Kodni sistem Slovenska knjizevnost Avtorji Urednistvo <-> bralci |
Jezik in slovstvo Metodicne izkusnje |
Jezik in slovstvo Kazalo letnika Zadnja verzija |
Zoran Bozic |
Problemski pouk knjizevnosti
1. v spremenjeni zasnovi ustnega dela zakljucnega izpita iz slovenskega jezika, ko za prvo vprasanje predvideva razclembo umetnostnega ali neumetnostnega besedila (odlomka);
2. v besedilih, s katerimi je tedanji Zavod za solstvo preverjal znanje v prvih in drugih letnikih srednjih sol, ko so pri preverjanju znanja iz knjizevnosti vprasanja ob neoznacenih odlomkih iz obravnavanih umetnostnih del.
Oboje pomeni tudi uradno uvajanje prvin problemskega pouka (tj. aktivnega dela z besedilom), kar pa samo po sebi se ne zagotavlja visje ravni pouka slovenske knjizevnosti sploh. Problemskega pouka namrec ne moremo uspesno uveljaviti zgolj po delih (bodisi samo drugacno delo v razredu, drugacno sprotno preverjanje ali drugacen zakljucni izpit), saj necelovit prijem kot kombinacija problemskega in klasicnega, t.j. reproduktivnega pouka, nujno pripelje do tega, da na koncu preverjamo tisto, cesar nismo dali, oz. dajemo to, cesar ne bomo preverjali, izid pa se lahko kaze samo kot pomanjkljivo znanje, kot neuspeh ucenca in seveda ucitelja.
Med reproduktivnim in dejavnim (problemskim) poukom knjizevnosti je toliksna razlika, da ucenec, ki smo ga pripravljali na klasicen nacin (frontalni pouk v obliki predavanja ali celo narekovanja, literarne solske naloge ter ustno in pisno preverjanje znanja kot zgolj mehanicna reprodukcija uciteljeve razlage), ne bo imel veliko moznosti, da uspesno opravi problemsko (tj. z neoznacenimi ali neznanimi odlomki) preverjanje znanja, slednje pa je glede na usmeritve novega ucnega nacrta gotovo tudi standard, ki ga bo zahtevala (eksterna) matura.
Prehod od reproduktivnega k problemskemu preverjanju znanja se zelo lepo vidi na primeru dveh besedil, ki ju je Zavod za solstvo RS izdelal za preverjanje znanja v prvem (1989) ter v prvem in drugem letniku (1990). Prvi, tj. reproduktivni preizkus je dal izredno slabe izide, zato so naslednje leto ze prevladovali neoznaceni odlomki z vprasanji. Oglejmo si razliko na primeru Linhartovega Maticka:
1989: | 11. | a) Kje je Linhart nasel vzor za svojo veseloigro »Veseli dan ali Maticek se zeni«? | |
b) Zakaj igra za Linhartovega zivljenja ni bila uprizorjena? | |||
1990: | 4. | Zmesnjava: | »Castitljiva gospoda. Jest scer vejm, da se pravica po tih novih postavah ne smej drugaci kaker nemsko iskati.« |
Maticek: | »Ce jo po krajnsko ne najdem, ji bom mogel zvizgat. Zakaj nemsku ne znam prav.« |
a) Od kod je odlomek?Drugi primer je tragedija Hamlet:
b) Kaj se dogaja?
c) Kaj napada Linhart?
d) Kateri sloj predstavlja Maticek?
e) V katerem narecju je napisana komedija?
1989: | 7. | a) V cem Shakespearove drame ne ustrezajo Aristotelovim zahtevam? b) Kako Hamlet izpricuje odgovornost za svoja dejanja? c) Kaksen zlocin hoce mascevati Hamlet? |
1990: | 8. | Preberi odlomek in odgovori na vprasanja: Biti, ne biti; to je tu vprasanje: Je li bolj plemenito, da trpis v duhu strelice vse nasprotne usode, ali z orozjem gres nad morje zla in ga koncas z odporom? |
a) Iz katerega dela je odlomek?Primera iz leta 1989 jasno kazeta, da se pri reproduktivnem preverjanju lahko preverjajo tudi zgolj zunajbesedilne prvine (Linhart) oz. vprasanja omogocajo, da kdo dobi celo odlicno oceno, tudi ce se je samo na pamet naucil snov iz zvezka in sploh ni prebral literarnega dela. V nasprotju s tem primera iz leta 1990 dokazujeta, da pri problemskem preverjanju pokazemo uporabno, vecplastno in predvsem znotrajbesedilno znanje. Pomembna razlika pa je tudi v tem, da ucencu, ki je delo prebral, tak nacin preverjanja olajsa odgovore, ucencu, ki dela ni prebral in odlomka ne prepozna, pa jih otezi. Pri problemskem pouku je torej eden kljucnih problemov v tem, ali ucenci berejo ali ne.
