Kodni sistem Slovenska književnost Avtorji Uredništvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Znanost mladini |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Tone Smolej |
Grški mit in slovenska dramatika
Pred leti je dr. Taras Kermauner zapisal, da ?v slovenski zgodovinski preteklosti grška mitologija ni ustrezala slovenskemu samozavedanju, kar je tudi razumljivo. Bila je preveč splošno evropska; uporabljali so jo tujci, Nemci...?1 Toda če upoštevamo dve monodrami Josipa Stritarja Orest (1866 ali 1867) in Medeja (1870), Jarčeve poskuse z Vaško Antigono (1939), Smoletovo Antigono (1960), Tauferjevega Prometeja ali temo v zenici sonca (1968), Mrakovega Chrysipposa (1976) ter dramska dela, ki so nastala v drugi polovici osemdesetih let (Klementov padec in Dedal Draga Jančarja, Elektrino maščevanje Mirka Zupančiča, Medeja Daneta Zajca ter Odisej in sin ali svet in dom Vena Tauferja), dobimo vtis kontinuitete ustvarjanja po mitski predlogi na Slovenskem v zadnjih stodvajsetih letih.
Glede na uporabo mitske zgodbe lahko slovenske drame razdelimo na pet kategorij.
2. Kategorije
Avtorja sta izpostavila le nekatere pomembnejše dogodke iz obeh epopej. Zajc je pričel delo z mitsko-simbolnim nastopom Jazona z enim samim sandalom, nato pa se je vrnil k argonavtskemu mitu šele z dvema Medejinima umoroma.
Prav ta umora razdvojita ljubimca, Jazon se oddalji od žene Medeje, ki zdaj prehaja iz ?ljubeče žene v sovražnico?. (Iz pogovora avtorja z Danetom Zajcem)
Veno Taufer pa je opisal Telemahovo - sinovo pot k očetu Odiseju in njegovo bežanje od doma ter Odisejevo bitko s svetom (Odiseja), da bi se vrnil domov.
2.2 Drama, ki mit vsebinsko spremeni
?Zgodilo se je drugače, kot smo pričakovali ...?3
2.3 Drami, ki mitski okvir razširita
Vendar Smole ni uporabil lika Antigone. Čemu?
?Antigone v igri nisem potreboval, saj je tema pač v ravnanju in v odločitvah drugih, spričo prepovedanega pokopa enega od padlih bratov; okoli Antigone same je že vse jasno v principu. Drugi (dvor) so me zanimali?. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
Smoletova Antigona izrisuje dvorne reakcije na njeno iskanje in spletkarstvo dvorjanov zoper njo. Sestra Ismena je najprej na njeni strani, potem jo pod vplivom svetnika Teireziasa zapusti; zaročenec Haimon jo ves čas blati, stric in vladar Kreon pa jo na koncu obsodi na smrt...
Za temo drame Chrysippos si je Ivan Mrak izbral naključno srečanje med očetom Lajem in sinom Ojdipom, ob katerem sin zagreši očetomor. V ta okvir pa je dodal še mit o Chrysipposu (Lajevem mladostnem ljubimcu), ki predstavlja kralju Laju blodnjo in občutek krivde.
Oba dramatika sta tradicionalno zgodbo razširila in ji tako dodala nove vrednote in svojstveno pomenljivost.
2.4 Drame, ki jim je mit simbol
Dedal Draga Jančarja je simbol graditelja velikega stalinističnega zapora, ki pa je hkrati simbol labirinta tedanje družbe. Partijski voditelj Marek, ki nadzoruje gradnjo (morda povzet po kretskem kralju Minosu), pa simbolizira tirana, ki ogroža umetnikovo svobodo, s tem pa tudi svobodo družbe. Delo se zaključi s simbolnim Dedalovim nagovorom še nerojenemu sinu Ikaru. Simbolika Ikara pa se že navezuje na Jančarjevo dramo Klementov padec, ki naj bi imela delovni naslov Ikarov padec.4 Klement-Ikar je mlad slovenski filozof sredi malomeščanske predvojne Ljubljane, njegova stremljenja so usmerjena v višje cilje, v nadčloveška premagovanja alpskih sten.
2.5 Monodrame, dramski odlomki --- osnutki za ambicioznejša dramska dela
Poleg Oresta je Stritar leta 1870 napisal še Medejo. Za obe deli lahko rečemo, da sta poetični monodrami. O njuni dramski naravi priča tudi avtorjev pripis didaskalij, navkljub pismu pa je težko verjeti, da sta bili monodrami osnutek za obsežnejšo dramo.
Stritarjev Orest beži v miselnih retrospektivah iz domače hiše, kjer je umoril mater. Gre za določeno stopnjevanje, saj junak z vsako novo mislijo bolj podlega vesti. Tik pred napadom Erinij obtoži sestro Elektro za svojo nesrečo. Medeja prikazuje naslovno junakinjo med begom pred možem Jazonom, ko se vrže vsa nemočna, po tožbi in obtožbi moža, skupaj z otrokom prek pečin v morje.
Obe monodrami opisujeta naslovnega junaka, ki tik pred svojim koncem izpove zgodbo svojega življenja in se očisti krivde, saj je bil zapeljan.
Januarja 1939 je Miran Jarc objavil v levičarskem Zborniku 39 tri strani Vaške Antigone s podnaslovom: odlomek iz tragedije. Dr. Evald Koren meni, da Jarc drame ni nikoli napisal, pa tudi nameraval je najbrž ni.6 Jarc nam predstavi dialog med sestrama, ki se zaradi njunega različnega nazora razširi v konflikt: Jasna (Antigona) sledi svojemu kategoričnemu imperativu in želi pokopati obešenega brata, Mara (Ismena) pa zaradi strahu in etične ozkosti to dejanje zavrača.
