnem nacrtu definirali cilje v zvezi s knjizevnimi zvrstmi in vrstami in kot koncni cilj prvega triletja zapisali, da si ucenci »ob imenu knjizevne vrste in po poslusanju nekaj povedi (verzov) ... priklicejo v spomin svoje literarnoestetske izkusnje s to literarno vrsto« in da pripravijo za recepcijo relevantni horizont pricakovanj. V razdelku Proza smo nato natancneje definirali cilje s podrocja literarne vrste pravljica in pripoved (kakor smo v ucnem nacrtu s skupnim izrazom poimenovali prozne knjizevne vrste, v katerih se literarno dogajanje omejuje na zakonitosti, ki veljajo v pisateljevi in bralcevi zunajbesedilni resnicnosti). Branje ciljev v razdelku 4.2 (podpoglavje Poslusanje literature) v prvem triletju, ko naj bi otroci po prvem letu pravljico prepoznali po treh prvinah: formalnem zacetku, pretekliku in pravljicnem pripovednem tonu, po drugem letu po zanjo znacilnih knjizevnih osebah, tipicnem pravljicnem dogajanju in formalnem koncu in ko naj bi po tretjem letu prepoznali razliko med pravljico in pripovedjo, hitro pokaze, da smo se pri definiranju ciljev naslonili tudi na Applebeejevo studijo The child's Concept of Story (1978) in na razmisljanja o povezanosti pravljice in otrokove fantazijske sposobnosti, kot jo je opisala v prvi polovici (prejsnjega!) stoletja Ch. Bühler. No, naslanjanje na omenjeni studiji bi lahko bilo sporno glede na letnico njunega nastanka in glede na okolje, kjer sta bili opravljeni. Tako prvi kot drugi kriterij namrec ne zdrzita pomisleka, ali so »danasnji otroci« se zmeraj taki, kakrsni so bili »otroci nekoc«, in ali so slovenski otroci natanko taki, kot so ameriski in nemski otroci. In to je bil razlog, da smo se na Pedagoski fakulteti odlocili opraviti inicialno empiricno studijo o tem, kaksna je sposobnost zaznavanja, razumevanja in vrednotenja pravljice pri slovenskih otrocih --- v casu, preden je (bo) edukacijski sistem (knjizevna vzgoja v devetletkah) zacel to sposobnost sistematicno razvijati. Od rezultatov studije smo pricakovali dvoje:




1.1  Vzorec otrok, ki so bili vkljuceni v raziskavo

V raziskavi smo se torej osredotocili na dve obdobji v otrokovem osebnostnem razvoju: na predoperativno in operativno fazo. V ta namen smo v vzorec zajeli otroke petih starostnih skupin, in sicer otroke od 4,0 do 4,11 let, otroke od 5,0 do 5,11 let, otroke od 6,0 do 6,11 let, otroke od 7,0 do 7,11 let, otroke od 9,0 do 9,11 let. V starostno skupino od 4,0 do 4,11 let je bilo vkljucenih 52 otrok, v starostno skupino od 5,0 do 5,11 let je bilo vkljucenih 47 otrok, v starostno skupino od 6,0 do 6,11 let je bilo vkljucenih 55 otrok, v starostno skupino od 7,0 do 7,11 let je bilo vkljucenih 32 otrok in v starostno skupino 9,0 do 9,11 40 otrok. V raziskavo je bilo skupaj vkljucenih 226 otrok.


1.2  Metoda dela

Glede na to, da otroci v prvih treh raziskovalnih skupinah ne znajo pisati in da znajo to otroci v cetrti skupini le do neke mere, in zato, ker smo hoteli zagotoviti metodolosko primerljivost, smo se pri vseh petih skupinah odlocili za metodo vodenega intervjuja, metodo, ki predvideva pogovor po vnaprej pripravljenem vprasalniku z natanko definiranimi sklopi vprasanj. Klasicna metoda vodenega intervjuja pravzaprav predvideva, da dobijo vsi intervjuvanci enaka vprasanja, toda v nasem primeru smo se morali zavedati dejstva, da imamo v razlicnih skupinah opraviti z otroki z mocno razlicno jezikovno kompetenco, ki dojemajo svet (in raziskovalni problem) na mocno razlicne nacine. To pa je seveda pomenilo, da smo morali za vsak sklop vprasanj natancno definirati, po cem pravzaprav sprasujemo, zato da bi bili lahko v poteku samega intervjuja (jezikovno) fleksibilni: da bi lahko v sami komunikaciji z intervjuvancem poiskali tak kod, ki bi zagotovo vodil k sporazumevanju in s tem k raziskovalnemu cilju. Intervjuje smo snemali na magnetofonski trak in jih nato prepisovali v t. i. raziskovalne protokole, ki so nato sluzili kot podlaga za empiricno analizo.