b) Kdo je avtor tega dela?
c) Pred kaksno odlocitvijo stoji protagonist?
d) Kaksne znacajske poteze izpricuje odlomek iz monologa glavne dramske osebe?
Uspesen problemski pouk, pri katerem so ucenci dejavni, razpravljajo oz. utemeljujejo, razvijajo svoje miselne in govorne zmoznosti in pridobivajo samostojnost, s povezovanjem sproti utrjujejo znanje in ga uporabljajo na novih besedilih, zahteva celovito doktrino, ki obsega:
A. Nacela problemskega pouka:
1. pri pouku uporabljamo metodo usmerjenega pogovora,
2. vedno izhajamo iz umetnostnega besedila,
3. vedno razclenjujemo tudi odlomek,
4. vedno skusamo primerjati,
5. znanje utrjujemo in preverjamo problemsko.
B. Postopek:
1. priprava na poglobljeno branje (z vprasanji za domace branje ali domaco nalogo),
2. preverjanje domacega branja (za znake),
3. usmerjeni pogovor z razclembo odlomka,
4. sprotno preverjanje znanja (za znake),
5. pregledno preverjanje (pregledni test po obdelanem knjizevnem obdobju),
6. ponavljalno preverjanje (pregledni test na zacetku visjega letnika),
7. priprava na zakljucni izpit oz. maturo z zakljucnim preverjanjem.
Problemski pouk se ves cas solanja giblje med »palico in korenckom«, tj. med prisilo in spodbudo (motivacijo).
Spodbuda je v tem, da ucenci ze pri obravnavi literarnega dela lahko neposredno uporabijo svoje védenje, ki so ga pridobili z branjem, da lahko sodelujejo v razpravi in se s tem potrjujejo, in predvsem v tem, da je takó pridobljeno znanje sirse in trajnejse, saj ima ucenec, ki je knjizevno delo v celoti prebral, ves cas do konca oporo v natancno prebranem in dozivetem umetnostnem besedilu.
Prisila je celovit sistem sprotnega, preglednega in sklepnega preverjanja, s katerim ucenca natancno seznanimo ze prvo solsko uro, tako da se ze takoj zaveda, da bo moral brati, natancno brati in vse prebrati, sicer ne bo mogel priti do pozitivne ocene. Samo tako lahko uresnicimo troje:
a) boljse in trajnejse znanje,
b) sprotno primerjanje knjizevnih del, motivov, zvrsti, vrst in oblik, zgradbe, junakov itd.,
c) problemsko obravnavo z usmerjenim pogovorom.
Predvsem pa pri takem sistemu lahko opustimo klasicno ekstenzivno izprasevanje snovi iz knjizevnosti (kjer so ocene lahko zelo subjektivne, drugi ucenci pa so pasivni), kajti ucenci so vsako uro govorno dejavni, do ustne ocene pa pridemo z govornimi vajami, deklamacijami in referati (pri krajsih literarnih delih --- ali pri daljsih, ce jih preberejo vsi ucenci --- nastopajoci ucenec tudi sam vodi obravnavo!).
V nadaljevanju s primeri prikazujem celoten postopek problemske priprave, obravnave in preverjanja.
1. Priprava na poglobljeno branje
Primer 1: Samorastniki (branje)
Kadar je na vrsti obravnava domacega branja, najprej pisno preverimo prebranost s kratkim, a natancnim vprasanjem iz vsebine, za kar ne potrebujemo vec kot pet minut, zelo hitro pa tudi doma ocenimo.
