Kodni sistem Slovenska književnost Avtorji Uredništvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Metodične izkušnje |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Zoran Božič |
Problemski pouk književnosti
1. v spremenjeni zasnovi ustnega dela zaključnega izpita iz slovenskega jezika, ko za prvo vprašanje predvideva razčlembo umetnostnega ali neumetnostnega besedila (odlomka);
2. v besedilih, s katerimi je tedanji Zavod za šolstvo preverjal znanje v prvih in drugih letnikih srednjih šol, ko so pri preverjanju znanja iz književnosti vprašanja ob neoznačenih odlomkih iz obravnavanih umetnostnih del.
Oboje pomeni tudi uradno uvajanje prvin problemskega pouka (tj. aktivnega dela z besedilom), kar pa samo po sebi še ne zagotavlja višje ravni pouka slovenske književnosti sploh. Problemskega pouka namreč ne moremo uspešno uveljaviti zgolj po delih (bodisi samo drugačno delo v razredu, drugačno sprotno preverjanje ali drugačen zaključni izpit), saj necelovit prijem kot kombinacija problemskega in klasičnega, t.j. reproduktivnega pouka, nujno pripelje do tega, da na koncu preverjamo tisto, česar nismo dali, oz. dajemo to, česar ne bomo preverjali, izid pa se lahko kaže samo kot pomanjkljivo znanje, kot neuspeh učenca in seveda učitelja.
Med reproduktivnim in dejavnim (problemskim) poukom književnosti je tolikšna razlika, da učenec, ki smo ga pripravljali na klasičen način (frontalni pouk v obliki predavanja ali celo narekovanja, literarne šolske naloge ter ustno in pisno preverjanje znanja kot zgolj mehanična reprodukcija učiteljeve razlage), ne bo imel veliko možnosti, da uspešno opravi problemsko (tj. z neoznačenimi ali neznanimi odlomki) preverjanje znanja, slednje pa je glede na usmeritve novega učnega načrta gotovo tudi standard, ki ga bo zahtevala (eksterna) matura.
Prehod od reproduktivnega k problemskemu preverjanju znanja se zelo lepo vidi na primeru dveh besedil, ki ju je Zavod za šolstvo RS izdelal za preverjanje znanja v prvem (1989) ter v prvem in drugem letniku (1990). Prvi, tj. reproduktivni preizkus je dal izredno slabe izide, zato so naslednje leto že prevladovali neoznačeni odlomki z vprašanji. Oglejmo si razliko na primeru Linhartovega Matička:
1989: | 11. | a) Kje je Linhart našel vzor za svojo veseloigro ?Veseli dan ali Matiček se ženi?? | |
b) Zakaj igra za Linhartovega življenja ni bila uprizorjena? | |||
1990: | 4. | Zmešnjava: | ?Častitljiva gospoda. Jest scer vejm, da se pravica po tih novih postavah ne smej drugači kaker nemško iskati.? |
Matiček: | ?Če jo po krajnsko ne najdem, ji bom mogel žvižgat. Zakaj nemšku ne znam prav.? |
a) Od kod je odlomek?Drugi primer je tragedija Hamlet:
b) Kaj se dogaja?
c) Kaj napada Linhart?
d) Kateri sloj predstavlja Matiček?
e) V katerem narečju je napisana komedija?
1989: | 7. | a) V čem Shakespearove drame ne ustrezajo Aristotelovim zahtevam? b) Kako Hamlet izpričuje odgovornost za svoja dejanja? c) Kakšen zločin hoče maščevati Hamlet? |
1990: | 8. | Preberi odlomek in odgovori na vprašanja: Biti, ne biti; to je tu vprašanje: Je li bolj plemenito, da trpiš v duhu strelice vse nasprotne usode, ali z orožjem greš nad morje zla in ga končaš z odporom? |
a) Iz katerega dela je odlomek?Primera iz leta 1989 jasno kažeta, da se pri reproduktivnem preverjanju lahko preverjajo tudi zgolj zunajbesedilne prvine (Linhart) oz. vprašanja omogočajo, da kdo dobi celo odlično oceno, tudi če se je samo na pamet naučil snov iz zvezka in sploh ni prebral literarnega dela. V nasprotju s tem primera iz leta 1990 dokazujeta, da pri problemskem preverjanju pokažemo uporabno, večplastno in predvsem znotrajbesedilno znanje. Pomembna razlika pa je tudi v tem, da učencu, ki je delo prebral, tak način preverjanja olajša odgovore, učencu, ki dela ni prebral in odlomka ne prepozna, pa jih oteži. Pri problemskem pouku je torej eden ključnih problemov v tem, ali učenci berejo ali ne.
b) Kdo je avtor tega dela?
c) Pred kakšno odločitvijo stoji protagonist?
d) Kakšne značajske poteze izpričuje odlomek iz monologa glavne dramske osebe?