V zadnjem delu raziskave smo za opazovanje kvalitete miselne sheme uporabili produktivni ustvarjalni postopek: otroke smo prosili, naj pripovedujejo pravljico. To smo snemali na magnetofonski trak, naredili magnetogram ter nato besedilo analizirali glede na stevilo uporabljenih izbranih kriterijev, ki so se v njej pojavili.


1.3  Cilji

S posameznimi sklopi vprasalnika in drugimi elementi raziskovalnega postopka smo skusali preveriti naslednje elemente recepcijske sposobnosti zaznavanja in razumevanja pravljice:




1.4  Hipoteze

A  Prepoznavanje pravljice kot termina

Hipoteza 1:  Mlajsi otroci (4,5 let) pravljice kot termina se ne prepoznajo.

Hipoteza 2:  Po cetrtem letu s starostjo narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo.

Hipoteza 3:  S starostjo narasca stevilo zaznanih strukturnih elementov pravljice.


B  Pravljicne osebe

Hipoteza 4:  Starejsi kot so otroci, natancneje vedo, katere knjizevne osebe so tipicne za pravljicno literarno vrsto.

Hipoteza 5:  S starostjo otrok postajata domisljijskocutna predstava pravljicnih oseb in horizont pricakovanj, povezan s pravljicnimi knjizevnimi osebami, vse bolj podobna domisljijskocutni predstavi in horizontu pricakovanj, ki jo imajo o pravljicnih osebah odrasli.

Hipoteza 6:  Medtem ko so asociacije v zvezi z dejanji pravljicnih oseb pri mlajsih otrocih vezane na konkretne pravljice, so te vrste asociacij z narascajoco starostjo vse bolj posplosene.


C  Zaznavanje meje med cudeznim in realnim svetom

Hipoteza 7:  Zaznavnost meje med cudeznim in realnim svetom s starostjo raste.


2  Rezultati raziskave

V pricujocem sestavku se bomo omejili na porocilo o tem, kaj pravijo rezultati (prvega in tretjega dela) raziskave o tem,




2.1  O prvem sklopu vprasanj v raziskavi, ki se je nanasal na prepoznavanje pravljice kot termina

Ta sklop je obsegal tri vprasanja:



Drugo in tretje vprasanje sta torej kontrolni vprasanji vprasanju ena! Analiza grafov, ki prikazujejo empiricne rezultate, bo pokazala, njuno upravicenost.


Graf 1 v odstotkih prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Ali ves, kaj je to pravljica?«




Interpretacija grafa

Rezultati kazejo, da se hipoteza 1, v okviru katere smo predvideli, da stiriletni otroci se ne vedo, kaj pomeni beseda pravljica, ni potrdila, saj je vec kot polovica stiriletnih (52 %) in petletnih (68 %) otrok dejalo, da vedo, kaj je to pravljica. Iz njihovih pojasnil, da je pravljica tisto, kar jim pripovedujejo starsi, preden gredo spat, oziroma da so to zgodbe za lahko noc, lahko sklepamo, da ti otroci pravljico kot termin ze prepoznavajo, vendar termina zaradi svojih omejenih jezikovnih zmoznosti se ne znajo razloziti. Ceprav je 48 % stiriletnih otrok sicer odvrnilo, da ne vedo, kaj je to pravljica, lahko pri natancnem prebiranju odgovorov na drugo in tretje vprasanje iz prvega sklopa ugotovimo, da vecina med temi otroki z miselno shemo pravljice ze razpolaga. Z analizo odgovorov pridemo do ugotovitve, da prepoznavanje pravljice kot termina s starostjo raste do devetega leta, ko doseze 100 %. Na to kaze podatek, da so vsi devetletni otroci odvrnili, da vedo, kaj je to pravljica, in so svoj odgovor se podkrepili z utemeljitvijo, kot na primer, da se v pravljici ne dogajajo resnicne stvari, pa tudi bitja so pravljicna.