Primer 1: Hisa Marije Pomocnice
Primer 1: Soci (obravnava z odlomkom)
Ne stiskaj v meje se bregov,Problemsko se lahko lotimo Gregorciceve hvalnice Soci, ce vzamemo za izhodisce problem neobjavljenega zakljucka (v okepaju!), ki ga prek primerjave z Antigono povezemo s problemom zivljenja oz. dinamike (»Krasna si, bistra hci planin!«) in smrti oz. statike (»Mar ves, da teces tik grobov, grobov slovenskega domovja?) ter vstajenja oz. ponovne dinamike («Takrat se spomni, bistra Soca, kar gorko ti srce naroca!"), nazadnje pa utemeljimo se z razclembo skladenjskega naklona (klicaji --- I. del; vprasaji --- II. del; klicaji --- III. del).
srdita cez branove stopi
ter tujce, zemlje lacne, utopi
na dno razpenjenih valov!
(Na zemlji tvoji tujcev tropi
naj ne dobodo ni --- grobov!)
Primer 2: Duma (obravnava z odlomkom)
Slisal sem pesem in cul sem glas pojoc,Pesem moza in odgovor zenski pesmi:
glas moza, kot da je odgovor zenskemu glasu;
cul sem, kako je zvenelo moje srce.
Sredi poljan si in pojes mi pesem zeleno vso,Odlicno problemsko izhodisce nam Zupanciceva Duma ponuja s svojim glasom moza (Adam) in zenskim glasom (Eva). To antiteticno razmerje, ki ga ponazorimo najprej na skladenjski ravni z uporabo levega (zenski princip) oz. desnega (moski princip) prilastka in utrdimo ob primerjavi z znamenito Michelangelovo fresko Stvarjenje Adama (na levi Adam, na desni Bog med angelcki s svojo mocno, varno misicasto roko oklepa nezno bitje, ki sele postaja zenska, tj. Eva), v obravnavi razvijemo v osrednje tematsko nasprotje med domacim podezeljem in tujimi mesti.
pesem vetra in vej in trave in sonca na travi /.../.
Primer 3: Krst pri Savici (obravnava z odlomkoma)
Krst pri Savici lahko obravnavamo po vprasanjih, ki jih imajo skupaj z odgovori ucenci v zvezku za domace branje, se bolje pa je, ce poiscemo izhodiscni problem (npr. problem Crtomirove krivde), ob katerem potem nizamo se problematiko zgradbe, razvoj glavnega junaka, prikaz razmerja Crtomir --- Bogomila, razclembo romanticnih prvin in primerjavo s Sonetnim vencem. Pri tem knjiznem delu natancneje obravnavamo se najmanj dva odlomka, prvega iz Uvoda in drugega iz Krsta:
Odlomek 1:
Ko zor zasije na mrlicov trope,Ta odlomek uporabimo za vpeljavo izhodiscnega problema krivde, poleg tega pa ob njem ponovimo lastnosti tercine, ki smo jo spoznali pri Dantejevi Bozanski komediji, ponovimo primero kot pomensko figuro in razclenimo antiteticno razmerje svetloba --- tema (zor --- mrlici = zivljenje --- smrt), ki ga bomo vzeli za problemsko izhodisce naslednjega odlomka.
lezé, k' ob ajde zetvi al psenice
po njivah tam leze snopovja kope.Lezi kristjanov vec od polovice,
med njimi, ki so padli za malike,
Valjhun zastonj tam ise mlado lice
njega, ki kriv moritve je velike.
Odlomek 2:
Moz in oblakov vojsko je obojnoPri tem odlomku ponovimo lastnosti stance, ki smo jo obravnavali ob pesmo Slovo od mladosti, utrdimo homersko primero (v povezavi z naslednjima verzoma: »Al jezero, ki na njega pokrajni // stojis, ni Crtomir, podoba tvoja?«) in tipicno romanticno enacenje junakovega razpolozenja s stanjem v naravi. Predvsem pa Crtomirov preobrat od smrti k zivljenju povezemo z razclembo antiteze tema --- svetloba (temna noc --- svetla zarja zlati z rumen'mi zarki).
koncala temna noc, kar svetla zarja
zlati z rumen'mi zarki glavo trojno
sneznikov kranjskih siv'ga poglavarja.
Bohinjsko jezero stoji pokojno,
sledu ni vec vunanjega viharja,
al somov vojska pod vodó ne mine
in drugih roparjov v dnu globocine.