Uspešen problemski pouk, pri katerem so učenci dejavni, razpravljajo oz. utemeljujejo, razvijajo svoje miselne in govorne zmožnosti in pridobivajo samostojnost, s povezovanjem sproti utrjujejo znanje in ga uporabljajo na novih besedilih, zahteva celovito doktrino, ki obsega:
A. Načela problemskega pouka:
1. pri pouku uporabljamo metodo usmerjenega pogovora,
2. vedno izhajamo iz umetnostnega besedila,
3. vedno razčlenjujemo tudi odlomek,
4. vedno skušamo primerjati,
5. znanje utrjujemo in preverjamo problemsko.
B. Postopek:
1. priprava na poglobljeno branje (z vprašanji za domače branje ali domačo nalogo),
2. preverjanje domačega branja (za znake),
3. usmerjeni pogovor z razčlembo odlomka,
4. sprotno preverjanje znanja (za znake),
5. pregledno preverjanje (pregledni test po obdelanem književnem obdobju),
6. ponavljalno preverjanje (pregledni test na začetku višjega letnika),
7. priprava na zaključni izpit oz. maturo z zaključnim preverjanjem.
Problemski pouk se ves čas šolanja giblje med ?palico in korenčkom?, tj. med prisilo in spodbudo (motivacijo).
Spodbuda je v tem, da učenci že pri obravnavi literarnega dela lahko neposredno uporabijo svoje védenje, ki so ga pridobili z branjem, da lahko sodelujejo v razpravi in se s tem potrjujejo, in predvsem v tem, da je takó pridobljeno znanje širše in trajnejše, saj ima učenec, ki je književno delo v celoti prebral, ves čas do konca oporo v natančno prebranem in doživetem umetnostnem besedilu.
Prisila je celovit sistem sprotnega, preglednega in sklepnega preverjanja, s katerim učenca natančno seznanimo že prvo šolsko uro, tako da se že takoj zaveda, da bo moral brati, natančno brati in vse prebrati, sicer ne bo mogel priti do pozitivne ocene. Samo tako lahko uresničimo troje:
a) boljše in trajnejše znanje,
b) sprotno primerjanje književnih del, motivov, zvrsti, vrst in oblik, zgradbe, junakov itd.,
c) problemsko obravnavo z usmerjenim pogovorom.
Predvsem pa pri takem sistemu lahko opustimo klasično ekstenzivno izpraševanje snovi iz književnosti (kjer so ocene lahko zelo subjektivne, drugi učenci pa so pasivni), kajti učenci so vsako uro govorno dejavni, do ustne ocene pa pridemo z govornimi vajami, deklamacijami in referati (pri krajših literarnih delih --- ali pri daljših, če jih preberejo vsi učenci --- nastopajoči učenec tudi sam vodi obravnavo!).
V nadaljevanju s primeri prikazujem celoten postopek problemske priprave, obravnave in preverjanja.
1. Priprava na poglobljeno branje
Priprava je seznam vprašanj pri vsakem domačem branju ali zahtevnejšem literarnem delu, na katera učenci odgovorijo doma in se tako pripravijo na usmerjeno obravnavo v razredu.
Primer 1: Samorastniki (branje)
Kadar je na vrsti obravnava domačega branja, najprej pisno preverimo prebranost s kratkim, a natančnim vprašanjem iz vsebine, za kar ne potrebujemo več kot pet minut, zelo hitro pa tudi doma ocenimo.
Primer 1: Hiša Marije Pomočnice
Primer 1: Soči (obravnava z odlomkom)
Ne stiskaj v meje se bregov,Problemsko se lahko lotimo Gregorčičeve hvalnice Soči, če vzamemo za izhodišče problem neobjavljenega zaključka (v okepaju!), ki ga prek primerjave z Antigono povežemo s problemom življenja oz. dinamike (?Krasna si, bistra hči planin!?) in smrti oz. statike (?Mar veš, da tečeš tik grobov, grobov slovenskega domovja?) ter vstajenja oz. ponovne dinamike (?Takrat se spomni, bistra Soča, kar gorko ti srce naroča!"), nazadnje pa utemeljimo še z razčlembo skladenjskega naklona (klicaji --- I. del; vprašaji --- II. del; klicaji --- III. del).
srdita čez branove stopi
ter tujce, zemlje lačne, utopi
na dno razpenjenih valov!