Vecina definicij starejsih otrok (sedem oziroma devet let) je bilo daljsih od odgovorov mlajsih otrok, saj so skoraj vsi starejsi otroci poleg odgovora da oziroma ne navedli se utemeljitev ali podrobnejso razlago. Kljub temu da imajo mlajsi otroci z verbalizacijo naceloma tezave, najdemo med njimi tudi izjeme. Oglejmo si nekaj primerov.

Miha (4,0 let): »Lahko je zgodbica. Lahko nastopa en volk ali pa Rdeca kapica ali pa zajcek ali Sneguljcica.«

Matejka (5,5 let): »To je tisto, ko beremo, ko gremo spat.«

Dejan (6,5 let): »Pravljica je, kjer je domisljija, neziva bitja, govorece zivali.«

Miran (7,6 let): »V njej nastopajo take osebe, ki ne zivijo v resnici. Pa lahko so tudi zivali, ki pac znajo govoriti, ker v pravljici je res vse mogoce. Pa tudi nekatere knjige so ... so pa tudi pravljice, ko se iz njih kaj naucis, kot na primer Pepelka, da ne smes biti tako krut ...«

Nadja (9,11 let): »Nekaj lepega, vcasih tudi fantasticnega. Vedno pa predstavlja neki nadnaravni lik, ki ne zivi. To se ne more zgoditi.«

Drugo vprasanje prvega sklopa je preverjalo hipotezo 2, ki pravi: po cetrtem letu narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo. Slo je za to, da smo hoteli preveriti prisotnost miselne sheme pravljica preko otrokove sposobnosti seriacije: ali otrok ob ustrezni besedi asociira pravi tip besedila. S tem ko smo otroke vprasali: »Poznas kaksno pravljico? Katero?«, smo se namrec izognili izenacevanju prisotnosti sheme in sposobnosti verbalizacije (definiranja) sheme.


Graf 2 v odstotkih prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Poznas kaksno pravljico?«




Interpretacija grafa

a)  39 stiriletnikov (75 %) se je na vprasanje odzvalo pritrdilno, 13 stiriletnih otrok (25 %) je reklo, da ne pozna nobene pravljice oziroma so ob vprasanju molcali.

b)  44 petletnih otrok (94 %) je reklo, da poznajo pravljice, 3 petletniki (6 %) pa so odvrnili, da ne poznajo nobene pravljice.

c)  54 sestletnikov (98 %) se je na vprasanje odzvalo pritrdilno, 1 otrok (2 %) je dejal, da ne pozna nobene pravljice.

d)  Vsi sedemletni otroci (32 ali 100 %) so se pritrdilno odzvali na vprasanje.

e)  Vsi devetletni otroci (40 ali 100 %) so rekli, da poznajo pravljice.


Graf 3 prikazuje odgovore otrok na vprasanje: »Katero pravljico poznas?«




Interpretacija grafa

a)  31 stiriletnih otrok (60 %), ki so rekli, da poznajo pravljice, je svoj odgovor podkrepilo z nastevanjem naslovov pravljic. 8 stiriletnikov (15 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je med naslovi pravljic navedlo tudi naslove drugih literarnih zvrsti, 13 stiriletnikov (25 %) pa je dejalo, da ne poznajo nobene pravljice, oziroma niso odgovorili.

b)  33 petletnih otrok (71 %) je reklo, da poznajo pravljice, svoj odgovor pa so podkrepili izkljucno z nastevanjem pravljic. 11 petletnikov (23 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti, 3 petletniki (6 %) pa se na vprasanje niso odzvali.

c)  39 sestletnih otrok (71 %) je dejalo, da poznajo pravljice, med nastevanjem naslovov so ti otroci omenili samo naslove pravljic. 15 sestletnikov (27 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti, 1 sestletni otrok (2 %) pa je dejal, da ne pozna nobene pravljice.

d)  25 sedemletnih otrok (78 %) je reklo, da poznajo pravljice, in nato nastelo samo naslove pravljic. 7 sedemletnikov (22 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti. Noben sedemletnik (0 %) ni dejal, da ne pozna pravljic.

e)  35 devetletnih otrok (88 %), ki so se pritrdilno odzvali na vprasanje, je nastelo samo naslove pravljic, 5 devetletnikov (12 %) pa je poleg naslovov pravljic navedlo se naslove drugih literarnih zvrsti. Noben devetletni otrok (0 %) ni dejal, da ne pozna pravljic.

