-
Kodni sistem
Slovenska knjizevnost
Avtorji
Urednistvo <-> bralci

Jezik in slovstvo
Iz moje delavnice
Jezik in slovstvo
Kazalo letnika
 
Zadnja verzija


 -



Boza Krakar-Vogel
Filozofska fakulteta v Ljubljani



Novejsi slovenski pogledi na pouk knjizevnosti kot dejavnik sooblikovanja njegovih smotrov, metod in vsebin
(Doktorska disertacija. Ljubljana, 1992. Mentorica: prof. dr. Helga Glusic)




 - Disertacija posega na podrocje teorije pouka knjizevnosti (knjizevne didaktike), ki je bilo pri nas, drugace kot drugod po svetu, zaradi dolgoletnega nezaupanja odlocujocih ustanov do nedavnega slabo raziskano. (Posledica tega je med drugim ta, da smo tudi s stalisca knjizevnodidakticnega znanja --- kako voditi pouk skladno s cilji, kako smiselno izbirati vsebine, kako relevantno preverjati relevantne stvari --- slabo pripravljeni na naloge, ki jih pred ucitelje in ucence postavlja prehitro blizajoca se matura.)

Raziskava je imela naslednje temeljne cilje:


1.   Interdisciplinarno, s pomocjo instrumentarija knjizevnih in pedagoskih ved ter razvite knjizevne didaktike drugod po svetu, prikazati didakticno sestavo pouka knjizevnosti, kar pomeni:

Teoreticni prikaz, ki je nastal v prizadevanju po uresnicitvi tega cilja raziskave, je pri nas prva celovita razclemba pouka knjizevnosti kot vodenega spoznavnega procesa, ki mora metode in vsebine prilagajati ciljem, izvirajocim iz narave knjizevnosti in iz zakonitosti njenega spoznavanja.


2.   Evidentirati gradivo, ki razkriva nase novejse poglede na pouk knjizevnosti v srednji soli med letoma 1955 (zacetek izhajanja revije Jezik in slovstvo, ki je zaradi kontinuiranega spremljanja teh vprasanj poleg monografskih publikacij temeljni gradivski vir) in 1992.

Ta evidenca je pokazala, da to podrocje kljub odrinjenosti na obrobje visokosolskih in raziskovalnih programov v teh desetletjih ni bilo brez raziskovalnih prispevkov. Pomembne je ze v prvem letniku revije, pa tudi v nekaj kasnejsih prispeval Joza Mahnic, sodelovala je Silva Trdina, v 60. in 70. letih so se pridruzili Boris Paternu, Matjaz Kmecl, Janko Kos, nekoliko kasneje se Meta Grosman, Silvo Fatur, Joze Lipnik, Breda Rant, Vinko Cuderman, v 80. letih pa npr. Jana Kvas in Boza Krakar-Vogel ter se stevilni drugi praktiki in literarni raziskovalci. Mnogi med njimi so za naso sodobno teorijo in prakso pouka knjizevnosti razmisljali produktivnejse kot pogosto protislovne tuje teorije.


3.   S pomocjo oblikovanega teoreticnega instrumantarija novejse poglede na pouk knjizevnosti razcleniti in presoditi, katere je mogoce upostevati pri oblikovanju sodobne nacionalne teorije in prakse pouka knjizevnosti.

Nase izrocilo sodobno knjizevno didaktiko potrjuje, dograjuje in sooblikuje z naslednjimi spoznanji:

Seveda pa so v nasem novejsem knjizevnodidakticnem izrocilu tudi sugestije, ki jih s stalisca sodobne knjizevne didaktike ni mogoce upostevati --- to je zlasti razumevanje pouka knjizevnosti kot sirjenja pozitivisticnega literarnozgodovinskega znanja, ki nima zaledja v branju in interpretaciji ustreznih besedil. Tak pouk, ki ga v praksi se srecujemo, ne veca bralne kulture niti ne siri knjizevne razgledanosti, saj ucenci zaradi kolicine pozabijo tudi pomembna literarnozgodovinska dejstva --- npr. kdo je avtor prve slovenske knjige.

Poznavanje nasega knjizevnodidakticnega izrocila je pomembno za razvoj stroke, saj ponuja stevilne predloge in utemeljitve pri iskanju sodobnih resitev za pouk knjizevnosti in materinscine v celoti.









 BBert grafika