(Na zemlji tvoji tujcev tropi
naj ne dobodo ni --- grobov!)
Primer 2: Duma (obravnava z odlomkom)
Slišal sem pesem in čul sem glas pojoč,Pesem moža in odgovor ženski pesmi:
glas moža, kot da je odgovor ženskemu glasu;
čul sem, kako je zvenelo moje srce.
Sredi poljan si in poješ mi pesem zeleno vso,Odlično problemsko izhodišče nam Župančičeva Duma ponuja s svojim glasom moža (Adam) in ženskim glasom (Eva). To antitetično razmerje, ki ga ponazorimo najprej na skladenjski ravni z uporabo levega (ženski princip) oz. desnega (moški princip) prilastka in utrdimo ob primerjavi z znamenito Michelangelovo fresko Stvarjenje Adama (na levi Adam, na desni Bog med angelčki s svojo močno, varno mišičasto roko oklepa nežno bitje, ki šele postaja ženska, tj. Eva), v obravnavi razvijemo v osrednje tematsko nasprotje med domačim podeželjem in tujimi mesti.
pesem vetra in vej in trave in sonca na travi /.../.
Primer 3: Krst pri Savici (obravnava z odlomkoma)
Krst pri Savici lahko obravnavamo po vprašanjih, ki jih imajo skupaj z odgovori učenci v zvezku za domače branje, še bolje pa je, če poiščemo izhodiščni problem (npr. problem Črtomirove krivde), ob katerem potem nizamo še problematiko zgradbe, razvoj glavnega junaka, prikaz razmerja Črtomir --- Bogomila, razčlembo romantičnih prvin in primerjavo s Sonetnim vencem. Pri tem knjižnem delu natančneje obravnavamo še najmanj dva odlomka, prvega iz Uvoda in drugega iz Krsta:
Odlomek 1:
Ko zor zasije na mrličov trope,Ta odlomek uporabimo za vpeljavo izhodiščnega problema krivde, poleg tega pa ob njem ponovimo lastnosti tercine, ki smo jo spoznali pri Dantejevi Božanski komediji, ponovimo primero kot pomensko figuro in razčlenimo antitetično razmerje svetloba --- tema (zor --- mrliči = življenje --- smrt), ki ga bomo vzeli za problemsko izhodišče naslednjega odlomka.
ležé, k' ob ajde žetvi al pšenice
po njivah tam leže snopovja kope.Leži kristjanov več od polovice,
med njimi, ki so padli za malike,
Valjhun zastonj tam iše mlado lice
njeg?, ki kriv moritve je velike.
Odlomek 2:
Mož in oblakov vojsko je obojnoPri tem odlomku ponovimo lastnosti stance, ki smo jo obravnavali ob pesmo Slovo od mladosti, utrdimo homersko primero (v povezavi z naslednjima verzoma: ?Al jezero, ki na njeg? pokrajni // stojiš, ni Črtomir, podoba tvoja??) in tipično romantično enačenje junakovega razpoloženja s stanjem v naravi. Predvsem pa Črtomirov preobrat od smrti k življenju povežemo z razčlembo antiteze tema --- svetloba (temna noč --- svetla zarja zlati z rumen'mi žarki).
končala temna noč, kar svetla zarja
zlati z rumen'mi žarki glavo trojno
snežnikov kranjskih siv'ga poglavarja.
Bohinjsko jezero stoji pokojno,
sledu ni več vunanjega viharja,
al somov vojska pod vodó ne mine
in drugih roparjov v dnu globočine.
4. Sprotno preverjanje znanja (za znake)
Razumevanje in usvojitev zadnje snovi hitro in učinkovito (pisno in nenapovedano) preverimo z vprašanji za znake, ki jih lahko kombiniramo s prebranim ali na tablo napisanim literarnim delom ali odlomkom.
Primer 1: Moj črni plašč (pesem v celoti preberemo)
O blagor, blagor, Črtomir! ti vnetaNavodilo: Podčrtaj in označi ali izpiši in določi vsaj pet različnih skladenjskih figur!
je deklica od tvojega pogleda,
kak od zamaknjenja je vsa prevzeta,
kak gleda v tla, kak trese se beseda!