Hipoteza 2, ki je predvidevala, da po cetrtem letu narasca stevilo otrok, ki so sposobni terminu pravljica pripisati literarnovrstno ustrezno besedilo, se je v nasi raziskavi torej potrdila. Analiza odgovorov namrec kaze, da s starostjo stevilo otrok, ki so pritrdilno odgovorili na vprasanje »Poznas kaksno pravljico?«, vse do skupine sedem in devet let starih otrok narasca; v skupinah sedem- in devetletnikov pa je ze dosega 100 %. Stevilo otrok, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, s starostjo pada vse do skupine sedemletnih otrok, kjer noben otrok ni izjavil, da ne pozna pravljice. Podrobna analiza odgovorov pa pokaze tudi zanimivo sliko oblikovanja miselne sheme pravljice, ki s starostjo postaja vse bolj podobna miselni shemi pravljice odraslih ljudi. Glede na ves starostni razpon (4,0-9,0) je sicer med stiriletnimi otroki najvecji odstotek (25 %) tistih, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, in se tudi na morebitna podvprasanja niso odzvali. Vendar pa je ravno v tej starostni skupini samo 15 % otrok med nastevanjem pravljic poleg ustreznih naslovov navedlo se naslove otroskih pesmi, rim oziroma risank (Pedenjped, Ciciban, Biba leze, Smrkci, Tom in Jerry). Sicer so stiriletniki najpogosteje omenili Rdeco kapico, Sneguljcico in pravljico O treh pujskih. Med petletniki je bil odstotek tistih otrok, ki so dejali, da ne poznajo nobene pravljice, sicer precej nizji od odstotka stiriletnikov (6 %), vendar je zato vec petletnikov (23 %) med nastevanjem naslovov pravljic navedlo se naslove risank ali pesmi za otroke (Tom in Jerry, Krokodilcki). Med naslovi pravljic so petletniki sicer najveckrat omenili Rdeco kapico in Sneguljcico, posamezniki pa so omenili se Volka in sedem kozlickov, Janka in Metko, Zogico Nogico ter Zvezdico Zaspanko. En sam sestletni otrok je dejal, da ne pozna nobene pravljice, vendar je odstotek tistih otrok, ki so poleg naslovov pravljic navedli se naslove drugih literarnih zvrsti (Macek Muri, Mojster Jaka), ravno med sestletniki najvisji (27 %). Zato pa se pri sestletnih otrocih poveca stevilo naslovov pravljic, ki so jih omenili (Pepelka, O treh pujskih, Zogica Nogica, Trnuljcica, Zvezdica Zaspanka, Muca Copatarica). Odstotek otrok, ki so poleg naslovov pravljic nasteli se naslove drugih literarnih vrst in zvrsti, zacne v skupini sedemletnikov padati (22 %) in je pri devetletnikih najnizji (12 %), kar poleg tega, da noben sedem- in devetletnik ni dejal, da ne pozna nobene pravljice, kaze na to, da se v tem starostnem obdobju miselna shema pravljice dodobra izpopolni. Sicer so sedemletniki med naslovi pravljic najpogosteje navedli Rdeco kapico, Sneguljcico, Volka in sedem kozlickov, Trnuljcico, Muco Copatarico, Obutega macka, Kraljicno na zrnu graha, Janka in Metko in Petra Pana; devetletniki pa Trnuljcico, Rdeco kapico, Pepelko, Janka in Metko, Obutega macka, Volka in sedem kozlickov, Petra Pana in Ostrzka. Med naslovi drugih literarnih zvrsti so sedemletniki navedli naslove pesmi in stripov (Ciciban, Pedenjped, Zvitorepec, Lakotnik in Trdonja), devetletniki pa so omenili Martina Krpana, Heidi, Lukca in njegovega skorca.


2.2  O tretjem delu raziskave, v katerem smo se ukvarjali s »kvaliteto« otroske miselne sheme pravljica

V ta namen smo uporabili produktivni ustvarjalni postopek in otroku zastavili vprasanje: »Mi poves kaksno pravljico --- mislim, tvojo, tako, ki si jo sam izmislis?«

S prvim delom vprasanja (Mi poves kaksno pravljico?) smo preverjali, ali se otroci sploh zavedajo, ce imajo miselno shemo pravljice; z drugim delom vprasanja (mislim, tvojo, tako, ki si jo sam izmislis) pa smo se usmerili na kvaliteto otrokove miselne sheme. Pri tem je slo seveda najprej za