4. Sprotno preverjanje znanja (za znake)
Primer 1: Moj crni plasc (pesem v celoti preberemo)
O blagor, blagor, Crtomir! ti vnetaNavodilo: Podcrtaj in oznaci ali izpisi in doloci vsaj pet razlicnih skladenjskih figur!
je deklica od tvojega pogleda,
kak od zamaknjenja je vsa prevzeta,
kak gleda v tla, kak trese se beseda!
Primer 4: Krst pri Savici (kitica iz Uvoda, ki jo napisemo na tablo)
Sest mescov moci tla krvava reka,
Slovenec ze mori Slovenca, brata -
kako strasna slepota je cloveka!
5. Pregledno preverjanje (pregledni test po obdelanem literarnem obdobju)
Primer 1: Obravnavano besedilo
Poet tvoj nov Slovencem vije,
'z petnajst sonetov ti tako ga spleta,
da »magistrale«, pesem trikrat peta,
vseh skupaj veze harmonije.Iz njega 'zvira, vanjga se spet zlije
po vrsti pesem vsacega soneta;
prihodnja v prednjem koncu je zaceta;
enak je pevec vencu poezije:
Ta brusi si v teku peté,
ta seka in pili in kuje,
pri luci prizgani ta cuje,
z ucenjem si beli lase; /.../Ne trudi se pevce za nic,
s prihodom ze belega dneva
od temnega mraka prepeva,
brezskrbno zivi kakor ptic.
Iz njega rok izmakne se pocasi,
in blizo se na prvi kamen vsede,
in v trdnem, ali vendar milem glasi
mladencu vnet'mu rece té besede:»Ne zdruzenja, locitve zdaj so casi,
sel naj vsak sam bo skoz zivljenja zmede;
de b'enkrat se sklenile poti naji,
me tukaj vidis zdaj v samotnem kraji.«
Slovenski ______ pesnik France Preseren je leta ______ izdal ______ v verzih Krst pri Savici. Sestavljena je iz treh delov, in sicer iz uvodnega ______ Matiju Copu, iz ______ in ______ . V prvem delu pesnik razlaga, da je pesnitev nastala zaradi ______ bolecine in zaradi izgube ______ . V drugem delu, kjer za kitico uporabi ______ , pesnik pripoveduje o obdobju ______ Slovencev, ko s sprejemom nove ______ izgubimo ______ samostojnost. Vodja ______ vojske ima v trenutku, ko jim zacne zmanjkovati ______ , nagovor, s katerim svoje vojake zapelje v ______ , sam pa ______ noc izrabi za ______ . V tretjem delu, napisanem v ______ , tj. ______ vrsticnih kiticah, je pesnik uporabil ______ pripovedno tehniko, s katero je skrajsal ______ pripovedi. Glavni junak se odpove svoji ______ veri in se pri slapu ______ da ______ , potem pa bo odsel v ______ in bo postal ______ . Njegova nesojena izvoljenka se zaobljubi ______ in bo odsla v ______ , da bi s tem odresila junaka ______ in se z njim po ______ srecala v ______ .
6. Ponavljalno preverjanje (pregledni test na zacetku visjega letnika)
Primer 1: Obravnavano besedilo
Resnicno, resnicno, povem vam: Jaz sem vrata k ovcam. Vsi, kolikor jih je prislo pred mano, so tatje in roparji, ovce pa jih niso poslusale. Jaz sem vrata: kdor stopi skozi mene, bo resen in bo hodil ven in bo nasel paso. Tat ne pride, razen da krade in kolje in pogublja; jaz sem prisel, da bi imel zivljenje in ga imel v izobilju. Jaz sem dobri pastir. Dobri pastir da svoje zivljenje za ovce.
In brz veslata v konec ta jezera,
kjer bistra vanjga pribobni Savica;
ker srecen veter njij' roke podpira,
colnic leti ko v zraki urna ptica.
Se ribic po sovraznikih ozira,
coln vstavi, kjer je gosta senc temnica. -
Ker se mu zdi, da lakota ga grudi,
junaku, kar je v torbici, ponudi.