Primer 4: Krst pri Savici (kitica iz Uvoda, ki jo napišemo na tablo)
Šest mescov moči tla krvava reka,
Slovenec že mori Slovenca, brata -
kako strašn? slepota je človeka!
5. Pregledno preverjanje (pregledni test po obdelanem literarnem obdobju)
Pregledni test iz književnosti vedno pišemo z neoznačenimi odlomki iz obravnavanih, pa tudi --- kadar so dovolj značilna --- neobravnavanih besedil znanega avtorja. Za preverjanje obdobij, celotnih opusov ali zelo pomembnih literarnih del je primeren tudi tako imenovani zaprti test, ki poleg zmožnosti memoriranja preverja tudi povezovalne zmožnosti in jezikovno znanje. Oba tipa nalog sta dovolj eksaktna in ju lahko popravimo razmeroma hitro.
Primer 1: Obravnavano besedilo
Poet tvoj nov Slovencem vije,
'z petnajst sonetov ti tako ga spleta,
da ?magistrale?, pesem trikrat peta,
vseh skupaj veže harmonije.Iz njega 'zvira, vanjga se spet zlije
po vrsti pesem vsacega soneta;
prihodnja v prednjem koncu je začeta;
enak je pevec vencu poezije:
Ta brusi si v teku peté,
ta seka in pili in kuje,
pri luči prižgani ta čuje,
z učenjem si beli lase; /.../Ne trudi se pevče za nič,
s prihodom že belega dneva
od temnega mraka prepeva,
brezskrbno živi kakor ptič.
Iz njega rok izmakne se počasi,
in blizo se na prvi kamen vsede,
in v trdnem, ali v?ndar milem glasi
mladenču vnet'mu reče té besede:?Ne združenja, ločitve zdaj so časi,
šel naj vsak sam bo skoz življenja zmede;
de b'enkrat se sklenile poti naji,
me tukaj vidiš zdaj v samotnem kraji.?
Slovenski ______ pesnik France Prešeren je leta ______ izdal ______ v verzih Krst pri Savici. Sestavljena je iz treh delov, in sicer iz uvodnega ______ Matiju Čopu, iz ______ in ______ . V prvem delu pesnik razlaga, da je pesnitev nastala zaradi ______ bolečine in zaradi izgube ______ . V drugem delu, kjer za kitico uporabi ______ , pesnik pripoveduje o obdobju ______ Slovencev, ko s sprejemom nove ______ izgubimo ______ samostojnost. Vodja ______ vojske ima v trenutku, ko jim začne zmanjkovati ______ , nagovor, s katerim svoje vojake zapelje v ______ , sam pa ______ noč izrabi za ______ . V tretjem delu, napisanem v ______ , tj. ______ vrstičnih kiticah, je pesnik uporabil ______ pripovedno tehniko, s katero je skrajšal ______ pripovedi. Glavni junak se odpove svoji ______ veri in se pri slapu ______ da ______ , potem pa bo odšel v ______ in bo postal ______ . Njegova nesojena izvoljenka se zaobljubi ______ in bo odšla v ______ , da bi s tem odrešila junaka ______ in se z njim po ______ srečala v ______ .
6. Ponavljalno preverjanje (pregledni test na začetku višjega letnika)
Na začetku vsakega višjega letnika najprej pisno preverimo poznavanje celotne snovi prejšnjega letnika, saj samo taka ponovitev književnosti in jezika zagotavlja uspešno sprotno delo, ki ves čas temelji tudi na poprejšnjem znanju. Pri ponavljanju si učenci pomagajo z zvezki za domače branje, z berili in z odlomki, ki jih imajo v šolskem zvezku, predvsem pa tudi s starimi preglednimi testi, ki jih učencem obvezno vračamo (čeprav moramo teste zato ves čas spreminjati!).
Primer 1: Obravnavano besedilo
Resnično, resnično, povem vam: Jaz sem vrata k ovcam. Vsi, kolikor jih je prišlo pred mano, so tatje in roparji, ovce pa jih niso poslušale. Jaz sem vrata: kdor stopi skozi mene, bo rešen in bo hodil ven in bo našel pašo. Tat ne pride, razen da krade in kolje in pogublja; jaz sem prišel, da bi imel življenje in ga imel v izobilju. Jaz sem dobri pastir. Dobri pastir da svoje življenje za ovce.
In brž veslata v konec ta jezera,
kjer bistra vanjga pribobni Savica;
ker srečen veter njij' roke podpira,
čolnič leti ko v zraki urna ptica.