Ob dramskih kategorijah lahko opredelimo še deset motivno-tematskih elementov, ki zaznamujejo slovensko mitično dramo.
3. Motivno-tematski elementi
3.2 Ljubimca
3.3 Umor tekmecev
Smrt omeni stražar, izvrševalec.
3.4 Zapuščene žene
3.5 Zalezovalec
3.6 Vladar
Podobno kot Kreon tudi Zajčev Peleas ni prepričan v trdnost lastnega prestola, zato si želi nesmrtnosti, a je prevaran in ubit. Zupančičev Ajgist pa je njuno nasprotje: iz razvratnega povzpetnika postane okruten oblastnik, ki se želi znebiti celo svoje družice in kraljice Klitajmestre. Sklepno starčevsko stanje vladarja predstavlja Mrakov kralj Laj, obnorel starec, ki beži pred grehi preteklosti. Pri slovenskih dramatikih je vladar precej duševno motena oseba, največkrat v strahu za lastni prestol.
3.7 Primerjava oseb
Zanimivo pa je tudi videnje Kirke dveh sodobnih slovenskih dramatikov. Tauferjeva Kirka je zgolj ljubimka, ki ji je Odisej vzel vsakršno moč, Zajčeva pa svečenica, posvečena v odvezo grehov.
Tauferjev Teirezias je zgolj videc v svetu mrtvih, Smoletov pa pragmatistični filozof, zarotniški starec, siva eminenca, skratka človek, ki ima zmeraj zadnjo besedo.
3.8 Zamenjava vlog
Kralj Laj je bil v mladosti po nedolžnem obtožen umora ljubimca Chrysipposa. Ivan Mrak nam predstavi Laja, ko vidi v Ojdipovem nastopu vrnitev Chrysipposa. Ojdip seveda ni Chrysippos, a se mu zdi Lajevo pripovedovanje ?tuje /.../, a čudno blizu?.10 Oče Laj je namreč zaradi prerokbe poslal sina Ojdipa v smrt še kot dečka in ga tako več kot onečastil. Lajeve besede: ?Klevetali so vsekrižem, da sem te onečastil?,11 so namenjene Chrysipposu, pred katerim je kralj nedolžen, sprejema pa jih Ojdip, pred katerim je oče Laj resnično kriv. Na koncu prepozna sina, Ojdip pa očeta ne, saj Mrak dopušča nadaljevanje zgodbe o Ojdipu v Sofoklejevem delu Kralj Ojdip.
3.9 Mitični junaki --- resnične osebe
Andrej Inkret meni, da je Dedal najbrž Milan Apih (roj. 1906), predvojni komunist in dolgoletni zapornik, ki je sodeloval pri izgradnji zloglasnega beograjskega zapora.12 Le-tega je zasnoval Aleksander Ranković-Leka (1909-1985), katerega verjetno prikazuje Jančarjev voditelj Marek. Apih se je kasneje uveljavil kot oporečnik, kar velja tako za mitičnega kot za Jančarjevega Dedala.
V članku ?Torej spet z Antigono? je dr. Inkret zapisal, da se je ?po Ljubljani čvekalo, da je v Kreonu naslikan slovenski notranji minister Boris Kraigher, V Teireziasu pa literarni kritik in partijski ideolog Boris Ziherl...?.13
Pa povprašajmo avtorja, če sta v teh dveh osebah skrita dva politika?
?Ne. Niti v Kreonu niti v Teireziasu ni nihče skrit. In tudi nasploh razumi, da v boljši literaturi ni odslikavanja, kopiranja etc., temveč sinteza izkušenj, opazovanj, razmišljanj etc. Dobra literarna figura zraste v avtorjevi glavi in v avtorjevem srcu, potem ko je (če mu je bilo dano) prej pridno in zvesto gledal po svetu naokoli. Celo najbanalnejša karikatura bi bila slaba, če bi samo preslikovala to ali ono pri tem ali onem?. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
3.10 Aktualizacija mita
Dobro desetletje in pol po teh dogodkih je Dominik Smole napisal dramo Antigona, ki se začenja z mirom, s slavljenjem zmagovalca in zasramovanjem poraženca ... Zakaj torej tema Antigona na koncu petdesetih let v slovenski dramatiki?
?Tema Antigona me je (1958-1959) zanimala seveda zaradi bratomorne vojne, ki sta jo bíla v Sofoklejevi Antigoni Eteokles in Polineik. To so bila leta, ko smo že temeljito premišljevali o vojni 1941-1945, bratomorstvo minule vojne je močnemu delu takratnih literarnih tridesetletnikov na najrazličnejše načine problematiziralo čas, ki je bil za nami, in življenje, kakršno je nastalo v njem. Sofoklejeva Antigona je bila pač idealna predloga za varianto moje izkušnje?. (Iz pogovora avtorja z Dominikom Smoletom)
Antigonino iskanje je še vedno aktualno iskanje sprave med zmagovalci in poraženci v bratomorni vojni, saj miru (s tem pa tudi konca vojne) vse do pokopa poraženčevih žrtev ne more biti.
Paž Dominika Smoleta je simbol svobodnjaka in idealista, s katerim mora totalitaristični režim še obračunati, saj je obremenjen z umorom in vojno kot večina junakov, ki se na Slovenskem srečujejo z Antigonino zgodbo.15 Predvsem pa je paž še zmeraj živ...
Opombe