Priprava za ustni del zakljucnega izpita (iz knjizevnosti) poteka tako, da za vsako literarno delo, ki je na listku za ustni preizkus na prvem mestu, spet izberemo nov odlomek ali dva, ga fotokopiramo in spet v obliki pogovora z ucenci komentiramo oz. ponovimo bistvene lastnosti celotnega literarnega dela. Navajam odlomka za ponovitev Krsta pri Savici:
al komej vrata so odprte, vname
se strasni boj, ne boj, mesarsko klanje,
Valjhun tam s celo jih mocjo objame.
Listek za preverjanje sestavimo z neoznacenim odlomkom iz obravnavanega knjizevnega dela, pri cemer dobi vsak ucenec tudi neznano besedilo za prepoznavanje sloga in pisca. Na listku pri vprasanjih iz knjizevnosti kombiniramo razna knjizevna obdobja, razne knjizevne zvrsti in razlicne knjizevne oblike, tako da je preverjanje zares celovito. Sestava listka:
Neoznaceno obravnavano besedilo (odlomek)
Primer 1:
Ko se je vracal s tistih skrivnostnih in dolgih potov, ki so povzrocala cudna ugibanja njegovih prijateljev in tistih, ki so se imeli za njegove prijatelje, se je dostikrat splazil gor, k zaklenjeni sobi, odklenil vrata s kljucem, ki ga je zdaj neprenehoma nosil pri sebi, in se z ogledalom v roki postavil pred lastno podobo, ki jo je bil naslikal Basil Hallward. Gledal je zdaj hudobni in starajoci se obraz na platnu, zdaj lepi in mladi obraz, ki se mu je smehljal iz zrcala. Ze sama ostrina nasprotja mu je vzbujala obcutek ugodja. Bolj in bolj je bil zaljubljen v lastno lepoto, bolj in bolj ga je zanimala pokvarjenost lastne duse. Skrbno in natancno in vcasih s posastno in strasno naslado je raziskoval, kako mu ostudne crte orjejo nagubano celo ali se plazijo okoli velikih pohotnih ust. Vcasih je premisljeval, ali so strasnejsa znamenja greha ali znamenja starosti. Polagal je svoje bele roke ob surove in napihnjene roke na sliki in se smehljal. Norceval se je iz spacenega telesa in propadajocih udov.
Tu smeje se sumna druzba,
ej, pac se nabrenkala cvicka;
debela mamica cicka
smehljaje se radi dobicka.In glej mi ga --- policka!
Smehlja se na moji levici,
na desni smeh krozi na lici
tocajki --- pravi tici.
Te misli, ko odsel si v hude boje,
miru mi niso dale vec siroti.
V nevarnosti zivljenje vedet' tvoje,
zaprte vse od tebe videt' poti,
ni vedlo kam se djati srce moje,
tolazbe nisem najdla v taki zmoti.
Obupala sem skoraj tákrat reva;
kak sem zelela v noci ti svit dneva!En dan sem prasat sla po vojske sreci,
al skozi se se ni sklenila z vami;
ucil ljudi je moz bogabojeci,
duhovni moz, ki zdaj ga vidis z nami:
kako nas vstvaril vse je Bog narveci,
kak greh prisel na svet je po Adámi,
kak se je bozji sin zato uclovecil,
da bi otel narode in osrecil.
Studenci tiho se pregibljejo,
kot v sanjah praproti se zibljejo
v poletno noc.
Po tem sistemu problemskega dela v razredu in problemskega preverjanja znanja je v solskih letih 1991/92 in 1992/93 opravilo zakljucni izpit devetdeset ucencev naslednjih programov oz. smeri: druzboslovno-kulturna (46), upravni tehnik (22) in administrator (slednji brez neznanega besedila --- tudi 22). Ustnega dela v prvem poskusu nista opravila samo dva ucenca, medtem ko je prek 90 % ucencev doseglo ocene dobro (13), prav dobro (39) in odlicno (28). Povprecna ocena je bila 3,9. Ob vsej mogoci subjektivnosti izprasevalca so dosezki vendarle ocitni.
Vrhunec, ki seveda ni pravilo, temvec se toliko bolj zazelena izjema, pa seveda doseze problemski pouk (tudi na zakljucnem izpitu!) takrat, kadar ucenci odkrijejo nepricakovane povezave, kadar se z uciteljevo razlago oz. njegovimi pogledi ne strinjajo in znajo svoje nestrinjanje tudi jasno in suvereno utemeljevati.