Se ribič po sovražnikih ozira,
čoln vstavi, kjer je gosta senc temnica. -
Ker se mu zdi, da lakota ga grudi,
junaku, kar je v torbici, ponudi.
Priprava za ustni del zaključnega izpita (iz književnosti) poteka tako, da za vsako literarno delo, ki je na listku za ustni preizkus na prvem mestu, spet izberemo nov odlomek ali dva, ga fotokopiramo in spet v obliki pogovora z učenci komentiramo oz. ponovimo bistvene lastnosti celotnega literarnega dela. Navajam odlomka za ponovitev Krsta pri Savici:
al komej vrata so odprte, vname
se strašni boj, ne boj, mesarsko klanje,
Valjhun tam s celo jih močjo objame.
Listek za preverjanje sestavimo z neoznačenim odlomkom iz obravnavanega književnega dela, pri čemer dobi vsak učenec tudi neznano besedilo za prepoznavanje sloga in pisca. Na listku pri vprašanjih iz književnosti kombiniramo razna književna obdobja, razne književne zvrsti in različne književne oblike, tako da je preverjanje zares celovito. Sestava listka:
Neoznačeno obravnavano besedilo (odlomek)
Primer 1:
Ko se je vračal s tistih skrivnostnih in dolgih potov, ki so povzročala čudna ugibanja njegovih prijateljev in tistih, ki so se imeli za njegove prijatelje, se je dostikrat splazil gor, k zaklenjeni sobi, odklenil vrata s ključem, ki ga je zdaj neprenehoma nosil pri sebi, in se z ogledalom v roki postavil pred lastno podobo, ki jo je bil naslikal Basil Hallward. Gledal je zdaj hudobni in starajoči se obraz na platnu, zdaj lepi in mladi obraz, ki se mu je smehljal iz zrcala. Že sama ostrina nasprotja mu je vzbujala občutek ugodja. Bolj in bolj je bil zaljubljen v lastno lepoto, bolj in bolj ga je zanimala pokvarjenost lastne duše. Skrbno in natančno in včasih s pošastno in strašno naslado je raziskoval, kako mu ostudne črte orjejo nagubano čelo ali se plazijo okoli velikih pohotnih ust. Včasih je premišljeval, ali so strašnejša znamenja greha ali znamenja starosti. Polagal je svoje bele roke ob surove in napihnjene roke na sliki in se smehljal. Norčeval se je iz spačenega telesa in propadajočih udov.
Tu smeje se šumna družba,
ej, pač se nabrenkala cvička;
debela mamica čička
smehljaje se radi dobička.In glej mi ga --- polička!
Smehlja se na moji levici,
na desni smeh kroži na lici
točajki --- pravi tici.
Te misli, ko odšel si v hude boje,
miru mi niso dale več siroti.
V nevarnosti življenje vedet' tvoje,
zaprte vse od tebe videt' poti,
ni vedlo kam se djati srce moje,
tolažbe nisem najdla v taki zmoti.
Obupala sem skoraj tákrat reva;
kak sem želela v noči ti svit dneva!En dan sem prašat šla po vojske sreči,
al skozi se še ni sklenila z vami;
učil ljudi je mož bogaboječi,
duhovni mož, ki zdaj ga vidiš z nami:
kako nas vstvaril vse je Bog narveči,
kak greh prišel na svet je po Adámi,
kak se je božji sin zato učlovečil,
da bi otel narode in osrečil.
Studenci tiho se pregibljejo,
kot v sanjah praproti se zibljejo
v poletno noč.
Po tem sistemu problemskega dela v razredu in problemskega preverjanja znanja je v šolskih letih 1991/92 in 1992/93 opravilo zaključni izpit devetdeset učencev naslednjih programov oz. smeri: družboslovno-kulturna (46), upravni tehnik (22) in administrator (slednji brez neznanega besedila --- tudi 22). Ustnega dela v prvem poskusu nista opravila samo dva učenca, medtem ko je prek 90 % učencev doseglo ocene dobro (13), prav dobro (39) in odlično (28). Povprečna ocena je bila 3,9. Ob vsej mogoči subjektivnosti izpraševalca so dosežki vendarle očitni.
Vrhunec, ki seveda ni pravilo, temveč še toliko bolj zaželena izjema, pa seveda doseže problemski pouk (tudi na zaključnem izpitu!) takrat, kadar učenci odkrijejo nepričakovane povezave, kadar se z učiteljevo razlago oz. njegovimi pogledi ne strinjajo in znajo svoje nestrinjanje tudi jasno in suvereno utemeljevati.